Marantz + Windows = Geen Dolby/DTS etc.

Pagina: 1
Acties:

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 07:17
Kan iemand wellicht helpen?
Ik heb meerdere apparaten via HDMI aangesloten welke prima DTS/Dolby herkennen van een video of audio bestand, maar in Windows krijg ik het niet voor elkaar.

CPU: AMD A6 6400K
MOBO: Gigabyte GA-F2A88XM-D3H

Als ik de de configuratie binnen Windows standaard laat dan kan ik alleen kiezen:
Dolby PL2 Movie
DTS NEO:6 MOVIE
MULTI CH STEREO
VIRTUAL

Zodra ik in de geluids configuratie binnen Windows aangeef dat de Marantz niet op "Stereo" maar op "5.1 Surround" moet staan hou ik de volgende optie's over:
STEREO
MULTI CH STEREO
MULTI CH IN
VIRTUAL

Ik heb de bijbehorende Realtek HD Audio Drivers al geinstalleerd, en dit helpt niets. De (HT)PC zit gewoon met een HDMI kabel op één van de inputs van de Marantz.

Weet iemand hoe dit is op te lossen?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Welke afspeelprogs gebruik je?
powerdvd bijvoorbeeld geeft gewoon hd audio door over hdmi.
met een echt dts spoor zal het wel werken hoor onder windows, maar bijvoorbeeld in games met 5.1 aangevinkt niet omdat dat geen dts of dolby digital geluid naar je versterker stuurd.
ik heb een geluidskaart die dolby digital en dts signalen kan maken van geluiden onder windows.
dan krijg je altijd een dts of dolby spoor naar je versterker die dat dan ook herkend zeg maar.

[ Voor 67% gewijzigd door Goofy1978 op 09-05-2014 22:19 ]

• EricNL
Goofy1978 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:12:
Welke afspeelprogs gebruik je?
powerdvd bijvoorbeeld geeft gewoon hd audio door over hdmi.
met een echt dts spoor zal het wel werken hoor onder windows, maar bijvoorbeeld in games met 5.1 aangevinkt niet omdat dat geen dts of dolby digital geluid naar je versterker stuurd.
ik heb een geluidskaart die dolby digital en dts signalen kan maken van geluiden onder windows.
dan krijg je altijd een dts of dolby spoor naar je versterker die dat dan ook herkend zeg maar.
Ik heb het via MediaPortal en VLC geprobeerd, en via beide kon ik geen DTS, Dolby, of DTS HD selecteren, ondanks dat dit wel aanwezig is in het mediabestand.

• Goofy1978
ik denk dat het niet aanwezig is in mediabestand anders herkend je versterker het wel.
er zal best meerkanaals audio in het bestand zitten, maar als het geen echt dts of dolby digital spoor is kan je versterker er niks mee.
je versterker staat wel op auto suround neem ik aan?
als ik bij vlc hdmi output aanzet krijg ik 2.1 geluid uit mn boxen als het geen echt dts spoor is, zal bij jou ook zo zijn idd.
met dvd of blu ray afspelen met powerdvd werkt het altijd over hdmi.
speel je meerkanaals geluiden af zonder echte dts of digital sporen moet je een geluidskaart kopen die dolby digital live of dts connect ondersteund. :)
of pc analoog aansluiten op je versterker maar meestal hebben die niet zoveel ingangen daarvoor.

[ Voor 29% gewijzigd door Goofy1978 op 09-05-2014 22:37 ]

• EricNL
Ja maar dat vind ik nou juist zo vreemd. Voordat ik m'n HTPC gebruikte, gebruikte ik een AC Ryan HD2 op m'n Marantz, en als een film dan DTS had, kon ik ook echt DTS selecteren.

Nu met m'n HTPC kan ik alleen maarde Virtuele of Multi Channels kiezen. Zou eventueel een Optische kabel van de HTPC naar de Marantz helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door EricNL op 10-05-2014 11:01 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04
Je moet in de audio-settings van Windows kijken naar de Digitale Out van je (onboard) videokaart en dus niet naar die van je realtek aangezien HDMI geluid via je videokaart komt.

Zo'n verhaal dus ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/9/93/93404401_vbattach87735.jpeg
Alleen verwacht ik dat er bij jou "AMD HDMI Digital Out" ofzoiets zal staan. Bij supported formats vink je dan DTS en Dolby aan (WMA alleen als je receiver dat ondersteund, wat ik niet verwacht).

Dan zet je de HDMI als default en dan pakken programma's vanzelf de HDMI. Het kan nog zijn dat je in de programma's die je gebruikt nog moet aangeven om niet te decoden (want dat gaat je receiver dus doen).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Goofy1978
net even geprobeert een filmbestand met dts af te spelen in vlc over hdmi, maar mijn versterker herkend het ook niet als dts spoor.
het zou kunnen dat vlc het dts spoor eerst uitpakt en dan verstuurt naar versterker.
dan heb je wel echt dts geluid en herkend de versterker het niet, maar geeft het wel goed weer.

hetzelfde bestand met powerdvd afspelen herkend de versterker wel dts, het ligt dus meer aan je afspeelsoftware dan je versterker.

• EricNL
Bedankt Ramon en Goofy!

@Ramon
Bij mij staat er bij de audio apparaten:

1 - Marantz AVR
AMD High Definition Audio Device

Als ik bij de Ondersteunde indelingen kijk staat er:
DTS Audio
Dolby Digital Plus
DTS-HD
Dolby TrueHD
Dolby Digital

En nog een paar. Ik kan hier echter niks aan of uit vinken.

Begrijp ik het goed dat dan mijn bron (in dit geval VLC of Mediaportal op de HTPC) het decoderen doet, maar dus wel het echte Dolby of DTS signaal door stuurt naar de Marantz?

Als dit zo is, op welke audio formaat zet ik dan mijn Marantz? Virtual?

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 10:13
Bij VLC is dat een optie die ze al een poos geleden hebben verplaatst.
Bij de voorkeuren kan je onder audio de uitvoermodule bepalen.

Zet deze op DirectX en dan het vinkje bij "s/pdif gebruiken indien mogelijk".
Daarna vlc herstarten en als het goed is moet het nu ook over HDMI gaan. Hebben ze een beetje krom ingebakken bij VLC :P

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2hdtclw.png

PS: Geen idee of dit ook werkt voor HD-audio, mijn receiver is oldskool :D

PS2: Ik zit even op de vlc supportsite te gluren, en ik zie dat onder waveout ook nog die setting bepaald kan worden icm je audio driver. Wellicht ook een test waard.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ne8907.png

[ Voor 28% gewijzigd door Pieler op 10-05-2014 13:40 ]

• EricNL
YES! Dat was hem.
Als ik nu een audio bestand afspeel met VLC herkend m'n Marantz het (in dit geval) DTS spoor.
TOP! Iemand toevallig ook nog enig idee hoe ik dit ook met MediaPortal werkend krijg :)?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Via de codec instellingen die je gebruikt bij MediaPortal. Lav filters waarschijnlijk? Dan is het de audio configuratie van Lav nog even op orde maken.

Testing, one, two ...

• EricNL
hardware-lover schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:47:
Via de codec instellingen die je gebruikt bij MediaPortal. Lav filters waarschijnlijk? Dan is het de audio configuratie van Lav nog even op orde maken.
Ja inderdaad de LAV Filters.
Ik heb daar de Dolby en DTS formats ingeschakeld (waren uitgeschakeld).
Als ik nu iets afspeel via Mediaportal herkend mijn Marantz wel het DTS Surround spoor maar heb ik weer geen geluid. Enig idee?

De Audio Renderer staat op 1 - marantz - AVR (AMD High Definition Audio)

UPDATE: Audio Renderer aangepast naar Direct Sound: 1 - Marantz Avr (AMD High Def Audio) en nu is het geluid weer in orde EN worden de dolby/dts sporen herkend door m'n marantz.

Ontzettend bedankt mannen!

[ Voor 15% gewijzigd door EricNL op 10-05-2014 13:53 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:52

Tazzios

..

EricNL schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 13:42:
[...]

YES! Dat was hem.
Als ik nu een audio bestand afspeel met VLC herkend m'n Marantz het (in dit geval) DTS spoor.
TOP! Iemand toevallig ook nog enig idee hoe ik dit ook met MediaPortal werkend krijg :)?
http://forum.team-mediapo...splay-calibration.119610/

note: Met deze instructie krijgt je receiver het rauwe signaal, het omzetten gebeurd op de PC. JE zal dus niet dts of iets dergelijk in het scherm zien staan.

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb hetzelfde probleem gehad, ik heb gewoon de output van mijn HDMI-device op stereo ingesteld, en in Mediaplayer Classic HC bij External filters -> LAV Audio Decoder alle formaten onder bitstream aangevinkt. Wanneer je een bestand afspeeld met één van deze formaten zal hij bitstreamen. Anders kun je nog gewoon Dolby prologic en dergelijke aanvinken.
Pagina: 1