Externe HDD defect, formatteren lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 07:44
Beste,

Gister bleek mijn externe HDD (WD My Passport 2,5" 500gb) niet meer te werken. Ik had m even daarvoor zoals altijd onveilig verwijderd, en blijkbaar is het dit keer dus misgegaan. De schijf wordt wel herkent, maar dan alleen als lokale schijf met 0 bytes. Soms, via schrijfbeheer, wel als HDD van 500gb (RAW). Nu heb ik alles prima twee, zo niet driedubbel opgeslagen, dus de bestanden op de HDD zijn niet het probleem.

Maar: het lukt niet om de HDD te formatteren. Ingeplugd lijkt mijn computer min of meer vast te lopen. Binnen Deze Computer de schijf aanklikken levert een vastloper op. Soms kom ik wel zover dat ik in het formatteren scherm kom, maar na een aantal seconden komt de melding dat formatteren niet voltooid kon worden (zowel bij quick als full format).

Computer > Rmuis > beheren geeft regelmatig een foutmelding. Kom ik wel zover dat ik schrijfbeheer kan aanklikken, dan blijft deze de virtual disk laden. Kom ik er wel in, dan staat de schijf vaker niet dan wel aangegeven. Als ie er staat, kan ik niets doen wegens het vastlopen.

Unplug ik de HDD vervolgens, dan wordt alles wat aan het laden was, bijvoorbeeld schrijfbeheer, in mum van tijd toch geladen. Schrijfbeheer werkt en ik krijg dan opeens de melding dat station K (de schijf) geformatteerd moet worden.

Einde oefening? Of zijn er mogelijkheden? Ik hoop dat de schijf nog te redden valt! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Bad sectors. Zou je de computer uit kunnen zetten, dan weet aan. En de schijf dan aansluiten. Niets doen behalve CrystalDiskInfo openen en de SMART uitlezen. Daar een screenshot van maken en deze hier posten.

Waarschijnlijk heeft je hardeschijf een bad sector wat tot vastlopers leidt. De I/O 'hangt' dan en wacht bijna eindeloos op de hardeschijf.

Wil absoluut niet zeggen dat je externe schijf nu stuk is. Je kunt hem waarschijnlijk gewoon nog gebruiken als het om enkele bad sectors gaat. Een complete zero-write zou wonderen moeten doen.

Maar graag zou ik eerst de SMART willen zien. Dus als je dat kan regelen zou dat prachtig zijn. Mocht het niet lukken, dan kunnen we het met een Linux LiveCD e.d. proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Bedankt voor de vlotte reactie!
Heb het meermalen geprobeerd, maar zonder succes. Eerst in een USB2.0 poort. Daarbij start CrystalDiskInfo wel op, maar scant alleen de interne HDD. Verschillende opties afgezocht, maar zonder succes. Wel kreeg ik heel vaak de melding dat de externe HDD geformatteerd moest worden: er gebeurde dus wel iets? Werd overigens wel weergegeven in Deze Computer, niet in schijfbeheer.

In USB3.0 poort (ook 3.0 HDD) kreeg ik al helemaal niets voor elkaar. CrystalDiskInfo geeft continu foutmelding (De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord). Computer > Beheren ook iets soortgelijks. Overigens als administrator uitgevoerd.

Windows geprobeerd op te starten in veilige modus, maar dat leverde BSOD op (zonder ingeplugde HDD). Ander probleem, binnenkort Windows is opnieuw installeren.

Inmiddels ben ik Linux LiveCD aan het downloaden (Ubuntu, of moet ik een ander hebben?). Wat zijn mijn volgende stappen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Zojuist Ubuntu opgestart via Linux LiveCD (werkt fantastisch overigens!).
In eerste instantie kreeg ik een foutmelding bij het openen van de externe HDD. Rechter muisknop --> format --> formatteren gaf geen resultaat, maar na een aantal minuten toch een foutmelding dat format niet lukte. Even later kreeg ik opeens wel toegang tot mijn HDD. Misschien had Linux even tijd nodig?

Dus, opgestart naar Windows. Opnieuw geen toegang tot externe HDD (lokale schijf, 0 bytes). Maar er is wel iets verandert: het vastlopen gebeurt niet meer. Ik krijg direct de prompt of ik wil formatteren. Schijfbeheer laadt en geeft bestandsysteem RAW, status in orde, 465GB.

CrystalDiskInfo werkt nu ook. Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HXWEF4GD.jpg

Ik zou nu natuurlijk kunnen proberen te formatteren, maar aangezien de bestanden vanuit Linux beschikbaar waren: is de externe HDD te repareren zonder te formatteren?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Staan er belangrijke bestanden op? Zo niet formateren, als die RAW aangeeft in WIndows is dit vaak iets met de partitie oid, deze moet je gewoon verwijderen in schijfbeheer. En dan opnieuw een partitie maken en formateren.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Niet perse, kan er vanuit Linux ook gewoon bij natuurlijk. Waarom kan dat wel eigenlijk?

Ik ga maar over tot formatteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Opstarten linux livecd,
dan gparted starten,
dan boven in pulldown menu, device, dan create partiton table(mbr maken), je hd wordt gewist.
nu partities maken en formateren.

Indien dit niet lukt, dan andere data kabel, of andere pc proberen.
Andere pc omdat je een hd zonder voeding hebt en die weigeren vaak, omdat er niet genoeg stroom geleverd wordt via usb.

[ Voor 35% gewijzigd door jan99999 op 14-05-2014 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Het is inmiddels gelukt de schijf 'gewoon' te formatteren in Windows. Bedankt voor de reacties!
@Jan99999: In de toekomst gaat dit ongetwijfeld nog van pas komen!
Pagina: 1