Wat je m.i. nodig hebt: twee AP's en een router/AP
Exacte specs hangen af van hoe snel de internetverbinding is die gedeeld wordt. Het heeft geen zin om in dure apparatuur te investeren om tussen de huizen 100Mbps mogelijk te maken als we het over een 10Mbps DSL-lijntje hebben - en in DE is dat vaak al optimistisch.
Maar goed, uitgaande van max 20Mbps internet:
2 stuks vrij eenvoudige 2.4GHz AP's (evt routers die als AP/bridge ingesteld worden) met externe antenne-aansluitingen en twee forse richtantennes (wat je evt kunt bereiken met de default antennes en pringles-bussen)
Vervolgens een router met WiFi-functie voor het eigen huis. Hier zou ik een wat krachtiger apparaat nemen, aangezien dit niet alleen de internet uplink is maar ook de eigen (W)LAN. Reden om deze apart te doen:
- beste locatie voor point-to-point bridge (ws buiten, iig aan een kant van huis zo hoog mogelijk) is vrijwel zeker niet beste locatie voor eigen binnenhuis WiFi AP/router
- door NAT een apart netwerk. Buren hoeven niet mee te kijken in eigen bestanden.
- als iets gebeurt met de point-to-point verbinding blijft eigen (W)LAN wel in de lucht en kun je dus nog vanaf NAS streamen etc.
Edit: phear my 1337 paint skillz:
Duur hoeft het dus allemaal niet te worden. Voor de twee losse AP's zou ik gaan voor bijv TP-Link TL-WR740N, zo ongeveer eenvoudigste router/AP die je kunt kopen met externe antenne. Kost EUR 18/stuk. Vervolgens bijv een TP-Link WDR3600 voor binnenhuis voor EUR 50.
Als je zelf met Pringles de antennes in elkaar klust ben je dus totaal voor EUR 100 klaar en heb je zowel een stabiele uplink als (belangrijk) een snelle (W)LAN die niet afhankelijk is van de uplink (dus als WiFi van buren uitvalt heb je iig nog eigen LAN).
Wil je liever kant-en-klare antennes, dan kun je het zo bont maken als je wilt, maar voor EUR 20/stuk heb je al prima richtantennes zoals de TL-ANT2409B.
Reden dat ik hier trouwens TP-Link aanraad is simpel: goedkope maar technisch goede no-frills zooi wat doet wat het moet en meer niet. Als je de prijzen verdubbelt kun je prima gaan voor bijv Linksys, maar je krijgt niets aan functionaliteit of performance erbij wat telt. Omgekeerd is de besparing om richting bijv Sweex te gaan minimaal, maar daar lever je veel kwaliteit op in.