Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi Range extenden vanaf buren

Pagina: 1
Acties:

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 10:08
Een kennis heeft een huis bij onze oosterburen en heeft geen aansluitmogelijkheden voor internet.
De buren daarintegen wel. deze wonen zo'n 50 á 75 meter verderop.
Zij vinden het geen probleem om een WiFi repeater bij hun thuis aan te sluiten om zo het wifi bereik naar het huis zonder internet te vergroten.

Nu dacht ik eraan om 2x een "TP-Link TL-WA830RE V2" te kopen, 1 voor bij de buren en 1 voor in het huis zelf voor een goede dekking.

Ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met een dergelijke situatie en of boven genoemde oplossing gaat werken ?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
En een utptje trekken is geen optie?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Piet400
nee helaas niet, er zit gemeente grond tussen en is niet haalbaar.
Wat ik graag wil weten of de genoemde TP-Link devices deze afstand kunnen overbruggen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Of ze het met de standaard antenne's halen weet ik niet (twijfelachtig denk), maar als je 2 richt antenne's gebruikt (en dan het liefste met vrij zicht zonder obstakels ertussen) dan moet het sowieso lukken. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom in vredesnaam repeaters en niet gewoon een wireless bridge opzetten naar een bedraad netwerk bij die kennis (die dan weer een eigen AP in huis voor WiFi distributie binnenhuis kan neerzetten) :?

Repeaters zijn funest voor performance en maken dat je bovendien op zelfde LAN zit als buren wat allicht niet wenselijk is :o

Oslik blyat! Oslik!

• Piet400
Wat heb daarvoor nodig dan ?
In het huis waar ik het internet signaal wil hebben is nog geen netwerk aanwezig.

Het WiFi signaal is nu niet sterk genoeg om de afstand te overbruggen, dus ik neem aan dat er bij die buren een accesspoint moet komen dat een krachtiger signaal uitzend.
Welk device moet ik dan in het andere huis plaatsen om die wireless bridge te maken ?

Stel dat ik een engenius (ECB 9500) zou kopen, is dat dan voldoende om in het huis zonder netwerk te plaatsen, waarbij ik de power van het AP wat opschroef om het WiFi signaal van de buren op te pikken, of is dat geen oplossing en moet het signaal van de buren eerst verbeterd worden ?

[ Voor 27% gewijzigd door Piet400 op 10-05-2014 09:03 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je m.i. nodig hebt: twee AP's en een router/AP

Exacte specs hangen af van hoe snel de internetverbinding is die gedeeld wordt. Het heeft geen zin om in dure apparatuur te investeren om tussen de huizen 100Mbps mogelijk te maken als we het over een 10Mbps DSL-lijntje hebben - en in DE is dat vaak al optimistisch.

Maar goed, uitgaande van max 20Mbps internet:

2 stuks vrij eenvoudige 2.4GHz AP's (evt routers die als AP/bridge ingesteld worden) met externe antenne-aansluitingen en twee forse richtantennes (wat je evt kunt bereiken met de default antennes en pringles-bussen)

Vervolgens een router met WiFi-functie voor het eigen huis. Hier zou ik een wat krachtiger apparaat nemen, aangezien dit niet alleen de internet uplink is maar ook de eigen (W)LAN. Reden om deze apart te doen:
- beste locatie voor point-to-point bridge (ws buiten, iig aan een kant van huis zo hoog mogelijk) is vrijwel zeker niet beste locatie voor eigen binnenhuis WiFi AP/router
- door NAT een apart netwerk. Buren hoeven niet mee te kijken in eigen bestanden.
- als iets gebeurt met de point-to-point verbinding blijft eigen (W)LAN wel in de lucht en kun je dus nog vanaf NAS streamen etc.

Edit: phear my 1337 paint skillz:
WiFi bridge

Duur hoeft het dus allemaal niet te worden. Voor de twee losse AP's zou ik gaan voor bijv TP-Link TL-WR740N, zo ongeveer eenvoudigste router/AP die je kunt kopen met externe antenne. Kost EUR 18/stuk. Vervolgens bijv een TP-Link WDR3600 voor binnenhuis voor EUR 50.

Als je zelf met Pringles de antennes in elkaar klust ben je dus totaal voor EUR 100 klaar en heb je zowel een stabiele uplink als (belangrijk) een snelle (W)LAN die niet afhankelijk is van de uplink (dus als WiFi van buren uitvalt heb je iig nog eigen LAN).

Wil je liever kant-en-klare antennes, dan kun je het zo bont maken als je wilt, maar voor EUR 20/stuk heb je al prima richtantennes zoals de TL-ANT2409B.

Reden dat ik hier trouwens TP-Link aanraad is simpel: goedkope maar technisch goede no-frills zooi wat doet wat het moet en meer niet. Als je de prijzen verdubbelt kun je prima gaan voor bijv Linksys, maar je krijgt niets aan functionaliteit of performance erbij wat telt. Omgekeerd is de besparing om richting bijv Sweex te gaan minimaal, maar daar lever je veel kwaliteit op in.

Oslik blyat! Oslik!

• Piet400
Kijk dat is informatie waar ik wat mee kan.
Heldere uitleg.
Is de afstand alleen met de richtantennes te overbruggen, of bestaat er ook een kans dat de antennes van de TP-Link die afstand ook halen ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Redelijke kans dat de default antennes het halen, probleem is eerder dat antennes daarvoor buiten moeten hangen maar je de AP beter binnen kunt houden. Je wilt dus hoe dan ook een metertje (RG-316) coaxkabel om van binnen naar buiten te gaan.

Grootste voordeel van richtantennes is niet zozeer dat ze het halen, maar dat je veel meer vermogen op de juiste plek krijgt, dus veel betere signaal-ruisafstand, dus veel hogere snelheid en stabielere verbinding. Voor dit soort toepassingen ben je aanzienlijk beter af met een eenvoudige non-MiMo AP en goede antenne dan een dure AP met omnidirectionele antennes, al helemaal als die antennes achter een muur of glas zitten.

Oslik blyat! Oslik!

• Piet400
Bedankt weer voor de toelichting.
Als ik het goed heb dan wordt het AP op de WAN interface van de router aangesloten om op die manier een eigen netwerk te maken, toch ?

Ik zie op het AP geen extra aansluiting voor de richtantenne, dus ik neem aan dat deze in plaats van de gewone antenne wordt aangesloten, klopt dat ?

Wordt deze RG-316 kabel met een F-connector aangesloten ? of koop je deze kabel inclusief connector ?

[ Voor 45% gewijzigd door Piet400 op 10-05-2014 16:48 ]

• Piet400
Ik zie dat de aansluiting met een N connector werkt, is dit type zelf te monteren als ik een kabel heb zonder connectoren ?

[ Voor 58% gewijzigd door Piet400 op 11-05-2014 12:06 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
De SXT serie van Mikrotik is leuk, vereist enige kennis om te configureren maar dan kun je voor minder dan 150 euro (aan beide kanten) een SXT ophangen.

Verwijderd

Ja, kijk hier maar:

http://www.interprojekt.c...erboard-lite5-p-1371.html

De prijzen zijn wel ex BTW, maar ze hebben nu geen verzendkosten binnen de EU. Ze zijn betrouwbaar, je kan gewoon in Euro's overmaken via IBAN.

Je hebt er dus 2 nodig, en weten hoe je deze moet configureren, maar in principe staat het web vol met Wiki's hoe dat moet.

Ze zijn ook klein, 14 cm in diameter. En vallen dus niet zo op.

Wordt snel geleverd.

Voordeel voor 5 GHz: "stille" frequentie. Er zijn niet zoveel 5 GHz apparaten in omloop, ter vergelijkking met 2,4 GHz.

• Piet400
Ziet er goed uit.

Kan ik deze op dezelfde manier aansluiten als de 'gewone' richtantennes ?
Als ik een router heb waar ik 1 antenne vanaf schroef kan ik deze daarop zetten ?

• Pakjebakmeel
  • Laatst online: 28-11 13:33
De SXT's zijn compleet. Er zit een bordje in, het is niet alleen een antenne!

Kijk maar even bij de specs: http://routerboard.com/RBSXT2nDr2 of voor 5Ghz: http://routerboard.com/RBSXT5nDr2

Ik bestel altijd hier: https://www.mikrotik-store.eu

• Damic
  • Laatst online: 30-11 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

die mikrotics zien er goed uit, voor 80€ voor 2 met btwin

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mooi spul dat MikroTik. Zie hier voor een install filmpje:
YouTube: SXT CPE installation guide

Je zou ook nog naar een AirMax kunnen kijken:
http://dl.ubnt.com/guides...eam_M2-400_M5-400_QSG.pdf
https://www.interprojekt....anobeam-m5300-p-1481.html

CISSP! Drop your encryption keys!

• Piet400
Wow, wat een leuk spul allemaal :)
Een andere vraag:

Als ik bij hetzelfde vermogen een richtantenne heb van 9dbi of 14dbi, hoeveel verschil maakt dat in het bereik ?

Is het ook mogelijk om een richtantenne aan 1 kant te plaatsen om het wifi signaal bij de buren op te pikken, of heb je altijd aan weerszijden een richtantenne nodig ?

• laurens0619
  • Nu online
In principe altijd aan 2 kanten. De andere kant moet namelijk ook terugzenden. Een richtantenne zal door zijn versterking wel gevoeliger zijn maar hierdoor ook gevoeliger voor ruis.

In praktijk krijg je met aan 1 kant een richtantenne het volgende:
Je ziet een enorme lijst van beschikbare wifi netwerken als je scant. Verbinden? Ho maar, hij kan er geen fatsoenlijk 2weg signaal overheen krijgen.

Verschil in bereik vind ik lastig te zeggen icm dbi. Hangt natuurlijk ook van je apparatuur af, line of sight, etc..

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je een bepaald budget wat je wilt uitgeven ? Voor iets meer heb je namelijk hele mooie oplossingen.
bijv. http://lancom.de/en/produ...ancom-oap-321-bridge-kit/
Bij amazon al voor een kleine €1700 maar onderhouds vrij (stabiel) en all-weather proof. Wij hebben er diverse in gebruik.

[ Voor 55% gewijzigd door DukeBox op 12-05-2014 22:39 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Piet400
Ziet er ook goed uit, maar way boven budget.

Ik zie wel wat in de TP-link apparatuur die dion_b noemt, daarnaast ziet dat Mikrotik spul er ook erg goed uit.
Aangezien ik het zelf niet aanleg denk ik toch dat de TP-link apparatuur de voorkeur heeft.

Dat wordt dan dus 2x een AP + richtantenne(s) en een router.

Ik weet niet of de buren het leuk vinden om een richtantenne tegen de muur te hebben, vandaar dat ik benieuwd ben of het met 1 richtantenne ook kan werken. mocht dat echt niet kunnen dan moeten de buren er eerst mee instemmen dat er een antenne mag worden geplaatst.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vergeet niet dat dit het beste werkt als de antennes zo hoog mogelijk staan, we hebben het niet over antenne tegen de muur op ooghoogte, maar onder de dakluifel of op het dak zelf. Met beetje creativiteit kun je een plaatsing vinden waarmee het perfect zicht heeft op het huis waar signaal naartoe moet maar überhaupt niet vanaf de grond zichtbaar is.

Oslik blyat! Oslik!

• Piet400
Hoe weet je overigens dat de richtantenne's optimaal zijn gericht ?
Mocht het nodig zijn, is het dan een probleem als de antenne's op ooghoogte hangen ? behalve het feit dat je waarschijnlijk geen verbinding hebt als er iets of iemand in de weg staat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe je het weet?

1) antenne wijst naar waar het heen moet.
2) je hebt verbinding.

Maar als het getalsmatig moet: richt beide ongeveer goed. Kijk in de GUI van de eerste AP naar ontvangen signaalsterkte. Draai rustig aan antenne tot die maximaal is. Herhaal bij tweede AP.

Ooghoogte is aanzienlijk minder handig. Los van mensen, dieren en voertuigen die de boel kunnen blokkeren heb je ook last van grotere temperatuurverschillen in de lagere luchtlagen tegen de grond waardoor signalen afgebogen kunnen worden, vooral als er groot verschil is tussen grond- en luchttemperatuur. Er is een reden waarom antennes altijd op dak geplaatst worden :z

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 15-05-2014 08:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Nu online
Als ze geen constructie aan het huis willen hangen (wat ik best kan begrijpen) dan is er natuurlijk nog een tussenweg. Even een opsomming van oplossingen die je zou kunnen toepassen. Van beste oplossing naar slechtste oplossing:

1. Zet 2 richtantennes op buiten met line of sight tussen de huizen met 2 losse routers (bv tp-link) en creer zo 2 separate netwerken.
2. Zet 2 richtantennes op, bij de verzendende partij binnen met een aparte tp link gericht op het huis waar ze wifi nodig hebben. Bij de ontvangende partij buiten gericht op huis+wifi
3. Zet 1 richtantenne en 1 omni antenne op. Bij de verzendende partij vervang je alleen de wifi antenne (mits deze nu vervangbaar is) door een steker exemplaar. Hier zullen dan de bewoners van dat huis gebruik van maken maar ook de andere woning om verbinding te krijgen. Bij de ontvangende partij buiten gericht op huis+wifi
4. Alle bovenstaande oplossingen, maar dan een richtantenne binnen bij de ontvangende partij (weinig kans van slagen)

Zet de tp-link binnen bij de router en richt het signaal uit naar waar het naartoe moet.
Vervang de antennes van de

Verwijderd

De mIkrotik's hebben aan de achterkant 5 LEDS, die de signaal sterket aangeven.

Ook in de software (als er een laptop aan hangt, of desnoods een smartphone), kan je dat zien.

• bert_nl895
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-11 18:05
Ik overbrug met gemak 100m met aan een TL-ANT2414A en TL-ANT2424B antene. als ap gebruik ik twee airlive n power ap's. Aan de ontvangende kant heb ik de ap als client geconfigureerd en hierachter weer een ap gehangen voor de verdeling op de remote lokatie. Hiermee haal ik zo'n 40 Mb lijkt me ruim voldoende.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
5GHz wordt genoemd in het topic.

5GHz is vooral verstandig in een omgeving met veel andere Wi-Fi accesspoints, bijvoorbeeld als je in een flat woont. 2,4GHz heeft een breder bereik, dus dat lijkt mij in deze case verstandiger.

🌞🍃

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 09:04
Ik zou voor de SXT's gaan op 5 ghz en dan inzetten zoals dion_b had getekend met ap in huis.
Ze zijn klein, ze kunnen buiten hangen, goedkoop, ze hebben een hoog vermogen, je krijgt er standaard poe spul bij en ze hebben een zeer uigebreid os.
Het enige nadeel is dat het besturings systeem van de SXT's niet heel erg gebruiks vriendelijk is.
Nu is de opstelling die je wilt niet zo heel erg ingewikkeld, dus met een beetje hulp van mede tweakers moet het wel lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door kaaas op 20-05-2014 13:45 ]

Pagina: 1