Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498137

Topicstarter
Ik werk al een aantal jaar als PM.
Ben al Prince2 gecertificeerd (foundation&practioner).

Qua CV building wil ik nog wat aanvullende opleidingen doen.

Nu twijfel ik tussen IPMA D of een Agile foundation+practioner cursus.

Of juist misschien toch meer de kant opgaan van Lean Green belt/Black Belt?
Ik denk dat Ipma C en Black Belt naast mijn dagelijkse werk en gezin iets teveel van het goede zijn.

Budget zal ongeveer max 4K kunnen zijn. Misschien nog iets meer als het echt aantoonbaar toegevoegde waarde heeft.
Wat zou de meest gewaardeerde opleiding/cursus/certificaat zijn voor mij als projectmanager?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 498137 op 09-05-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:47
Ik ben zelf niet echt thuis in deze certificering maar ik merk in het bedrijf dat Black Belt het goed doet. Weet alleen niet of dat relevant is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Mij is altijd vertelf IPMA-D is voor project medewerkers (een soort foundation) en IPMA-C is voor projectleiders/managers. Voor zover ik weet heb je D niet nodig om C te halen. Bij C zit wel een assement van een door jou gedaan project.

Even snel op NL wikipedia gekeken
Er zijn 4 certificeringen mogelijk:
IPMA-D Certified Project Management ondersteuner
IPMA-C Certified Project Manager
IPMA-B Certified Senior Project Manager
IPMA-A Certified Projects Director
Verder vertel je niet wat voor projecten je doet en in welke branche je zit. Verder geef je aan je cv te willen builden, voor welke functie dan? Zoek daarvan de specs op en je weet het :)

Gezien je al Prince 2 hebt, zou ik niet voor D gaan maar dan zeker voor C. Maar agile of LeanSigma zijn ook goed.

Nog even gegoogled...

Het verschil tussen PRINCE2® en IPMA

Waar IPMA zich richt op de technische, gedragsmatige en contextuele competenties van de projectmanager, is PRINCE2® in essentie een methode voor projectmanagement.

IPMA geeft met name aan welke kennis, vaardigheden en ervaring u als projectmanager moet bezitten en schrijft dus geen specifieke methode voor. IPMA gaat daarbij niet alleen in op de technische competenties zoals het richten en inrichten van een project, het faseren, of het goed benoemen van rollen, taken en verantwoordelijkheden. IPMA verwacht van de projectmanager ook vaardigheden en ervaring op het gebied van zachte - persoonlijke - kanten zoals groepsdynamica, conflicthantering en leiderschap. Daarnaast verwacht IPMA dat een projectmanager zich ook kan verstaan met de organisatie van de opdrachtgever op het gebied van financien, veiligheid, juridische zaken en dergelijke.

[ Voor 47% gewijzigd door jeanj op 09-05-2014 20:04 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Wil je globaal inzetbaar zijn, doe pmi/pmp - met name in amerika vereist. Ipma c vind ik persoonlijk beter, wordt erkend in europa en is zeker een pre als jij bij de overheid een pm functie zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Eerder de complete Agile dan IPMA D denk ik.
Lean Black Belt is nooit verkeerd uiteraard.

[ Voor 94% gewijzigd door readytoflow op 09-05-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 498137 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:17:
Ik werk al een aantal jaar als PM.
Ben al Prince2 gecertificeerd (foundation&practioner).

Qua CV building wil ik nog wat aanvullende opleidingen doen.

Nu twijfel ik tussen IPMA D of een Agile foundation+practioner cursus.

Of juist misschien toch meer de kant opgaan van Lean Green belt/Black Belt?
Ik denk dat Ipma C en Black Belt naast mijn dagelijkse werk en gezin iets teveel van het goede zijn.

Budget zal ongeveer max 4K kunnen zijn. Misschien nog iets meer als het echt aantoonbaar toegevoegde waarde heeft.
Wat zou de meest gewaardeerde opleiding/cursus/certificaat zijn voor mij als projectmanager?
Wat is je doel, wat wil je er mee bereiken?

en verder, als je de Green Belt hebt, krijg je de mogelijkheid om gelijk door te gaan voor de Black belt(met andere woorden, krijg je voor volgend jaar weer opnieuw dit budget en de mogelijkheden om praktijk projecten te doen voor de afronding?)?
Het Theorie deel van de Green Belt heb ik ook gehaald en stelt imho echt _geen ene drol_ voor. Gek genoeg is het wel een Buzz-woord welke wat deurtjes openen kan.

Anders gezegd: ik heb maar zijdelings te maken met 'Lean - six sigma' zaken maar toch een Green Belt als iemand daarmee aan komt, ik moet er toch een beetje om lachen. 2k + euro betaald om iemand een beetje open deuren in te laten trappen.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 10-05-2014 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qazwsx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-04 09:27
Ik zou werken aan je soft skills. Modbreakje: knip, spam...

Gevorderde projectleiders worden vaak meer verandermanagers of programma managers. Verder willen veel organisaties tegenwoordig 'agile' zijn (al dan niet om de juiste redenen). Dus een cursus of boek over agile (scrum) is ook zinvol. Of hele moderne organisatiekunde zoals holacracy.

Tenslotte is het vaak ook gewenst als je als projectleider inhoudelijk meer weet. Dus afhankelijk van het werkgebied: leer een nieuwe programmeertaal, leer over energietechniek, duurzaamheid, technologie etc.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 03-01-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 18:48

FFW

Ik zit op een vergelijkbaar traject : Je kunt de Green Belt theorie behalen door gewoon het boek te lezen en daarna het examen te maken. Boek kost echter wel 155,- dus wellicht kun je het tweedehands vinden (bol.com meldt 80,00). Het examen kost ongeveer 300,00 per keer. Ik vermoed dat het vooral veel statistiek is. Je werkgever kan je wellicht aan een praktijkopdracht helpen.

Ik zou uit kostenoverwegingen per se geen klassikale cursussen volgen.

[ Voor 5% gewijzigd door FFW op 03-01-2016 21:46 ]

Pagina: 1