Windows 7 installeren zonder OS X op MacBook Air

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 11:55
Mijn baas heeft sinds november 2010 een macbook air, waarop mac-os staat en middels bootcamp ook W7 is geinstalleerd. Hij gebruikt de laatste jaren uitsluitend W7, maar de installatie is instabiel geworden en ik wil 'm opnieuw installeren.
Ik ben aan het kijken of het mogelijk is om de disk volledig te wissen en W7 te installeren zonder mac-os. Normaal installeren wij onze systemen m.b.t. een WDS image en pxe boot. Als alternatief kan ik ook de laptop booten vanaf een WDS boot DVD, die dan verbindt met de WDS server. Als dat echt niet gaat kan ik ook de laptop vanaf een installatie DVD installeren, maar dat doe ik liever niet, omdat ik dan veel meer tijd kwijt ben aan het inrichten van WIndows en alle software.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het sowieso mogelijk (en verstandig) om mac-os eraf te halen en puur alleen W7 te installeren? Ik lees hier wisselende verhalen over. Ook dat pxe boot niet wordt ondersteund, en iemand heeft dit kunnen oplossen met een boot DVD. Alleen hij gebruikt wel een mac-os installatie i.c.m. bootcamp.

Idealiter boot ik van pxe/dvd en wordt de WDS image geinstalleerd, waarbij de disk volledig gewist wordt, en waarna ik nog de bootcamp Windows drivers moet installeren. Maar of het zo simpel is.... ik vrees van niet 8)
Aangezien ik weinig ervaring heb met mac-os wil ik graag van te voren weten of het kan, en niet dat ik ineens met een kapotte macbook installatie zit, en de directeur die z'n laptop terug wilt voor een volgende klanten bezoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
De enige reden dat het wat lastig kan zijn is omdat windows 7 niet standaard kan (of kon, ik heb geen recente macs meer) booten in apple's efi mode, daar moest je dus bootcamp voor gebruiken die een hybride partitie gebruikt.
Gelukkig is er een simpele oplossing: een efi bootloader installeren.

Ik heb altijd rEFIt gebruikt op macs om te multibooten, je kunt ook hackintosh bootloaders zoals clover en chameleon gebruiken gok ik maar rEFIt werkt wat dat betreft prima:

http://refit.sourceforge.net

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
die van 2010 kan je als het goed is gewoon de windows dvd erin doen, aanzetten en de option key ingedrukt houden. en dan de windows dvd aanklikken. Windows drivers staan op de originele osx dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 11:55
Thanks, ik ga het proberen. Zover ik weet kan W7 booten vanuit een efi bios, maar of dat ook geldt voor de MB air bios, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-09 16:18
Ooit dit experiment gedaan op een MBP uit 2007 .
Dat lukt met windows 7, maar wat mij opviel daarna is dat het ding, ook bij normaal gebruik, gloeiend heet werd.
Eenmaal Windows er af en weer terug naar OSX, waren alle warmteproblemen weer voorbij.

Ben benieuwd naar jouw reultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:30

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Retort308 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:01:
Ooit dit experiment gedaan op een MBP uit 2007 .
Dat lukt met windows 7, maar wat mij opviel daarna is dat het ding, ook bij normaal gebruik, gloeiend heet werd.
Eenmaal Windows er af en weer terug naar OSX, waren alle warmteproblemen weer voorbij.

Ben benieuwd naar jouw reultaten.
Dat heeft meestal te maken met drivers. De standaard windows drivers zijn niet per se de beste qua temperatuurhuishouding. Kijken of je de juiste chipset drivers kunt installeren wil nog wel eens helpen met temp problemen bij laptops.

Verwijderd

Ik zelf heb op de een of andere manier de macbook zover gekregen dat ik alleen windows 7 erop heb terwijl dat niet de bedoeling was.. ik probeer er nu weer mac os op te krijgen maar ik heb geen idee hoe, weet iemand hoe ik eraan kan komen? het gaat om de oudere macbook ( de witte ).

Gr

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:27:
Ik zelf heb op de een of andere manier de macbook zover gekregen dat ik alleen windows 7 erop heb terwijl dat niet de bedoeling was.. ik probeer er nu weer mac os op te krijgen maar ik heb geen idee hoe, weet iemand hoe ik eraan kan komen? het gaat om de oudere macbook ( de witte ).

Gr
Via een andere Mac de orginele installatie branden. Via Windows gaat dat haast onmogelijk lukken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:27:

Gr
Via een DVD installeren of USB stick.
Hier is een mooie handleiding om het via een USB stick te doen. (2e Mac wel vereist)
http://www.techrepublic.c...able-usb-to-install-os-x/
Pagina: 1