• IAmNice
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-01 21:16
Hallo tweakers
Ik heb vorige jaar een pc gebouwd met een A10 5800k.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 91,-€ 91,-
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,86€ 46,86
1Cooler Master Force 500€ 32,50€ 32,50
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 64,32€ 64,32
1Antec VP350P€ 35,-€ 35,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,68

Dit is hem. Ik heb nooit de turbo mode aangezet tot vandaag. Hij blijkt aardig heet te worden tijdens een potje league of legends. Ik heb gelezen dat hij max 72-73 mag worden dus ik vind het al raar dat hij de 70 nadert. De turbo mode zorgt ervoor dat de CPU automatisch naar 4.2 GHZ kan klokken.
Ik heb gewoon de stock cooler en verder niks gedaan behalve turbo mode aangezet.
Ik heb gemeten met AIDA64, Asrock tuner en speedfan. Geven allemaal zelfde temps aan. Reviews op internet zoals op deze site geven toch iets anders aan.
http://forums.tweaktown.c...k-these-temps-normal.html
Moet ik me hierom zorgen maken of is dit normaal?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:19

M2M

medicijnman

stock koelers worden normaliter heet. Let wel, de processor klokt zichzelf vanzelf terug of schakelt zichzelf uit bij een te hoge temperatuur. Dus echt stuk gaatie niet, maar de levensduur gaat wel achteruit.

Een aftermarket koeler plaatsen is in de regel de enige manier om het probleem te verhelpen. En elke aftermarket koeler presteert stukken beter dan de stock variant, dus welke je kiest, je gaat er gegarandeerd op vooruit.

-_-

• IAmNice
Maar is het dan raar dan ik 10 graden boven een ander zijn meting zit of maakt dat niet uit?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wat draait je CPU in normal mode?

Stock koeler is inderdaad gevalletje 'het werkt, maar dat is alles', en dit wordt minder als hij in je kast de warmte ook niet voldoende kwijt kan.

Ga je dan op Turbo mode, nog meer warmte, krijgt nog minder warmte kwijt, gaat hij vanzelf naar zulke temperaturen. Wat doet je temperatuur bijvoorbeeld bij open kast?

Beste oplossing, aftermarket :) Scheelde voor mij bijna 30 graden (max 62 terug naar ~35 - Antec H20) en zorg ervoor dat warme lucht voldoende uit je kast kan worden gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 09-05-2014 15:09 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• IAmNice
Hij draait dan 3.8 GHZ. Ik denk dat ik het daar bij hou voor de levensduur van mijn pc dan maar.
Ik heb ook gelezen over shared memory voor de ingebouwde GPU. Mensen die hierdoor betere gaming performance krijgen. Nou heb ik in de bios gesnuffeld maar nergens gevonden. Is dit echt beter voor de PC(gaming)?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ja en nee.

Shared memory heeft betrekking op het onboard video deel van de A10 (onboard gebruikt je normale geheugen voor videogeheugen), meer geheugen delen kan inderdaad beter zijn. Ook de snelheid van je geheugen heeft daarop impact, hoe sneller, hoe beter. Standaard deel je altijd een deel van je geheugen richting het GPU deel, volgens mij kan je in de Ati-center dit aanpassen.

Maar nee, wil je echt gaming performance, ben je altijd beter af met een aparte videokaart.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Vandeweek was hier nog een topic die ging over een Athlon X4 760k die te heet wordt. Het lijkt er op dat censors of iets niet goed werkt bij de laatste AMD APU/CPU's.

Ik heb dit probleem ook met een Athlon x4 740 en een A4-4000 waardes kloppen voor geen meter.

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Ware het niet dat hij de turbo mode aanzet met een stock cooler.
Die coolers zijn gemaakt om de hitte aan te kunnen onder stock speeds.

Wil je die turbo mode kunnen draaien heb je echt een aftermarket cooler nodig.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:19

M2M

medicijnman

Verderf schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:24:
Ware het niet dat hij de turbo mode aanzet met een stock cooler.
Die coolers zijn gemaakt om de hitte aan te kunnen onder stock speeds.

Wil je die turbo mode kunnen draaien heb je echt een aftermarket cooler nodig.
Turbo is eigenlijk stock maar dan op basis van TDP.

-_-

• IAmNice
[quote]SinergyX schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:09:
Wat draait je CPU in normal mode?

Stock koeler is inderdaad gevalletje 'het werkt, maar dat is alles', en dit wordt minder als hij in je kast de warmte ook niet voldoende kwijt kan.

Ga je dan op Turbo mode, nog meer warmte, krijgt nog minder warmte kwijt, gaat hij vanzelf naar zulke temperaturen. Wat doet je temperatuur bijvoorbeeld bij open kast?

Beste oplossing, aftermarket :) Scheelde voor mij bijna 30 graden (max 62 terug naar ~35 - Antec H20) en zorg ervoor dat warme lucht voldoende uit je kast kan worden gehaald.
[/quote/]
Ik heb mijn pc onder normale mode gezet en een beetje saint rows 3 zitten spelen
Temps komen tot de 69 graden. Dicht bij de max operating temp. Is dit gevaarlijk voor de levensduur van mijn cpu of maakt dat niet uit? Kan ik met de stock cooler nog iets hier aan doen? Ik lees op internet dat sommige mensen temps rond de 60 graden krijgen op full load en dan sommiege weer 90 graden. Het is een beetje zoeken naar welke temps nou kloppen.

• Caelorum
  • Laatst online: 17:23
IAmNice schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:50:
[...] Kan ik met de stock cooler nog iets hier aan doen? Ik lees op internet dat sommige mensen temps rond de 60 graden krijgen op full load en dan sommiege weer 90 graden. Het is een beetje zoeken naar welke temps nou kloppen.
Is de airflow in je systeem wel in orde? Hoe zit het met de andere temps in je systeem na een tijdje te hebben gespeeld?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

IAmNice schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 09:50:
Temps komen tot de 69 graden. Dicht bij de max operating temp. Is dit gevaarlijk voor de levensduur van mijn cpu of maakt dat niet uit? Kan ik met de stock cooler nog iets hier aan doen? Ik lees op internet dat sommige mensen temps rond de 60 graden krijgen op full load en dan sommiege weer 90 graden. Het is een beetje zoeken naar welke temps nou kloppen.
Ze kloppen ws allemaal, maar de werkelijke temperatuur is afhankelijk van zoveel factoren. Juiste airflow, temperatuur rondom, goede sluiting van de koeler op de CPU, overige warmte in je kast (hang er 2 290's bij en je hebt een compacte oven).

Hoe gaan je andere sensoren tijdens het gamen? (meestal heb je er 3 ofzo? 1 op mobo, 2 bij CPU).

Hogere temperatuur zal hij uiteindelijk terug gaan klokken, beveiliging die er in zit, buiten dat continue zulke temps ook niet fijn zijn, zal dit ook voor je performance impact gaan hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 16-05-2014 10:06 ]

• IAmNice
Zit nou in de bios en heb de fans op automatic mode gezet ipv full on.
Heb er een foto van gemaakt
http://postimg.org/image/dy6txh7wp/
De temperatuur liep wel aardig op in de bios zonder dat ik veel deed. Is dit normaal?
Ik zal een foto van binnen in de case maken als het nodig is om dat te zien.
EDIT: foto van nadat pc ~1 min was opgestart.
http://gyazo.com/eee1927f72e3d00556609937ad20d221
Van AIDA64. Pc lijkt cooler geworden te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door IAmNice op 16-05-2014 15:45 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wow, waar zijn die ouderwetse asci-style BIOS schermen? :P

Maar een MB van 29, zit je koeler wel correct op je CPU? Dit is wel een bizar groot verschil tussen die 2, lijkt me duidelijk dat het niet uit de temperatuur uit je kast komt (29 graden is niet bijzonder hoog bij kamertermperatuur van ~22 graden).

Foto van de binnenkant zou handig zijn :)

• Caelorum
Die CPU cooler zit er echt niet goed op. 62 graden zou die zelfs nadat die flink veel heeft lopen zweten en direct heeft gereboot naar bios niet moeten tonen. Geen idee hoe warm die AMD CPU's worden maar 1 minuut na opstarten nog steeds 50 graden lijkt mij ook wel veel. Zou eerder zelfs met stock cooler richting 35 graden verwachten (zoals mijn intel 2500k met stock cooler).
Wellicht dat de koelpasta is uitgedroogd?

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 16-05-2014 15:50 ]

• IAmNice
De temp is nou 33 c na ~5 min niks gedaan behalve tweakers ingelogd.
http://gyazo.com/639d91511d51aee316b3ad1c5824c87c
Foto van binnenkant komt eraan.
Edit: Gedaan
http://postimg.org/image/nhgjkt6xx/2d71c28b/
http://postimg.org/image/s4ql6eq3n/c930232f/

[ Voor 37% gewijzigd door IAmNice op 16-05-2014 16:04 ]

• Caelorum
Ik zou even het stof uit die koeler halen :X En dan meteen de rest van het systeem. Is een behoorlijke berg zo op het oog ^^

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02 15:46
Andere koelpasta dan de standaard gebruiken. Blijft langer goed en koelt een stuk beter.

• IAmNice
Dus de koeler zit er niet goed op+koelpasta is niet goed? Ik heb volgens mij nooit koelpasta erop gedaan(zat er al koelpasta op de koeler standaard dan?).

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Goedemiddag inderdaad zeg :X

Busje perslucht en gaan met die banaan, zou al iets moeten helpen (mijn videokaart was een wereld van verschil). Koelpasta zou je ook moeten merken bij idle temperaturen, 33 tegen 29 is vrij redelijk. Koelpasta op stock coolers is heel herkenbaar, vierkantje 'rubberachtig' spul aan de kant die aansluit op de CPU, veelal grijs of roze.

Afbeeldingslocatie: http://i1232.photobucket.com/albums/ff379/stulidreviews/AMD%20Kaveri%20quick%20look/IMG_4485_zps9834ad39.jpg~original

Is geen superspul, maar het zal geen grote veranderingen brengen met een simpele stockcooler.

Maar zou toch een aftermarket overwegen, er zijn aantal 'simpele', die al een flink stuk beter kunnen koelen dan de standaard variant. Wel even goed opletten dat hij past ivm dingen op je moederbord.

http://tweakers.net/categ...M1gB5UXffhWhxoQlO0JeYY4ws

Gros ervan is formaat koelkast, scythe lori lijkt relatief klein anders een zalman.
pricewatch: Zalman CNPS7000C-AlCu
Zeker deze jongens zijn vrij goedkoop en kunnen aardig wat betere prestaties geven.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 16-05-2014 16:32 ]

• Caelorum
Waarschijnlijk zat het er als een soort stikker op.
Ik zou als eerste de hele pc vanbinnen zo goed mogelijk stofvrij maken te beginnen bij het stof tussen de koelvinnen en op de bladen van de CPU koeler. Dan kijken of het probleem nog voordoet en dan pas gaan nadenken over verdere stappen.
Vergeet ook niet de ruimte tussen de buitenkant van de kast en de plank waar het moederbord op vast zit. Daar wil in sommige kasten nog wel eens stof ophopen en dan bij een keer goed doorblazen zit je hele kast weer onder. Als je veel last hebt van stof in de kast zou je nog eens kunnen gaan kijken naar spul dat je voor de openingen plaatst om het stof tegen te houden. Maar dat is allemaal voor later. Eerst die CPU koeler schoonmaken met perslucht of een penseel en dan verder kijken. Als je de koeler van de CPU afhaalt dan ook meteen koelpasta vervangen.

[ Voor 49% gewijzigd door Caelorum op 16-05-2014 16:28 ]

• IAmNice
Kan ik het ook gewoon met een wattenstaafje(tussen de koeler steken)schoonmaken? Ik denk inderdaad dus dat het probleem aan het stof ligt en niet aan de koeler. Vandaag ook temps bijgehouden en het lijkt erop dat bij normaal gebruik het allemaal rond de 35-40c is.

Ik denk zelf dat de CPU koeler er goed op zit aangezien hij stevig vast zit en ik dit ding (http://cdn3.pcadvisor.co.uk/cmsdata/features/3437678/9.jpg) ook heb aangedraaid tijdens het plaatsen en het lijkt erop dat hij niet verder kan draaien. Geen idee hoe dit ding in het nederlands heet dus maar een foto. :) Is dit hoe je controleert of je CPU koeler goed erop zit?

Vraagje als ik CPU koeler vervang:
Moet ik nieuwe koelpasta kopen of zit dit meestal al op de CPU koeler(zoals mijn stock koeler)?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:47
Zit er meestal wel onder, maar wordt veelal waardeloos zodra je de koeler van de CPU afhaalt (dekt niet meer goed). Je kunt dan beste beide voorzichtig schoonmaken en nieuwe gebruiken.

• IAmNice
Maar waarom zal ik de CPU koeler eraf halen nadat ik hem erop plaats? Ik neem aan dat als ik een nieuwe koeler koop deze goed genoeg werkt en ik hem gewoon erop kan laten zitten. :/

• Caelorum
Mijn ervaring met aftermarket koelers is dat er geen koelpasta op zit. Kan best zijn dat het bij sommige merken wel zo is, maar ik dacht dat Zalman het iig niet doet.
Maar voordat je daar over na gaat denken eerst even het stof er tussenuit halen. Hoe je dat doet maakt niet zoveel uit, zolang je maar niet met chemicaliën gaat lopen spuiten (perslucht kan wel, maar niet te dicht op het mobo!) en niet te hard op dat ding gaat lopen raggen.
Zodra je het schoongemaakt hebt nog eens kijken naar je temps en dan kan je eventueel nog gaan denken aan betere airflow of een andere koeler, maar dat is wellicht helemaal niet nodig. Zonde om geld uit te gaan geven als een beetje werk het ook zou oplossen.
Maaaaaaaar.... mocht je de huidige koeler er af gaan halen om hem schoon te maken, dan dus ook de koelpasta er afhalen en van de CPU en er nieuwe op doen.

Allersimpelste is gewoon busje perslucht kopen en dat ding schoonspuiten. Dan kan je em er ook oplaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 17-05-2014 12:27 ]

Pagina: 1