Oled met > 1khz refresh rate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik zou graag een POV display maken met oleds, aangezien die een hoge pixel dichtheid hebben en behoorlijk goedkoop zijn. Tevens zouden deze in principe hoger dan 1 khz kunnen gaan wat betreft de refresh rate, in tegenstelling tot lcd's.

Wat ik er tot nu toe over heb kunnen vinden duidt er echter op dat de chips die de oled pixels aansturen niet zo hoog gaan, en dus vroeg ik mij af of het enigszins haalbaar om zo'n chip te vervangen door een FPGA. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Je praat er wel erg makkelijk over, ooit eerder met FPGA's gewerkt? Voor de leek namelijk niet aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar waarom zou je een >1000KHz refresh rate willen? Want dat snap ik niet. Dat is 1 miljoen hertz, een normaal scherm heeft 60Hz.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:44:
Maar waarom zou je een >1000KHz refresh rate willen? Want dat snap ik niet. Dat is 1 miljoen hertz, een normaal scherm heeft 60Hz.
Lees eens goed?

Waar zegt de TS 1 miljoen Hz? Misschien dat 'ie sneaky een 'M' naar 'k' heeft verandert zonder dat de forum-software de edit-melding weergeeft, maar nu staat er toch écht "1 khz" (wat overigens "kHz" zou moeten zijn, strikt gezien volgens de SI-regels..)

En dat een normaal LCD 60 Hz heeft snapt de TS ook dondersgoed.. Want dat wíl 'ie juist niet.. überhaupt opgezocht wat een "POV display" is? Nee? Doe maar eens dan. Dan snap je ook waar de hoge refresh rate voor nodig is ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 09-05-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osiris schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:00:
[...]

Lees eens goed?

Waar zegt de TS 1 miljoen Hz? Misschien dat 'ie sneaky een 'M' naar 'k' heeft verandert zonder dat de forum-software de edit-melding weergeeft, maar nu staat er toch écht "1 khz" (wat overigens "kHz" zou moeten zijn, strikt gezien volgens de SI-regels..)

En dat een normaal LCD 60 Hz heeft snapt de TS ook dondersgoed.. Want dat wíl 'ie juist niet.. überhaupt opgezocht wat een "POV display" is? Nee? Doe maar eens dan. Dan snap je ook waar de hoge refresh rate voor nodig is ;)
Ik vroeg het me alleen af, no offense ;) In de titel staat toch 1000KHz? Kak verkeerd gelezen, ik zou zweren dat dat er stond. Sorry, was gewoon nieuwsgierig :+ Zal er eens een Google search tegenaan gooien.

Editje: opgezocht, nu snap ik m :P Helaas kan ik TS niet helpen hierbij, ben niet zo'n held in de electronica. Een PC bouwen gaat wel en wat solderen ook, maar dan alleen de simpele dingen. In ieder geval, veel succes :) Ze zien er cool uit in filmpjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik ben geen leek op het gebied van elektronica, en heb al wel veel met microcontrollers gewerkt maar nog nauwelijks met fpga's. Ik heb echter genoeg tijd en wil er sowieso graag mee leren werken.

De vraag is meer, stel ik snap op zich goed hoe ik met een fpga moet werken, is het voor mij alleen dan te doen om een oled scherm aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:00:
[...]

Lees eens goed?

Dat die een hogere refresh rate kunnen gebruiken geloof. Maar 1kHz? Dat lijkt mij wel heel veel.

Of een custom aansturing voor een display voor iemand zonder ervaring in een fpga is te zetten? Mijn gok is nee, maar misschien ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Volgens wikipedia (zonder verdere bron) kunnen ze tot 100 kHz gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
huub8 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 17:32:
Volgens wikipedia (zonder verdere bron) kunnen ze tot 100 kHz gaan.
Dat ze het kunnen is wat anders dan dat ze het nodig hebben. Om het nog niet te hebben over welke bron 1000 fps heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 17:33:
[...]

Dat ze het kunnen is wat anders dan dat ze het nodig hebben. Om het nog niet te hebben over welke bron 1000 fps heeft.
Bron?!? Je hebt nog steeds niet opgezocht wat een POV display is hè…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
huub8:
Voor een POV diplay is meestal een 1d 'lijn' genoeg, wat is de reden dat je dit met een display wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 18:32:
[...]

Bron?!? Je hebt nog steeds niet opgezocht wat een POV display is hè…
Whoopsie :$ . Ik dacht dat hij bedoelde een display voor POV systemen: Oftewel bijvoorbeeld voor de camera van een quadcopter. (Waardoor die vraag wel relevant werd).

Echter in mijn verdediging: Met zijn posts krijg je wel het idee dat hij het over een 2D display aansturen heeft. En waarom zou je dat in hemelsnaam voor een POV display nodig hebben? (Het 3d maken ofzo?).

Daarnaast bij een 1D string heb je ook absoluut geen FPGA nodig, een microcontroller kan dat er snel genoeg doorheen pompen. (Overigens blijft de vraag dan wel relevant: Wat is de bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik wil inderdaad een 3d scherm maken.
Je komt al heel snel op een refresh rate van boven de 1 kHz voor de buitenste pixel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
huub8:
Je kan door een 2d scherm te bewegen geen 3d scherm maken.

Probleem is namelijk dat je door het scherm heen zou moeten kunnen kijken.

Transparante oled schermen zijn nogal zeldzaam en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:28:
huub8:
Je kan door een 2d scherm te bewegen geen 3d scherm maken.

Probleem is namelijk dat je door het scherm heen zou moeten kunnen kijken.

Transparante oled schermen zijn nogal zeldzaam en duur.
Het scherm is toch semi-transparant, omdat het maar "1/360ste" (om het zo maar even aan te duiden) van de tijd aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Klopt, maar licht gaat nog steeds niet door het scherm heen, dus het scherm zal alleen van 1 kant bekeken kunnen worden, wat volgens mij niet de bedoeling is van een 3d scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar je kan wel een 3d beeld ermee maken, vanaf één kant ja, maar toch. Je gaat alleen wel flink wat wind maken. Ik denk sowieso dat het mechanisch een heel probleem wordt om een vlakke plaat zo snel heen en weer te bewegen. Alleen daarom kan je denk ik al geen standaard display gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

YouTube: Driving LED matrix displays with an FPGA

Verder kunnen individuele leds met veelvouden van kHz-en gerefreshed worden, de limiet in complete panels, waar jij het over hebt, zit hem meestal in de aanstuur logica en voornamelijk de data doorvoersnelheid.

Als je bijv, ik noem maar wat, 120 pixel lijnen moet refreshen, en die doe je lijn voor lijn, dan heb je 8ms om de data de kolom drivers in te krijgen. Wil je 1000 Hz, dan heb je 8 us om de data er in te krijgen.

Stel het zijn 240 kolommen, dan moet je de colom data al sneller dan 3MHz naar buiten schuiven.

Dat kan met een FPGA prima, maar je zou dan panelen moeten zoeken die of snel genoeg zijn waar je serieel o.i.d. tegenaan kan praten, of iets waar je zelf de drivers van moet bouwen.

Moet het oled zijn, of zijn led paneeltjes ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ik zal dan toch maar eens mijn idee wat verder toelichten, wat ik wil maken is in feite een staand oled scherm, dat aan een zijkant aan een (staande) as zit zodat wanneer hij draait je als het ware een cilinder vormig 3d beeld krijgt. Aan aan de tegenovergestelde kant van de as zit ook een scherm, maar nu met het beeld richting de andere kant, zodat je niet de helft van de cilinder maar kunt zien omdat je de de helft van de tijd tegen de achterkant aan zit te kijken. Wellicht wilde ik dit geheel nog in een (deels) vacuüm dome bouwen om weerstand tegen te gaan.

@ infant, ik dacht dat die panelen dus niet bestonden, en dus wilde ik de drivers zelf met behulp van een fpga bouwen. Led paneeltjes kunnen natuurlijk wel, maar ik ken ze niet met een pixel dichtheid die in de beurt komt van oled schermen. Daarnaast dacht ik dat oleds een stuk minder warm worden, en dus dat die het met minder koeling konden doen (lees: in een deels vacuüm dome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:50:
Klopt, maar licht gaat nog steeds niet door het scherm heen, dus het scherm zal alleen van 1 kant bekeken kunnen worden, wat volgens mij niet de bedoeling is van een 3d scherm.
Onder een hoek van 45° ophangen?

Oh wacht, dan houd je 't één-kant-probleem ja :+

Plus dat een POV-scherm onder een hoek van 45° als asymmetrische propellor gaat werken :D

[ Voor 18% gewijzigd door Osiris op 11-05-2014 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Heeft iemand nog een idee omtrent de haalbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Volgens mij hebben OLED schermpjes vaak een CoG (Chip in Glass) controller die je niet zomaar kunt verwijderen of overbruggen. Dus de controller in een FPGA integreren zal een nagenoeg onmogelijke taak worden.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De drivers zitten normaal in het display inderdaad, ook al zou je de controller kunnen vervangen (wat al lastig is als die bijvoorbeeld op een stukje flex PCB zit) dan kun je nog de drivers niet vervangen. Die drivers zullen dan de bottleneck zijn.

Bestaat er geen flexibel display waarmee je dit voor elkaar kunt krijgen? Lijkt me vele malen makkelijk om een rond display te maken dan om een display op zeer hoge snelheid laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
met een rond display heb je geen 3d effect, dan heb je gewoon een rond scherm. Bij mijn opzet heb je ook de diepte van de buitenrand van de cilinder tot de as.

Eigenlijk wil ik dus dit maken: http://www.thepistrophy.com/flat-screens-into-a-hologram/
maar op het juiste moment in hun baan de pixels laten oplichten, zodat je echt 3d objecten kunt laten zien.

Weten jullie dan toevallig of er een ander (redelijk betaalbaar) scherm is dat wel dit soort refresh rates kan halen (al dan niet met wat aanpassingen)

[ Voor 24% gewijzigd door huub8 op 15-05-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Niemand die zo'n scherm kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:37

two

The thesis project of Ecal Lausanne student Benjamin Muzzin adds a brilliant twist to traditional animation by simply turning it into a three-dimensional experience. Just like traditional animation which uses a simple technique to create a somewhat magical effect, his piece appropriately named “Full Turn” celebrates simplicity and its ability to generate unexpected results. Two flat screens are mounted back-to-back and then spun by an axial propeller. The outcome is a stunning hologram-like animation with a distinctive spatial dimension to it.
Daar heb je toch geen 1kHz refresh rate voor nodig?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat je dan toch op een eigen scherm maken uitkomt.

Afhankelijk van de pixel density die je zoekt is dat best te doen.
1 pixel/mm is wel ongeveer de grens van wat je kan maken met individuele ledjes op een printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
@mimang, wel als je dus niet iets "hologram-like" wil maken, maar een echt hologram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb dit een tijdje terug voorbij zien komen op Hackaday maar ik kan de post niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
http://hackaday.com/2014/...ce-of-vision-display-yet/

Kent iemand kan en klare rgb led dot matrix schermen met een voldoende hoge dichtheid?

[ Voor 33% gewijzigd door huub8 op 17-05-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:14
Bij het maken van een POV (Persistence of Vision) display zijn er twee hindernissen in de lichtbron.
De lichtintensiteit van de lichtbron, en de dichtheid waarop je de lichtbronnen naast elkaar kan zetten (eveventueel met drivers)
Misschien kan je de dichtheid oplossen mbv interlacing.
Wat je wilt halen is minimaal 15 Hz per pixel, dus niet per lichtbron die zullen pixel x 15Hz aan update snelheid hebben.

Ik heb ook gezien dat er al 5050 leds zijn die de rgb driver geïntegreerd hebben. Echter heb ik geen ervaring met de aanstuursnelheid of lichthoeveelheid.
Toen ik dit had gedaan had ik gewoon 2x32 ultra bright 5050 RGB leds met 4 SPI LED drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Maar kortom, naar jullie weten niet van een scherm (of een soort dichte rij pixels) dat met voldoende snelheid kan worden aangestuurd?

[ Voor 3% gewijzigd door huub8 op 20-05-2014 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
huub8: Niet kant en klaar, je kan denk ik wel led arrays vinden, maar die zijn waarschijnlijk ook ongeschikt.

Je stelt met een POV display wat vreemde eisen:
- Geen of heel hoge snelheid multiplexing (gaat meestal in de 200-500Hz, wat bijna 100x trager is dan je nodig hebt).
- Verwaarloosbare capaciteit (anders faden de leds, goed voor displays, niet voor POV)

Denk dat het zelf maken wordt, gewoon heel veel kleine ledjes op een print, flinke fpga of arm met veel IO aan de achterkant, dan heb je wellicht een kans.
Maar als je dus elke graad ofzo een ander display wil laten zien heb je 360x zoveel processing power nodig dan een normaal display nodig heeft en nog veel meer keer de refresh rate, dat ga je gewoon niet vinden in standaard displays en display drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:14
Ik had destijds DM163 led drivers. De spi bus snelheid was richting de 2 MHz, maar wel 8 tegelijk.
Zo spannend is dat dus niet, maar je moet wel je timings goed hebben door middel van DMA of interrupts.
Pagina: 1