Harde schijf hapert na bijplaatsen van SSD

Pagina: 1
Acties:

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:02
Beste Tweakers,

Ik wilde in mijn desktop een SSD bijplaatsen, met de bedoeling om Windows op de SSD te zetten en mijn oude harde schijf houden voor opslag. Dit is de SSD die ik heb: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

Dit is de desktop die ik heb: gallery: Koen179

Ik heb de SSD geplaatst in mijn computer en de sata kabel en data kabel aangeloten en de pc opgestart. Meteen bij het opstarten van Windows haperde de harde schijf, het beeld liep vast en kon niks meer met mijn muis of toetsenbord. Ik hoorde ook geen geluid meer van de HDD. Na een aantal seconden (10-30) hoorde ik de HDD weer en ging hij weer verder met opstarten. Dit gebeurde daarna nog een aantal keer. Ik heb al ingesteld dat de HDD niet automatisch uitschakelt, mijn vraag is hoe kan ik de SSD en de HDD tegelijk laten werken? Ik wil graag de HDD klonen naar mijn SSD, maar dat gaat op deze manier niet omdat hij steeds vastloopt.

Overigens: als ik de SDD ontkoppel (sata + data kabel), werkt alles weer gewoon normaal. De HDD is dus niet ''kapot''.

Hoop dat het een duidelijk verhaal is en dat iemand een oplossing weet.

Mvg, Koen :*)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 23:16
Werkt het in de bios wel nog goed?
Dus detectie etc?

Uw moederbord heeft maar 2 sata poorten correct? al omgekeerd proberen aan te sluiten?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34
Misschien krijgt je HDD niet genoeg stroom meer?

• Koen179
In de bios werden allebei de schijven herkend ja, omgekeerde bedoeld u dan de stroom of de data kabel?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 23:16
Dat dacht ik ook maar een 430watt voeding
CPU verbruikt 84watt
en geen aparte videokaart correct?

---
ik bedoel stroom :)

[ Voor 12% gewijzigd door Icekiller2k6 op 09-05-2014 14:37 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Koen179
R____D schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:33:
Misschien krijgt je HDD niet genoeg stroom meer?
Dit leek mij ook de meest logische verklaring, hoe kan ik dit testen/veranderen? Ik heb genoeg vermogen over (heb geen videokaart) en aangezien een HHD en SSD weinig stroom verbruiken vind ik het toch wel raar.

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 19:09

Zalmanman

So long,

Kan je misschien eens proberen om een andere stroomkabel aan je HDD te hangen? Ik vermoed dat je nu dezelfde stroomkabel gebruikt voor SSD en HDD. Ik zou theoretisch niet uit mogen maken, maar de theorie en de praktijk luisteren niet altijd naar elkaar... Een rot contact in een van de connectoren kan hier de oorzaak van zijn.

and thanks for all the fish.

Verwijderd

Hoi Koen,

Kun je misschien een foto maken en plaatsen van hoe de kabels zijn aangesloten? Zou het kunnen dat je kabels niet goed zitten? Heb je dat goed gecontroleerd? Maak je gebruik van splitterkabels voor SATA power bijvoorbeeld?

Als je in Windows kunt booten, kun je dan de SMART gegevens van hardeschijf en SSD posten?

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Ik lees net trouwens dat die voeding niet heel geweldig is: linkje. CiPHER, kan het zijn dat er een condensator de geest gegeven heeft en dat daardoor de lijn die de HDD/SSD/ODD stroom verzorgt instabiel geworden is?

• Koen179
Ik ga proberen een andere stroom kabel aan te sluiten en dan opnieuw booten. Ik zal straks een foto plaatsen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan natuurlijk een gammel contactje zijn, maar om het in de richting van de voeding te zoeken, lijkt me wel erg vergezocht. De ssd zal zo 1 watt trekken....

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

1W is niet geheel waar. Deze SSD trekt bij lezen en schrijven zo'n 3W: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

• Reepje
  • Niet online
Zalmanman schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:03:
1W is niet geheel waar. Deze SSD trekt bij lezen en schrijven zo'n 3W: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
Dat klopt. Maar aangezien die nieuw is zal er noch geschreven, noch gelezen worden. Dus is die in rust en dan trekt die volgens zijn specs 1,1 watt ;) .

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Reepje schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:06:
[...]

Dat klopt. Maar aangezien die nieuw is zal er noch geschreven, noch gelezen worden. Dus is die in rust en dan trekt die volgens zijn specs 1,1 watt ;) .
Daar heb je natuurlijk compleet gelijk in, mijn fout. Toch blijft dit een interessante vraag. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit probleem. Overigens heeft mijn PC ook wat rare trekjes gekregen na het plaatsten van een SSD, maar dat is mijn probleem en niet die van de TS.

• Reepje
  • Niet online
Zoals cipher vroeg, plaats de smart van de hdd, misschien is daar iets mis

Alle stuurprogrammas en bios up to date?

Dan kan je nog proberen de controller van ahci naar ide te zetten (als het werkt wel weer terugzetten)

• Koen179
Ik heb een andere sata kabel geprobeerd, nog steeds hetzelfde probleem. Hierbij de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/hu2anb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ejg7cy.jpg

Ik heb gekeken dat de gouden connectoren goed zaten, dus daar kan het probleem niet liggen.

De HDD werkt wel gewoon naar behoren als de SSD niet is aangesloten, hebben jullie dan wat aan SMART gegevens? Moet even opzoeken hoe je dit verkrijgt.

• Reepje
  • Niet online
Heb je al geprobeerd de aansluitingen op het moederbord te wisselen?

smart > hdtune tab health. maak screenshot en plaats hier.

Verwijderd

Je plaatst foto's van je SSD; die zien er goed uit. Maar je hebt problemen met je hardeschijf toch? Dan zou ik graag willen zien hoe de hardeschijf is aangesloten. SMART-gegevens zijn ook zeker nuttig, omdat deze kabelfouten en andere problemen kunnen identificeren.

Een foto waarbij de SATA kabel te zien is vanaf hardeschijf naar moederbord zou het beste zijn.

• Koen179
Het is nogal een wirwar van kabels (geen kabelmanagement :+), dus een foto van de kabel van harde schijf naar het moederbord heeft niet zo veel zin. Ik heb HD Tune geïnstalleerd, bij de error scan is alles groen, echter bij het tabblad Health staan geen gegevens. Ik heb SMART wel ingeschakeld in de BIOS.

Naar mijn idee ligt het probleem niet aan de HDD, omdat ik geen problemen ondervind wanneer de SSD niet is aan gesloten. Waar het wel aan kan liggen is mij een raadsel |:(. Anders is Windows opnieuw installeren ook nog een laatste optie.

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
wat dacht je er van om de SSd op SATA port 1 aan te sluiten en de harddisk op sata port 2 of 3?

• Koen179
Goede suggestie! Even proberen.

• Reepje
  • Niet online
Koen179 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:13:
Het is nogal een wirwar van kabels (geen kabelmanagement :+),
Fout 1. Je hebt geen overzicht waar je kabels zijn. Kan dus makkelijk ergens wat fout zitten (er zit iets fout, weet je wel).
Koen179 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:13:
Ik heb HD Tune geïnstalleerd.... echter bij het tabblad Health staan geen gegevens.
Naar mijn idee ligt het probleem niet aan de HDD,
Dus zit er WEL een probleem hier, de smart gegevens zouden gewoon zichtbaar moeten zijn.

Je kan natuurlijk ook vol blijven houden dat er geen probleem is bij de HDD en je hele computer (zonder ssd doet die het immers wel) en dan is de enige conclusie dat de ssd kapot is.
Om dat uit te sluiten, sluit alleen de ssd aan, wordt die dan gewoon herkent? Kan je er een windows op instaleren?

• Koen179
mysterieworld schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:18:
wat dacht je er van om de SSd op SATA port 1 aan te sluiten en de harddisk op sata port 2 of 3?
Ik heb de kabels verwisseld, mijn harde schijf werkt weer zoals het hoort en de SSD word ook herkent. Bedankt allen voor het meedenken! _/-\o_ oOo

• Reepje
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:42:
Heb je al geprobeerd de aansluitingen op het moederbord te wisselen?
Deze aanwijzing was niet duidelijk genoeg? :-(

• Koen179
Sorry Reepje, overheen gelezen. |:( 8)7

• Koen179
Beste Tweakers,

Ik heb inmiddels de SMART gegevens van de HHD weten te vinden, mijn harde schijf gaat namelijk op verschillende momenten heel even uit (zo lijkt het, ik hoor een click en daarna hoor ik even niks) en dan weer aan na een aantal seconden. Ik vraag mij af of dit goed is voor de harde schijf, ik heb geen last meer van haperingen zoals in me startpost (windows draait nu op SSD). Hierbij de SMART gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/1zdrs53.png

Kon de afbeelding niet verkleinen, dan waren de letters en cijfers onleesbaar :')

Kunnen jullie hier iets uit halen, is mijn HDD dan toch niet goed?

Gr. Koen

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-01 09:07
Dat is een energiebesparingsfunctie. Als de hdd even niks te doen heeft, stopt die inderdaad met draaien.
Kun je in Windows bij Energiebeheer instellen.
Aan de SMART waardes zie ik niks zorgelijks.

[ Voor 13% gewijzigd door wappiewappie op 10-05-2014 14:50 ]

• Koen179
Oké gelukkig! Nu nog uit zien te zoeken hoe ik dat kan uitzetten dat ie gewoon altijd aanblijft.

• Reepje
  • Niet online
Dat is dus een "probleem" waar veel mensen mee zitten. Want nu pas merk je hoe langzaam de HDD wel niet is. De snelheid van een SSD echter, die went heel snel. Alles gaat gewoon flist flits snel, totdat de HDD moet worden aangesproken. Dan zit je plots uit je neus te eten en lijkt het allemaal supertraag. Is het ook, maar als je geen ssd had gehad, had je ook zitten wachten. Alleen nu valt het je heel erg op.

Dat is dan ook een van de redenen dat ik eenieder adviseer om een zo groot mogelijke ssd te nemen (want nog altijd zie je mensen die voor de 60 GB optie willen gaan omdat "alleen windows" erop hoeft) . Als je dan nu ziet dat je voor 95 euro al een 240 GB schijf hebt....waar hebben we het dan over.

• Koen179
We zijn inmiddels 5 maanden verder, en nog steeds erger ik me aan dat de harde schijf steeds een tikje geeft (uitschakelt). Ik heb in de energie-instellingen ingesteld dat harde schijven nooit in slaapstand gaan. Weet iemand de oplossing? Ik heb laatst voor mijn vader ook een pc in elkaar gezet waar ik ook hetzelfde heb (harde schijf schakelt regelmatig uit en aan).

Voor de rest zijn er geen problemen maar ik irriteer me eraan :+.

Alvast bedankt!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je het wel in het actieve/geselecteerde energieschema aangepast? En misschien zit het in de firmware van de hdd's zelf, het in slaapstand gaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Komt door seagate, zit iets in de firmware bgms heet dat. Kun je niet uitzetten.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Koen179
http://www.santools.com/s...d_media_scan_function.htm

Hier staat wel iets over disable Background Media Scanning (BGMS), maar dat programma waar deze handleiding van is is nergens te downloaden (niet voor particulieren?).

Als je het niet uit kan zetten erg jammer ;(
Pagina: 1