Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze 'managed' switch tbv glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:48
Ik zit in dubio. binnenkort wordt xs4all glas bij ons aangesloten en ik wil hiervoor 3 managed switches aanschaffen om via VLAN's de boel aan elkaar te knopen.

Ik wil hier geen honderden euro's aan uitgeven daarom is mijn oog gevallen op de volgende 2 switches:

- netgear gs108e pricewatch: Netgear Prosafe GS108E
- d-link dgs1100 pricewatch: D-Link DGS-1100-08

Het verschil tussen deze 2 switches is in prijs niet zo heel groot maar het zijn wel de goedkoopste managed switches die ik kan vinden, vandaar dat dit mijn shortlist is.

netgear heeft als voordeel dat hij beproefd en goedkoop is, maar als nadeel dat de switch niet via een web interface te managen is. de d-link is voor mij een heel groot vraagteken, helaas is er op tweakers weinig over te vinden (review/forum), op Amazon.com wordt er wel redelijk positief over gepraat (4 van de 5 sterren). iig is een voordeel dat er wel een web interface in zit.

Ik twijfel nu, wie helpt me de goede kant op? Iemand hier ervaring met de d-link (of d-link in het algemeen).?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Ik gebruik zelf thuis TP-link. Welliswaar duurder maar vind het wel fijner werken. pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210

Untitled1

Wat dat betreft doet D-link wat hij moet doen alleen voelt het allemaal een beetje traag en "outdated"aan.

Untitled

[ Voor 23% gewijzigd door chickpoint op 20-05-2015 14:07 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:56
Ik heb twee stuks pricewatch: HP Procurve 1810-8G v2 . Ben er blij mee.

Lekker!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
chickpoint schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:25:
Ik gebruik zelf thuis TP-link. Welliswaar duurder maar vind het wel fijner werken. pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210

[afbeelding]
Ben ook wel te spreken over TP-Link, toevallig heb ik vandaag de pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE besteld voor een simpel netwerkje. Nog niet binnen dus ben benieuwd hoe het bevalt :).

My favorite programming language is solder.

• PerfectPC
  • Laatst online: 27-10 16:54
De pricewatch: HP Procurve 1810-8G v2 is inderdaad een degelijke switch, die desgewenst PoE gevoed kan worden, maar de pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210 is voor een gelijkaardige prijs veeeeel beter uitgerust.
Beide zijn fanless, ook leuk meegenomen.

De Netgear die vermeld wordt is unmanaged en valt dus eigenlijk direct uit de boot. En de d-link, tjah, goedkoop is duurkoop zeker?

[ Voor 13% gewijzigd door PerfectPC op 09-05-2014 16:29 ]

• Lord_Dain
Allemaal super advies alleen beantwoord het mijn vraag niet.. :P qua budget dan..

Ik ben zelf ook gecharmeerd van de TP-Link. Hij is wel iets groter...

Netgear doet wel degelijk VLAN support overigens.. en of D-link duurkoop is...?

[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 09-05-2014 17:10 ]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:49

Grvy

Bot

Geef wat meer uit en ga voor die HP Procurves.

Dit is een account.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:57

3DDude

I void warranty's

Lord_Dain schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:13:
Ik zit in dubio. binnenkort wordt xs4all glas bij ons aangesloten en ik wil hiervoor 3 managed switches aanschaffen om via VLAN's de boel aan elkaar te knopen.

Ik wil hier geen honderden euro's aan uitgeven daarom is mijn oog gevallen op de volgende 2 switches:

- netgear gs108e pricewatch: Netgear Prosafe GS108E
- d-link dgs1100 pricewatch: D-Link DGS-1100-08

Het verschil tussen deze 2 switches is in prijs niet zo heel groot maar het zijn wel de goedkoopste managed switches die ik kan vinden, vandaar dat dit mijn shortlist is.

netgear heeft als voordeel dat hij beproefd en goedkoop is, maar als nadeel dat de switch niet via een web interface te managen is. de d-link is voor mij een heel groot vraagteken, helaas is er op tweakers weinig over te vinden (review/forum), op Amazon.com wordt er wel redelijk positief over gepraat (4 van de 5 sterren). iig is een voordeel dat er wel een web interface in zit.

Ik twijfel nu, wie helpt me de goede kant op? Iemand hier ervaring met de d-link (of d-link in het algemeen).?
De Netgear is dan ook unmanaged dus dat is inpluggen en gaan, daar valt niets in te stellen

Sowieso hebben kleine switches meestal geen management console en zal het aanpassen van de config via een webGUI doen.

Wat is er mis met de D-Link zo op het eerste oog ziet het er prima uit voor een redelijk bedrag.
D-Link is een redelijk goed merk op het gebied van netwerkapparatuur.
Ik heb echter niet zo 'n switch (wel een D-Link router)
Als je een goede managed switch wilt kun je ook kijken naar de kleine Cisco switchjes maar die zijn wel duur lees: 100 per stuk haal je wel.

Ik heb er thuis eentje en hij doet het prima.

Over die D-Link, het is mooi als jij m koopt dan kan jij de eerste zijn die er een product-ervaring over schrijft op tweakers.net >:) d:)b

Be nice, You Assholes :)

• Lord_Dain
Haha, mooi, ja net zoals de mensen boven me die de HP en TP-Link helemaal te gek vinden maar er is geen review over te vinden op Tweakers. Gemiste kans(en) toch.. :P

Overigens is het zo dat de netgear semi-managed is via een windows app.. dus dat is 1 keer configureren als het daarna nog een keer moet is het een hoop geklooi.

Ik denk nog ff goed na over het oprekken van mijn budget. Het gaat dan wel opeens van ca 110€ richting de 250€.. slik. Na ja, als het een hoop heen en weer geloop scheelt is dat wat waard natuurlijk. To be continued..

• chickpoint
Zoals je al kon zien aan m'n screenshot heb ik wel een D-link switch. Zijn prima switches en doen wat ze moeten doen. Ik vind de interface alleen een beetje tegenvallen. De interface voelt een beetje traag en "outdated"aan (alsof je op een windows 98 pc aan het werk bent). Toevallig heeft er vandaag hier iemand de stekker uit getrokken dus is de uptime weer terug naar 0 maar voor de rest doet hij het prima zonder dat je er omkijken naar hebt. Wij hebben de 48-poorts DGS-1210-48 en met +/- 50 clients (incl smartphones enzo). Dit draait allemaal zonder problemen.

Ik vind een webinterface wel makkelijker om te beheren, dus zou dan toch voor de D-link gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door chickpoint op 09-05-2014 17:26 . Reden: tiep voutjes ]

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 20:10
3DDude schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:11:
[...]

De Netgear is dan ook unmanaged dus dat is inpluggen en gaan, daar valt niets in te stellen
De Netgear is wel managed, enkel heeft deze niet bijsters veel features (management via Adobe AIR applicatie). Gelukkig kent hij wel fatsoenlijk VLAN support.

Rare vogel in spe

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Lord_Dain schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:15:
Haha, mooi, ja net zoals de mensen boven me die de HP en TP-Link helemaal te gek vinden maar er is geen review over te vinden op Tweakers. Gemiste kans(en) toch.. :P
Point taken, ik verwacht dat ik de switch volgende week binnen krijg. Zal er dan wel even een korte review aan wagen.

My favorite programming language is solder.

• Lord_Dain
@chickpoint, duidelijk. dan zal de DGS-1100 op zich voldoen voor mijn thuis situatie, ik wil er in principe 'maar' een stuk of 10 devices op aansluiten (waarvan 2 IPTV en de rest Internet access) dus dat moet dan geen probleem zijn. Ik houd nog even een slag om de arm voor ik een keuze maak. Hoeft pas volgende week besteld te worden want dan komt glasvezel hier naar binnen en het is maar de vraag of XS4all ook snel reageert. Dus ik kan nog ff nadenken over mijn keuze (gelukkig) en het evt oprekken van het budget.

Een stemmetje in mijn hoofd zegt me echter dat het misschien overkill is om 3 van deze switches aan te schaffen. Mja combineren van switches is denk ik ook geen optie. Trekken van een extra utp kabel heb ik geen zin in. Ik kan optioneel 1 switch weglaten (huiskamer) want daar heb ik 2 patches gemaakt en kan IPTV/Internet gescheiden aansluiten (1 utp-IPTV en andere utp op een unmanaged switch voor Inet toegang).

[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 09-05-2014 20:00 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:57

3DDude

I void warranty's

Xesxen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:28:
[...]

De Netgear is wel managed, enkel heeft deze niet bijsters veel features (management via Adobe AIR applicatie). Gelukkig kent hij wel fatsoenlijk VLAN support.
staat niet in de specs als je via pricewatch gelijk kijkt.
Dan staat daar heel duidelijk unmanaged.

En managen via een of andere app, wat iemand hier zei - een keer instellen en thats it. vind ik niet managed.. :O

Be nice, You Assholes :)

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 20:10
3DDude schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:10:
[...]

staat niet in de specs als je via pricewatch gelijk kijkt.
Dan staat daar heel duidelijk unmanaged.
Staat vermeld bij bijzonderheden:
Bijzonderheden: Semi-managed (alleen via Windows applicatie), [...]

Rare vogel in spe

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Ik heb zelf een D-link DGS-1500-20, werkt al een hele poos perfect!
De DGS-1100 zou ook gewoon goed moeten zijn, met de kwaliteit van de D-link DGS serie is niets mis.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lord_Dain schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:34:
...Een stemmetje in mijn hoofd zegt me echter dat het misschien overkill is om 3 van deze switches aan te schaffen...
Nou, dan wil ik het wel even hardop zeggen: HET IS OVERKILL OM 3 MANAGED SWITCHES AAN TE SCHAFFEN.

Wat denk je te bereiken met die drie managed switches? En waarom zou je datzelfde niet kunnen bereiken met één unmanaged switch?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Lord_Dain
Situatie is als volgt. Glas komt binnen in meterkast. Ik heb vanuit de meterkast slechts 1 UTP kabel naar de huiskamer tv meubel en 1 UTP kabel naar de 1e verdieping.

In de huiskamer heb ik 1 IPTV ontvanger en ca. 3 IP apparaten. Deze krijgen alleen IP adressen van mijn XS4all modem als er 2 VLAN's getrunked worden.

Op de 1e verdieping 1 IPTV ontvanger en ca. 5 IP apparaten. Hier geldt hetzelfde voor.

Extra kabels trekken is geen optie. In de huiskamer heb ik een 2e patch in een hoek ca 5 meter van het meubel, helaas wil de vrouw deze huizes liever geen kabels door de kamer (ivm 2 jonge kinderen). Ik zou natuurlijk via de kruipruimte een gat kunnen boren maar dat doe ik al liever helemaal niet ivm pakket.

Dus het netwerk plaatje bevat 3 switches, 1 waarop ik de VLAN's 'binnen laat komen' en 2 waarop de VLAN's naartoe getrunked worden voor IPTV en Inet. Ik had het liever ook anders gezien.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
3DDude schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:10:
En managen via een of andere app, wat iemand hier zei - een keer instellen en thats it. vind ik niet managed.. :O
Da's klets. Je hebt altijd 'een of andere app' nodig. Al was het maar een terminal emulator die je op de console aansluit.

• Lord_Dain
Ik vind het een beetje grijs gebied.. semi managed. Het grote verschil met echt managed is dat je niet uit je luie stoel hoeft en geen onderbrekingen aan je netwerk hebt. Als ik mijn netgear straks moet herconfigureren moet ik hem lostrekken, aan mijn pc hangen en daarna weer teruggooien. Dus het verschil van ruim 10€ per switch lijkt het me het geld wel waard.

Blijft alleen de vraag nog over of de D-Link wel een volwaardige en betrouwbare switch is. Het antwoord lijkt ja te zijn dus wellicht dat ik er voor ga. Echter ben ik nou langzaam ook wel een beetje gecharmeerd aan het raken van de Tplink DGS3210.. Die is wel 2x zo duur als de D-Link.

Zooo..maf zeg, had ik een order openstaan voor 3x D-Link voor 139€ is het vandaag opeens 174€.. Uitleg van de verkoper (maxict) ; prijsstijging leverancier, terwijl er al 3 dagen 45 op voorraad liggen volgens de site.. no way dat ik daar ga bestellen.. :(

Wil/kan iemand hier wat screenies posten van de HP 1810?

[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 10-05-2014 21:31 ]

• Lord_Dain
Vriendin heeft inmiddels 'sort of' budget goedgekeurd ivm teruggave belasting, dus het mag iets meer kosten. Zodanig dat de HP procurve en TP-Link opties worden. Rest nu alleen nog dat ik vind dat de switches toekomstbestendig moeten zijn. Maar wat betekent dit nou precies? Wat ik me kan voorstellen:

- IPv6 ondersteunen
- IGMP Snooping v3 ondersteunen
- 802.X? Y? Z? ondersteunen
- Garantie (lifetime?)
- Updates

Wat maakt een home switch toekomstbestendig?

Overigens ben ik de Cisco SG200 ook nog tegengekomen. Is dat wat?
pricewatch: Cisco SG200-08

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54
Lord_Dain schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:39:
Als ik mijn netgear straks moet herconfigureren moet ik hem lostrekken, aan mijn pc hangen en daarna weer teruggooien.
Oh? Geen last van, ik kan zonder onderbrekingen mijn GS105 en GS108 gewoon managen. Liefst niet via WiFi want dan is de applicatie wat onstabiel maar als ik mijn laptop met een kabel aansluit op het lan is er geen centje pijn.
Uitleg van de verkoper (maxict)
Niet bestellen daar! De levertijden op de site zijn sowieso al 'bij de leverancier' in plaats van hij henzelf, en dan nog mag je het gerust minimaal verdubbelen. Verder verwijderen ze zonder communicatie items uit je order als ze het niet meer, of niet meer voor die prijs kunnen leveren en doen ze vervolgens anderhalve maand om het geld van dat product terug te storten... Zie ook de shopreviews. Dat die lui nog steeds bestaan is ongelooflijk...
- IPv6 ondersteunen
De management-interface is via IPv6 te benaderen ipv enkel op IPv4
- IGMP Snooping v3 ondersteunen
Wordt gebruikt voor multicast, Wikipedia: IGMP snooping
- 802.X? Y? Z?
Ik denk dat je 802.1X bedoelt? Wikipedia: IEEE 802.1X
- Garantie (lifetime?)
Wat denk je? :P
- Updates
Wat denk je? :P

'Toekomstbestendig', zo heel ver veranderd er niet, gigabit is er al wel een tijdje. Next step is 10GE, maar dat ga je in deze prijsklasse niet vinden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lord_Dain
Ik denk juist niets, ik heb geen idee over die 802.x y protocollen. Die gebruikte ik juist als voorbeeld, so to speak en is/zijn geen referentie naar bestaande protocollen. Maar er zijn er inmiddels al zo'n riedel dat ik zelf het niet meer kan overzien, laat staan wat je nodig hebt over een paar jaar.

Volgens HP hebben de HP switches lifetime garantie, dus het kán blijkbaar wel.

Maarreh, over de netgear, heb je die dan een fixed IP kunnen geven? Ik dacht dat ze out of the box allemaal 1 en hetzelfde IP adres hebben voor managed en deze niet in te stellen is. Wil je eens een screenshot maken van het instelscherm op de app? /curious

Die IGMP snooping is volgens mij nodig om IPTV werkend te hebben / houden, dat staat als het goed is aan bij jou, als je een VLAN voor IPTV hebt. Las ik i.i.g. in de review van de netgear 105e van Bouwmans.

[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 12-05-2014 19:06 ]

• Paul
Lord_Dain schreef op maandag 12 mei 2014 @ 19:05:
Ik denk juist niets, ik heb geen idee over die 802.x y protocollen. Die gebruikte ik juist als voorbeeld, so to speak en is/zijn geen referentie naar bestaande protocollen. Maar er zijn er inmiddels al zo'n riedel dat ik zelf het niet meer kan overzien, laat staan wat je nodig hebt over een paar jaar.
Dan gooi je ze in Google ;) Doe ik ook... Degene die je het meeste gaat gebruiken is dot1Q, Wikipedia: IEEE 802.1Q oftewel VLAN's :)
Maarreh, over de netgear, heb je die dan een fixed IP kunnen geven? Ik dacht dat ze out of the box allemaal 1 en hetzelfde IP adres hebben
Out-of-the-box inderdaad wel :) Uiteraard ( 8(7 ) ligt de applicatie nu dwars dus ik kan zo geen screenshotje maken maar het is zeker wel mogelijk het IP-adres te veranderen van de switch :)
als je een VLAN voor IPTV hebt.
Ik heb geen IPTV :P Ik gebruik(te) VLAN's om mijn WiFi-router op een meer centrale plek in huis te zetten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lord_Dain
Met dat laatste breng je mij op een idee :P

edit: Hmm opzich een cool idee, maar wel nadelig omdat ik dan dezelfde data in sommige situaties eerst naar de 1e verdieping haal en vandaar weer over dezelfde trunk richting de meterkast en door naar de huiskamer, dus ik houd het maar ff 'traditioneel' en blijf op de 1e verdieping een extra AP gebruiken

edit2: Ah, inderdaad, IP adres kan ingesteld worden http://www.downloads.netg...ser%20Guide_21Dec2012.pdf

[ Voor 97% gewijzigd door Lord_Dain op 12-05-2014 20:20 ]

• Lord_Dain
Ik ga vandaag toch maar de netgear x 3 bestellen. Lijkt me dat deze alles kan wat ik nodig heb en dat ik er dan via een app bij kan en niet via een webinterface, so be it.

• chickpoint
Als je ze hebt zou je dan een keer een paar screenshots posten (of beter nog een review >:) ).
Ben stiekem wel beetje benieuwd naar dat spul.

• Lord_Dain
Wil ik zeker wel doen, alleen zijn er al een paar hele goede reviews. Het review van de GS105E is wat mij betreft heel uitgebreid en geeft een hoop info. Wat ik alleen nog miste is de info dat je ook het IP van de NG's statisch in kan stellen en ze via je LAN kan managen met de app. Dat niet kunnen was voor mij een showstopper. Maar idd ik zal eens wat screenies plempen, waarschijnlijk kan ik er zaterdag mee aan de slag.

dit review: productreview: Netgear Prosafe GS105E review door jbouwh

[ Voor 15% gewijzigd door Lord_Dain op 14-05-2014 13:45 ]

• Lord_Dain
Vandaag heeft DPD de 3x Netgear GS108E afgeleverd. Woensdagavond laat besteld bij Afuture, donderdag verstuurd en dus netjes op tijd aangekomen.

Vanavond 2 uurtjes met de Netgear's gestoeid en alles hangt / draait al zoals gewenst. Dat wil zeggen, nog even zonder glasvezel, want dat wordt pas met een week of 2/3 aangesloten, dus tijdelijk nog even het Ziggo Internet, maar wel alles geconfigureerd, dus VLAN 4,6, trunking e.d.

De interface van de software is hier en daar wat traag, wisselen tussen devices gaat niet heel snel, maar ik moet zeggen met de info die al te vinden is hier op het forum en in de reviews, appeltje eitje.

Ik heb ook een portscan gedaan op de switches, helaas geen open porten gevonden. Het viel mij sowieso op dat ik een switch zelfs kon managed via de webapp, als de port waarop ik mijn PC aansloot niet in VLAN1 hing. Hierdoor vermoed ik dat er een trucje wordt uitgevoerd waarbij de software een verborgen VLAN gebruikt om met de switches te babbelen.. heel goed bedacht door Netgear.

Al met al voor het geld een superkoop. Zou een 5/5 zijn op alle punten als er ook een webinterface op zat, maar goed. Over een aantal weken zet ik mijn ervaringen waarschijnlijk om in een uitgebreider review. Mochten mensen hier vragen hebben over mijn opzet, of over de config, etc, gooi ze maar in dit draadje.

• Paul
Ik heb het zelf nog niet gedaan maar je zou kunnen WireSharken terwijl je bezig bent, misschien dat er dan meer info langs komt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lord_Dain
Ik heb gister nog ff zitten googlen en 't blijkt dat op de iets duurdere modellen er wat poorten open staan idd. Wat ik verder kon vinden is dat de Java configuratie app op een hele hoge UDP port communiceert, maar ech heel duidelijk wordt t niet. Webinterface zit er volgens mij gewoon niet in.

Vandaag is XS4all glas bij mij live gegaan en alles werkt. Helemaal goed dus en tevreden met de Netgear's. Ik zal dit topic nog even volgen voor het geval mensen vragen hebben specifiek over deze switches of de setup met XS4all glas + vlans.

[ Voor 29% gewijzigd door Lord_Dain op 21-05-2014 22:52 ]

Pagina: 1