Toon posts:

PC reboot bij veel geheugengebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Aangezien ik de laptop van de zaak moet inleveren, heb ik mijn desktop weer onder het stof vandaan gehaald. Deze is +/- 8jaar oud, zie specs hieronder. Ik heb een probleem dat het systeem erg snel uitvalt. Ik denk dat het met het geheugen te maken heeft; maar weet het niet zeker. Dus ik ben benieuwd wat jullie analyse is en wat ik er aan moet doen. Ik heb weinig budget dus ik hoop dit systeem nog een jaartje aan de praat te kunnen houden voor surfen en mailen.

Probleem:
Als ik de PC aanzet kan die uren idle blijven draaien (12h met gemak). Zodra ik echter meerdere processen aan zet, valt het systeem binnen de kortste keren uit en start opnieuw op. Dit gaat snel; als mijn dropbox aanstaat en ik open in chrome een paar tabs, valt ie binnen een minuut uit.

Analyse:
1. Ik vermoed dat het met het geheugen te maken heeft, want het is me opgevallen dat ik met chrome en dropbox soms bijna al het geheugen verbruik. Ik heb hieronder een screenshot van taakbeheer bijgevoegd die ik maakte vlak voordat ik het systeem overbelastte met 5 chrome-tabbladen >:)
2. Mijn voeding maakt een beetje een piepend geluid; vooral als de PC uit staat. Ik heb wel eens gehoord dat het met statische elektriciteit te maken heeft. Weet niet of het relevant is; maar ik noem het toch ff :)

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/jzlcck7d8fnhzxj/memory2.JPG

Vragen:
1. Kan ik iets aan de software veranderen dat het systeem blijft draaien (wisselbestand vergroten/instellingen voor prestaties van geheugen/"underclocken"/oid?)
2. Denken jullie dat de oorzaak bij het geheugen zit; ik kan niet zoveel chocola maken van alle cijfers van taakbeheer.
3. Zo ja, hoe zorgt een vol geheugen voor reboot en is dat normaal. En los ik dit op door geheugen bij te plaatsen?
4. Zo nee, iets anders hardware related? Oververhitting / overbelasting voeding? Ouderdom van iets?
5. Zijn er utils waarmee ik de status van mijn hardware nauwkeuriger in de gaten kan houden=

Thx bij voorbaat voor alle hulp!

Specs
Desktop PC (systeem ~2008 samengesteld gebaseerd op een tweakers best buy guide)
moederbord: MSI 775 P965 Neo-F V2
CPU: Intel Core 2duo 6300 @ 1.86
Geheugen: 1 x 2GB Kingston KVR533D2N4/1G
Voeding: Antec 450W
Videokaart: NVidia Geforce 7600GS
HDD: 1 x 250 GB Seagate Barracuda
Randapp: 1xDVD RW, 1xNetwerkkaart. meer niet :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat het geheugengebruik los staat van de reboots. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat je meerdere processen start en daarmee het systeem meer belast.

Voeding zou de oorzaak kunnen zijn. Zoals je al zegt blijft het systeem idle gewoon draaien.
Kijk eens in je bios naar de voedingswaarden (5v/12v). Er zijn ook tools waarmee dit kan onder windows, je kan deze dan in de gaten houden wat er gebeurt op het moment dat hij opnieuw opstart.

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 23:34
Wellicht wordt je cpu te warm, waardoor hij zichzelf uitzet ter bescherming. Wanneer hij idle is, zal hij inderdaad niet zo warm worden, maar bij gebruik wellicht juist wel. Kijk de koeling eens na, of ga met speedfan de temperaturen monitoren.

Overigens is het denk ik ook tijd om XP de deur uit te doen, en te kiezen voor of een andere windows-versie, of, indien het geen geld mag kosten, een Linux-distributie erop te zetten.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 13:10

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

heb ik mijn desktop weer onder het stof vandaan gehaald

Maak de pc eens goed schoon van binnen :)

• Tazzios
  • Laatst online: 11:55

Tazzios

..

Wat Viper aangeeft is het meest waarschijnlijk. Als het geheugen vol zit moet hij telkens dingen op de hardeschijf wegschrijven. Met een slechte geheugenmodule zouden er ook applicaties willekeurig crashen i.p.v. reboots.

Voor de CPU
Probeer is prime95 te draaien en hou de temperatuur in de gaten kijken of het systeem dan ook reboot.

Verwijderd

Topicstarter
Wouw thx voor de snelle reacties

@ Viper, de BIOS zegt:
CPU temp 40C
System temp 33C

CPU Vcore 1.280
+5VSB 7.483
+5.0V 5.129
+3.3V 3.312
ocdaan schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:57:
heb ik mijn desktop weer onder het stof vandaan gehaald

Maak de pc eens goed schoon van binnen :)
Goede tip, had ik al gedaan.. Hoop stof weggehaald :o
Upper schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 12:53:
Wellicht wordt je cpu te warm, waardoor hij zichzelf uitzet ter bescherming. Wanneer hij idle is, zal hij inderdaad niet zo warm worden, maar bij gebruik wellicht juist wel. Kijk de koeling eens na, of ga met speedfan de temperaturen monitoren.

Overigens is het denk ik ook tijd om XP de deur uit te doen, en te kiezen voor of een andere windows-versie, of, indien het geen geld mag kosten, een Linux-distributie erop te zetten.
Wat kan ik aan de koeling zien? Wat betreft XP; zodra ik weet dat mijn systeem het aankan, ga ik kijken voor een nieuwere windows. Ben al helemaal gewend aan windows 7 dus het is weer ff zoeken in XP :*)

Edit: Ik heb nu speedfan gedownload. Hij geeft een vlammetje bij Temp3. Wat betekent dat? En wat kan ik daar aan doen? En zien de andere waarden er goed uit? Dank _/-\o_

Zie hier een screenshot van speedfan:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/gwjql3vumepvamh/speedfan.JPG

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 13:14 ]

• Tazzios

Tazzios

..

Wat temp3 is verschilt per moederbord kan ook onzin zijn..

Belast je processor met benchmarks en kijk of de cores te heet worden (>60) of dat je PC al voor die tijd al heeft gereboot.

Klikbaar linkje van speedfan:
https://www.dropbox.com/s/gwjql3vumepvamh/speedfan.JPG

[ Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 09-05-2014 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:32:
Wat temp3 is verschilt per moederbord kan ook onzin zijn..

Belast je processor met benchmarks en kijk of de cores te heet worden (>60) of dat je PC al voor die tijd al heeft gereboot.
Temp3 lijkt niet te veranderen dus zal idd wel onzin zijn.

Ik weet niet wat je met benchmarks bedoelt, maar ik heb even zitten pielen met chrome tabbladen. Ik zag niks noemenswaardigs met de temperaturen; cores kwamen niet boven de 40-45. Kreeg wel een vlammetje bij de GPU als die op 50 kwam. Wat is GPU eigenlijk? ZIe linkje hieronder
https://www.dropbox.com/s/qdw8krq4bz8f4zz/taakspeed.JPG

Het lukte een tijdje niet om de reboot te forceren. Dat bleek te komen doordat ik mijn PC verder van de muur had gehaald; dus ik denk toch dat het iets met luchtstroom te maken heeft. Achter de kast is weinig ruimte en daar blazen alle fans naar toe. Voel geen extreem hete lucht uit de voeding of de kast komen trouwens.

Ik zie trouwens 22.44V bij de +12V. Dat is vast niet goed?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
GPU = videokaart.

Je hebt duidelijk een hardware probleem, temps of voeding die problemen geeft.

Pak prime95 er eens bij.

tCASE voor jouw CPU is 61.4°C, dus als je daar constant tegen aan zit heb je een probleem met je koeling.

[ Voor 30% gewijzigd door johnkeates op 09-05-2014 14:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:27:
GPU = videokaart.

Je hebt duidelijk een hardware probleem, temps of voeding die problemen geeft.

Pak prime95 er eens bij.

tCASE voor jouw CPU is 61.4°C, dus als je daar constant tegen aan zit heb je een probleem met je koeling.
Ik heb prima 95 twee sessies laten stampen. De eerste keer ging ongeveer 5 minuten goed; toen wilde ik ff iets op internet opzoeken en bevroor het beeld en gebeurde er een uur lang niks meer. De tweede keer ging minimaal een halfuur goed. Wilde ik weer wat opzoeken; direct een reboot. Dus volgens mij heeft het iets te maken met taken die naar het geheugen worden gestuurd.

Ik heb de temperaturen de 2e sessie in de gaten gehouden; ze liepen tijdens het testen geleidelijk op, maar vlak voor de reboot zat alles rond de 50C. In de buurt van 60 heb ik zeker niet gezien.

Betekent dit dat ik geen probleem heb met de koeling? :*)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Staar sowieso nooit blind op temperaturen die direct van sensoren op het moederbord af komen. Dat zijn vaak goedkope gevalletjes, die nogal een flinke afwijking kunnen hebben. Vertrouw die waardes daarom ook niet voor 100%! Wil je een goede temperatuurmeting doen, pak dan een (goede) multimeter.

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:11:
Staar sowieso nooit blind op temperaturen die direct van sensoren op het moederbord af komen. Dat zijn vaak goedkope gevalletjes, die nogal een flinke afwijking kunnen hebben. Vertrouw die waardes daarom ook niet voor 100%! Wil je een goede temperatuurmeting doen, pak dan een (goede) multimeter.
Hmm okay goed punt.

Wat me wel opvalt is dat ik met prime95 de compu een halfuur op volle processor en vol geheugen kan belasten zonder dat er iets misgaat. Zodra ik zelf een paar tabbladen open, loopt alles in de soep. Dus ik denk toch dat het niets met overbelasten te maken heeft... Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderd

ik zou eens een herinstallatie proberen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:28:
[...]

Hmm okay goed punt.

Wat me wel opvalt is dat ik met prime95 de compu een halfuur op volle processor en vol geheugen kan belasten zonder dat er iets misgaat. Zodra ik zelf een paar tabbladen open, loopt alles in de soep. Dus ik denk toch dat het niets met overbelasten te maken heeft... Of zie ik dat verkeerd?
Dan ligt het aan de software en zou ik eens overwegen een scan te doen naar troep op je PC en eventueel (zoals bakker3000 opmerkt) een herinstallatie doen.

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Chrome gebruikte op zich wel een hoop geheugen maar dat is geloof ik een aantal fixes geleden verholpen.
Weet niet hoe oud de chrome install is die er op staat? Bij mij ging het ook fout met chrome icm slechte drivers van m'n killer network chip. Elke tab van chrome erbij werd 10% extra ram zeg maar.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
Misschien een overbodige vraag; Heb je tijdens het schoonmaken van je pc ook gedacht aan het vervangen van de koelpasta? Niet geheel onbelangrijk als de pc langere tijd heeft stilgestaan.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:32
Hoe zit het met de condensatoren op je moederbord?

• Tazzios

Tazzios

..

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:28:
[...]
Hmm okay goed punt.

Heb je prime wel 2 keer gestart zodat beide cores belast worden? Stopt je systeem dan direct?
Ik vermoed voeding temps lijken wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
jovadca schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:35:
Misschien een overbodige vraag; Heb je tijdens het schoonmaken van je pc ook gedacht aan het vervangen van de koelpasta? Niet geheel onbelangrijk als de pc langere tijd heeft stilgestaan.
Hmm goed punt. Dat heb ik niet vervangen. Kan dat veel invloed hebben op de temperatuur?
mike30 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 04:51:
Chrome gebruikte op zich wel een hoop geheugen maar dat is geloof ik een aantal fixes geleden verholpen.
Weet niet hoe oud de chrome install is die er op staat? Bij mij ging het ook fout met chrome icm slechte drivers van m'n killer network chip. Elke tab van chrome erbij werd 10% extra ram zeg maar.
Versie 34.0.x. Er staat bij dat Chrome is bijgewerkt naar de laatste versie
mad-dog schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:38:
Hoe zit het met de condensatoren op je moederbord?
Weet ik niet. Hoe kan ik dat checken?
Tazzios schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:09:
[...] Heb je prime wel 2 keer gestart zodat beide cores belast worden? Stopt je systeem dan direct?
Ja ik heb prime meerdere keren gestart. En nee, hij stopt niet direct. Sterker, hij kan de hele nacht door zonder problemen. Vannacht nog eens 8u laten doordraaien; hij stond vanochtend gewoon nog te testen.
Ik zag in taakbeheer dat mijn RAM en zowel core 1 als 2 op de max ging belasten.
Tazzios schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:09:
[...]
Ik vermoed voeding temps lijken wel goed.
Is 22.44V bij de +12V ok?

Ik blijf het raar vinden dat ik het systeem uren op de max kan belasten, maar ook binnen een paar seconden om zeep kan helpen door hem gewoon een hoop werk te geven. Als ik 6 tabs tegelijk laat laden, gaat ie onmiddelijk rebooten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 20:25 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 18:32
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 20:24:
[...]

Weet ik niet. Hoe kan ik dat checken?

[...]
Door misschien de kast eens te openen? Ik hoop dat ik je niet hoef te vertellen hoe een condensator eruit ziet? Een foute condensor ziet er iig vaak bol uit en lekt vaak een oranje substantie.

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 23:29:
[...]
Door misschien de kast eens te openen? Ik hoop dat ik je niet hoef te vertellen hoe een condensator eruit ziet? Een foute condensor ziet er iig vaak bol uit en lekt vaak een oranje substantie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot gisteren niet wist hoe die er uit zien :X .. maar gelukkig biedt google uitkomst. Zitten een hoop van die dingen in een PC! Heb ze allemaal bekeken; zien er goed uit. Geen bolling, geen oranje kleur.

Oke, veel tips gehad tot nu toe. Thx voor alle feedback so far. ff samenvatten:

- computer valt uit als ik hem een boel werk tegelijk geef. Zoals 5 tabbladen chrome tegelijk laden.
- als ik prime95 gebruik om cpu 1 en 2 en ram vol te belasten, blijft de computer de hele nacht draaien zonder problemen
- uit hierboven maak ik op dat het probleem niet zit in hoge belasting, maar wel in snelle verandering.
- in speedfan zie ik geen vreemde waarden qua temps. qua voeding nog twijfel: is +12V op 22.44V een probleem?
- kan iemand mij uitleggen welke hardware/software een grote rol speelt bij het snel moeten reageren? Is dat iets met het wisselbestand/ram..?

Thx guys :)

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02 13:02
Probeer eens een ubuntu livestickje te maken (Luie manier: klik.) en danuit daar eens flink te testen.
Doet Linux het prachtig denk ik dat het eerder aan je XP ligt dan aan de Hardware.

Windows 7 gaat het trouwens op 't oog wel doen hoor. Misschien dat de netwerkkaart wat problemen gaat geven, maar dat is het dan ook.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
andere browser proberen?
gpu test doen zoals msi combuster, staat ook de temps bij. wees wel alert met wegklikken als de temp snel oploopt.

als dit het niet is kan het ook de hdd zijn (testen met hdtune, alleen niet echt logisch dat hij dan wel een hele nacht door kan)
of idd de voeding.

Nukezone FTW

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
Duik je BIOS eens in en kijk of die 12V daar ook 22,44V aangeeft of iets in die richting. Indien daar ook 22,44V staat mag je aannemen dat je voeding het probleem is.

Je kan de 12V aansluiting testen met een universeelmeter, dan weet je het ook. (Wel de 24 polige stekker op het mobo ingestoken laten, want anders start de voeding niet op.)

Misschien testen met een andere voeding, voordat je een nieuwe aanschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door jovadca op 15-05-2014 12:35 ]

Pagina: 1