[4K] welke videokaart (alleen 4K video!!)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik zie door de struiken het paadje niet meer...

Keuze videokaarten wat 4K aankunnen genoeg, maar ze hebben het overal over 4K gaming.
Dat vereist natuurlijk nogal wat van een videokaart (en wellicht ook computer). Maar het "probleem" is dat ik geen videokaart zoek om te gamen, maar puur voor 4K video. Volgens mij hoeft die videokaart dan niet zo "zwaar" te zijn, right? Is bijvoorbeeld de eerste - de beste videokaart wat 4096 x 2160 pixels aan kan al goed? Ik wil wel echt he-le-maal 0,0 gehaper en gestotter zien! Is een zwaardere kaart dan toch weer beter?

En hoe zit dat overigens met de nieuwe HDMI (2.0) standaard? Moet daar nog op gelet worden? 4K gaat al door een HDMI 1.4 kabel, dus MOET die videokaart perse 2.0 ondersteunen?

Als laatste het geluid: het zou fijn zijn als dit ook via HDMI uit m'n PC komt. Een videokaart met 2 HDMI uitgangen (één voor beeld, en één voor geluid) lijkt me ideaal.

Ik ben benieuwd of iemand me hiermee op weg kan helpen. Zo heel veel kom ik er namelijk nog niet over tegen hier.

Alvast bedankt _/-\o_

[edit]

Naar aanleiding van een vraag in het topic: de beeldweergever heeft GEEN displayport :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 09-05-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom 1 HDMI voor beeld en de andere voor geluid? Dat kan toch ook met 1 kabel?

Waar je op moet letten is dat de juiste HDMIversie is geïmplenteerd. Veel videokaart kunnen slechts 1920x1200 over de HDMI uitsturen, dus je komt sowieso bij de nieuwere kaarten uit.

Wat betreft GPUpower heb je weinig nodig, ik stuur met een HD4350 een 2560x1600-monitor aan, en dat is voor video snel zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:32:
Waarom 1 HDMI voor beeld en de andere voor geluid? Dat kan toch ook met 1 kabel?
Dat leek me handiger omdat ik dan één kabel rechtstreeks naar de weergever kan leggen, en de andere naar de receiver :)
Waar je op moet letten is dat de juiste HDMIversie is geïmplenteerd. Veel videokaart kunnen slechts 1920x1200 over de HDMI uitsturen, dus je komt sowieso bij de nieuwere kaarten uit.
Ja precies, dat is dus wat ik nog niet helemaal snap. Moet dat perse 2.0 zijn dan? Aangezien een 1.4 kabel wel weer UHD resolutie doorgeeft...
Wat betreft GPUpower heb je weinig nodig, ik stuur met een HD4350 een 2560x1600-monitor aan, en dat is voor video snel zat
Oke, das mooi om te weten. Dus een goedkoop kaartje zoals bijvoorbeeld een GeForce GTX 750 werkt al goed? (het mag wel echt NIET schokken 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 00:48

Sick Nick

Drop the top!

Zelfs dat lijkt me al zware overkill, ik kan met m'n Pro 11 met een i5 4200U cpu (ULV versie dus) met HD4400 graphics al 4K content afspelen op een 4K TV. Waar je wel rekening mee moet houden is dat HDMI 1.4 (zoals ik heb) slechts 30hz is bij 4K resolutie. Voor video geen probleem (dat is meestal toch 24/25/30 fps), voor desktop werk te doen maar niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

atmoz schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:34:

Ja precies, dat is dus wat ik nog niet helemaal snap. Moet dat perse 2.0 zijn dan? Aangezien een 1.4 kabel wel weer UHD resolutie doorgeeft...
Of dat per se 2.0 moet zijn weet ik niet, maar het ligt wel aan de implementatie ervan op de kaart. Ik heb genoeg kaarten met HDMI 1.4, dus die wel 2560x1600 moet kunnen aansturen die dat vervolgens alsnog niet doen, omdat je maar een singlelink verbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks voor de reacties allemaal :)
Sick Nick schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:38:
Zelfs dat lijkt me al zware overkill, ik kan met m'n Pro 11 met een i5 4200U cpu (ULV versie dus) met HD4400 graphics al 4K content afspelen op een 4K TV.
Hmzz ok. Dus nog een goedkopere kaart kan ook nog?! Sapphire Radeon R7 240 Boost,2GB (€ 60,-) bijvoorbeeld?
Waar je wel rekening mee moet houden is dat HDMI 1.4 (zoals ik heb) slechts 30hz is bij 4K resolutie. Voor video geen probleem (dat is meestal toch 24/25/30 fps), voor desktop werk te doen maar niet ideaal.
Hmzz, tja ik wil 4K 60fps gaan afspelen.

[edit]

Dat betekend dus vanzelf dat die kaart 60Hz moet aankunnen toch?
TERW_DAN schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:39:
[...]

Of dat per se 2.0 moet zijn weet ik niet, maar het ligt wel aan de implementatie ervan op de kaart. Ik heb genoeg kaarten met HDMI 1.4, dus die wel 2560x1600 moet kunnen aansturen die dat vervolgens alsnog niet doen, omdat je maar een singlelink verbinding hebt.
Ook daar dus nog wat uitzoekwerk. Iemand die hier een beetje meer verstand van heeft?

[edit2]

Hmzz, hier staat dat HDMI 2.0 dus echt wel nodig is om 4096 x 2160 @ 60Hz te draaien:
https://developer.nvidia....gh-resolution-development

[ Voor 9% gewijzigd door Atmoz op 09-05-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateGaming
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-03-2021
Waarom geen Displayport of heeft je monitor/tv dit niet.
Displayport kan best 60 fps halen op 4k, en videokaarten met displayport kunnen goedkoop zijn.
Zolang de videokaart de 4k resolutie ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
UltimateGaming schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:57:
Waarom geen Displayport of heeft je monitor/tv dit niet.
Displayport kan best 60 fps halen op 4k, en videokaarten met displayport kunnen goedkoop zijn.
Zolang de videokaart de 4k resolutie ondersteund.
Sorry voor mijn onvolledige topicstart. Mijn weergever heeft inderdaad geen displayport.

Dus OF ik moet een videokaart vinden met HDMI 2.0 OF ik moet een videokaart hebben met displayport (1.2) en dan een convertor naar HDMI 2.0 (als dat laatste überhaupt bestaat :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 20:47

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

dan is de vraag of je beeld ook daadwerkelijk 4K @ 60Hz kan weergeven.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:58:
dan is de vraag of je beeld ook daadwerkelijk 4K @ 60Hz kan weergeven.
Wanneer is dat de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 00:48

Sick Nick

Drop the top!

Er zijn ook (goedkope) 4K monitoren die maximaal 30 Hz aan kunnen (zelfs als ze misschien wel HDMI 2.0 hebben, het paneel kan gewoon niet meer). Dus je moet ook zeker weten dat je scherm/tv 4K op 60 Hz aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Sick Nick schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 18:55:
Er zijn ook (goedkope) 4K monitoren die maximaal 30 Hz aan kunnen (zelfs als ze misschien wel HDMI 2.0 hebben, het paneel kan gewoon niet meer). Dus je moet ook zeker weten dat je scherm/tv 4K op 60 Hz aan kan.
Ik weet het zeker :)
Heb dat ding zelf gekocht 8)7 ;)

Volgens mij bestaan er gewoon nog geen videokaarten wat HDMI 2.0 hebben :(
Maarja, een andere oplossing (convert van displayport 1.2 naar HDMI 2.0) is er ook niet echt...

Moet ik dan de conclusie trekken dat ik geen 4K kan bekijken @ 60fps op een apparaat wat (alleen) HDMI 2.0 als inputs heeft? Is toch te gek voor woorden, niet? (oke, dat heb ik dus niet van te voren uitgezocht, lol O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

wellicht een actieve adapter van DP naar HDMI 2.0?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
VasZaitsev schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:18:
wellicht een actieve adapter van DP naar HDMI 2.0?
Heb je daar wat meer info over? :)
Het klinkt goed... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-06 18:56
Hoe goed heb jij al gezocht naar een videokaart die 4k over HDMI ondersteund? Sowieso heb je niet perse HDMI 2.0 nodig, HDMI 1.4 ondersteund het ook.

Misschien is het heel toevallig, maar de eerste videokaart die ik aanklikte heeft 4K ondersteuning op HDMI 1.4

pricewatch: Club3D Radeon R9 270 '14 Series

[quote]Output Configuration

DVI: 1x Dual-Link DVI-I
HDMI: 1x version 1.4a
DisplayPort: 1x version 1.2
HDCP ready: YES
RAMDAC: 400MHz
Maximum Resolution Single-Link DVI: 1920x1200
Maximum Resolution Dual-Link DVI: 2560x1600
Maximum Resolution HDMI 1.4a: 4096x3112
Maximum Resolution DP 1.2: 4096x2160
Maximum Outputs Simultaneously: 4
Maximum Display support: 3 (For more monitor support you must use a MST Hub)[/quote]

Hmm... alsnog de 30hz beperking :S Stond weer wat verder in het document.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 10-05-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36
De Intel HD graphics 4000 in mijn laptop heeft wel degelijk moeite om tegelijk het interne 1366x768 als mijn QHD 2560x1440 scherm aan te sturen. Buiten dat ik het QHD scherm op 30hz moet gebruiken bij die combinatie trekt de grafische kaart niet zomaar alle videocontent. Zomaar stellen dat elke videokaart snel genoeg is zou ik dus niet doen.

Daarintegen deed mijn Radeon HD4670 het prima op QHD. 4k weet ik zo niet. Momenteel gebruik ik een HD7970 dus dat zal zeker geen probleem zijn.

Zit er op je tv of monitor ook niet toevallig een DVI aansluiting? Dual channel DVI kan ook behoorlijk hoog wat resolutie betreft, al weet ik zo even niet wat de limiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
MicGlou schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:01:
Hoe goed heb jij al gezocht naar een videokaart die 4k over HDMI ondersteund?
Héél goed, believe me!! ;)
En ik ben ondertussen al uitgeweken naar andere apparaten: als er een mediaspeler (of ook maar IETS wat het ondersteunt) is die het ondersteunt is het ook al goed.
Hmm... alsnog de 30hz beperking :S Stond weer wat verder in het document.
Precies! :)
Het gaat dus nog lastig worden....
GH45T schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 10:14:
De Intel HD graphics 4000 in mijn laptop heeft wel degelijk moeite om tegelijk het interne 1366x768 als mijn QHD 2560x1440 scherm aan te sturen. Buiten dat ik het QHD scherm op 30hz moet gebruiken bij die combinatie trekt de grafische kaart niet zomaar alle videocontent. Zomaar stellen dat elke videokaart snel genoeg is zou ik dus niet doen.
Oke, thanks!
Tja, zoals boven al vermeld: als ook maar iets het ondersteunt ben ik al blij, dus vandaaruit dan maar verder kijken zodat ik een niet te lichte neem.
Daarintegen deed mijn Radeon HD4670 het prima op QHD. 4k weet ik zo niet. Momenteel gebruik ik een HD7970 dus dat zal zeker geen probleem zijn.
Het wordt sowieso denk ik nog wat maandjes wachten totdat de eerste kaarten uitkomen met HDMI 2.0 :X
Zit er op je tv of monitor ook niet toevallig een DVI aansluiting?
Nee, (helaas niet) anders had ik dat wel vermeld. Het is ook geen tv of monitor, maar een projector. Maargoed, dat komt allemaal op 't zelfde neer natuurlijk..
Dual channel DVI kan ook behoorlijk hoog wat resolutie betreft, al weet ik zo even niet wat de limiet is.
Tja, daar heb ik dus niets aan. Maar het moet met 2 stuks echter wel te halen zijn wat datatransfer betreft!

Iemand nog een tip? Ik ben zelf dit nog tegen gekomen: http://www.cnx-software.c...k-at-60-fps-via-hdmi-2-0/
maarja, die komt pas later dit jaar uit. En ik heb liever toch een videokaart indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Zou deze kaart: pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 2GB Superclocked wel alvast geschikt zijn om zonder haperen netjes 4096x2160 (maar dan maar op 30fps) af te kunnen spelen?

Die heeft HDMI (1.4) en displayport erop zitten, dus ALS er in de toekomst nog een patch of een adapter komt voor displayport naar HDMI 2.0 dan blijft deze kaart geschikt. Anders zal ik dan wel een nieuwe kopen.

Ik hoor graag of dit dus een goede "tussen oplossing" is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom wil je uberhaupt 4K 60Hz video gaan afspelen? Videomateriaal is bijna nooit 60Hz, maar 30 of nog lager. Daarnaast ligt het ook aan het programma dat je gebruikt. Volgens mij kan zelfs de IGP van een Bay Trail soc nog 4K vloeiend afspelen met lage CPU belasting.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:34:
Waarom wil je uberhaupt 4K 60Hz video gaan afspelen?
Waarom niet? Dat ziet er toch M.E.G.A. goed uit?!! 8) En er geldt volgens mij nog altijd "hoe groter/mooier, hoe beter!" :9~
Videomateriaal is bijna nooit 60Hz, maar 30 of nog lager.
Klopt. Maar het is er dus wel... (en het wordt natuurlijk steeds meer!)
Ik heb in ieder geval alvast een 30tig tal 4K @ 60fps demo filmpjes liggen.
Daarnaast ligt het ook aan het programma dat je gebruikt. Volgens mij kan zelfs de IGP van een Bay Trail soc nog 4K vloeiend afspelen met lage CPU belasting.
Wow, ik ben volgens mij al te lang niet meer op GoT geweest... hier snap ik dus niets van :)
(ik ga me even inlezen!)

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 12-05-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Welke TV/monitor heb je? Misschien wel handig om te weten :P.

Verder zou ik nu iets wat je nog hebt staan aan je TV hangen (laptopje, oude PC, enz.), en dan gewoon op 30Hz afspelen. Zodra je volgende generatie videokaarten uitkomt, die hopelijk HDMI 2.0 ondersteund, koop je er zo een. Met een beetje geluk kan je die dan ook gelijk hardwarematig h.265 (ook bekent als HEVC) decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Balance schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:24:
Welke TV/monitor heb je? Misschien wel handig om te weten :P.
SONY VW500 projector. Maar waarom is dat handig om te weten? HDMI 2.0 is toch overal "hetzelfde"?
Of zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie?
Verder zou ik nu iets wat je nog hebt staan aan je TV hangen (laptopje, oude PC, enz.), en dan gewoon op 30Hz afspelen. Zodra je volgende generatie videokaarten uitkomt, die hopelijk HDMI 2.0 ondersteund, koop je er zo een. Met een beetje geluk kan je die dan ook gelijk hardwarematig h.265 (ook bekent als HEVC) decoderen.
Ja klopt, daar heb je gelijk in. Dat besef ik me nu ook. En heb verder ook weinig keus natuurlijk ;)
Heb gisteren via de PS4 (Youtube in browser) 4K video's afgespeeld (30pfs) en moet zeggen: dat gaat nog aardig ook! (was wel op een gewone 1080p plasma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Er is volgens mij een kleine doorbraak!!! :)

http://www.legitreviews.c...-4k-60hz-over-hdmi_145536

Ik heb daarom gisteren deze besteld:

http://www.videokaartshop...i-amp-nbsp-n740-2gd5.html

Als het goed is heeft een GEFORCE GT740 kaart een "Kepler" chip, en die zou dan middels die nieuwe driver 4K @ 60fps via HDMI 1.4 kunnen draaien 8) _/-\o_

Weet iemand hier iets meer over toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 14:30

lasharor

7 december 2004

Nja, chroma subsampling wil je denk ik niet. Bekijk het volgende filmpje maar:

YouTube: Why Does 4K Look Better on 1080p Monitors

Dit is natuurlijk omgekeerd maar het effect zal denk ik vergelijkbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
lasharor schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:22:
Nja, chroma subsampling wil je denk ik niet. Bekijk het volgende filmpje maar:

YouTube: Why Does 4K Look Better on 1080p Monitors

Dit is natuurlijk omgekeerd maar het effect zal denk ik vergelijkbaar zijn.
Hmzzz, dat verklaard dus waarom 4K video inderdaad (VEEL) beter uit zag op mijn normale 1080p monitor. Ik kon het al niet geloven/begrijpen... _/-\o_

Tja, het is inderdaad niet de ALLERBESTE oplossing, maar voor nu..... O-)
Ik had sowieso nog geen 4K videokaart, dus met bovenstaande aankoop zorg ik er in ieder geval voor dat ik perfect 4K @ 30fps kan kijken, en daarbij nog wat gestoei met 4K @ 60fps etc 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 12:44
Zie ook dit artikel bij de buren. IMO moet je dit echt niet willen, het is gewoon upscaled 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
spNk schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:40:
Zie ook dit artikel bij de buren. IMO moet je dit echt niet willen, het is gewoon upscaled 1080p.
Hmzz, of het écht zo erg is kom ik straks wel achter :)
En anders gewoon zo lang maar even tevreden zijn met 30fps.

MAAR: ook daar twijfel ik nu een beetje aan...
Op de website van MSI zelf ( http://www.msi.com/produc...5.html#hero-specification )
staat:

1 (version 1.4a), Max Resolution: 4096x2160@24 Hz

24Hz???? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Het werkt :)

4K op 60fps _/-\o_

Nog even een aanvullende vraag:
(lang) niet alle 4K demo video's wat ik heb spelen "smooth" af...

Ik heb de laatste Nvidia driver (340.34) geïnstalleerd (op eerder genoemde GT740 videokaart)
Verder gebruik ik de laatste versie van VLC player. De PC is een i5 met 8GB geheugen en een SSD.

Zijn er nog dingen wat ik moet tweaken/instellen om ALLES vlekkeloos te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

wellicht een poging doen om met media player classic, een degelijke demuxer / media splitter en een fatsoenlijke DXVA accelerated decoder te werken? Maar de kans bestaat dat de videochip in de videokaart die verantwoordelijk is voor decoding van 4K materiaal, niet genoeg power heeft.

edit: je videokaart zou het aan moeten kunnen: link

[ Voor 20% gewijzigd door M2M op 27-06-2014 09:19 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks!

Wat doet een media splitter in dit hele verhaal?

En welke DXVA accelerated decoder bedoel je? Ik kan wel vanalles proberen, maar zou het vervelend vinden dat ik daarmee andere dingen wat wel al goed werken weer overhoop gooi. Ik bedoel: heel veel codecs en dat soort spul over elkaar heen installeren zal nooit echt goed zijn, toch? (althans, dat gevoel heb ik zelf altijd :))
Pagina: 1