Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:14
Goedemorgen,

ik ben ooit ( zo stom?) geweest om aan een detacheringsbedrijf mijn cijferlijst van afstuderen te verstrekken. Het gaat om een groot beursgenoteerd detacheringsbedrijf. Nu wil ik dat deze lijst uit hun database wordt verwijderd omdat ik niet wil dat mijn gegevens overal rondslingeren/mogelijk toekomstig misbruik/doorverkoop wil voorkomen. Het gaat puur om die cijferlijst, mijn cv mogen ze uiteraard houden. Het is misschien wat overdreven want zo interessant ben ik nou ook weer niet, maar better safe than sorry.
  • Zij zijn dit wettelijk verplicht neem ik aan? (http://www.rijksoverheid....n-gegevens-verwerken.html)
  • Hoe gaat dit verwijderen in zijn werk in de regel, wordt dit echt overschreven met een verwijderingsprogramma?
  • Ik wil graag vragen om een verantwoordelijk persoon, iemand die ik als verantwoordelijke kan aanspreken mocht in de toekomst blijken dat het toch niet voldoende is verwijderd. Dit ook mijn 'ernst' aan te tonen. Hoe kan ik dit het beste ( vriendelijk doch dringend) doen? Zitten hier ICTers die zelf weleens zo'n verzoek krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heidem1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Allereerst: Ik wil niet zeggen dat je niet in je recht staat of dat het bedrijf deze informatie principieel gezien niet zou moeten verwijderen. Ik kan me er alles bij voorstellen dat je niet wil dat een bedrijf over persoonlijke informatie van jou beschikt die ze niet nodig hebben.

Dat gezegd hebbend: Wat wil je bereiken? Staat er op die cijferlijst iets bijzonder naars? Waarschijnlijk kijkt er nooit meer iemand naar die cijferlijst maar als je er nu stampij over gaat maken roept dat vragen en gedoe op. Het vestigt de aandacht op de cijferlijst.

Als je stampij maakt loop je ook het risico daar op aangekeken te worden. Je wordt weggezet als zeurpiet of dwarsligger. Weegt dat op tegen wat er eventueel voor vervelends op die cijferlijst staat? Vergis je niet, de IT wereld in Nederland is niet zo groot, als lastig persoon te boek staan kan behoorlijk tegen je werken.

Als er niets bijzonders op staat zou ik het gewoon laten. Bovendien, zo naar kan het niet zijn als je een diploma hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Volgens mij maak je er een veel groter issue van dan het eigenlijk is.

Wat wil je precies bereiken met het achterhalen van een naam van een "verantwoordelijke" persoon? Die persoon hoeft jou natuurlijk helemaal geen verantwoording af te leggen, maar enkel aan z'n bedrijf / baas... Bovendien, met hetzelfde gemak is die persoon volgende maand uit dienst (bij wijze van spreken).

En een verwijderingsprogramma? Gewoon "del" en "leeg prullebak" is niet voldoende? Als het bedrijf zegt dat het weg is, dan is het weg, veel meer valt er niet van te maken... Later aantonen dat één of andere rondslingerende cijferlijst door hen "gelekt" is, lijkt me sowieso ondoenlijk...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jij hebt de CV + cijfers verstrekt met als doel dat ze jou helpen aan een baan. De cijfers zijn correct. Je wilt blijkbaar nog steeds een baan. Dan zie ik niet in waarom ze verwijderd zouden moeten worden. Ik zou dus zeggen: of zo laten, of vragen dat je geheel uit hun systemen wordt gehaald, cijfers en CV en alle overige info. Dus geen diensten meer van hen verlangen.

Edit: en inderdaad is het bedrijf verantwoordelijk, niet een persoon.

Zware verwijdering (incl alle backups!) is totaal niet proportioneel voor zoiets. Dat kan je niet verlangen. Wel kan je natuurlijk verlangen dat ze netjes omgaan met alle persoonsgegevens, met de backups, etc maar dat is al geregeld in de Wbp (dit zijn ook risicoklasse 2 a 3-gegevens, me dunkt), en staat los van specifiek jouw gegevens.

[ Voor 35% gewijzigd door F_J_K op 09-05-2014 11:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Dank :)
timag schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:46:
Dat gezegd hebbend: Wat wil je bereiken? Staat er op die cijferlijst iets bijzonder naars?

Als je stampij maakt loop je ook het risico daar op aangekeken te worden. Je wordt weggezet als zeurpiet of dwarsligger. Weegt dat op tegen wat er eventueel voor vervelends op die cijferlijst staat? Vergis je niet, de IT wereld in Nederland is niet zo groot, als lastig persoon te boek staan kan behoorlijk tegen je werken.

Als er niets bijzonders op staat zou ik het gewoon laten. Bovendien, zo naar kan het niet zijn als je een diploma hebt.
Nee, het zijn ook vrij normale cijfers, niet slecht maar ook niet uitmuntend, het is alleen niet cum laude.
Ik werk niet in de IT, maar Finance. Maar daar zal wel hetzelfde voor gelden.
Misschien is het wat overdreven, wellicht wordt je tegenwoordig een beetje gek gemaakt door alle privacy issues die je hoort.
naitsoezn schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:59:

Wat wil je precies bereiken met het achterhalen van een naam van een "verantwoordelijke" persoon? Die persoon hoeft jou natuurlijk helemaal geen verantwoording af te leggen, maar enkel aan z'n bedrijf / baas... Bovendien, met hetzelfde gemak is die persoon volgende maand uit dienst (bij wijze van spreken).

En een verwijderingsprogramma? Gewoon "del" en "leeg prullebak" is niet voldoende? Als het bedrijf zegt dat het weg is, dan is het weg, veel meer valt er niet van te maken... Later aantonen dat één of andere rondslingerende cijferlijst door hen "gelekt" is, lijkt me sowieso ondoenlijk...
Ik wil daarmee bereiken dat ze niet denken lalala het zal wel we doen het niet
Heb je gelijk in, is lastig.
F_J_K schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:59:
Jij hebt de CV + cijfers verstrekt met als doel dat ze jou helpen aan een baan. De cijfers zijn correct. Je wilt blijkbaar nog steeds een baan. Dan zie ik niet in waarom ze verwijderd zouden moeten worden. Ik zou dus zeggen: of zo laten, of vragen dat je geheel uit hun systemen wordt gehaald, cijfers en CV en alle overige info. Dus geen diensten meer van hen verlangen.
Of ik een baan wil of niet is niet van belang/zou niet van belang moeten zijn. Het ging mij er puur om of bedrijven dit wel mogen bewaren, ook al geeft de persoon(ik) geen toestemming.
Maar je hebt gelijk, je kan beter vragen om totale verwijdering.

Verder speelt denk ik ook mee dat je tegenwoordig zoveel misbruik hoort. Kijk naar een docu als panopticom en blijkbaar wordt er veel geld verdient in de handel in persoonsgegevens. Hoe kan je tegenwoordig een bedrijf nog vertrouwen? Daarom die voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Btw, iedereen bij deze bedankt voor zijn/haar reactie!
Pagina: 1