Toon posts:

4GB Ram geinstalleerd, 2GB bruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers leden,

Sinds een paar dagen geleden heb ik een aantal problemen met mijn PC. Hij is 3 jaar oud en heb er nooit problemen mee gehad maar tot een paar weken geleden kreeg ik absurd hoge temps(90+ graden tijdens het gamen op mijn CPU). Ik besloot dus laatst mijn kast open te halen om mijn (stock)fan schoon te maken en nieuwe koelpasta op de CPU te smeren. Mijn temps gingen zichtbaar omlaag maar nu heb ik een probleem met mijn RAM geheugen. Als ik Start>Computer>Eigenschappen open zie ik dit staan: Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/ba1c261538c50ce88c0f865b7c4a01cd.
Als ik Speccy open zie ik dit staan: Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/bfcc3ffee53ea12454413b35ba69debf.
Hieruit concludeer ik dat mijn PC de 4GB wel leest maar zoals je hier: Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/7fd844362e3884838b40520f28d4f4f1 ziet, er maar 2GB gebruikt wordt.

Als oplossingen heb ik als eerste gecheckt of mijn RAM latjes misschien defect waren door een stick er uit te halen en mijn PC op te starten. Dit lukte gewoon en heb het hierna met het andere latje ook gedaan, wat ook lukte. Heb ze ook geprobeerd om te wisselen maar dat lukte ook niet. Omdat ze allebij in dezelfde slot gewoon werken neem ik aan dat mijn ram latjes niet kapot zijn. Dit zou ook raar zijn aangezien ze voordat ik mn kast openmaakte gewoon werkte maar nu opeens niet meer.

Mijn bios laat zien dat er maar 2gb bruikbaar is maar als ik de Memory Remap Feature wil aan/uitschakelen dan zegt ie: "PCI MMIO Allocation: 4GB To 3584MB" wat mij verteld dat hij het wel herkent. Bios updaten heb ik niet geprobeerd omdat ik het niet aan de praat krijg met dat update programmatje van asus(zegt dat ik de verkeerde windows versie heb..?) en lijkt me niet nodig aangezien ik absoluut niet aan de ram heb gezeten en hij het voorheen wel altijd deed.

Ik ben naar msconfig geweest, max geheugen aangevinkt, liet 4gb zien, opnieuw opgestart en later ook weer uitgevinkt, opnieuw opgestart maar nogsteeds geen resultaat. Ik heb hier en daar op dit forum gezocht naar iemand met hetzelfde probleem maar mensen leken andere oplossingen te hebben en toch weer iets andere gevalletjes. Ook weet ik zeker dat ik 64 bit heb en niet 'opeens' 32 bit, omdat ik al 3 jaar foutloos dit systeem run.

Toch wil ik nog even toevoegen dat toen ik mijn cpu schoonging maken ik hem helemaal van het moederbord heb gehaald en daarna(voorzichtig) teruggelegd. Later heb ik nog even gekeken en zag ik onregelmatigheid in de cpu socket pins maar als die kapot zouden zijn zou mijn pc nieteens kunnen opstarten, toch? En volgensmij is er maar 1 pinnetje die een beetje scheef staat.. Hier zou ik eventueel aan kunnen proberen te sleutelen maar aangezien ik niet echt veel weet van PC's(het meeste heb ik gegoogled in de afgelopen 5 dagen :P) dacht ik het eerst hier even te vragen. Wat ik nog kan proberen is om mn pc proberen op te starten met 1 ramstick in die slot die het misschien niet doet en kijken of hij uberhaupt opstart maar als die hele slot het niet doet zou Speccy hem niet laten zien??

Hier mijn PC specs: Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/d710c8a6ed414e2d06227f2e98bf0d49

Graag ontvang ik van jullie wat tips of informatie!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:50
In je screenshot staat dat je single channel draait? Neem aan dat het 2 dezelfde reepjes zijn..
Loop eens je bios door en kijk is wat daar staat, staan hier netjes alle 2 de reepjes aangegeven?
Kan zijn dat er een setting niet helemaal goed staat.

Eventueel even een bios reset?

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 09:47
Wat J.Thermaltaker al zegt, het single channel klopt al niet, daar zou ook naar kijken.

Heb je de geheugen modules wel geïnstalleerd zoals het in de handleiding van het moederbord staat:
http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE/HelpDesk_Manual/
Dus in dimm_A1 en dimm_B1 (vanaf de CPU gezien zijn dit het 2e en het 4e dimm slot).
Op de screenshots geeft die namelijk aan dat ze in SPD slot 1 en 2 zitten.

Edit: Als dat het probleem niet is dan wordt er op het internet ( http://www.tomshardware.c...board-recognize-installed ) ook nog gesuggereerd dat het aan een verbogen cpu pin kan liggen. Heb je, toen je de koelpasta verving, de cpu er uit gehaald om hem schoon te maken? Misschien is er toen een pin verbogen? Dit was niet de oorzaak bij diegene die dat topic opende, diegene loste het probleem op door de modules nog een 3e keer opnieuw te plaatsen en er zeker van te zijn dat ze goed in de dimm sloten zaten.

Edit2: Andere mogelijke oorzaken zijn het te strak aandraaien van de cpu koeler, hierdoor buigt het moederbord door en is er geen goed contact tussen cpu en geheugen. Of verkeerde voltage instellingen in het bios voor het geheugen.

[ Voor 51% gewijzigd door BartKers op 09-05-2014 09:11 ]

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:05
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 00:34:
Heb ze ook geprobeerd om te wisselen maar dat lukte ook niet.

Omdat ze allebij in dezelfde slot gewoon werken neem ik aan dat mijn ram latjes niet kapot zijn. Dit zou ook raar zijn aangezien ze voordat ik mn kast openmaakte gewoon werkte maar nu opeens niet meer.
Heb je ook geprobeerd 1 latje in alle slots te plaatsen (dus niet in elk slot 1 latje, maar gewoone 1 latje in slot één , booten. Indien het werkt pc uit en verplaats je latje naar slot twee. etc)? misschien is een dim slot wel stuk

[ Voor 13% gewijzigd door itsme9x op 09-05-2014 09:46 ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12 21:20

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Heb je ook antistatisch gewerkt? Met de stofzuiger schoongemaakt? Dat kan namelijk niet goed zijn voor je onderdelen. Heb je toevallig ook een testprocessor liggen? Het lijkt mij dat de geheugencontroller kapot is gegaan, en die zit op de cpu.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:42

TTLCrazy

Listen to Frankie

Windfows ziet wel 4GB dus het geheugen lijkt me goed geinstalleerd. Ik denk eerder dat er een cache of iets dergelijks is ingesteld. Ik weet dat ik met mijn samsung SSD een programma kan gebruiken om deze te versnellen maar die gebruikt wel systeem geheugen daarvoor.

Toevallig zoets geinstalleerd laatst ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Verwijderd

Ik denk dat je Windows 32Bit hebt XD, amateur! Oke grapje, kijk even, anders moet je 64bit installeren, want 4gb en meer is 64bit, 3gb en minder is 32bit, je zult een stock pc hebben, die 2gb had, tja dan heb je 32bit windows...

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:35:
Ik denk dat je Windows 32Bit hebt XD, amateur! Oke grapje, kijk even, anders moet je 64bit installeren, want 4gb en meer is 64bit, 3gb en minder is 32bit, je zult een stock pc hebben, die 2gb had, tja dan heb je 32bit windows...
Er staat dat hij Home Premium 64-bit heeft

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:35:
OP zegt anders van niet
Ook weet ik zeker dat ik 64 bit heb en niet 'opeens' 32 bit, omdat ik al 3 jaar foutloos dit systeem run.
Al vind ik de redenering dat hij al 3 jaar foutloos werkt wel zwakjes :P

Kijk even bij Deze computer of my computer (eigenschappen) Daar staat bij of Windows 64 bit is.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:42

TTLCrazy

Listen to Frankie

Als jullie de screenshots bekijken zal je zien dat het 64 bits is, ook heeft hij al aangegeven dat het 64 bits is.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-12 16:51
Hij heeft idd windows x64 zoals in de screenshots te zien is.

1) Heb je toevallig een onboard videochip? zo ja kan het niet zijn dat deze 2gb geheugen pakt?
Controleer je bios instellingen eens of je daar videogeheugen kan vinden. Desnoods reset je je bios eens naar fabrieksinstellingen.
2) Je geheugen staat zoals meerdere aangeven in single channel, heeft niet perse met dit probleem te maken maar dual channel zal meer prestaties geven, verplaats dus een bankje naar een ander slot. Vaak zijn de sloten anders van kleur bijv: slot1 Blauw, slot2 Zwart, slot3 Blauw, slot4 zwart. Doe de bankjes in sloten van dezelfde kleur: slot 1 en 3 of slot 2 en 4.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Axewi schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 11:15:
Hij heeft idd windows x64 zoals in de screenshots te zien is.

1) Heb je toevallig een onboard videochip? zo ja kan het niet zijn dat deze 2gb geheugen pakt?
Controleer je bios instellingen eens of je daar videogeheugen kan vinden. Desnoods reset je je bios eens naar fabrieksinstellingen.
2) Je geheugen staat zoals meerdere aangeven in single channel, heeft niet perse met dit probleem te maken maar dual channel zal meer prestaties geven, verplaats dus een bankje naar een ander slot. Vaak zijn de sloten anders van kleur bijv: slot1 Blauw, slot2 Zwart, slot3 Blauw, slot4 zwart. Doe de bankjes in sloten van dezelfde kleur: slot 1 en 3 of slot 2 en 4.
Hij heeft een externe videokaart dus optie 1 valt af.

Optie 3: Heb je in systeemconfiguratie-> opstarten->geavanceerde opties gekeken of hier het geheugen beperkt wordt tot 2GB?

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-11 23:48
alle opties over x64 Windows of niet zijn sowieso nutteloos, dan zou hij alsnog 3, 3.2, 3.5 or wat anders geven. Niet 2gb :).

Samen met de gegevens dat het altijd gewerkt heeft en nu niet sinds dat je aan het mainboard hebt gezeten lijkt het me duidelijk dat je wel iets kapot zal hebben gemaakt. Pinnetje van het socket. Wil niet zeggen dat het niet simpel op te lossen is (zoals terug buigen, of is er een stofje van je koeler tussen gekomen of zoiets doms). Maar ik zou blijven denken aan de hardware-kant van je mainboard, dus goed kijken of je tussen socket en ram modules niks geks ziet, en ook de ram modules zelf en de ram-slots even _goed_ nalopen.

Heb je het ram er uit gehaald tijdens het schoonmaken van je koeler? Heb je het wel in de goede slots terug gedaan? Zijn een boel boards die de ram-slots marken met 'zwart-blauw-zwart-blauw' bijvoorbeeld, en dan _moet_ je twee ram modules in blauw doen, als je eentje in blauw en eentje in zwart doet werkt het niet. Boards zijn daar best kieskeurig over tegenwoordig vind ik :).

Het enige 'software' matige wat er mis zou kunnen zijn is inderdaad een BIOS instelling, of iets geks als 2gb aan een onboard video-chip toegewezen. Maar lijkt me allemaal stug. En je kan het uitsluiten door de BIOS even te resetten naar 'failsafe defaults'. (Boot je Windows hierna niet meer, ga in de SATA instellingen en verander de SATA mode van IDE naar AHCI of andersom).

Dat er ergens wel aangegeven wordt dat er 4gb in zit, maar niet beschikbaar is denk ik dat er echt een paar pinnetjes zijn die wel werken, waardoor de BIOS de SPD gegevens kan uitlezen en weet wat voor chips er in zitten en hoe snel ze kunnen draaien, maar dat de data pinnetjes niet werken en dus het RAM niet beschikbaar is, zoiets.

En ja, dingen zoals een stofzuiger direct op je mainboard zetten kan af en toe (niet vaak) al genoeg zijn om dingen te slopen. Werken op een tapijt of een stoffig / harige deken is ook geen goed idee :P.

Ik blijf erbij, zoiets simpels als een stofje op precies de foute vierkante millimeter is het denk ik :).

Daarbij, ik heb een systeem wat 4 jaar lang goed heeft gewerkt na een RAM upgrade (2 modules erbij, dus van 2x2gb naar 4x2gb). Goed opgelet dat het dezelfde type modules waren (merk, serie, etc..). In die 4 jaar meerdere videokaart upgrades gehad, en zelfs een poosje Crossfire gedraaid. Maar toen ik naar SLI overging kreeg ik opeens een boel crashes. En het bleek uiteindelijk het 2e ram-setje te zijn. Bleek wel hetzelfde type Corsair geheugen, maar compleet andere chipjes er op en andere 'revisie'. Alle RAM er uit en vervangen door 2x4gb en nooit meer problemen gehad. Draaide ervoor altijd goed, en iets compleet anders was opeens de druppel om problemen te geven.

Dus dat een systeem jaren goed werkt hoeft geen garantie te zijn dat er opeens iets mis gaat :), en een CPU er af halen en terug er op kan net de druppel zijn om iets kapot te maken dan. Pech, zeker, maar het kan best.

Verwijderd

Topicstarter
BartKers schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 08:53:
Wat J.Thermaltaker al zegt, het single channel klopt al niet, daar zou ook naar kijken.

Heb je de geheugen modules wel geïnstalleerd zoals het in de handleiding van het moederbord staat:
http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE/HelpDesk_Manual/
Dus in dimm_A1 en dimm_B1 (vanaf de CPU gezien zijn dit het 2e en het 4e dimm slot).
Op de screenshots geeft die namelijk aan dat ze in SPD slot 1 en 2 zitten.

Edit: Als dat het probleem niet is dan wordt er op het internet ( http://www.tomshardware.c...board-recognize-installed ) ook nog gesuggereerd dat het aan een verbogen cpu pin kan liggen. Heb je, toen je de koelpasta verving, de cpu er uit gehaald om hem schoon te maken? Misschien is er toen een pin verbogen? Dit was niet de oorzaak bij diegene die dat topic opende, diegene loste het probleem op door de modules nog een 3e keer opnieuw te plaatsen en er zeker van te zijn dat ze goed in de dimm sloten zaten.

Edit2: Andere mogelijke oorzaken zijn het te strak aandraaien van de cpu koeler, hierdoor buigt het moederbord door en is er geen goed contact tussen cpu en geheugen. Of verkeerde voltage instellingen in het bios voor het geheugen.
Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met het ram geheugen, totdat ik dus met die cpu heb lopen kloten. Mijn gok gaat daarom dus ook uit naar die cpu pins. Mijn ram slotjes zitten in de 2 blauwe slots, vanaf het CPU gezien 2 en 4. Ik denk niet dat het hieraan kan liggen omdat ik helemaal niet aan die ramstickjes heb gezeten, ze zaten al in de goede slots. Wat ik wel even ga proberen is om 1 ramstickje in elke slot te stoppen, kijken of er toch zo'n dimm slot kapot is.

Niet met stofzuiger gewerkt, niks de laatste tijd geinstalleerd(heb de kast laatst voor het eerst in 6 maanden opengemaakt), weet 100% zeker dat ik 64bit heb, zoals in mijn post staat heb ik al geprobeerd om max geheugen aan _en_ uit te zetten en dat ik single channel run vind ik toch redelijk vaag omdat ze beide in de blauwe slots zitten? Of weet ik dan toch niet wat single/dual channel is??

Ik zal later op de dag even kijken naar mijn cpu socket en een foto maken plus zo'n ramlatje een voor een in elke slot stoppen.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Tijdje terug toevallig meegemaakt bij een systeempje. Bleek het geheugen niet lekker in zijn bankje te zitten. Geen idee waarom maar na een paar keer omwisselen van bankjes had ik na een tijdje in Windows weer gewoon 4 GB volledig beschikbaar.

(Je zou denken dat als het niet goed zit je vreemdere dingen krijgt maar ja...)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
^^

Gewoon even het geheugen eruit halen, alles schoonblazen en er weer in.

Nintendo tijdperk 8)

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-12 01:02
uhm.... Memtest iemand?

Draai eens memtest86, dit zou snel genoeg duidelijk moeten maken hoeveel geheugen zichtbaar is en evt. fouten.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Kast opengemaakt, ramstickjes aangeduwd, zat beweging in dus ik met goede hoop de pc opgestart; nogsteeds 2gb ram. Toen heb ik ze er beide uitgehaald en eentje in de dimm gestopt waarvan ik denk dat die niet werkt en inderdaad, pc start niet op met maar 1 ramstick in de pc. Ze zitten, zoals ik al zei, in de 2 blauwe slotjes.

Toen ging ik maar eens in de cpu socket kijken en kreeg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/e49bce5106be76ec5596d9d3763bb9dc ( http://gyazo.com/e49bce5106be76ec5596d9d3763bb9dc ) rechts onderin
Één pin die ik op de een of andere manier heb omgebogen. Dit ziet er uit als hels priegelwerk en ga er voorlopig dus ff niet aan sleutelen. Zou dit het dan zijn? Één cpu pinnetje die een beetje scheef staat die toevallig 1 dimmslot niet laat werken? Kan ik de ramstickjes in de 2 zwarte slotjes doen en het maar zo laten? Kans dat mijn cpu naar de klote gaat? Heb ik dan eigenlijk super veel geluk dat het 1 dimm is en niet een belangrijker onderdeel? Geluk dat mn pc uberhaupt nog wel aan gaat? En als laatste; is het het waard om ergens die pin te laten rechtzetten voor een bepaald bedrag of zal ik maar eens iets upgraden?(3 jaar oude pc)

Dank voor jullie reacties!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12 23:44
Het zou voor mij niet voor het eerst zijn dat ik een pinnetje moet rechtbuigen met een schaar ofzo.

Als je pc nog opstart, dan zou ik wel eerst een backup maken, altijd handig als je toch snel bij bestandjes moet komen, mocht het toch niet goed gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er uit alsof dat ene pinnetje er af valt als ik er alleen al op blaas..

EDIT: Wil als tijdelijke oplossing 1x2gb erbij stoppen, als ik het goed heb past deze er in: http://www.mycom.nl/compo...alueselect-1333-2gb-1x2gb

Ik neem aan dat dit werkt?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 23:15 ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12 21:20

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Geen idee waarom je dat zou doen als je toch al 2 gb ziet.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1