Kwaliteit 3com switch

Pagina: 1
Acties:

• bodamn
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11 07:38
Hallo allen,

(ik kon nog niks hierover vinden via de search, of ik ben een maloot, of het bestaat echt niet haha.)

Ik wil een LAN party netwerk gaan bouwen, het hoeft allemaal niet zoals the party te zijn (Dus met 10gbit lijnen etc)

Het enige wat ik eventueel zou willen is trunking (zodat ik een 2/4gbit verbinding tussen mijn client en backbone heb).

Ik heb hier op de V&A een 3Com Superstack 3 L3 Switch 4924 gevonden.

Deze lijkt mij perfect (zeker omdat deze layer 3 switching heeft).

Nu komt eindelijk mijn vraag, is de qualiteit van deze switch dusdanig goed dat ik hem ongeveer 10 weekeinden per jaar kan belasten zonder dat hij na een half jaar stuk gaat.

Dit ligt natuurlijk ook aan hoe de switch behandeld is door de vorige eigenaar, dat snap ik, maar het gaat mij over de algemene kwaliteit van 3com switches.

graag hoor ik jullie ervaringen/mening.

Alvast bedankt!

Bodamn

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-06 17:49
Mijn ervaringen met 3COM switches zijn goed. Ik heb er meerdere jaren aan het draaien gehad zonder problemen. Als je er netjes mee om gaat moet dat ding 10 weekenden per jaar gemakkelijk aan kunnen.

Waar heb je eigenlijk layer 3 switching voor nodig op een LAN party?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
3Com is toch HP?
Mijn ervaring met de HP switches (HP v1910, ex 3Com) is erg goed. Maargoed, eigenlijk is mijn ervaring met alle merken van alle layers goed. Alleen Dell vind ik minder goed. Eigenlijk hebben zelfs de meest simpele switches al voldoende managementfeatures aan boord om netwerkproblemen bij LANparties te diagnostiseren.

En een switch "slijt" volgens mij niet harder door zwaardere belasting.

[ Voor 39% gewijzigd door Trommelrem op 09-05-2014 01:42 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 01:36:
[...]

En een switch "slijt" volgens mij niet harder door zwaardere belasting.
Behalve dat hij natuurlijk wel warmer wordt, wat dus een grotere 'beweging' betekent, wat op den duur meer kans op werking van het materiaal kan betekenen. Dat zou tenminste mijn theorie zijn ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Room42 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 01:56:
[...]

Behalve dat hij natuurlijk wel warmer wordt, wat dus een grotere 'beweging' betekent, wat op den duur meer kans op werking van het materiaal kan betekenen. Dat zou tenminste mijn theorie zijn ;)
Daar denk ik dan ook altijd aan, maar als je dan kijkt wat de verschillen zijn... stel je hebt een 'koude' switch die 50 jaar mee gaat, en een 'warme' switch die dan misschien 10% minder lang mee gaat, dan heb je alsnog een switch die het prima 10 jaar gaat doen. En na 10 jaar wil je echt wel wat nieuws. Je kan haast stellen dat zo lang een apparaat het ongeveer 10 jaar uit gaat houden, alle jaren daarna niet meer zo relevant zijn om dat het ding dan bijna gegarandeerd vervangen zal worden.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Wacht, dus je gaat 140 EUR uitgeven aan een oude 3com switch als je voor dezelfde prijs een nieuwe fully managed TP-link gigabit switch hebt (bv TL-SG3424), enkel omdat je graag een L3 switch hebt?
Zoals Brabix reeds heeft gevraagd, waar heb je in hemelsnaam routing voor nodig?
Verder zal je erg telleurgesteld zijn in de troughput die je zal halen over je aggregated link (de 3com ondersteunt bovendien niet eens 802.3ad lacp), load balancing is vaak src+dst MAC based, en dus zal er slechts 1 link gebruikt worden per stream. Dit kan je eventueel tweaken, echter enkel van de client naar switch, niet in de andere richting.
Switches (en routers, en media converters, en ...) zijn overigens ontworpen om jaren lang 24/7 te functioneren. Zolang er geen bewegende onderdelen in zitten is er behoorlijk weinig dat stuk kan gaan. Hoeveel data je er doorheen duwt heeft geen enkele invloed op de levensduur, ook niet als het een beetje warm wordt (binnen de specs uiteraard)
Je zal ook merken dat 3com redelijk spul is, maar een absulute k*tzooi is om te managen. Ook na de overname door HP, is en blijft het 3com materiaal waar geen enkele network engineer blij van wordt.
Dus, koop die switch voor de nostalgie, of als je ermee wilt spelen, maar voor een lan party van 10-15 personen gebruik je beter een goedkope domme gigabit switch ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

...of als je per se management/L3 wilt hebben gewoon een surplus Cisco geval kopen, heb je ook voor paar tientjes.

Oslik blyat! Oslik!

• bodamn
Bedankt voor alle snelle reacties!

Ik hoef niet persee layer 3 maar als het erop zit is het mooi mee genomen.

Ik heb het misschien niet helemaal goed beschreven.

Ik ga een wat groter netwerk bouwen voor 100 a 200 man.

De 3com switch zou ik dan als backbone willen gebruiken en hier andere switches aan koppelen met 2/4 gbit lijntjes per switch zodat de gebruikers geen last hebben als iemand in hun rij zit te file sharen bijvoorbeeld.

Dit is volgens mij inderdaad al mogelijk met layer 2 maar die 3com is de enige switch die ik op marktplaats en hier kan vinden voor een redelijke prijs.

Mvg,

Bo

• Trommelrem

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bodamn schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:36:
[...]

Dit is volgens mij inderdaad al mogelijk met layer 2 maar die 3com is de enige switch die ik op marktplaats en hier kan vinden voor een redelijke prijs.
Huh?

Ik ga op Marktplaats kijken naar switches en zie gelijk op pagina 1 al zat switches met gelijke of betere functionaliteit voor minder:

http://link.marktplaats.nl/m807775961
http://link.marktplaats.nl/m807620045
http://link.marktplaats.nl/m807548189
Etc...

En op onze V&A ook trouwens:
V&A aangeboden: HP Procurve 1800-24G (aangeboden door iemand van wie m'n moeder ooit een prima auto kocht :+ )

Kortom volgens mij moet je gewoon even wat verder kijken. Iets als dit is geheid met wat zoekwerk en geduld voor EUR 50 op de kop te tikken. Kan ik uit ervaring melden ;)

Oslik blyat! Oslik!

• bodamn
Op marktplaats ben ik sceptisch als het woord bieden valt want bied altijd veel te laag haha.

Bedankt voor alle info! Ik ga zeker eens verder zoeken

• PerfectPC
Ah, dus je gaat 10 keer per jaar een LAN party organiseren voor 100 man? good luck ;)

Verder stel ik me ook grote vragen bij je netwerkkennis... Je stelt dat dit de enige switch is die je gevonden hebt die link aggregation kan. Hoe was je dan van plan om de access switches te vinden? Of dacht je dat die link aggregation maar aan 1 kan geconfigureerd moest worden? :) Ook heb ik je al gewezen op het feit dat deze 3com geen LACP doet, wat best wel een aantal voordelen biedt over een fixed aggregated link.

Omdat games in LAN modus nogal eens willen broadcasten in lobby modus maak je er dus best een plat netwerk van, maar dan moet je wel aan storm control kunnen doen (wat die 3com op het eerste zicht niet kan) Verder zijn er nog een handvol zaken die je wilt instellen om het op een grotere party aangenaam te houden voor iedereen, allemaal zaken waar die 3com niets van snapt.

Het lijkt me dan ook verstandiger om je netwerk op te bouwen met wat moderner, degelijk spul (Cisco, HP, ...) Je zal omvallen van de aankoopprijs dus kan je dit beter gaan huren, al dan niet met installatieservice (net zoals je stroomvoorziening enzo)

• Trommelrem
PerfectPC schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:19:
Ah, dus je gaat 10 keer per jaar een LAN party organiseren voor 100 man? good luck ;)
Daarom Meraki. Dan is het makkelijk en schaalbaar. Zelfs mijn oma kan het installeren.

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
op veel 3com switchs zit ook levenslange garantie :) Check dat even, dan is het risico minder.

mijn persoonlijke ervaring is goed, we hebben een kleine duizend 3com switches uitstaan bij klanten en de uitval is minimaal. Vergelijkbaar met Cisco.

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 19:47
De 3Com switch die ik aanbied ondersteund wel degelijk LACP en Broadcast Storm Control.
Zie de handleiding: http://164.54.212.3/contr...anuals/dua1770-0aaa05.pdf

Uiteraard is het niet de nieuwste switch.

• bodamn
Een LAN netwerk huren als LAN netwerk verhuur bedrijf lijkt me niet heel erg handig. We zijn op dit moment nog bezig met de opstart dus vandaar dat we langzaamaan willen beginnen met het inkopen van netwerk spul.

Bedankt voor alle tips enzo tot nu toe, ik kan hier al heel wat mee!

• bodamn
Het word denk ik toch linksys (is uiteindelijk toch cisco) Maar ben er nog niet helemaal uit!:)

• PerfectPC
ah? lol, ja zeg dan direct dat het om te lachen is hé... _O-
Pagina: 1