Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• zeMastear
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11-2024
Binnenkort wil ik een nieuwe tv aanschaffen omdat ik op mezelf ga. Ik heb al in wat winkels rondgekeken en georienteerd op wat voor tvs er zijn en welke specificaties er allemaal zijn, maar het is voor mij allemaal redelijk nieuw.

Waar let ik op bij TVs?

Voor zover ik nu heb kunnen zien is het belangrijk om te kijken naar:
- De beeldkwaliteit. Klopt het dat deze wordt aangegeven met het aantal Hz? Van TVs die ik in de winkel heb zien staan, heb ik een beetje de indruk gekeken dat 100 en 200Hz 'redelijk' beeld geeft, maar dat het vanaf 400Hz echt mooi wordt en dat is ook wel een beetje waar ik naar op zoek ben. Zijn de Hz het grootst van belang bij de beeldkwaliteit?
- Apps e.d. Ik wil apps zoals NetFlix kunnen gebruiken, dus dan lijkt het me logisch dat de TV apps ondersteunt. Daarnaast zie je vaak de optie: Open Internet. Wat betekent dit?
- De aansluitingen. HDMI, USB, LAN spreekt allemaal voor zich. Daarnaast heb je ook PC, WIFI en WIFI ready. Wat is het verschil tussen deze laatste twee WIFI aansluitingen? Als ik vanaf mijn laptop dingen op de TV wil afspelen, kan dat via de HDMI natuurlijk, maar ook via de WIFI, of moet je daar ook een zogenaamde PC aansluiting voor hebben?
- CI+ certificatie. Heeft dit te maken met welke provider wordt ondersteund door je TV? Zeer wss wordt KPN mijn nieuwe provider voor TV. Moet ik er dus goed op letten dat de TV gecertificeerd is voor KPN ofzo?

Ik ben op zoek naar een TV voor liefst niet meer dan 500 euro, met mooi beeld--maar voor zover ik gezien heb wordt het moeilijk om er voor die prijs één te vinden met een kwaliteit van 400Hz of meer--waar ik Netflix op kan kijken en vanaf mijn laptop films kan afspelen.

Alvast bedankt!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 13:08
Ik denk dat je snel gewezen zal worden dat dit allemaal vragen zijn waar je zelf een antwoord op kunt vinden.

Om je toch een aantal antwoorden te geven.
Er zijn twee dingen waar je op moet letten bij specs als Hz. Het gaat om het paneel zelf en apart over de softwarematige bewerkingen waar elke fabrikant andere marketinftermen voor heeft.
Heel basic: is het een 100 Hz paneel? Dat is dik in orde van zichzelf. Vaak zit er een 50hz paneel in een TV rond jouw prijspunt. Op de specsheet staat dan 200 of meer Hz+ marketing term. Dat softwarematige zou moeten helpen bii voetbalkijken. Maar het werkt tegen bij film kijken of gamen omdat het scherm softwarematig vaker ververst. Vaak kun je dit uitzetten :)

Naar mijn mening is het kleurbereik en zwartwaarden belangrijker voor beeldkwaliteit dan hoeveel Hz een paneel heeft. Dit is natuurlijk redelijk persoonlijk, hoewel goede kleurweergave menig persoon zal overtuigen.

CI+ is de mogelijkheid om de zenderkaart rechtstreeks in je TV te steken en de zenders op het toestel zelf te programmeren. Heb je geen lelijk kastje naast je toestel staan! Zorgt er ook voor dat je zenders veel sneller laden en zappen sneller gaat. En je kunt vaak een nuttige app van de fabrikant gebruiken om je TV gids te zien en je toestel zo te bedienen.
KPN maakt dit helaas niet mogelijk, tenzij je ouderwetse SD digitenne wilt, Wat ik niemand zou aanraden ;)

Wifi betekent een ingebouwde Wifi adapter. Verder niks meer nodig. Wifi-ready is dat je een aparte dongel nodig hebt om Wifi te ontvangen.

Ik denk dat je beter een beeldmaat in gedachten kunt nemen wat goed in jouw kamer past. Want met een strict budget en Hz eisen, zoek je een verkeerd ideaalbeeld.

Hopelijk helpt dit :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De meeste vragen zijn erg basic en had je met een simpele zoekopdracht uit kunnen zoeken. Kashika heeft je goed bij de hand genomen.

Bij deze ook wat reacties van mijn kant:
zeMastear schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 23:22:
- De beeldkwaliteit. Klopt het dat deze wordt aangegeven met het aantal Hz? Van TVs die ik in de winkel heb zien staan, heb ik een beetje de indruk gekeken dat 100 en 200Hz 'redelijk' beeld geeft, maar dat het vanaf 400Hz echt mooi wordt en dat is ook wel een beetje waar ik naar op zoek ben. Zijn de Hz het grootst van belang bij de beeldkwaliteit?
De honderden Hz waarmee geadverteerd wordt, zijn voor grotendeels marketing bullshit. In de prijsklasse die je noemt zal het lastig zijn om een echte 100 Hz tv te kopen. De meeste modellen zullen gewoon 50 Hz zijn.
- Apps e.d. Ik wil apps zoals NetFlix kunnen gebruiken, dus dan lijkt het me logisch dat de TV apps ondersteunt.
Persoonlijk vind ik dat je niet te veel belang moet hechten aan het "smart" zijn van een tv. De gebruikservaring, bedieningsgemak en functionaliteit zijn vrij beperkt en ondersteuning in de vorm van updates is gewoon slecht. Je kan dit soort zaken beter extern realiseren door middel van een mediaspeler of htpc die speciaal op dit soort zaken gericht is.
Ik ben op zoek naar een TV voor liefst niet meer dan 500 euro, met mooi beeld--maar voor zover ik gezien heb wordt het moeilijk om er voor die prijs één te vinden met een kwaliteit van 400Hz of meer--waar ik Netflix op kan kijken en vanaf mijn laptop films kan afspelen.
Ze zijn alle drie iets over je budget maar deze W6 en W8 uit de 2013-lijn en deze W7 uit de 2014-lijn van Sony zijn in mijn ogen goede lcd-tv's met een redelijke prijs. Als je een echt goed beeld wil hebben zou je nog wat door kunnen sparen voor een ST60 van Panasonic, zolang ze nog te koop zijn. Beter kun je voor dat geld niet krijgen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 21:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verplaats je even naar CEA, want daar hoort deze thuis ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• zeMastear
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-11-2024
Bedankt voor de reacties! Allemaal erg behulpzaam :)

Voorlopig even geen vragen meer, maar wss kom ik nog wel terug.