Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een Corsair H80i, hij wekt prima, en is prettig stil. De software is echter verschrikkelijk en heb ik verwijderd, evenals de USB aansluiting. De hardware werkt prima. Echter valt mij iets vreemds op:

Op Idle is de temperatuur ruim 50c! Dat terwijl mijn 8150 op slechts 4Ghz loopt. Wanneer ik een stresstest doe zoals Prime of AOD dan wordt hij under load 61 tot 62 graden. Vrij warm, maar voor een stress test oké. Het gekke is dat met mijn oude Coolermaster 412S was de temperatuur Idle slechts 30C maar on load ruim 75C.

Hoe kan het dat de idle temperatuur nu zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 17:38

Maximilian

You've been Maxxed...

Let wel, stel dat de proc zonder CnQ draait op continu 4,0 ghz zal de 125W ook continu staan warm te worden. Zo wordt jouw koelvloeistof ook lekker warm. Zo te zien doet de watercooling wel zijn werk gezien het verschil van load en idle "maar" 11~12C is.
Als het warme water nooit goed wordt gekoeld zal de package ook lekker warm blijven, niet dat dat erg is gezien AMD ook wel de reputatie "heethoofd" heeft.

Maar voor de zekerheid nog een aantal vragen:

Welke programma's gebruik je om de temperaturen te bekijken?
Kan je verschillende testen zoals AIDA en CORETEMP en misschien een screenshot plaatsen?

Heb je al eens naar de individuele core temperatures gekeken? Is er iets wat opvalt? (let bijvoorbeeld op een verschil van 3~5c tussen de cores)
Is het de package die 50C wordt of de cores?

Staat de pomp wel op volle toeren te draaien?
Hoor je de pomp rammelen?
Hoe is je push of pull configuratie?
Hoe hard draaien je fans? Zijn deze aangesloten aan de H80i of aan het mainboard?

Edit:
Ik heb thuis nog even gekeken, ik heb weliswaar een Intel met een H80 maar die trekt ook 130W.
Zonder Speedstep (equivalent van Cool 'n Quiet) staat mijn package ook op 43C idle als ik m op 4Ghz continu zet.
De cores zijn dan rond de 47C.
Load zie ik hem niet verder gaan dan 54C op de package en cores 59C.

Mijn fans staan push-radiator-pull naar boven in de kast.

Maar dit opwarmen duurt veel langer als de CnQ aan staat

[ Voor 17% gewijzigd door Maximilian op 09-05-2014 10:41 ]