[Linksys WRT320N] LAN snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 00:35
Beneden in de meterkast staat al enige jaren een Linksys WRT320N, eigenlijk naar volle tevredenheid.
We hebben een Ziggo alles_in_1_extra abonnement en de maximale snelheid van 150mbit werd al een tijdje niet meer gehaald. Dit ligt aan een vrij brakke cat5 utp die vanaf de Linksys WRT320N naar de eerste etage loopt. Die kabel is wat lastig te vervangen. Gister heeft er weer een snelheidsverhoging (180mbit) plaatsgevonden. Dus vandaag meteen even testen met een laptop rechtstreeks op de modem: 180mbit strak. Mooi, dan even de met router er tussen proberen natuurlijk :D max 150mbit. De kabel tussen modem en router en tussen router en laptop nog even apart recht op de modem getest:180mbit. Kabels zijn dus in orde. Dan lijkt het er op dat de router niet harder dan 150mbit wil :(

De brakke UTP naar de bovenverdieping wordt binnenkort vervangen door cat7, prijs maakt me niet uit. Dan weet ik tenminste zeker dat ik de komende 10 jaar niet opnieuw UTP door de kruipruimte hoef te trekken. Vreselijke claustrofobische rotklus is dat :-( De Linksys verhuist dan wel naar boven als accesspoint. Ik ben wel redelijk teleurgesteld in de Linksys, en de volgende wordt een ander merk. Mijn vraag is eigenlijk; is dit een kwestie van instellingen in de router? Draait standaard fw op, en ik kan qua instellingen zo niks vinden wat in de buurt komt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Lang verhaal, kort antwoord: nee, deze router heeft een beperkte WAN-LAN throughput.
Zie ook de review op SmallNetBuilder

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Chiel
Ah duidelijk, weet ik tenminste wat de oorzaak is. Bedankt d:)b

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Maar zoals je zelf al aangaf, je kunt em wel op de bovenverdieping gebruiken als AP

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Chiel
Klopt, en dat ga ik ook doen ;) en ik heb even gekeken naar een alternatief voor beneden en kom dan bij deze uit.

http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=2

Ziggo mag de komende jaren nog wel 5 snelheidsverhogingen doorvoeren want ik denk niet dat deze router er problemen mee gaat krijgen :P

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook 'echte' hardware inzetten ;) een fijne EnGenius of een Mikrotik. Of gewoon een lekkere pfSense neerzetten!

Maar die TP-Link is ook niet slecht hoor :p Het mooiste is als je hardware regelt waarbij je de software in de toekomst zelf kan bijhouden, bijvoorbeeld als er DD-WRT, OpenWRT of een andere FOSS firmware op kan draaien.

• Chiel
Dan kom ik wel uit bij of duurdere hardware of bij software waarvoor mijn technische beheer skills niet toereikend zijn ;) Die TP-Link gaat qua hardware doen wat ik er van verwacht en wat software betreft zal ik het kunnen begrijpen. Als ik 80 tabs met advanced settings tegenkom is het mooi als er in zitten, maar in mijn geval geeft me dat niet echt een veilig gevoel :P

• Chiel
Even een update.

De TP-Link is inmiddels geplaatst en ingesteld. Mooie snelheden en goed wifi. De oude Linksys is naar zolder verhuisd en daar heb ik DD-WRT opgezet. Ingesteld als AP en ook op de bovenetages is nu perfect wifi. 8)

Toch twee kleine zaken waar ik tegenaan loop. Het lijkt er op dat de vaste pc soms de bekabelde verbinding verliest na een paar minuten. Draadloos hebben alle andere apparaten nog gewoon verbinding.
NIC on/of, firewall uit , dat soort dingen helpen dan niet, alleen een router reset. Ik kan de router via lan nog wel benaderen en resetten. Nu heb ik even een constante ping openstaan en het gaat nu al 20 minuten zonder problemen. Hopen dat het van tijdelijke aard was.

Tweede probleem is de draadloze printer ( HP Oficejet 8600). Als ik die wil instellen ziet ie 1 SSID. (router en AP broadcasten zelfde SSID). Ik kan wpa2 invoeren maar de installatie kan niet voltooid worden. Melding: Meerdere toegangspunten met zelfde SSID Ik heb de broadcast op de AP al uitgezet maar dat helpt niet. HP documentatie geeft aan dat ik maar een SSID moet wijzigen. Daar heb ik geen zin want ik wil 1 dekkend wifi-netwerk door het huis, geen 2 aparte :9

-edit

Pc via lan blijft nu wel netjes online :)
AP even van de stroom gehaald. Printer online (1 SSID) en daarna AP weer aan de stroom gezet.
Oftewel alles werkt naar behoren en de TP-link lijkt een prima vervanger van de oude Linksys te zijn.

-oja ik had de vorige post kunnen aanpassen, excuses :>

En als een modje dit leest, gooi maar dicht :9

[ Voor 13% gewijzigd door Chiel op 10-05-2014 23:55 ]

Pagina: 1