Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hallo tweakers,

Ik heb nu al drie kwart jaar een lenovo y500 in het bezit. Het is het model met een i7 en een gt750m, en een 72Wh (6700mAh) accu. Dat staat er iig op, want het programma batterybar (v3.6.3) geeft aan dat de accu maar een capaciteit heeft van 61.160mWh (62Wh). Dit vond ik raar, en ik vroeg mij af of dit nu een probleem is met de accu of dat dit zo hoort ivm beveiliging diepontlading.

Hopelijk is er iemand die me hier meer over kan vertellen. Mijn accu gaat op dit moment zo'n 2 uur en 20 minuten mee en werkt verder wel goed, maar 62Wh is geen 72Wh :/

alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Daarnaast gaat de accu nog maar 2 uur en 20 minuten mee, in plaats van de 3 uur en 10 minuten die in reviews staat.

Ik denk zelf dat er 1 cel uit mijn accu kapot is of los contact maakt, zou dit kunnen kloppen? het scheelt namelijk wel ongeveer 1/6e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Lithium accu's slijten, daar valt niets aan te doen. Je zit op driekwart jaar, dus je kun zo 10 tot 20% kwijt zijn.
Een goede battery info tool geeft aan hoeveel slijtage er is. Zoals BatteryCare.
Over het algemeen kun je twee tot drie jaar doen voordat je slechts een half uurtje over hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 11-05-2014 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
jeroen3 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 00:00:
Lithium accu's slijten, daar valt niets aan te doen. Je zit op driekwart jaar, dus je kun zo 10 tot 20% kwijt zijn.
Een goede battery info tool geeft aan hoeveel slijtage er is. Zoals BatteryCare.
Over het algemeen kun je twee tot drie jaar doen voordat je slechts een half uurtje over hebt.
Ik denk dat dat tegenwoordig wel anders is. Ik heb een Packard Bell TJ65, jaren voor de studie gebruikt, vaak van de stroom af/op. En is nu dus 3 a 4 jaar oud.
De accu is nog 85%, en ik doe nog steeds een uur of 4-5 met de accu. Toen hij nieuw was kon ik iets meer dan 5u halen.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
GAIAjohan schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:20:
[...]

Ik denk dat dat tegenwoordig wel anders is. Ik heb een Packard Bell TJ65, jaren voor de studie gebruikt, vaak van de stroom af/op. En is nu dus 3 a 4 jaar oud.
De accu is nog 85%, en ik doe nog steeds een uur of 4-5 met de accu. Toen hij nieuw was kon ik iets meer dan 5u halen.
Heeft eerder te maken met hoe je de laptop gebruikt. Mijne staat altijd op het bureau met stroom eraan en kan nu echt nog maar 20 min op de accu, laptop geeft ook aan dat de accu kapot is. Denk dat de accu langer mee gaat wanneer de accu goede laadcycli kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Lithium batterijen zijn een vreemde eend ten opzichte van andere energie dragers.

Ten eerste, ze degenereren over tijd, ze verliezen dus op geheel natuurlijke wijze dus hun maximum capaciteit, omdat het materiaal "vergaat"..
Tevens "vergaat" het materiaal bij elke volledige laad cyclus en bij hoge temperaturen.
Hoe meer materiaal er dus vergaan is hoe sneller een cell zijn spanningsniveau verliest.

De beveiliging tegen diepontlading:
Lithium cellen mogen als gevolg van ontlading niet onder een bepaald voltage komen (ze worden anders onbruikbaar en zijn niet op normale manier te herstellen dan). Dit is de beveiliging die in lithium batterijen zit.
Het capaciteit verlies heeft er dus niks mee te maken met de onder-voltage beveiliging, het betekend alleen dat de onder-voltage beveiliging sneller wordt aangesproken (ahum batterij leeg melding) ;)

Verder is het voor een Lithium batterij goed om al op te laden rond de 50%, inplaats van wachten tot hij helemaal leeg is. Er komt dan namelijk minder laad stress op de batterij, wat de levensduur ook ten goede komt.

Edit: Let op:
Ik zei dan wel, bij elke laad cyclus "vergaat" de batterij een beetje, dat betekend dus niet dat het opladen bij 50% nadelig is voor de batterij, want dat telt niet als een volledige laad cyclus.

1 laadcyclus is namelijk een verbruik van 100% van de capaciteit.

1x laden van 0% naar100% is 1 laad cyclus.
2x laden van 50% naar 100% is dus 1 laad cyclus
4x laden van 75% naar 100% is dus ook 1 laad cyclus pas.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 12-05-2014 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
Verona27 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:25:
[...]

Heeft eerder te maken met hoe je de laptop gebruikt. Mijne staat altijd op het bureau met stroom eraan en kan nu echt nog maar 20 min op de accu, laptop geeft ook aan dat de accu kapot is. Denk dat de accu langer mee gaat wanneer de accu goede laadcycli kan maken.
Moderne laptops laden accu's niet meer op als je > 95% opgeladen zit. Dus dat lijkt me niet per se een probleem. De mijne zit altijd aan de stroom tenzij ik hem zonder stroom gebruik. Komt omdat hij altijd aan moet staan (iets met kwaliteits aan/uit-knop van Packard Bell :'))..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@GAIAjohan, soms is dat inderdaad anders. Ik heb een aftermarket Dell accu "made in China". Deze is nu 3 jaar oud en heeft 7% slijtage. Even ter vergelijking, mijn originele Dell accu moest ik na 2 jaar vervangen omdat deze 60% slijtage had. Beide voor normaal gebruik op school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Heeft ook erg met de kwaliteit van de cellen te maken. Sommige accu's zijn vaak na een paar jaar nog prima, terwijl je ook laptops hebt waar de accu na 2 jaar echt op is.
Pagina: 1