Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

42-46" TV voor rond de 600 euro.

Pagina: 1
Acties:

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Mijn moeder heeft weer eens wat bedacht: Zij wilt een smartTV, nu ze dat mirakel der hedendaagsch technologisch vernuft heeft gezien bij mijn zus. Wij hebben nu nog een ouderwetse Aristona beeldbuis van een inch of 30, waar we al zeker 13 jaar zeer tevreden over zijn. Dat ding heeft erg mooie kleuren en uiteraard zeer goed contrast, want CRT.

Maarja, die moet dus het veld ruimen.

Mijn ouders hebben zo ongeveer de volgende eisen:
Budget: harde maximaal van 700 euro, echter, liever iets zo rond de 600 euro. Maar, als een TV 700 echt een heel stuk beter is dan die van 600, is 700 ook een optie.
Grootte42 of 46" dus. Groter is echt geen optie, gezien daar simpelweg geen ruimte voor is.
Andere dingetjes Mijn moeder moet en zal smart-tv hebben, dus dat moet in ieder geval de komende jaren best goed werken. Later een HTPC of iets wat daarop lijkt erop aansluiten is geen ramp, echter, dat kan nu niet. Ook is een CI+ voor Ziggo een must, echter, dat is volgens mij zo'n beetje standaard. 3D is niet nodig.

De kamer waarin de TV komt te hangen is denk ik normaal verlicht overdag, raam op het zuiden. De TV kan denk ik op sommige dagen op bepaalde uren wat last hebben van invallend zonlicht, echter, we hebben ook gordijnen :+

Zelf heb ik al gekeken naar plasma, gezien ik zelf op mijn slaapkamer een wat oudere LCD heb, en dat is vergeleken met de CRT gewoon kut beeld. Backlightbleeding, waardeloos contrast en te felle kleuren. Nu is er een plasma te krijgen voor het gewenste bedrag, namelijk de geliefde ST60, echter, mijn vader heeft gelezen dat plasma panelen na enkele jaren slechter beeld geven, en hij wilt eigenlijk wel weer een jaar of 10 doen met een TV. Ook is hij bang voor spiegeling, gezien hij daar nu last van heeft als hij aan zijn bureau zit en TV wilt meekijken. Hierdoor zijn mijn vragen dus over plasma: Gaat bij moderne panelen beeldkwaliteit echt [zienderogen] achteruit met de jaren, en hoe erg is de spiegeling?

Mijn pa heeft dus meer interesse in LCD TV's, vanwege het feit dat ze minder zouden spiegelen en de beeldkwaliteit niet/minder achteruit zou gaan. Uiteraard sta ik hier niet om te springen, gezien ik bang ben dat het contrast gewoon [veel] slechter is dan de CRT, net als de kleuren. Mijn pa wilt iig sowieso geen LG meer, omdat hij slechte ervaringen heeft met dat merk. Hij had een paar Sony's en Samsungs gevonden die hem wel leken te bevallen.

Enfin, dit heb ik zelf al ontdekt:
pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver
+ Plasma! Met alle bijkomende voordelen als zeer goed contrast en mooiere kleuren.
+ Volgens mij behoorlijk goede smart-tv mogelijkheden
- de vermeende beeldkwaliteitverslechtering
- spiegeling?
+/- meer naar de 700 dan naar de 600, maar, als hij zijn meerprijs waard is, moet het kunnen.

pricewatch: Panasonic Viera TX-L42ET60 Zilver
+ Goede prijs voor mijn ouders
+ Goede smart-tv
+ kleuren zouden best goed zijn
- matig/slecht contrast

pricewatch: Samsung UE46F6400 Zwart
+ Zou goede kleuren hebben
+ uitgebreide smart-TV [echter, is hij wel vloeiend?]
+ zou goede prijs/prestatie hebben.
+ zou goed contrast hebben
+/- prijs is een klein tikje boven gewenst

pricewatch: Sony KDL-42W705B Zwart
+ Voor LCD goed contrast
+ Goede kleuren
+/- eigenlijk bijna even duur als de Panasonic plasma, is hij dat wel waard?

Zelf neig ik echt nog wel naar de plasma als ik eerlijk ben, maar ik denk dat mijn vader liever de Sony of Samsung heeft.

Dus, al met al, wat is nou eigenlijk de beste keuze?

People as things, that’s where it starts.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Smart tv in die prijsklasse is (überhaupt in elke prijsklasse nog naar mijn mening) een drama, slechte slome interfaces en lastige interactie (bediening o.a.). De tv's die gaan uitkomen met webos zijn wat dat betreft meer belovend, op dit moment in/van LG (pin me er niet op vast, bovendien maakt LG ook best goede spullen)

Als het om het beeld gaat neem de st60, deze spiegelt wel aardig, maar je moet ergens een nadeel wegstrepen voor die prijs. De st60 komt voor die prijs het dichtste bij de old skool kijk ervaring, wellicht zelfs beter en in ieder geval duidelijk scherper.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Tja, ik was al bang dat smart-tv niet bepaald joepie zou zijn inderdaad, maar, mijn moeder is al blij als ze uitzending gemist enzo kan kijken, daar gaat het vooral om. Youtube ofzo wordt echt niet gebruikt.

LG zal ook vast wel prima spul maken, ik heb er eerlijk gezegd weinig ervaring mee, maar de LG monitor van mijn pa was best wel een klote ding, dus ik ben bang dat LG het 'm echt niet wordt.

Hoe erg spiegelt die ST60 nou werkelijk? CRT spiegelt natuurlijk heel erg, en de bolling van het glas zal het natuurlijk alleen maar erger maken. Ik neem aan dat plasma iig minder spiegelt?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, smart-tv als koop-argument. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n handige want zelf vind ik smart-tv helemaal niets en zwaar over-rated. Functionaliteit, bedieningsgemak, software updates, etc., het is allemaal ruk. Je kan dergelijk features veel beter consumeren via een htpc/mediaspeler/tablet/smartphone/pc/laptop. Eigenlijk is al het andere dus beter.

Bij mij in huis staan 2 plasma's en daar ben ik erg tevreden over. Spiegeling vind ik reuze meevallen, eerlijk gezegd vind ik ze beter kijken dan de lcd die ik ook ooit gehad heb. Dat de kwaliteit van het beeld hard achteruit rent, heb ik niet ervaren. Als ik zelf voor deze keuze stond zou ik direct die ST60 gaan halen. Mede ingegeven doordat ik lcd's minder mooi vind om naar te kijken vanwege typische lcd-problemen als backlight bleeding, motion blurring, etc. Als ik een lcd moest kopen, zou ik gaan voor de Sony. Dit lcd's die Sony sinds 2013 neer zet, vind ik er prima uit zien en ook een prima beeld hebben (voor een lcd).

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Tja, ik heb nog eens gezocht op het interweb naar dat plasma's beeldkwaliteit zouden verliezen over de jaren, en zo te zien worden/werden ze minder helder naar verloop van tijd, echter, in een testonderzoek uit 2005 kwamen ze al tot de conclusie dat je echt je TV moet mishandelen als je binnen 10 jaar het verschil wilt gaan merken. Panasonic zou 100000 uur tot half-life geven, dus halve helderheid. Een simpel rekensommetje leert dat het 45 jaar duurt om te bereiken als je 6 uur per dag gemiddeld kijkt.

Maar, ik merk dat het probleem nogal is dat [goedkopere] plasma's "nauwelijks" gerievewed worden, althans niet door bijv. de consumentenbond en daardoor denkt mijn pa dat LCD gewoon erg goed beeld geeft ["waarom is die panasonic dan niet de beste koop?"] en denkt ie dat hij het verschil niet ziet tussen een LCD van +/-550 en de 100 euro duurdere ST60.

Overigens blijft het stukje smart-tv, ookal heb ik mijn best gedaan om uit te leggen dat het op zijn best matig gaat zijn, keihard staan en denken ze dat het wel mee zal vallen "want het staat niet in de reviews"

Bleh....

[ Voor 10% gewijzigd door RobinHood op 10-05-2014 00:44 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bijkomend probleem in jouw geval is dat de Consumentenbond weinig verstand van tv's heeft en hun reviews daardoor lachwekkend slecht zijn. Jammer dat je ouders zich daar blind op staren want het is geen beste informatiebron op dit gebied.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
VasZaitsev schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:25:
Hoe erg spiegelt die ST60 nou werkelijk? CRT spiegelt natuurlijk heel erg, en de bolling van het glas zal het natuurlijk alleen maar erger maken. Ik neem aan dat plasma iig minder spiegelt?
Sterker nog, de Panasonic ST60 reflecteert minder dan de meeste LCD televisies van dit moment. Echter heeft de ST60 een lagere luminance dan de meeste LCD televisies en is het scherm glossy waardoor hetgeen wat zichtbaar is, wel duidelijker zichtbaar is.

Rtings test hierop bij televisies. Die van de ST60 kun je hier vinden: http://www.rtings.com/reviews/tv/plasma/panasonic/st60

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Vandaag met mijn vader eens naar wat winkels geweest, ik weet het, doorgaans niet dé manier op TV's te vergelijken, echter, voor reflectie en contrast is het goed genoeg.

De eerste winkel had helaas geen plasma's, maar wel een stapeltje LCD's van Sony, Samsung en LG. Wat we allebei al snel zagen was toch het op zijn best matige contrast van LCD. Ook reflecteerden ze allemaal behoorlijk erg. Winkelmannetje had er ook niet echt verstand van, want volgens hem waren er geen Nederlandse apps te krijgen voor panasonics.

De andere winkel had een GT60 en een ST60 hangen, naast wat LCD's. De plasma's vielen natuurlijk direct op, heerlijk "natuurlijk" beeld, erg vergelijkbaar met CRT, en gewoon erg goed contrast. Ook liet dit winkelmannetje zien dat er wel degelijk nederlandse meuk te vinden was voor de smart omgeving en dat uitzending gemist snel genoeg zou moeten komen dmv. een update. Ook viel op dat plasma idd veel minder reflecteert.

Als ik het voorzichtig mag zeggen: mijn pa is om, dus er is een kans dat het alsnog een ST60 of iets in die richting wordt, al moeten ze dan wel opschieten.

Iig bedankt voor de hulp!

Pagina: 1