Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb al een en ander geprobeerd en opgezocht, maar zie even het overzicht niet meer. Hopelijk kunnen jullie mij aangeven wat ik in moet stellen.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Fibre
|
v
Xperia Box (192.168.2.0/24, DHCP, wireless off)
|- Synology NAS (192.168.2.10)
|
v
HP switch
|1             |2
v              v
1. Motorola IPTV
2. Netgear WNDR3700 router (192.168.1.0/24, DHCP, 802.11n)
|
v
LAN: AV Receiver, PS3
WLAN: laptops, smartphones, tablets, etc.

Waar ik nu tegen aanloop is dat ik de NAS vanaf het 192.168.1 netwerk wil benaderen, de Xperia Box en de NAS staan in de meterkast namelijk. Ik heb zelf al een aantal opties zitten bedenken, maar weet niet of ze allemaal kloppen of handig zijn:
1. Port forwarding instellen op Xperia Box voor de NAS, maar hoe?
2. DHCP op Netgear router uitschakelen en onderdeel van Xperia Box subnet maken (maar wil wel de wireless functie van de Netgear behouden, repeating?)

Wat ik iig weet is dat het uitschakelen van DHCP op de Xperia Box en hem als switch gebruiken geen optie is, dit ivm de IPTV, die moet echt zijn IP van de Xperia Box krijgen, vandaar de switch in de woonkamer vóór de Netgear router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netgear als switch/Access point gebruiken. Dit die je door netgear een vast ip adres te geven, dhcp uit te zetten en alleen de lan poorten ( dus niet wan) te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Ik gebruik zelf 2 Netgear WNR3500v2.

Modem-->Router1--lankabel-->LAN1 poort van Router 2-->overige apparaten

Ik heb op router2 alleen hetzelfde wifi ssid en wachtwoord ingesteld als router1, dit heb ik gedaan VOORDAT ik een lan-kabel in poort 1 had gestopt en gereboot. Router2 ziet automatisch dat hij als accesspoint/switch moet fungeren en werkt perfect.

Stel ik zit op wifi/lan van router2 en wil een poort opengooien, dan log ik gewoon in met ipadres, ik wordt automatisch doorgestuurd naar router1..deze regelt dan alles. Vast-ip/dhcp uit etc heb ik allemaal niet hoeven in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 08-05-2014 22:15 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Duidelijke info allebei. In de basis komt jullie oplossing op hetzelfde neer, waarbij mijn Netgear WNDR3700 als switch en AP gebruikt wordt. Het voordeel wat ik daarin zie, is dat ik de HP switch er tussenuit kan halen, scheelt toch weer een klein kastje en daarmee wat stroom.

Is er nog een oplossing die op optie 1 uit mijn eerste post lijkt?
Waarbij ik iets met port forwarding doe, zodat de WNDR3700 zelf DHCP kan blijven uitgeven, etc.?
Reden is dat de WNDR3700 aardig wat leuke features heeft, die ik volgens mij ga verliezen als ik hem als switch/AP ga gebruiken. Denk aan geavanceerde QoS, de 5 GHz 802.11n band, het Guest Wi-Fi netwerk en USB ReadyShare.

Zoals ik het nu lees, neig ik voor de voorgestelde optie te gaan. Wat ik mij nog wel afvraag: ik zie dat de Experia Box 10/100 Mbit LAN-poorten heeft, terwijl de Netgear Gigabit heeft. Als ik de NAS via de Experia Box laat lopen, wordt dat uiteraard met 100 Mbit/s naar de Netgear gestuurd.
Stel dat ik de volgende opzet maak:
Experia Box (10/100) -> HP switch (Gigabit) -> NAS + Netgear WNDR3700 op switch

Zal het verkeer van de NAS naar de Netgear dan in Gigabit verlopen? Of blijft het 100 Mbit omdat de Experia Box het verkeer regelt als router?

[ Voor 36% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-05-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat die Experiabox allemaal als router doet boeit niet voor de snelheid aan LAN-zijde. De NAS zal tot 100Mbps beperkt worden omdat de ingebouwde switch in de Experiabox slechts 100Mbps link aankan. In jouw geval is de switch dus nog nodig als je Gbps wilt halen richting NAS.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Duidelijk. Dat vermoeden had ik al, volgens mij is dat juist de reden waarom er bijna geen hubs meer gebruikt worden, omdat die 'dom' zijn en het verkeer dan wel via de router dient te lopen.

Vanavond gelijk maar eens proberen. Volgens mij is de beste tactiek als ik het zo lees om de Netgear router als switch in te stellen en de SSID gelijk te trekken aan de Experia Box, dan zou hij automatisch als AP moeten gaan fungeren. Daarna de HP switch verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat SSID boeit op zich niet, zeker niet als wireless op de experiabox uit staat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MooDyBLueS schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:16:
Duidelijk. Dat vermoeden had ik al, volgens mij is dat juist de reden waarom er bijna geen hubs meer gebruikt worden, omdat die 'dom' zijn en het verkeer dan wel via de router dient te lopen.
Eh, nee, dat heeft andere oorzaken. Lees eens in over wat een router is. Die verbindt (en scheidt) twee netwerken. Verkeer dat aan een kant (bijv LAN-zijde) - dus op een netwerk - blijft gaat *nooit* over de router zelf.

Verschil hubs en switches heeft met collision domain te maken. Bij een hub is alles fysiek gekoppeld en zitten alle apparaten elkaar in de weg. Bovendien is full duplex en (dus) Gigabit onmogelijk. Bij een switch heeft iedere poort een eigen ongedeelde verbinding met switching fabric.
Vanavond gelijk maar eens proberen. Volgens mij is de beste tactiek als ik het zo lees om de Netgear router als switch in te stellen en de SSID gelijk te trekken aan de Experia Box, dan zou hij automatisch als AP moeten gaan fungeren. Daarna de HP switch verplaatsen.
SSID gelijk zetten hoeft totaal niet om het als AP te laten werken, dat kan met ieder SSID. Voordeel van gelijk zetten is makkelijk instellen op devices. Nadeel is dat je geheel afhankelijk bent van (domme) devices voor kiezen exact waar je mee verbindt, wat ertoe kan leiden dat je pal voor de Netgear staat en toch verbonden bent met de Experiabox in meterkast... Niet dat apparaten opeens slimmer zijn met een tweede SSID, maar dan kun je tenminste zelf ingrijpen in zo'n geval en handmatig overschakelen naar de andere SSID. Dat kan met een enkele SSID dus niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wow, wederom erg bruikbare informatie. In dat geval zal ik de SSID gelijk houden aan de huidige situatie (een 2.4 GHz en een 5 GHz netwerk op de Netgear en uitgeschakeld op de Experia Box). Desnoods kan ik de Experia Box inschakelen (op een niet overlappend kanaal en eigen SSID) om zo ook daar in de buurt een goed signaal te hebben, maar dat zie ik later wel.

Als ik het dus goed begrijp, hoef ik enkel de DHCP uit te schakelen op Netgear router en wat kabels om te pluggen (en de HP switch verplaatsen). Dat zou echt ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DHCP uitschakelen is voldoende. Als het daarnaast een AP-mode heeft kun je mogelijk de WAN-poort alsnog gebruiken waardoor je niet aan de kabels hoeft te rommelen, maar als het die niet heeft is DHCP uit en alle kabels in LAN-poorten prima.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inmiddels heb ik een en ander uitgevoerd en helaas terug moeten draaien.

Waar het op neerkwam is dat ik bij de Netgear WNDR3700 router DHCP heb uitgeschakeld, waardoor deze wired als switch fungeert en vervolgens de LAN kabel die uit LAN1 van de Experia Box komt in de LAN1 van de Netgear gestopt. Verder ging de HP switch er (in eerste instantie) tussenuit en heb ik de Motorola IPTV box aangesloten op LAN2 van de WNDR3700. De NAS had ik even uitgeschakeld en ontkoppeld en ook de andere bedrade apparaten ontkoppeld (dat betreft enkel de AV Receiver en Blu-ray speler).

Wireless is alles ongewijzigd gebleven. Daar hangen (niet altijd) 2 laptops (Win+Mac), 2 tablets, 2 smartphones en een Apple TV aan.

Conclusie:
Er lijkt iets fout te gaan met het verkeer, want de performance is om te huilen. Ik heb een 100 Mbit/s glasvezelverbinding en voorheen haalde ik wireless altijd zo'n 50-70 Mbit/s down en 30-50 Mbit/s up via 802.11n 2.4 GHz op zowel de MacBook Pro als iPad air. Op het 5 GHz 11n netwerk waren de snelheden nog iets hoger, maar alleen op de MBP.
Nu haalde ik direct na omzetting slechts 8 Mbit/s down en up was zo wisselend dat de speedtest.net test soms niet eens lukte en max. 1 Mbit/s haalde. Dit bleef zakken tot GPRS snelheden bereikt werden en internetten onmogelijk was. Ook tv-kijken bleek niet mogelijk. Waar de HP switch geen problemen had met de IPTV routering, zou dit mogelijk voor de WNDR3700 een probleem vormen.

Om te testen heb ik de WLAN van de Experia Box weer aangezet. Dat bleek hetzelfde slechte resultaat te hebben. Tot ik de WNDR3700 van de stroom haalde (en voor de zekerheid de Experia Box een restart gaf). Toen was de LAN+WLAN snelheid op de Experia Box weer in orde. Maar zodra ik de WNDR3700 weer aansloot: terug naar 8 Mbit/s en trager wordend. Dit kan niet aan wireless channels hebben gelegen, want de Experia Box stond in eerste instantie uit en zelfs nadien hadden ze niet overlappende kanalen.

Kortom: ik ben nu terug bij af.

Wat ik mij daarom afvraag: welke andere mogelijkheden heb ik? Volgens mij is het vanwege IPTV en VoIP niet mogelijk om van de Experia Box af te komen en die moet simpelweg DHCP gebruiken om aan het IPTV kastje toe te kennen, dus volgens mij zijn er weinig andere mogelijkheden dan mijn huidige situatie of zie ik iets over hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt in de WNDR3700 DHCP uitgezet, maar heeft dat ding nu in de GUI een dedicated AP-mode?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Los daarvan: dat IPTV verhaal, vereist dat nog VLANs en dergelijke en was dat exact waar die HP switch voor diende? Want ik kan me voorstellen dat de Netgear switch zich daarin wellicht verslikt? Of dat ie multicast / broadcast verkeer aan het omzetten is naar unicast op alle interfaces of iets dergelijks lelijks?

Kortom: zet die HP switch eens terug tussen LAN Experia en LAN Netgear en prik de TV rechtstreeks op de HP switch.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
De GUI heeft een dedicated AP-mode, maar die schijnt nogal buggy te werken. Daarnaast begreep ik dat (evt. buiten het IPTV+VLAN verhaal) het niet nodig zou zijn om iets anders in te stellen. Wil het best proberen overigens.

Ik kom steeds meer te weten over de opzet, dankzij jullie en ook dankzij eigen (uit)zoekwerk. De Experia Box handelt het verkeer binnen 3 VLAN's af:
VLAN 4: IPTV
VLAN 6: Internet toegang (PPPoE)
VLAN 7: Telefonie

Om even twee kleine toevoegingen te maken:
1. De Experia Box staat in de meterkast en er loopt één netwerkkabel (door de muren) naar de woonkamer langs de RJ11 kabel. Deze zit dus in de HP switch, die weer naar het IPTV kastje en de WNDR3700 gaan. Het wireless bereik is gezien mijn situatie van essentieel belang en dat is met de Experia Box erg matig in de woonkamer.

2. Omdat ik niet te spreken ben over de 100 Mbit/s LAN-poorten van de Experia Box, het slechte 802.11n bereik, het ontbreken van een 5 GHz band en het ontbreken van goede USB-printer support wil ik op de iets langere termijn een Gigabit router kopen die met VLAN's overweg kan. Het idee is dat ik de Experia Box dan enkel gebruik voor telefonie en evt. IPTV (die ook direct kan). Naar de woonkamer toe heb ik dan een Gigabit verbinding waar ik een 802.11ac router aan wil koppelen. Dat eventueel de HP switch ertussen moet blijven zitten, vind ik geen probleem.

Edit:
Er zijn goedkope managed switches op de markt die geen goede (lees: niet werkende) ondersteuning hebben van vlans en IGMP, zoals de Netgear GS serie. Deze zullen geen goed TV beeld doorlaten (het beeld stopt elke paar seconden tot je een andere zender opzoekt). Je kunt deze het beste vermijden.
Bron: netwerkje.com
Hier staat dat o.a. de managed switches van Netgear niet (goed) overweg kunnen met VLAN's. Dit probleem is exact wat ik dus met mijn Netgear router heb als ik die als switch gebruik achter de Experia Box.

Vanavond ga ik proberen de HP switch ertussen te houden, maar de Netgear DHCP uit te schakelen en als dat niet lekker werkt, AP mode in te schakelen. Dan hoef ik verder niks te wijzigen.

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-05-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MooDyBLueS schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:04:
De GUI heeft een dedicated AP-mode, maar die schijnt nogal buggy te werken. Daarnaast begreep ik dat (evt. buiten het IPTV+VLAN verhaal) het niet nodig zou zijn om iets anders in te stellen. Wil het best proberen overigens.

Ik kom steeds meer te weten over de opzet, dankzij jullie en ook dankzij eigen (uit)zoekwerk. De Experia Box handelt het verkeer binnen 3 VLAN's af:
VLAN 4: IPTV
VLAN 6: Internet toegang (PPPoE)
VLAN 7: Telefonie

Om even twee kleine toevoegingen te maken:
1. De Experia Box staat in de meterkast en er loopt één netwerkkabel (door de muren) naar de woonkamer langs de RJ11 kabel. Deze zit dus in de HP switch, die weer naar het IPTV kastje en de WNDR3700 gaan. Het wireless bereik is gezien mijn situatie van essentieel belang en dat is met de Experia Box erg matig in de woonkamer.

2. Omdat ik niet te spreken ben over de 100 Mbit/s LAN-poorten van de Experia Box, het slechte 802.11n bereik, het ontbreken van een 5 GHz band en het ontbreken van goede USB-printer support wil ik op de iets langere termijn een Gigabit router kopen die met VLAN's overweg kan. Het idee is dat ik de Experia Box dan enkel gebruik voor telefonie en evt. IPTV (die ook direct kan). Naar de woonkamer toe heb ik dan een Gigabit verbinding waar ik een 802.11ac router aan wil koppelen. Dat eventueel de HP switch ertussen moet blijven zitten, vind ik geen probleem.

Edit:

[...]

Hier staat dat o.a. de managed switches van Netgear niet (goed) overweg kunnen met VLAN's. Dit probleem is exact wat ik dus met mijn Netgear router heb als ik die als switch gebruik achter de Experia Box.

Vanavond ga ik proberen de HP switch ertussen te houden, maar de Netgear DHCP uit te schakelen en als dat niet lekker werkt, AP mode in te schakelen. Dan hoef ik verder niks te wijzigen.
Ik meen mij te herinneren dat (nieuwere?) kpn meuk nog maar 1 vlan gebruikte ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Enig idee hoe ik daar achter kan komen? De Experia Box zelf is dusdanig beperkt dat je erg weinig kan inzien en nog minder kan wijzigen in de GUI.

Ook zou het de IPTV problemen en het nodig hebben van de HP switch niet verklaren.

Niet dat ik je niet geloof, maar waar heb je die info vandaan? Ik zou graag even willen lezen wanneer dat is ingegaan en welke apparatuur daarmee gemoeid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zelfs al is er maar 1 vlan, als daar dan nog steeds multicasting wordt gebruikt en je Netgear niet overweg kan met IGMP, dan werkt het nog steeds niet lekker. Dat zou best wel eens kunnen verklaren waarom je zulke slechte snelheden haalt, Als de Netgear switch het multicast IPTV verkeer verkeerd behandeld en omzet naar broadcast, dan drukt dat je hele netwerk dicht.

Dus probeer het inderdaad eens met die HP switch ertussen om het IPTV verkeer de juiste kant op te krijgen. Zou me niks verbazen als de boel daarmee opgelost gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik vermoed dan dat dat het zal zijn, al lees ik nergens dat de ZTE H220N nu maar 1 VLAN gebruikt (ook op KPN forums lees ik nog steeds de 3 VLAN's). In de Netgear staat wel een optie omtrent IGMP, zal ook daar even naar kijken.

De reden dat ik denk dat je gelijk hebt, is ook dat de Netgear gloeiend heet was toen de snelheden belabberd waren.

Vanmiddag/-avond zal ik weer van me laten horen als ik het heb omgezet. Mocht het niet werken, dan ga ik ook eerst alle mogelijke opties testen om e.e.a. uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb dat een keer meegemaakt op een 64poorts gbit backbone switch op een lan party met 2000 deelnemers. Dat was best grappig. elke 1mbit multicast stream die er in ging, leverde 1 mbit aan load op alle poortjes op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:04:
... wil ik op de iets langere termijn een Gigabit router kopen die met VLAN's overweg kan. Het idee is dat ik de Experia Box dan enkel gebruik voor telefonie en evt. IPTV (die ook direct kan).
Dat geld kan je je besparen, want je hebt een router die dat kan, namelijk de Netgear. Je moet wel even dd-wrt installeren, maar er zijn uitstekende handleidingen voor, tot en met bijna 1-op-1 te gebruiken configuratie bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:22:
Ik heb dat een keer meegemaakt op een 64poorts gbit backbone switch op een lan party met 2000 deelnemers. Dat was best grappig. elke 1mbit multicast stream die er in ging, leverde 1 mbit aan load op alle poortjes op :+
Dat was lekker fraggen dan, maar niet heus. :9
tinzarian schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 14:32:
[...]

Dat geld kan je je besparen, want je hebt een router die dat kan, namelijk de Netgear. Je moet wel even dd-wrt installeren, maar er zijn uitstekende handleidingen voor, tot en met bijna 1-op-1 te gebruiken configuratie bestanden.
Bedankt voor de tip! Dat scheelt zeker weer. Wist niet dat dd-wrt die functionaliteit zou toevoegen en zag tot op heden voor mijn gebruik geen toegevoegde waarde erin, maar voor de toekomst nu wel. Dan hoef ik slechts een 802.11ac router te kopen en als ik daarbij oplet dat ik er een koop die overweg kan met multicasting, vlan's en eventueel ook nog geschikt is voor dd-wrt (later), dan zit ik helemaal gebakken.
Pagina: 1