Server/HTPC

Pagina: 1
Acties:

• sschalkwijk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik zou graag wat hulp willen bij het definitief maken van een Server/HTPC configuratie. Hopelijk voldoet deze post aan het DAA beleid en kunnen jullie me gemakkelijk helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Back-ups beheren
  • Thuisserver, hosting van JavaEE of apache/nginx
  • Automatisch downloaden ((coachpotato, sick beard, headphones)
  • Nas functionaliteit
  • 1080P streamen naar de tv via HDMI
Over 1-2 jaar wil ik het systeem eventueel kunnen uitbreiden met meer RAM en andere processor ivm het draaien van VM's.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Ik wil het systeem exclusief het opslag gedeelte, maar inclusief de verzendkosten onder de € 450,- euro houden. Goedkoper altijd graag maar liever niet duurder (tenzij het rendabel is qua energieverbruik).
Assemblage wil ik zelf gaan proberen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Toetsenbord en muis zijn aanwezig. Scherm zal in geval dat het nodig is de tv worden. Tv is een http://tweakers.net/price...ips-46pfl4208h-zwart.html

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, moederbord, RAM, SSD, processor, voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Aangezien het systeem 24/7 moet gaan draaien vind ik het belangrijkste dat het verbruik zo laag mogelijk is. Indien het systeem rendabel zuiniger kan door iets over het budget heen te gaan is dat ook prima.
Daarnaast komt het systeem in de huiskamer dus zou het ook fijn zijn wanneer het redelijk stil is.

Ga je overklokken?
Nee

OS
Natuurlijk ook belangrijk. Het wordt in ieder geval Unix based. Wordt een Linux distro, maar moet nog uitzoeken welke.

Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 31,84€ 31,84
1ASRock Z87 Extreme4/TB4€ 159,15€ 159,15
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1339DS1S00€ 60,14€ 60,14
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,08

Moederbord
Mijn keuze voor het moederbord is veel beïnvloed door het voorkeur van een thunderbolt aansluiting. Vind ik erg handig aangezien ik thuis redelijk wat mac's heb en externe harde schijven en dergelijke die daarvan profiteren.

Processor
Gekozen voor een zuinige processor die hopelijk sterk genoeg is voor wat ik er van verwacht. Heb bewust ook een goedkopere processor met het vooruitzicht om deze in een later stadium te vervangen.

RAM
Dit was het goedkoopste 8GB reepje in de pricewatch.

Behuizing
Las ergens dat dit een goede en stille behuizing is. Ziet er ook erg strak uit wat wenselijk is in de huiskamer. Daarnaast wil ik ook niet het geld te veel besparen op een behuizing aangezien een goede behuizing jaren mee gaat.

Voeding
Voeding gevonden ergens in het zuinige server topic. Deze zou het goed moeten doen bij een lager verbruik. Vandaar de keuzen.

SSD
Natuurlijk een SSD voor het OS en programma's. De crucial heeft een mooie prijs en op Tweakers lees ik toch overal dat dat de betere zijn.

Opslag
Om niet meteen heel duur uit te zijn wil ik het volgende er later aan toevoegen. Zou volgens mij moeten kunnen met deze configuratie.
#ProductPrijsSubtotaal
7Seagate ST4000VN000, 4TB€ 148,90€ 1.042,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,30

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-03 16:15
Wanneer je meer dan 4 SATA apparaten gaat gebruiken moet je even kijken of je verloopjes voor je voeding kunt krijgen. Die heeft namelijk maar 4 SATA power stekkers.

• sschalkwijk
NinjaTuna schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:46:
Wanneer je meer dan 4 SATA apparaten gaat gebruiken moet je even kijken of je verloopjes voor je voeding kunt krijgen. Die heeft namelijk maar 4 SATA power stekkers.
Ik zie dat er 3 molex aansluiting opzitten. Heb totaal geen verstand van een voeding, vond ik ook moeilijk uitzoeken. Zal dit verloopkabeltje werken?
Silverstone 1 x 4pin to 4 x SATA connectors, Black

Of heb ik die 3de molex ergens anders voor nodig?

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-04 11:45
Is dat moederbord echt nodig? Beetje overkill voor dit systeem als je het met de andere componenten vergelijkt.

Daarnaast staat er dat je wil downloaden, misschien een harde schijf erbij?

Als hij 24/7 aan staat en stil moet zijn misschien een stille CPU koeler?

[ Voor 42% gewijzigd door Mitchell-CWD op 08-05-2014 21:55 ]

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Geheugen zou ik vervangen door; pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Lager stroomverbruik, strakkere timings en low-profile. Ook is het een stuk sneller omdat het dual-channel is.

Als je Hackingtosh wil gaan gebruiken is een Gigabyte moederbord een veel betere keuze. Helaas zijn de Gigabyte moederborden met thunderbolt duurder en de meesten ook een andere socket.

[ Voor 32% gewijzigd door oscarw op 08-05-2014 22:12 ]

• sschalkwijk
Mitchell-CWD schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:54:
Is dat moederbord echt nodig? Beetje overkill voor dit systeem als je het met de andere componenten vergelijkt.

Daarnaast staat er dat je wil downloaden, misschien een harde schijf erbij?

Als hij 24/7 aan staat en stil moet zijn misschien een stille CPU koeler?
Moederbord is inderdaad overkill, maar ook deels gekozen met uitzicht om te upgraden over 1-2 jaar.

Harde schijven staan onderaan apart. Budget is wat lager vandaar dat deze er niet meteen inzitten. Kan ik alvast alles installeren/configureren terwijl ik af en toe een schijf erbij koop.
oscar2oktober schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:08:
Geheugen zou ik vervangen door; pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. Lager stroomverbruik, strakkere timings en low-profile. Ook is het een stuk sneller omdat het dual-channel is.

Als je Hackingtosh wil gaan gebruiken is een Gigabyte moederbord een veel betere keuze. Helaas zijn de Gigabyte moederborden met thunderbolt duurder en de meesten ook een andere socket.
Ik had eigenlijk gekozen voor 1 reepje zodat ik er eventueel nog 3 van 8GB bij kan zetten later, maar aan de andere kant kan ik 2x4 tegen die tijd ook doorschuiven naar een ander systeem en voorlopig goed voor het verbruik. Pas hem er op aan bedankt :)

Dan valt hackingtosh vermoedelijk af en ga ik opzoek naar een goede Linux distro. Zal ik de openingspost even op aanpassen.

Nieuwe lijstje is dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 31,84€ 31,84
1ASRock Z87 Extreme4/TB4€ 159,15€ 159,15
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,94

[ Voor 42% gewijzigd door sschalkwijk op 08-05-2014 22:35 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Weet je zeker dat je 7 HDD's in een HTPC wilt proppen? Ik zou er 2 gescheiden systemen van maken die (dedicated) hun taken afhandelen.
Daarnaast zie ik dat de taken die je aan de server wilt toebedelen (dus webserver, backup-server, en storage-server) waarschijnlijk ook beter verdeeld kunnen worden over 2 machines. Virtualisatie zou daarin een oplossing zijn. Een build zoals in je laatste setup zou daar prima voor geschikt zijn met ESX erop. Dan is daarnaast dus nog wel een HTPC (of een media-speler; bijvoorbeeld een RPi) nodig natuurlijk, maar dat lijkt me een nuttigere investering dan alles in 1 grote doos proberen te storten die dan eigenlijk net niet ideaal blijkt

iRacing Profiel

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Misschien is het slim om even te wachten en een z97/g97 moederbord te nemen, dan kun je upgraden naar de volgende generatie intel processors als dat dan nodig is.

• sschalkwijk
kroegtijger schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:19:
Weet je zeker dat je 7 HDD's in een HTPC wilt proppen? Ik zou er 2 gescheiden systemen van maken die (dedicated) hun taken afhandelen.
Daarnaast zie ik dat de taken die je aan de server wilt toebedelen (dus webserver, backup-server, en storage-server) waarschijnlijk ook beter verdeeld kunnen worden over 2 machines. Virtualisatie zou daarin een oplossing zijn. Een build zoals in je laatste setup zou daar prima voor geschikt zijn met ESX erop. Dan is daarnaast dus nog wel een HTPC (of een media-speler; bijvoorbeeld een RPi) nodig natuurlijk, maar dat lijkt me een nuttigere investering dan alles in 1 grote doos proberen te storten die dan eigenlijk net niet ideaal blijkt
Het liefst zou ik er ook 2-3 systemen van maken. Echter is het budget daar niet toereikend genoeg voor. Daarnaast zit ik momenteel met het probleem van een huurwoning met een slechte bekabeling van dien. Momenteel is de enige logische plek om dit systeem neer te zetten daardoor naast de tv ivm het internet. Voorlopig lijkt het me dus het beste om het maar even in 1 grote doos te stoppen en dan over paar maanden het stream gedeelte ervan scheiden doormiddel van een goedkope HTPC of een RPi. Naar ESX ga ik ook zeker even goed kijken. Bedankt! :)
Teun. schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:44:
Misschien is het slim om even te wachten en een z97/g97 moederbord te nemen, dan kun je upgraden naar de volgende generatie intel processors als dat dan nodig is.
Ben bang dat het dan uitstellen blijft. De ontwikkeling gaat zo snel dat er altijd wel iets een volgende generatie op de loer staat.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
sschalkwijk schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:13:
[...]

Het liefst zou ik er ook 2-3 systemen van maken. Echter is het budget daar niet toereikend genoeg voor. Daarnaast zit ik momenteel met het probleem van een huurwoning met een slechte bekabeling van dien. Momenteel is de enige logische plek om dit systeem neer te zetten daardoor naast de tv ivm het internet. Voorlopig lijkt het me dus het beste om het maar even in 1 grote doos te stoppen en dan over paar maanden het stream gedeelte ervan scheiden doormiddel van een goedkope HTPC of een RPi. Naar ESX ga ik ook zeker even goed kijken. Bedankt! :)
Als het ook als HTPC moet draaien is ESX misschien niet de handigste keuze, gegeven dat je er geen grafische output uit kunt halen. Logischer is dan om voor bijvoorbeeld een OS met daarop VMWare Workstation te kiezen, en als je later nog eens over wilt stappen kan je de VM's (VMDK's) gewoon mee nemen naar je ESX-machine toe en kan je dan meteen weer opstarten daar vandaan.
[...]

Ben bang dat het dan uitstellen blijft. De ontwikkeling gaat zo snel dat er altijd wel iets een volgende generatie op de loer staat.
Dat is ook zeker wel weer waar helaas. Vroeg of laat moet je toch de knoop doorhakken.

iRacing Profiel

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
http://tweakers.net/categ...BVlpijZBWtZG5pYqAUW1tbCwA
sschalkwijk schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:13:
[...]

[...]

Z97 borden zijn al beschikbaar.

http://tweakers.net/categ...BVlpijZBWtZG5pYqAUW1tbCwA

• sschalkwijk
Jammer genoeg enkel nog niet met Thunderbolt erop.

Bedankt iedereen voor de reacties en het meedenken. Ik denk dat ik mijn systeempje zo toch wel gevonden. heb.
Pagina: 1