[Handbrake] Optimale instellingen DVD -> MKV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 12:35
Hallo,

Sinds enige tijd gebruik ik Plex om van mijn media collectie te genieten.
Het is een heerlijk programma met als enige nadeel dat dit geen ondersteuning bied tot afspelen van mijn geripte DVD's (niet in ISO formaat en niet uitgepakt naar VIDEO_TS map).

Ik wil deze graag omzetten naar MP4 of in een MKV stoppen.
met het programma MakeMKV en MKVmerge heb ik al veel DVD's zonder conversie om kunnen zetten,
helaas lukt dit niet met elke DVD.
Bij 80% van deze DVD's mis ik namelijk het geluid als ik deze omzet zonder conversie.

Nu ben ik na het zoeken op de internet in aanraking gekomen met het programma Handbrake,
hiermee kan ik zonder te veel moeite deze DVD's omzetten naar een MKV.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft hoe ik dit moet instellen zonder dat ik kwaliteits verlies heb.
Er is veel documentatie te vinden op de internet.
Helaas gaat al deze documentatie over het kleiner maken van de bestanden of het rippen naar relatief kleine bestanden, zeg maar van 5GB DVD naar 900MB MKV met redelijke kwaliteit.

Ik heb geen boodschap aan het kleiner maken van deze DVD bestanden maar wil graag de beste kwaliteit over houden dus 5GB DVD naar 9GB MKV vind ik geen probleem.

het programma is alleen zo uitgebreid dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Heb al veel met de instellingen gespeeld en opnieuw en opnieuw en opnieuw geprobeerd, maar ik kan op de een of andere manier geen goed kwaliteits MKV's overhouden.

Elke poging duurt weer 30min tot een 2uur waarna ik na vergelijking weer opnieuw kan beginnen omdat ik niet tevreden ben met het resultaat (vlekken in het beeld, blokjes, te donker, slecht geluid etc.)

Als jullie tips voor mij hebben bij het gebruik van dit programma hoor ik deze graag.

Met vriendelijke groet,

Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:08

DeTeraarist

#Boots2Asses

Als je VIDEO_TS map alleen de film(dus niet de volledige DVD met menu's en extra) bevat, kun je gewoon de VOB bestanden in de MKVmerge GUI slepen en 'appenden'. Zo behoudt je de originele kwaliteit van zowel video als audio. Meerdere audio en ondertitel tracks is geen probleem. Zit je alleen nog met de vraag of het afspeel apparaat daar mee om kan gaan. In mijn geval, een PS3 en een AC Ryan PlayonHD Mini, was dat in ieder geval geen probleem.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldbobg
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 12:35
Bedankt voor je reactie,

Dat klopt, ik heb dit ook geprobeerd met al de DVD rips waarbij de hoofdfilm als 1 VOB staat.
Helaas valt van 80% het geluid op de 1 of andere manier weg.

En dan heb ik nog door een kennis een boel DVD's laten rippen (hij stelde zijn professionele apparatuur ter beschikking, hij kon 5 DVD tegelijk doen) bij deze rips is de hoofdfilm vaak in meerdere VOBS verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 08:54
Als je kwaliteit wilt ga dan voor crf. Hoe je dat in handbrake kan in stellen zou je zelf moeten uitzoeken. Ik ben alleen bekend met de commandline van x264. Handbrake gebruikt deze om video om te zetten naar mp4 of mkv.

Bij crf 18 zit je redelijk tegen het bron materiaal aan.
Meer info -> http://slhck.info/articles/crf