R9 290 Reference VS non-reference

Pagina: 1
Acties:

• milan118
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2025
Gegroet tweakers.

Ik ben van plan een R9 290 te kopen, aangezien de gebruikte prijs rond de 200-250€ ligt van een.reference kaart.

Nou vraag ik me af, is de meerwaarde van een non-reference 100€ waard? €325+- tegenover een 200-250.

Ik ben niet van plan te overclocken. Het word allemaal in een sharkoon rebel 12 value gezet met 2x120mm front, en een 140mm back. Met als processor de Fx-8350, nog zo'n heethoofd :)

Graag advies!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

Afbeeldingslocatie: https://i.chzbgr.com/maxW500/6115539968/hF77AC754/

Ik denk dat dit het beste illustreert wat een reference 290 voor je doet.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Zoals ik begrepen heb is de standaard kaart van AMD een stofzuiger, en throtled de videokaart regelmatig omdat die richting zijn max temperatuur gaat wat weer performance verlies betekent.

Alleen kan ik nu in de war zijn met de 290X

Ik zelf geef niet zoveel om geluid, maar het moet ook niet de spuigaten uitlopen, verder. kan een goede aftermarket koeler de chip beter koel houden en soms zit er nog overclock potentieel in.

Dus ja meerwaarde, persoonlijk zeg ik ja. Maar ieder zijn eigen.

Zelf heb een Palit 780 die heeft een enorme koeler maar dat zorgt ervoor dat hij ook echt wel op zijn max turbo boost blijft.

• falcon123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dit vind ik ook geen slechte aanbieding:
V&A aangeboden: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

Wel gebruikt blijkbaar, maar daar staat de prijs ook wel naar.

Daarnaast is de tri-x variant één van de betere kaarten iig voor 290(non X) variant.
Heb zelf die 290 tri-x, behoorlijk tevreden mee.

• milan118
Splitinfinitive schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:48:
Zoals ik begrepen heb is de standaard kaart van AMD een stofzuiger, en throtled de videokaart regelmatig omdat die richting zijn max temperatuur gaat wat weer performance verlies betekent.

Alleen kan ik nu in de war zijn met de 290X

Ik zelf geef niet zoveel om geluid, maar het moet ook niet de spuigaten uitlopen, verder. kan een goede aftermarket koeler de chip beter koel houden en soms zit er nog overclock potentieel in.

Dus ja meerwaarde, persoonlijk zeg ik ja. Maar ieder zijn eigen.

Zelf heb een Palit 780 die heeft een enorme koeler maar dat zorgt ervoor dat hij ook echt wel op zijn max turbo boost blijft.
Klopt, heb ook naar aftermarket coolers gekeken voor de gpu, lijkt me wel nogal een.hassle om.het erop te krijgen, maar scheelt toch wat centjes. En amd zegt dat de 290 erop gemaakt is om tegen de hoge temperaturen te kunnen
kunnen... Want van het geld dat ik bespaar voor een Reference card kan ik toch "gratis" de Fx-8350 halen :/

• milan118
falcon123 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:54:
Dit vind ik ook geen slechte aanbieding:
V&A aangeboden: Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X

Wel gebruikt blijkbaar, maar daar staat de prijs ook wel naar.

Daarnaast is de tri-x variant één van de betere kaarten iig voor 290(non X) variant.
Heb zelf die 290 tri-x, behoorlijk tevreden mee.
Hmm idd een hele mooie deal! Maar is die €150
Echt zo merkbaar kwa performance en temperatuur? In de context dat ik nooit ga overclocken.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

milan118 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:59:
[...]

Klopt, heb ook naar aftermarket coolers gekeken voor de gpu, lijkt me wel nogal een.hassle om.het erop te krijgen, maar scheelt toch wat centjes. En amd zegt dat de 290 erop gemaakt is om tegen de hoge temperaturen te kunnen
kunnen... Want van het geld dat ik bespaar voor een Reference card kan ik toch "gratis" de Fx-8350 halen :/
Ik heb hier een artikeltje wel in het engels: http://www.extremetech.co...-attack-is-heavy-handed/3 dat het probleem van het throttelen omschrijft

Maar naar ongeveer 2 seconden verder lezen vond ik dit: http://www.extremetech.co...problem-with-a-new-driver

Dus zoals ik hier uit kan opmaken is het probleem met throttelen verholpen en blijft alleen jetmotor nog over.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:12

Rico

Wie dit leest is gek....

Fan gaat max op 47% en ik vind het geluid dan best meevallen. Ja je hoort hem wel maar geen jetmotor.
Als je hem zelf eens op 100% zet dan is het wel een stofzuiger maar daar gaat hij niet op.
Ben blij met mijn XFX 290 reference en dat voor 215euro.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:20
Gewoon een eigen fanprofiel instellen en hij werkt perfect. :) Ook de herrie valt mee, ik heb er in ieder geval geen last van tijdens gamen (wanneer de fan ook echt wat moet doen).

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

chaoscontrol schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:02:
Gewoon een eigen fanprofiel instellen en hij werkt perfect. :) Ook de herrie valt mee, ik heb er in ieder geval geen last van tijdens gamen (wanneer de fan ook echt wat moet doen).
hmmm, dat met max 50% kan dan wel kloppen bij mijn lokale stek voor apparatuur was die eigenaar eentje aan het testen, weliswaar met een headset maar ik stond er langs en de case was open. Dat zal er ook wel mee te maken hebben gehad. En wie weet had hij hem op 100% fanspeed ingesteld.

Mijn ervaring met de 290 berust op dat enkele geval :) dus vandaar.

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-02 22:51
Ik denk als er één kaart is waar een aftermarkt koeler duidelijke meerwaarde heeft een 290(x) is. Ik zou dus voor de aftermarkt koeler gaan.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Je kunt natuurlijk wel een reference exemplaar kopen mits de prijs goed is, en zelf een aftermarket koeler installeren.
http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSqZGhkVJsbW0tAA

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies over een videokaart, dus naar CAA. ;)

• milan118
Bolletje schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:50:
Aankoopadvies over een videokaart, dus naar CAA. ;)
Haha jaa aankoop advies. Maar ook gewoon de pros en.cons op een.rijtje van reference VS non-reference.
Maar ik ben er al uit dus dit topic kan gesloten worden :)
Thanks iedereen
Pagina: 1