• Anta-flu
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10-2025
Na jaren veel plezier van mijn Popcorn hour A110 te hebben gehad, is het tijd voor iets nieuws.

Ik heb een aardig systeem samengesteld op basis van een i5.

Nu is mijn vraag :

Wat is het meest gebruiks vriendelijke om er op te zetten?
Windows of Linux, ik hoor meerder dingen over openelec, xbmc.

Enige vereiste is het kunnen bedienen van de htpc via een android tablet / telefoon.
De htpc zal 90% gebruikt worden voor het downloaden , uitpakken en kijken van films / series.
De resterende 10% voor afspelen van muziek.

Wat is hier het beste voor aan te raden?
Graag hoor ik jullie ervaringen.

....

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou in ieder geval voor een XBMC based systeem kiezen. Dit is een applicatie die op Python is gebaseerd en daardoor cross-platform is. Of het nu Windows, Linux, OSX of zelfs een oude apple TV of raspberry pi betreft, het werkt allemaal overal hetzelfde. Aangezien het dedicated HTPC gebruik wordt zou ik, als er geen hardware-beperkingen zijn zoals tv-tuner-support, voor OpenElec kiezen. Dit is een Linux-based build met XBMC en alles wat je nodig hebt al in het package en volledig geoptimaliseerd. XBMC ondersteund JSON/API en kan dus gewoon via apps worden bediend. Ook is er een web-interface beschikbaar, maar mooier is naar mijn mening er een CEC-adapter bij te nemen, zodat je de remote van je TV of Receiver kan gebruiken om je HTPC mee te bedienen. Werkt nog eenvoudiger dan tablet of telefoon (maar natuurlijk kan je het alle2 gebruiken ook). Eventueel kan je later nog eens je netwerkje uitbreiden met een 2e XBMC-based systeem, zoals een Raspberry Pi, android-based stick, tablet, laptop of ander device met XBMC en een aantal daarvan kan je ook die voorzien van OpenElec (o.a. de Raspberry Pi). Met een shared database erbij werkt dat perfect. Als je op de HTPC iets kijkt en halverwege stopt, kan je op een ander device weer verder kijken waar je was gebleven. Ideaal voor bijvoorbeeld een film waarbij je het laatste stuk uit bed verder wilt kijken.
In OpenElec kan je vervolgens weer bijvoorbeeld SABNZBD, SickBeard, CouchPotato etc toevoegen om je downloads af te laten handelen. Voornaamste voordeel van OpenElec is wel dat het vrijwel altijd out-of-the-box werkt, en supersnel boot. Wat mij betreft de echte aanrader dus voor dedicated systemen.

iRacing Profiel

• Anta-flu
Super! zeer duidelijke uitleg, alles wat ik zoek heeft Openelec dus. Gaan we dat proberen!

Bedankt !

....

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik sluit me aan bij kroegtijger.
Je kan evt. ook voor XBMCbuntu gaan. Dit is een wat uitgeklede versie van Ubuntu met als focus XBMC, maar heeft als voordeel dat je XBMC evt. kan afsluiten en in tegenstelling tot OpenElec kan switchen naar een volwaardig OS voor bijv. een browser. Evt. kan je ipv een CEC-adapter ook kiezen voor een Flirc of een XBOX/PS3 controller (drivers moet je wel installeren in het onderliggende Linux OS).

[ Voor 10% gewijzigd door temp00 op 08-05-2014 21:09 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• kroegtijger
Anta-flu schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:57:
Super! zeer duidelijke uitleg, alles wat ik zoek heeft Openelec dus. Gaan we dat proberen!

Bedankt !
Je kan ook een LiveCD boot doen met OpenElec. Dan kan je het even bekijken zonder installatie

iRacing Profiel

• Anta-flu
kroegtijger schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:09:
[...]

Je kan ook een LiveCD boot doen met OpenElec. Dan kan je het even bekijken zonder installatie
Ik ben al aan het zoeken, zover een bootable usb gemaakt voor een oude laptop.
Probleem is dat de laptop niet kan booten vanuit usb...

Heb je een linkje voor de liveboot cd?

Edit: Ik heb het al :) even getest op een andere pc, werkt erg fijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anta-flu op 09-05-2014 11:57 ]

....

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-01 10:47
Hier loop ik ook al een tijdje over na te denken. Ik draai nu ook XBMC op Openelec en moet zeggen dat het als stand alone apparaat te beperkt is. Ik ga dus overstappen naar XBMCbuntu, bijvoorbeeld vanwege het gemis van een gepast download programma en browser.

Voordeel van Openelec is dan wel weer dat hij supersnel werkt en boot.

• kroegtijger
pinominie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:49:
Hier loop ik ook al een tijdje over na te denken. Ik draai nu ook XBMC op Openelec en moet zeggen dat het als stand alone apparaat te beperkt is. Ik ga dus overstappen naar XBMCbuntu, bijvoorbeeld vanwege het gemis van een gepast download programma en browser.
Afhankelijk van wat je wensen zijn van een "gepast download-programma en browser". OpenElec is echt als een client-machine in elkaar gestoken. Bij voorkeur wordt er dus ook gebruik gemaakt van een shared library, remote storage, en remote services. Voor de diverse download-opties zijn er weer plug-ins beschikbaar zodat je vanuit XBMC de boel wel netjes kan regelen. Beperkt is dus relatief, maar mogelijk is het niet helemaal wat je zoekt. In XBMCBuntu heb je in dat opzicht inderdaad meer vrijheden.
Voordeel van Openelec is dan wel weer dat hij supersnel werkt en boot.
Als echte client-machine is het imho ook onovertroffen.

iRacing Profiel

• Anta-flu
Kleine update,

Inmiddels heb ik mijn systeempje klaar en openelec geinstalleerd.
Super snel moet ik zeggen, weergave is heel mooi en voldoet aan bijna al mijn wensen. Het enige waar ik tegenaanloop is het volgende:

Ik zou graag Spotnet willen integreren in het geheel, nu draai ik die op mijn windows laptop en stuur de nzb's naar sabnzbd op de htpc. Dit gebeurt nog handmatig, het mooiste zou zijn om dit automatisch te krijgen.

Waar ik vastloop is dat Spotnet niet op dezelfde machine daait..Sickbeard en Couchpotato werken op zich prima, maar alleen als de naam overeen komt. Hellaas (nodzakelijk) worden er gecodeerde namen gebruikt, vandaar dus mijn noodzaak van Spotnet.

Plus de benaming loopt in de war, de bestanden komen dus niet in de juist folders terecht.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Het liefste zet ik geen windows op de htpc, er is vast een andere oplossing voor die ik even niet zo zie..

....

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 14:25
Dan kan je toch voor de Ubuntu variant gaan die in dit topic is genoemd? Daar kan Spot-Lite op wat volgens mij eenzelfde soort functionaliteit heeft als ik het goed heb.

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:36
Je kunt spotnet zo configureren dat het gebruik maakt van sabnzbd op je HTPC. Zie http://www.spot-net.nl/forums/viewtopic.php?t=35.

Eventueel zou je ook spotweb kunnen installeren op je HTPC.

• Anta-flu
Ga ik testen, bedankt!

edit:
Dit werkt prima! Net wat ik zocht :)

[ Voor 54% gewijzigd door Anta-flu op 17-05-2014 11:31 ]

....

• kroegtijger
Helix schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 11:07:
Je kunt spotnet zo configureren dat het gebruik maakt van sabnzbd op je HTPC. Zie http://www.spot-net.nl/forums/viewtopic.php?t=35.

Eventueel zou je ook spotweb kunnen installeren op je HTPC.
spotweb lijkt me ook de meest handige optie inderdaad. Hoeft natuurlijk niet op diezelfde HTPC te staan; je hele download software hoeft dat niet eens. Alles kan webbased worden benaderd, en via api's communiceren met elkaar. Ook vanuit XBMC. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd uit naar dergelijke applicaties server-sided te draaien. Ik heb zelf daar 2 machines voor. 1 als webserver, en 1 met MySQL. Hierop worden alle downloads afgehandeld die vervolgens weer op de storage op een Windows-machine op shares wordt aangeboden aan de rest van het netwerk. Werkt prima en voornaamste voordeel is dat de HTPC dus niet 24/7 aan hoeft te staan.

iRacing Profiel

Pagina: 1