Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC doet niets meer na kabel vervanging

Pagina: 1
Acties:

• monofear
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-09 11:20
Hallo allemaal,
Ik heb laatst nieuwe onderdelen voor mijn computer gekocht en deze allemaal succesvol kunnen installeren. Maar het enige probleem was dat mijn voeding 2x 6 pin aansluitingen heeft ipv 1x 8 en 1x6. Mijn moederbord heeft een 8 pin nodig en de videokaart een 6 pin. Ik heb beide 6 pin gewoon aangesloten en de computer deed het. Ik heb daarna besloten om een kabel via internet te bestellen ( 6 naar 6+2pin ) en deze vandaag binne gekrege, zodat ik toch een 8 pin op mijn moederbord zou hebben. Ik vertrouwde het niet helemaal om door te gaan met een 6 pin in een 8pin aansluiting.

Nu heb ik de kabel aangesloten in mijn pc maar nu start de pc niet meer op. Ik de kabel er weer tussenuit gehaald, en de 6 pin terug gedaan en ook die werkt ineens niet meer...
Als ik de 6 pin en 8 pin uit het moederbord laat gaan de fans wel draaien ( fans van processoe, kast en mobo ) en als de 6 of 8 pin in het moederbord zitten gaan deze niet draaien en doet niets het. De ledjes van de cardreader doen het echter wel gewoon.

In het kort: PC start niet, niets werkt met kabel voeding naar mobo, zonder kabel werken alleen alle fans.

Ik kom er niet meer uit, misschien kunnen jullie me helpen?

PC SPECS:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1MSI R9 270 2GB GAMING€ 150,04€ 150,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,68

Ik heb deze voeding:
Konig CMP-PSUP550W/s

En ik heb deze kabel gekocht:
http://www.onlinekabelsho...el-delock-0,30-meter.html

[ Voor 48% gewijzigd door monofear op 08-05-2014 15:27 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 19:19
Als eerste, Zou je de specificaties van je computer kunnen posten? dus welke moederbord, voeding, gpu, en welke kabel je hebt besteld?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt dus een pci express powerconnector aangesloten op je 8 pins cpu connector van je mobo ?
Voor zover ik weet heb je nu kortsluiting gemaakt omdat de 12v + en - omgedraaid zijn....

Tja dat risico loop je als je niet gewoon een compatible voeding koopt en zelf klooit.

[ Voor 53% gewijzigd door KillerAce_NL op 08-05-2014 15:21 ]

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 17:24

paradoXical

The ParadoX

Snelle opmerking tussendoor, maar weet je wel zeker dat je alle kabels erin hebt gestoken, dus ook de extra P4 kabel voor de CPU?

P4 (EPS Connector)
Door de komst van snellere processoren was het niet langer een optie om deze via het moederbord van stroom te voorzien. Tegenwoordig wordt de processor direct van stroom voorzien via de P4 kabel.'

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• monofear
PC SPECS:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85M Pro4€ 52,90€ 52,90
1MSI R9 270 2GB GAMING€ 150,04€ 150,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,68

Ik heb deze voeding:
Konig CMP-PSUP550W/s

En ik heb deze kabel gekocht:
http://www.onlinekabelsho...el-delock-0,30-meter.html

• monofear
paradoXical schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:18:
Snelle opmerking tussendoor, maar weet je wel zeker dat je alle kabels erin hebt gestoken, dus ook de extra P4 kabel voor de CPU?

P4 (EPS Connector)
Door de komst van snellere processoren was het niet langer een optie om deze via het moederbord van stroom te voorzien. Tegenwoordig wordt de processor direct van stroom voorzien via de P4 kabel.'
ik heb geen P4 kabel denk ik.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja dus, je hebt pci-express aangesloten op je 8pin cpu power mobo aansluiting.....Wáárom denk je dat die anders heten....
Grote kans dat de boel kapot is.

• monofear
KillerAce_NL schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:17:
Je hebt dus een pci express powerconnector aangesloten op je 8 pins cpu connector van je mobo ?
Voor zover ik weet heb je nu kortsluiting gemaakt omdat de 12v + en - omgedraaid zijn....

Tja dat risico loop je als je niet gewoon een compatible voeding koopt en zelf klooit.
En wat wil dit zeggen / wat kan ik hier aan doen?

• monofear
KillerAce_NL schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:27:
Ja dus, je hebt pci-express aangesloten op je 8pin cpu power mobo aansluiting.....Wáárom denk je dat die anders heten....
Grote kans dat de boel kapot is.
Wat is dan waarschijnlijk kapot? Alleen het moederbord? of voeding of alle componenten die erin zitten?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niet dubbelposten, je kunt gewoon in 1x quoten.
Je moet je hardware testen, mobo of cpu of beide zijn kapot.

Beide aansluitingen hebben verschillende ground en 12v pin outs...Daardoor krijg je kortsluiting.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-11 19:59

MikeVM

- Baloo -

een goede voeding overleeft een korstluiting wel.
er is kans dat het moederbord en/of de voeding stuk is.
maar ik zou gewoon alles goed nakijken en goed aansluiten zoals het hoort.

in de 8pins aansluiting van het moederbord mag je enkel een 4pins of 8pins connector aansluiten, geen 6pins. en ook geen 6+2 (want dit is een pci express +2 connector)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• monofear
MikeVM schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:33:
een goede voeding overleeft een korstluiting wel.
er is kans dat het moederbord en/of de voeding stuk is.
maar ik zou gewoon alles goed nakijken en goed aansluiten zoals het hoort.

in de 8pins aansluiting van het moederbord mag je enkel een 4pins of 8pins connector aansluiten, geen 6pins. en ook geen 6+2 (want dit is een pci express +2 connector)
KillerAce_NL schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:31:
Niet dubbelposten, je kunt gewoon in 1x quoten.
Je moet je hardware testen, mobo of cpu of beide zijn kapot.

Beide aansluitingen hebben verschillende ground en 12v pin outs...Daardoor krijg je kortsluiting.
Hoe kan ik mijn moederbord testen? Als ik de kabel uit het moederbord haal beginnen de fans wel te draaien als ik de computer probeer te starten ( Fan van processor, videokaart en kast ) Is dit goed?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Zoek eerst eens uit welke kabels je nu waarin hebt gestoken, voordat je verder gaat. Heb je inderdaad een PCI-e kabel (al dan niet met verloopstukje) in je P4/EPS aansluiting gestopt dan heb je een probleem. Pas als je dat zeker weet, dan heeft de rest zin.

LinkedIn
BlackIntel

• monofear
Oke bedankt, ik heb hem denk ik weer aan de praat gekregen. Ik heb de 4 PIN ( EPS ) aangesloten en nu start de PC wel gewoon op. Nu is mijn vraag: Kan het kwaad dat in een 8 pin aansluiting een 4 pin zit? En is het dus verstandig om dan een nieuwe voeding te kopen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap er niks meer van, nu weer met een 4 pins en een 8 pins in een 4 pins ?
Doe jezelf een plezier, koop een goede compatible voeding en niet die König bagger.

• Ardjee
Als dit je voeding is: http://www.konigelectroni...mputer%2BVoedingen/790741 dan zal ik sowieso een nieuwe voeding halen.

En wanneer ik de specificaties lees wordt ik niet duidelijk wat er nou allemaal op deze voeding zit. Volgens de specificaties heeft deze voeding maar 1x 6pins pci-e aansluiting. zelf heb je het in je start post dat er 2x 6 pins voedingsaansluitingen aanwezig zijn?

• monofear
Ik denk dat ik de kabels dooreen haal, er zitten 2x 6pin en 1x 4pin. Ik had 1x 6pin op het moederbord aangesloten en 1x 6pin op de videokaart. Nu zit de 4pin, die eerst niet aangesloten zat dus in het moederbord en de pc werkt weer. Ik ga zeker binnekort een nieuwe ( goede ) voeding bestellen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Alleen 4 pins vinden niet alle moederborden even leuk. Sowieso mag je een godheid naar keuze bedanken dat je mobo het overleefd heeft.

People as things, that’s where it starts.

• monofear
VasZaitsev schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 16:13:
Alleen 4 pins vinden niet alle moederborden even leuk. Sowieso mag je een godheid naar keuze bedanken dat je mobo het overleefd heeft.
Dan ga ik z.s.m. een nieuwe voeding bestellen bedankt allemaal

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wel direct een goede voeding nemen, anders begint de pret weer van voor af aan.

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W is prima voor jouw systeem. En echt goede kwaliteit.

People as things, that’s where it starts.

• monofear
Ik zat er zelf aan te denken om de 520W te nemen ipv de 430W, of is de 430W genoeg? zit maar 4 of 5 euro verschil in

[ Voor 16% gewijzigd door monofear op 08-05-2014 16:49 ]

• Ardjee
Voor een paar euro meer kan je prima gaan voor meer watt, zodat je meer speling hebt voor een latere pc upgrade, maar echt nodig is het niet. De 430W voeding kan al meer stroom leveren op de belangrijke onderdelen dat je huidige 550W voeding dat doet.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

nieuwe voeding is niet nodig vind ik.
4pins op een 8pin moederbord is ook gewoon normaal.

ik vraag me af waarom de heren hierboven allemaal stellig beweren dat je een nieuwe voeding nodig hebt.
ook word beweerd dat je voeding niet compatibel is. dat is ook reinste onzin.

ik ben zelf ook van mening dat een kwaliteitsvoeding beter is, vooral omdat het de basis is van elke pc, net als een huis, is de fundering het allerbelangrijkste. gelukkig kan je bij een pc de voeding vervangen indien nodig. aangezien je al een voeding hebt. zou ik die houden zolang je geen problemen krijgt met je computer.

de problemen die jij hebt voorgehad, zijn niet de schuld van de voeding!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat zeggen we ook niet, maar hij kan beter gewoon een kwaliteitsvoeding kopen die wel een 8pin cpu power heeft. Deze niet gebruiken kan je een instabiel systeem opleveren.
Ts mag blij zijn dat hij met zijn gerotzooi nog een werkende setup heeft. Voorkom dit door gewoon een goede voeding te kopen die wel alle aansluitingen heeft en futureproof is voor als hij bv zijn gpu wil vervangen.

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

8pin's connector op de voeding heeft bij mainstream computers bijna geen nut, het 2de keer 4pin. ik heb al genoeg voedingen gezien, waardat de 8pins connector gewoon doorgelust is aan de connector. tja dan is dat gewoon nutteloos en even effectief als een 4pins connector.

je zegt dat het een instabiel systeem kan opleveren. zolang het systeem niet instabiel is, raad ik aan om de voeding te blijven gebruiken.
wat ik wel stellig aanraad is dat als je een nieuwe voeding koopt, koop dan een goede kwalitatieve voeding, zo voorkom je veel problemen, maar een werkende voeding vervangen omdat hij van mindere kwaliteit is, dat is wel heel absurd.

als je een nieuwe voeding wil kopen. dan moet je dat zeker doen, ik raad je het niet af.
maar ik ken genoeg winkels die zulke voedingen (en slechter) gewoon in computers steken bij herstellingen, en bij nieuwbouw.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MikeVM schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:05:
je zegt dat het een instabiel systeem kan opleveren. zolang het systeem niet instabiel is, raad ik aan om de voeding te blijven gebruiken.
Naar mijn mening kun je hem sowieso beter vervangen.
maar ik ken genoeg winkels die zulke voedingen (en slechter) gewoon in computers steken bij herstellingen, en bij nieuwbouw.
Helaas wel, maar die gaan dan vaak ook niet lang mee net als de PC's. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

-The_Mask- schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:13:
[...]
Naar mijn mening kun je hem sowieso beter vervangen.
Wil je dat een beetje onderbouwen? of beter gezegd, wat meer uitleggen waarom, en wat er kan gebeuren.
zeg je dat omdat de voeding al mogelijke schade geleden heeft, of omdat het een inferieure voeding is?

ik ben zelf ervan overtuigd dat je altijd een goede kwaliteits voeding moet nemen voor je systeem, maar ik vind niet dat je een slechte voeding direct moet vervangen omdat hij van slechte kwaliteit is.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeVM op 11-05-2014 13:50 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-11 19:13
Is 'Konig' sowieso wel een slecht merk voor een voeding? Onbekend, dat wel, maar slecht?
Kan zomaar zijn dat ze gewoon redelijke kwaliteit voedingen inkopen en hun eigen label er op plakken, bijvoorbeeld.

• -The_Mask-
  • Niet online
http://www.konigelectroni...mputer%2BVoedingen/790741
Twee dingen die direct opvallen zijn de passieve power factor correctie, terwijl een voeding van een heel klein beetje kwaliteit al actieve power factor correctie heeft. Daarnaast kan de voeding volgens König maar 20A op de 12V leveren, een beetje fatsoenlijke 300W voeding kan al meer leveren dan dat. Deze "550W" voeding kan dus zelfs volgens de specificaties al een minder zware PC aan dan bijvoorbeeld een 30 euro kostende be quiet System Power 7 van 300W. Daarnaast zal het kwaliteits verschil ongetwijfeld heel erg groot zijn. Je kunt er van uit gaan dat een voeding van 550W die maar 20A op de 12V kan leveren en geen APFC heeft best wel erg slecht is.

AMD Nieuwsdiscussie

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

dus de konig is niet een stuk rommel?
of zijn deze waardes normaal in de mainstream voeding markt?

(daarmee bedoel ik niet antec, coolermaster, be quit, seasonic, corsair,..)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

Cheezus

Luiaard

-The_Mask- schreef op zondag 11 mei 2014 @ 18:15:
http://www.konigelectroni...mputer%2BVoedingen/790741
Twee dingen die direct opvallen zijn de passieve power factor correctie, terwijl een voeding van een heel klein beetje kwaliteit al actieve power factor correctie heeft. Daarnaast kan de voeding volgens König maar 20A op de 12V leveren, een beetje fatsoenlijke 300W voeding kan al meer leveren dan dat. Deze "550W" voeding kan dus zelfs volgens de specificaties al een minder zware PC aan dan bijvoorbeeld een 30 euro kostende be quiet System Power 7 van 300W. Daarnaast zal het kwaliteits verschil ongetwijfeld heel erg groot zijn. Je kunt er van uit gaan dat een voeding van 550W die maar 20A op de 12V kan leveren en geen APFC heeft best wel erg slecht is.
+ een beetje voeding heeft tegenwoordig wel een 80 plus certificering, waarbij een beetje degelijk recent ontwerp gold of hoger haalt.

Dit zijn gewoon 10 jaar oude voedingen met een nieuw jasje en connectoren, maar eigenlijk niet echt geschikt voor huidige pc's.

Als je pc nu echter gewoon werkt ben ik het eens met MikeVM. Natuurlijk is het een ineffectief ding en is het geen topkwaliteit maar zolang ie werkt is het prima toch.

• -The_Mask-
  • Niet online
MikeVM schreef op zondag 11 mei 2014 @ 18:51:
dus de konig is niet een stuk rommel?
Wel een stuk rommel
of zijn deze waardes normaal in de mainstream voeding markt?

(daarmee bedoel ik niet antec, coolermaster, be quit, seasonic, corsair,..)
Een low-end be quiet, zoals de System Power 7 van 300W is een een mainstream voeding. Is gewoon een simpel double forward design met group regulation, met redelijke condensators en een sleeve bearing fan. De König is veel te dure low-end rommel, kan immers minder leveren op de 12V als de 300W be quiet System Power, is van veel mindere kwaliteit en heeft veel mindere prestaties en toch kost die meer.
Cheezus schreef op zondag 11 mei 2014 @ 19:21:

Als je pc nu echter gewoon werkt ben ik het eens met MikeVM. Natuurlijk is het een ineffectief ding en is het geen topkwaliteit maar zolang ie werkt is het prima toch.
Zou je daar nog steeds zo over denken als die de PC heeft gesloopt?

[ Voor 19% gewijzigd door -The_Mask- op 12-05-2014 10:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

Cheezus

Luiaard

-The_Mask- schreef op maandag 12 mei 2014 @ 10:27:[...]

Zou je daar nog steeds zo over denken als die de PC heeft gesloopt?
Dat niet. En ik zou er ook geen systeem mee willen voeden die daadwerkelijk 550 watt verbruikt.
Maar ik vermoed dat z'n pc in huidige vorm maximaal nog geen 250 watt verbruikt en dat lukt blijkbaar prima.
Na een paar jaar zullen de elco's het wel begeven en als de voeding dan sterft zou het kunnen dat er andere hardware sneuvelt..
Mijn ervaring met cheapo voedingen is echter niet zo dramatisch, een onstabiel systeem als je ze echt pusht maar draaien jarenlang als een zonnetje bij normaal gebruik.

De hype dat je een high-end >500 watt voeding in een pc-tje moet hebben om een beetje te internetten of misschien per ongeluk een spelletje vind ik nogal onzinnig.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 07:50
Tja, eens met MikeVM? Nee niet helemaal.
Mike heeft denk ik geen/weinig ervaring met die König voedingen?

Mijn ervaringen met die troep zijn niet best (zorg dat je hem niet in je handen hebt als er stroom op staat, ze knallen erg hard als ergens kortsluiting zit, weet ik uit ervaring).

Zoals ik het zie heb je op je voeding bezuinigd. De juiste stekkers zitten niet voor niets aan de juiste voedingen.
Het kan ook wel werken met een verkeerde voeding? Ja wellicht wel maar het is niet zoals bedoeld is en wat doe je als je straks eens garantie moet claimen? Als er iets stuk gaat wordt het afgedaan met "sorry maar dat is verkeerd aangesloten, eigen risico geen garantie"

Ik heb in het verleden ook altijd bezuinigd op mijn voedingen.... Ben blij dat ik vorig jaar eens een goede heb gekocht.

En oh ja: dat sommige winkels het doen met zulke troep, betekent niet dat je het zelf moet/wilt doen..

[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 15-05-2014 08:22 ]

Pagina: 1