ZFS NAS 2.0

Pagina: 1
Acties:

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-01 18:01
Beste tweakers,
Mijn NAS 1.0 is begonnen met een RAIDZ2 van 6 harde schijven van 3 TB. Deze staat als ZFSserver in mijn inventarislijst gallery: EnerQi. Maar sinds een paar maanden ben ik erachter gekomen dat mijn harde schijf ruimte toch sneller vol raken dan verwacht. Eigenlijk best logisch ;), je hebt plaats dus gebruik je het ook. Door dit toekomstige plaatsgebrek heb ik besloten om NAS 2.0 te gaan samenstellen. Het uitgangspunt is alsvolgt.

1. ZFS als filesysteem (OS zal ZFSguru worden)
2. RAIDZ2 met 10 harde schijven (4TB). Dit zou mijn data behoefte moeten voldoen voor de komende tijd (hopelijk ;) )
3. 1 Gb snelheid halen
4. Energiezuinig waar mogelijk :P
5. Sabnzbd + qbittorent
6. Geen VM’s of fancy stuff. Als er al iets in een VM gezet wordt, dan heeft dat minor impact of ik bouw er iets nieuws voor.

Op basis van deze puntjes ben ik gaan rondzoeken naar de juiste hardware die dit mij zou kunnen geven. Het budget voor dit is ongeveer 2000 euro, maar dit is flexibel. Na vele benchmarks/vragen en gewoon rondkijken in het forum deel "Opslagtechnologie", is dit mijn lijstje geworden.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 239,-€ 239,-
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 50,71€ 50,71
10WD Green WD40EZRX, 4TB€ 131,31€ 1.313,10
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
2Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,08€ 16,16
2Startech.com 3.5inch Hard Drive to 5.25inch Front Bay Bracket Adapter - zwart€ 4,71€ 9,42
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 143,70€ 143,70
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.907,04

De vragen:
1. Is of het allemaal compatible is (ik meen van wel) en of er misschien iets verbeterd kan worden.
2. Case goed? Ik zoek eigenlijk een case waarin 12 harde schijven inpassen, maar die zijn nogal moeilijk te vinden of enorm duur. Voor mij hoeft het niet hotswapable te zijn. Het idee is dus dat de 2,5 inch schijf op de bodem van de case ligt.
3. 2,5 inch schijf voor downloads en OS, een simpele 1 TB schijf. Iets wat ik moeilijk kon vinden, is of ie 1 platter of meerdere heeft. Iemand een betere keuze? Nu gebruik ik een 500GB wat ook voldoende is.
4. En zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? ;)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-01 09:37
Ik zou op basis van de build kiezen voor 2 NICs (of meer) die je onafhankelijk van elkaar kan configureren of kan teamen, zoals een pricewatch: Intel Gigabit ET Dual Port Server Adapter

iRacing Profiel

Verwijderd

Uitgebreid advies kun je nog steeds het beste op het 'hoofdforum' plaatsen. Zo worden NAS-builds voorzien van een degelijke topicstart in het Opslagtechnologie-forum gewoon geaccepteerd. Kortom, ik verplaats je topic naar OT zodat je daar mogelijk betere respons krijgt. De aankoopadviesfora zie ik vooral als 'snel advies' voor de minder ingewikkeldere situaties. Voor een NAS project kun je beter volop in de belangstelling staan en de juiste mensen naar je topic laten kijken; dat kan denk ik het beste op OT.

Ik heb er ook niet zoveel opmerkingen aan. Je 1TB schijf dacht ik een SSD voor te nemen, maar als je ook voor downloads wilt gebruiken zodat je overige disks in spindown kunnen gaan, dan kun je inderdaad beter een hardeschijf nemen. Hoger dan 500GB per platter heb ik nog niet gezien; al geloof ik dat er nu al wel iets hoger mogelijk is. Maar hoe dan ook is die 1TB prima als dat is wat je wilt. Ik zou me ook niet zoveel druk maken als je 2,5" disk geen eigen slot heeft; op de grond is prima klein stukje tape erover en hij zit prima gemonteerd qua vibraties dat valt allemaal erg mee.

Je moet wel weten dat dit bordje extra ASMedia SATA controllers gebruikt om het totaal aan 12 poorten te behalen. Je hebt een 4-poorts ASMedia en een 2-poorts ASMedia chip. Beide kunnen niet de volledige bandbreedte leveren. Ik gok even dat de 2-poorts chip op PCIe x1 draait en de 4-poorts chip op x2. Qua bandbreedte heb je niet zoveel te verliezen, maar latency wel. RAID-Z familie betekent dat als één disk er langer over doet, dit voor alle disks geldt. Geen enkel RAID systeem behalve RAID3 kent deze 'zwakte'. Het betekent dat één schijf heel gemakkelijk de rest naar beneden kan halen. Systemen zonder dedicated bandbreedte - waaronder dus dit bord - zullen hier mogelijk mee te maken krijgen en (iets) lagere scores behalen.

Dat gezegd, ik zie niet veel problemen en lijkt mij een mooie en toch vrij compacte build. Ook leuk dat je voor Avoton kiest. Weet wel dat het strict genomen niet hoeft. Je kunt met een casual LGA1150 setup een goedkoper en iets sneller resultaat halen. Voordeel is wel dat je ECC-ondersteuning krijgt en een Mini-ITX moederbord hebt met 12 SATA poorten en 2 gigabit NICs. Bovendien zou het energiezuinig moeten zijn door Avoton, en ten slotte passief gekoeld.

@kroegtijger: er zitten hoogwaardige dual Intel i210 gigabit NICs op, deels geleverd door de processor zelf (MAC). Ik zie geen reden waarom hij dat niet zou moeten gebruiken? Enorm zonde als je dat ongebruikt laat; dan zou ik bijna per definitie al kijken naar een ander mobo/cpu als je de functionaliteit waar je toch duur voor betaalt geeneens gaat gebruiken.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-01 18:01
Uitgebreid advies kun je nog steeds het beste op het 'hoofdforum' plaatsen. Zo worden NAS-builds voorzien van een degelijke topicstart in het Opslagtechnologie-forum gewoon geaccepteerd.
Ik had het al eens gelezen in 1 van je reacties, maar gezien de vele waarschuwingen overal toch maar in componenten geplaatst ;).

Overige Antwoorden:

Mijn idee voor dit moederbord is wegens zijn 12 Sata aansluitingen, energiezuinig (geen M1015) en daardoor meegenomen ECC.

De ethernetaansluitingen maken me juist minder uit, ik zou ook niet weten hoe deze zou kunnen gebruiken (trunking?). Mijn hosts zijn 1 windows pc, 1 HTPC (XMBC/Ubuntu) en een laptop (wireless).

Is de LGA1150 setup interessanter?

[ Voor 38% gewijzigd door EnerQi op 08-05-2014 15:51 ]