Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werken met levels op website (gewone gebruiker of admin)

Pagina: 1
Acties:

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:37
Beste tweakers,

Ik heb een probleempje met mijn website:

Ik zou er voor moeten kunnen zorgen dat ik alleen in het admingedeelte kan geraken (ik heb dan het nummer 1 en de gewone gebruiker heeft het nummer 0.

Ik heb dit als code voor de levels, maar het werkt niet. ik heb voor te testen twee accounts aangemaakt op mijn website (een met level 1 en een ander met level 0):

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$user = mysql_query("SELECT * FROM `profielen` WHERE
`Gebruikersnaam`='".$_SESSION['valid_user']." ' " );
$rij = mysql_fetch_array($user);

function getUserlevel() {
    if($rij['level'] == '1') { echo "<a href='?action=Admin'> Admin </a> <br>"; }
else($rij['level'] == '0') 
{ echo " "; }

}

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Moet:
code:
1
if($user['level'] == '1')

Niet de $rij variable zijn?

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 20:25
Kan je je code blok aanpassen naar PHP highlights (code=php)

verder raad ik je aan om nooit zomaar $_SESSION[''] in je query te gebruiken, zonder deze inhoud te controleren of te escapen. Dit is SQL injection gevoelig.

En het klopt wat @Razr zegt.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterEagle op 08-05-2014 14:17 ]

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:58

Acid_Burn

uhuh

Nu onderdruk je die link. Maar wat als die gebruiker dan zelf ?action=Admin in zijn URL invoert? Houd je daar wel rekening mee?

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Robinho96
@Razr: sorry ik heb dit fout overgenomen van mijn code. Zal het aanpassen!

@MisterEagle: Dit stond ook in het voorbeeld dat op het internet uitgelegd staat.

@Acid_Burn: Ik zal mijn action veranderen in iets anders waar niemand aan denkt.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dus het werkt nu nog steeds niet? Krijg je een foutmelding? Roep je de functie uberhaupt ergens aan, zo ja waar?

• Robinho96
nee ik krijg bij beide accounts geen adminlinkje meer te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Robinho96 op 08-05-2014 14:26 ]

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Robin Verbeek schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:20:
@Razr: sorry ik heb dit fout overgenomen van mijn code. Zal het aanpassen!

@MisterEagle: Dit stond ook in het voorbeeld dat op het internet uitgelegd staat.

@Acid_Burn: Ik zal mijn action veranderen in iets anders waar niemand aan denkt.
De action veranderen naar iets wat anderen niet kunnen bedenken is niet slim. Je kunt veel beter op de betreffende pagina nogmaals controleren of diegene die de pagina bezoekt met ?action=Admin wel echt admin is (bijv via een database entry).

lol+lol=hihi

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 14:52
Ik gok dat dit de fout is

PHP:
1
2
3
 if($rij['level'] == '1') { echo "<a href='?action=Admin'> Admin </a> <br>"; }
else($rij['level'] == '0') 
{ echo " "; }

elseif

[ Voor 7% gewijzigd door ocwil op 08-05-2014 14:31 ]

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 20:25
zet na
PHP:
1

eens:
PHP:
1
print_r($rij);

Wat krijg je dan als output?

en als je
PHP:
1

vervangt door
PHP:
1
$rij = mysql_fetch_assoc($user);

werkt het dan wel?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Moet je niet ergens ook die functie aanroepen?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik denk dat je hier een aardig eind mee komt:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php 
$user = mysql_query("SELECT * FROM profielen WHERE Gebruikersnaam = '".mysql_real_escape_string($_SESSION['valid_user'])." ' " ); 

function userIsAdmin() { 
    if($rij['level'] == '1') {
        return true;
    } 
    else($rij['level'] == '0') {
        return false;
    }
} 

if (userIsAdmin()) { 
    echo "<a href='?action=Admin' title='Admin'>Admin</a><br />"; 
} else { 
    echo "Geen admin"; 
} 
?>

[ Voor 9% gewijzigd door andydewit op 08-05-2014 14:45 ]

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php 
function userIsAdmin() {  
        return true; 
    }  
        return false; 
    }

Ohh je bedoelt

code:
1
2
3
4
<?php
function userIsAdmin() {  
    return ($rij['level'] === '1');
}

Want als het niet expliciet de string '1' is het dus geen admin en is die andere check overbodig.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Dus alle voorbeelden die op internet staan zijn automatisch goed?
Dat is natuurlijk geen oplossing. Beter maak je het écht veilig!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MisterEagle schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:15:
verder raad ik je aan om nooit zomaar $_SESSION[''] in je query te gebruiken, zonder deze inhoud te controleren of te escapen. Dit is SQL injection gevoelig.
Hoewel het inderdaad niet handig is om op deze manier query's te bouwen, heb je als applicatie natuurlijk wel zelf de controle over wat er in de SESSION staat, en dus zou ik niet meteen zeggen dat dit gevoelig is voor SQL Injection.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat de TS zich realiseert dat de gegevens die van de client komen nooit te vertrouwen zijn.
Dit is niet voldoende, je moet deze gegevens gewoon niet van de client laten komen. Je gebruiker logt in mijn zijn credentials die hij alleen weet. Daarna zul jij gewoon op de server moeten controleren of deze gebruiker rechten heeft, en niet afgaan op wat de gebruiker je voorschotelt. ( Het is overigens prima om de link wel/niet te laten zien aan de hand van de user gegevens, maar je moet ook daadwerkelijk zorgen dat alleen de gebruiker die het daadwerkelijk mag deze uit kan laten voeren ).

PS:
Ik weet overigens niet precies wat je aan het maken bent, en iedereen moet het natuurlijk een keer leren. Maar ik mag hopen dat je niet met privacy gevoelige gegevens bezig bent, want dan kan je het misschien beter over laten aan mensen die beter weten waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 08-05-2014 15:42 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Laten we ophouden over het detail dat hij een $_SESSION var gebruikt in een query en beginnen met het grootste probleem dat er geen PDO gebruikt wordt met prepared statements. Het grootste probleem is dan al ondervangen. Eigenlijk mag er gewoon helemaal geen code meer geschreven worden die geen gebruik maakt van minimaal PDO met prepared statements (of beter).

Met name gericht aan mensen die verbeterde code terug geven. Alles wat je in de verbeterde code laat zitten is namelijk goede code in de optiek van degene die gecorrigeerd wordt.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
//$user = mysql_query("SELECT * FROM profielen WHERE Gebruikersnaam = '".mysql_real_escape_string($_SESSION['valid_user'])." ' " ); 
//$rij = mysql_fetch_assoc($user);

$data['username'] = $_SESSION['valid_user']; // <-- ik zou alle session reads en writes centraal houden in één omvattend object
$sth = $this->db->prepare("SELECT * FROM profielen WHERE Gebruikersnaam = :username");  
$sth->execute($data);
$result = $sth->fetch();

Ik zal je de rant over Nederlandstalige variabelenamen maar besparen voor vandaag ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 08-05-2014 15:52 ]

iOS developer

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:56
andydewit schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:43:
Ik denk dat je hier een aardig eind mee komt:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?php 
$user = mysql_query("SELECT * FROM profielen WHERE Gebruikersnaam = '".mysql_real_escape_string($_SESSION['valid_user'])." ' " ); 

function userIsAdmin() { 
        return true;
    } 
        return false;
    }
} 

if (userIsAdmin()) { 
    echo "<a href='?action=Admin' title='Admin'>Admin</a><br />"; 
} else { 
    echo "Geen admin"; 
} 
?>
En hoe komt die in de functie "userIsAdmin()" dan aan de $rij variabele, als die daarbuiten wordt gedefinieerd, niet global is en ook niet wordt meegegeven aan de functie?

• Robinho96
Ja dat werkt bij mij ook niet hoor!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 23:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Robin Verbeek schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:13:
Ja dat werkt bij mij ook niet hoor!
En wat verwacht je nu dan van ons? Als je en klaar werkende oplossing verwacht, dan is je verwachting verkeerd ;)

Heb je uberhaupt al gecontroleerd of de functie wordt aangeroepen en wat daar dan precies in gebeurd? Dan was je waarschijnlijk al opgevallen wat er dan precies mis gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door Creepy op 08-05-2014 17:20 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Robinho96
Ja ik had zoiets in mijn gedachten en ik dacht dat dit wel zou werken.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:20
Zoals al wordt aangegeven is het handig om PDO te gebruiken. Mysql is deprecated en wordt zwaar afgeraden om te gebruiken. Je kan je er nog wel in verdiepen en het zal zeker wel werken maar het is verstandiger en beter om PDO of mysqli te gebruiken.
Daarnaast kan je van ons hulp verwachten maar we kunnen geen complete code voor je gaan schrijven.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• EtHeO18
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 09:48
Hoi Robin,

De variabele $rij is niet beschikbaar binnen je functie userIsAdmin. Dit kun je oplossen door bijvoorbeeld global $rij; bovenin de functie te zetten. Maar een veel schonere oplossing, is de specifieke user meegeven aan de functie die checkt of het een admin betreft.

PHP:
1
2
3
function userIsAdmin($username){
    ....
}

Verder raad ik je aan om eens naar mysqli te kijken. Dit kun je redelijk drop-in je mysql-gebruik laten vervangen. Waarschijnlijk is het enige wat je hoeft te doen, overal waar mysql_ staat, mysqli_ neer te zetten. Hiermee kun je dan gelijk eens kijken hoe je prepared statements toe moet passen. Dat zou genoeg leesvoer moeten zijn, voor nu even :)
Pagina: 1