Intro
Hallo,
Ik probeer al een tijdje Hot Swap/Plug SATA aan de praat te krijgen.
Ik heb een Gigabyte GA-X58A-UD7 rev 1.0 MOBO, met daarop meerdere onboard controllers.
Ik heb van alles de laatste non-beta drivers/BIOS/Firmware.
Bij dit MOBO zat een bracket dat gewoon 2 SATA poorten omzet naar eSATA en power naar buiten leidt. (dit is zonder chip ofzo, maw Hot Swap/Plug support hangt enkel af van de support op de SATA Controller)
Verder heb ik ook een pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay
Ook Sharkoon zei hierover
De Marvel 9128 staat ook gewoon uit.
De Gigabyte SATA 2 poorten zijn aangesloten op de 2 poorten van de bracket.
De Sharkoon QuickPort is aangesloten op de ICH10R
Daarnaast hangen ook nog 2 SSDs aan de ICH10R (waarvan 1 het OS bevat)
AHCI staat aan voor alle controllers. Het OS is ook geinstalleerd met AHCI enabled voor de alle controllers (incl de ICH10R).
"IDE Native Mode" (een optie in het BIOS die enkel voor de ICH10R bestaat en ook nodig is voor Hot Swap/Plug) staat nog maar sinds kort aan. Het OS is geinstalleerd met deze setting nog op "Legacy IDE Mode". (ik vermoed dat dit misschien het prob kan zijn?)
Maw: In het BIOS staat volgens mij alles goed.
Ik heb volgende problemen:

J: and R: zijn aangesloten op de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller en worden getoond in de lijst.
G: is in de Sharkoon QuickPort via de ICH10R controller en worden NIET getoond in de lijst.

Het linkse venster is de HDD in de Sharkoon QuickPort via de ICH10R controller en heeft geen "Removal Options".
Het rechtse venster is een HDD aangesloten op de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller en heeft wel "Removal Options".

Dit gebeurt altijd wanneer ik een HDD aangesloten aan de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller probeer veilig te verwijderen.
Zelfs onmiddellijk na een reboot of zelfs na het killen van svchost.exe of om het welk ander process met een handle naar die schijf... De HDD blijft altijd locked.
Hallo,
Ik probeer al een tijdje Hot Swap/Plug SATA aan de praat te krijgen.
Ik heb een Gigabyte GA-X58A-UD7 rev 1.0 MOBO, met daarop meerdere onboard controllers.
Ik heb van alles de laatste non-beta drivers/BIOS/Firmware.
Bij dit MOBO zat een bracket dat gewoon 2 SATA poorten omzet naar eSATA en power naar buiten leidt. (dit is zonder chip ofzo, maw Hot Swap/Plug support hangt enkel af van de support op de SATA Controller)
Verder heb ik ook een pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay
Ook Sharkoon zei hierover
Op mijn moederbord zitten volgende Storage Controllers:there is no chip inside the drive bay. So "Hot Swappable" depends on your SATA controller. With latest manufacturer drivers and in AHCI mode, it should support "Hot Swappable".
- Intel ICH10R (deel van de South Bridge) met 6 SATA poorten
- Marvel 9128 met 2 SATA poorten
- Gigabyte SATA 2 met 2 SATA poorten
- JMicron JMB362 met 2 eSATA poorten (maar geen externe power)
De Marvel 9128 staat ook gewoon uit.
De Gigabyte SATA 2 poorten zijn aangesloten op de 2 poorten van de bracket.
De Sharkoon QuickPort is aangesloten op de ICH10R
Daarnaast hangen ook nog 2 SSDs aan de ICH10R (waarvan 1 het OS bevat)
AHCI staat aan voor alle controllers. Het OS is ook geinstalleerd met AHCI enabled voor de alle controllers (incl de ICH10R).
"IDE Native Mode" (een optie in het BIOS die enkel voor de ICH10R bestaat en ook nodig is voor Hot Swap/Plug) staat nog maar sinds kort aan. Het OS is geinstalleerd met deze setting nog op "Legacy IDE Mode". (ik vermoed dat dit misschien het prob kan zijn?)
Maw: In het BIOS staat volgens mij alles goed.
Ik heb volgende problemen:
- De Sharkoon QuickPort op de ICH10R ondersteund geen "Safe Removal". Dit kan 2 dingen betekenen, die beide fout zijn:
- Hot Swap/Plug werkt niet
of - Write Caching is disabled
- Hot Swap/Plug werkt niet
- De 2 HDDs aangesloten op de bracket (via de Gigabyte SATA 2 Controller) zijn altijd in gebruik en kunnen hierdoor niet veilig verwijderd worden.

J: and R: zijn aangesloten op de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller en worden getoond in de lijst.
G: is in de Sharkoon QuickPort via de ICH10R controller en worden NIET getoond in de lijst.

Het linkse venster is de HDD in de Sharkoon QuickPort via de ICH10R controller en heeft geen "Removal Options".
Het rechtse venster is een HDD aangesloten op de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller en heeft wel "Removal Options".

Dit gebeurt altijd wanneer ik een HDD aangesloten aan de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller probeer veilig te verwijderen.
Zelfs onmiddellijk na een reboot of zelfs na het killen van svchost.exe of om het welk ander process met een handle naar die schijf... De HDD blijft altijd locked.
[ Voor 200% gewijzigd door Mastakilla op 08-05-2014 14:52 ]