Hot Swap/Plug SATA aan de praat krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.250 views

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Intro

Hallo,

Ik probeer al een tijdje Hot Swap/Plug SATA aan de praat te krijgen.
Ik heb een Gigabyte GA-X58A-UD7 rev 1.0 MOBO, met daarop meerdere onboard controllers.
Ik heb van alles de laatste non-beta drivers/BIOS/Firmware.

Bij dit MOBO zat een bracket dat gewoon 2 SATA poorten omzet naar eSATA en power naar buiten leidt. (dit is zonder chip ofzo, maw Hot Swap/Plug support hangt enkel af van de support op de SATA Controller)

Verder heb ik ook een pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay
Ook Sharkoon zei hierover
there is no chip inside the drive bay. So "Hot Swappable" depends on your SATA controller. With latest manufacturer drivers and in AHCI mode, it should support "Hot Swappable".
Op mijn moederbord zitten volgende Storage Controllers:
  • Intel ICH10R (deel van de South Bridge) met 6 SATA poorten
  • Marvel 9128 met 2 SATA poorten
  • Gigabyte SATA 2 met 2 SATA poorten
  • JMicron JMB362 met 2 eSATA poorten (maar geen externe power)
De JMicron staat in het BIOS gewoon uit (want ik wil er 3.5Inch HDDs op aansluiten en heb daar de power voor nodig)
De Marvel 9128 staat ook gewoon uit.
De Gigabyte SATA 2 poorten zijn aangesloten op de 2 poorten van de bracket.
De Sharkoon QuickPort is aangesloten op de ICH10R
Daarnaast hangen ook nog 2 SSDs aan de ICH10R (waarvan 1 het OS bevat)

AHCI staat aan voor alle controllers. Het OS is ook geinstalleerd met AHCI enabled voor de alle controllers (incl de ICH10R).
"IDE Native Mode" (een optie in het BIOS die enkel voor de ICH10R bestaat en ook nodig is voor Hot Swap/Plug) staat nog maar sinds kort aan. Het OS is geinstalleerd met deze setting nog op "Legacy IDE Mode". (ik vermoed dat dit misschien het prob kan zijn?)

Maw: In het BIOS staat volgens mij alles goed.

Ik heb volgende problemen:
  1. De Sharkoon QuickPort op de ICH10R ondersteund geen "Safe Removal". Dit kan 2 dingen betekenen, die beide fout zijn:
    1. Hot Swap/Plug werkt niet
      of
    2. Write Caching is disabled
  2. De 2 HDDs aangesloten op de bracket (via de Gigabyte SATA 2 Controller) zijn altijd in gebruik en kunnen hierdoor niet veilig verwijderd worden.
Hieronder enkele screenshots:

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/HDs/hotplug2.jpg
J: and R: zijn aangesloten op de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller en worden getoond in de lijst.
G: is in de Sharkoon QuickPort via de ICH10R controller en worden NIET getoond in de lijst.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/HDs/hotplug.jpg
Het linkse venster is de HDD in de Sharkoon QuickPort via de ICH10R controller en heeft geen "Removal Options".
Het rechtse venster is een HDD aangesloten op de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller en heeft wel "Removal Options".

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/HDs/unmount_issue_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Mastakilla/HDs/unmount_issue_2.jpg
Dit gebeurt altijd wanneer ik een HDD aangesloten aan de bracket via de Gigabyte SATA 2 Controller probeer veilig te verwijderen.
Zelfs onmiddellijk na een reboot of zelfs na het killen van svchost.exe of om het welk ander process met een handle naar die schijf... De HDD blijft altijd locked.

[ Voor 200% gewijzigd door Mastakilla op 08-05-2014 14:52 ]

Verwijderd

kun je bij die ICH10R niet instellen welke poort je hotswappable maakt? persoonlijk zou ik die bracket op de marvell of gigabyte controller aansluiten.

• Mastakilla
Je kan in het BIOS niets instellen ivm hotswappable...

De bracket hangt reeds op de Gigabyte. Hierdoor zijn beide poorten van de Gigabyte bezet.
De QuickPort hangt op de ICH10R. Ik heb ook kort geprobeerd de Quickport op de Marvel te hangen, maar toen ik deze in het BIOS enablede, vond Windows er niet direct de drivers van (Windows is installed met die controller disabled). Op de Marvel kreeg ik echter wel de optie om veilig te verwijderen, maar was ie eveneens altijd locked. Ik heb dan ook niet verder de moeite gedaan om de juiste drivers er voor te vinden en heb vervolgens de QuickPort op de ICH10R gaan proberen.

Ik prefereer ook controllers die ik niet echt nodig heb te disablen, zodat er minder resources gebruikt zijn in Windows. En de ICH10R is volgens mij ook de meest performante controller.

Maar Hot Swap/Plug is iig supported op al mijn controllers, dus het zou ook gewoon op allemaal moeten werken...

[ Voor 18% gewijzigd door Mastakilla op 08-05-2014 15:06 ]

Verwijderd

Ik prefereer ook controllers die ik niet echt nodig heb te disablen, zodat er minder resources gebruikt zijn in Windows. En de ICH10R is volgens mij ook de meest performante controller.
wie zegt dat een controller die niet in gebruik is resources gebruikt? interrupts kunnen geshared worden, je hebt er toch maar 16.

• Mastakilla
ok dan geld dat argument misschien niet ;)

• Mastakilla
niemand die me kan helpen met 1 van beide vragen?

• Mastakilla
Tegen het gelocked zijn heb ik geprobeerd:
* zoveel mogelijk processes killen met task manager --> helpt niet
* alle services en startup apps in msconfig uit zetten --> helpt niet
* booten in safe mode --> helpt wel!
* verse install van Windows 8.1 op andere SSD --> helpt wel!

Tegen het niet supporten van safe removal op ICH10R heb ik geprobeerd:
* verse install van Windows 8.1 op andere SSD --> helpt wel!
Heb nog niet gezocht naar de meest up to date of specifieke driver om te proberen of die het terug kapot maakt.

Hieruit leid ik af dat wat ik wil wel degelijk kan en dat er met mijn Windows 7 ergens iets mis zit. Heb nog steeds niet gevonden wat...
In Windows 8.1 kan ik op alle controllers de HDDs safe removen om ze vervolgens weer te adden, waarna ze opnieuw herkend worden...

[ Voor 13% gewijzigd door Mastakilla op 15-05-2014 10:30 ]

• Ernstvg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-07-2021
Ik gebruikt een GA-X58A-UD7 ver1.0 moederbord in een Coolermaster iTower930 met Hotswap. Op welke "controller" wil je de HDD's gebruiken op "Hot Swap"?

Je moet versekerd dan alle settings op AHCI verstellen. Ik kan wel de laaste BIOS en/of Drivers opsturen als je die niet kan krijgen.

Verwijderd

Hoi Ernstvg,

Welkom op GoT!

Echter, dit is een oud topic. Graag eerst kijken of de laatste reactie niet te lang geleden is. De kans dat de topicstarter na een jaar nog dit topic volgt, is bijzonder klein.

Probeer als nieuwe gebruiker ook een beetje te 'lurken' - zo leer je hoe het hier werkt. Veel succes!

Groetjes,
CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.