Windows 8 + HDD met Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 15:36
Ik heb deze week een nieuwe pc samengesteld en gebouwd voor mijn schoonouders met deze specs

AMD A8 6600k
MSI A78M-E35
G-skill 8GB 1866MHz
Seagate Barracuda 7200.14 500GB

Nu wil ik van hun oude computer de oude hardeschijf in de nieuwe steken computer steken zodat ze de data die hier opstaat kunnen overzetten naar de nieuwe hardeschijf. Op de nieuwe hardeschijf staat momenteel windows 8 (update naar 8.1 update 1 ga ik vanavond doen). Op de ouder hardeschijf staat Windows XP.

Als ik de computer opstart zonder de oude hardeschijf boot ik in gewoon in windows 8 en zijn er geen problemen. Als ik de oude HDD in de pc aansluit gaat de computer in "automatisch systeem herstel" en dan "boot" hij Windows XP wat eindigd met een BSOD. Dit wil ik dus niet, de computer moet gewoon naar Windows 8 booten en de oude HDD daar herkennen en zo de data overzetten en dergelijke.

Wat heb ik allemaal al uitgeprobeerd:
1. Naar het boot menu gegaan en daar specifiek gekozen dat ik de nieuwe HDD wil booten: Dit was geen succes hij doet nog altijd het "automatisch systeem herstel" en wil Windows XP booten.

2. In bios de nieuwe HDD als eerste boot medium gezet en de oude helemaal vanonder: automatisch systeem herstel en wil Windows XP booten.

3.Eerst windows boot manager en dan de nieuwe hdd als 2de boot medium: geen succes zelfde resultaat

4: Ik kan in het bios de bootmedium kiezen, er waren hier 2 opties, de nieuwe en oude HDD. Ik heb de oude HDD gedisabled maar geen succes zelfde resultaat.

5: Bios reset: geen succes

6: De oude HDD pas ingestoken (SATA) als ik geboot ben in windows 8: oude HDD wordt niet gevonden door windows ( ik ga er dan vanuit dat er geen ondersteuning voor sata hot plug is door ofwel de HDD of het moederbord )

Nu mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik gewoon in windows 8 kan booten met de oude HDD als data schijf. Ik wou UFEI en secure boot uitzetten (zag deze regel in het bios) maar ik heb geen idee of dit dan wel gaat werken(iemand?) en welke gevolgen dit eventueel heeft als ik dit doe.

Ik hoor graag jullie mening en eventuele oplossingen!

https://erazerbrecht.wordpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:02
een externe schijfbehuizing kopen (zonder hdd), dan dus je schijf via usb aanlsuiten als de pc aanstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:21
- whatever ik lees echt niet goed -

[ Voor 153% gewijzigd door maarud op 08-05-2014 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:50
Alleen Windows 7 en later kan omgaan met UEFI, de opvolger van BIOS.

Want je kan doen:
1) Secure boot uitzetten en in de UEFI omgeving zoeken naar BIOS emulatie.

2) Hang beide HDD's in de machine, download een linux iso, brand deze als Live cd. Boot vervolgens de Live modus (zonder installatie) en je kan "kopieren" ;)
Mandriva / Ubuntu zijn mooie voorbeelden.

Succes :)

[ Voor 14% gewijzigd door D_Jeff op 08-05-2014 13:46 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Bij de meeste pc's kun je tijdens opstarten ook kiezen vanaf welke schijf je wilt starten door F11 of iets in te drukken. Daarmee kun je proberen om vanaf de juiste disk te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Op F8 rammen voordat het OS boot zodat je handmatig het OS kan kiezen?
Somige BIOS hebben nog iets vergelijkbaars onder een andere F knop zitten. Maar dat staat dan wel in je POST.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makkelijkste voor data overzetten lijkt me Ubuntu Live CD gebruiken. Die stop je erin en er wordt geboot vanaf CD/DVD. Je kunt gewoon bij je schijven en kunt dus de data overzetten.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Hoeft ook niet, ik las er ook overheen maar hij wil hem alleen als data schijf gebruiken:
Nu mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik gewoon in windows 8 kan booten met de oude HDD als data schijf. Ik wou UFEI en secure boot uitzetten (zag deze regel in het bios) maar ik heb geen idee of dit dan wel gaat werken(iemand?) en welke gevolgen dit eventueel heeft als ik dit doe.
;)

edit: tss, ninja editten? >:) :+

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 08-05-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57
koop gewoon een USB schijf enclosure. Zet de schijf erin, haal de data eraf, leeg de schijf door de partities te verwijderen en opnieuw aan te maken en gebruik hem als backup :p

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maarud schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:51:
Hoeft ook niet, ik las er ook overheen maar hij wil hem alleen als data schijf gebruiken:

edit: tss, ninja editten? >:) :+
Hehe inderdaad ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
maarud schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:44:
Dat, en als je per se windows XP moet opstarten, dan kijken of de SATA modus wel op IDE staat ipv AHCI (grote kans dat XP in IDE modus is geinstalleerd)

Ah, als ik beter lees wil je hem gewoon als data schijf gebruiken. Dan kan je hem ook aansluiten als windows 8 al is opgestart?

- alleen stroomstekker (Molex) aansluiten van de schijf
- windows 8 opstarten
- SATA kabel erin prikken
- voila
Dit heb ik geprobeerd maar geen succes. Windows 8 vindt de hdd niet (HDD is al wel meer dan 10 jaar oud dus misschien dat hot plug niet wordt ondersteunt? )
D_Jeff schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:44:
Alleen Windows 7 en later kan omgaan met UEFI, de opvolger van BIOS.

Want je kan doen:
1) Secure boot uitzetten en in de UEFI omgeving zoeken naar BIOS emulatie.

2) Hang beide HDD's in de machine, download een linux iso, brand deze als Live cd. Boot vervolgens de Live modus (zonder installatie) en je kan "kopieren" ;)
Mandriva / Ubuntu zijn mooie voorbeelden.

Succes :)
Uw eerste optie ga ik zeker zoeken en testen
Uw 2de optie is geen mogelijkheid want de oude HDD zou een tijdje in de pc moeten blijven zitten en ze moeten windows 8 natuurlijk kunnen booten dan (wat in mijn geval niet lukt )
MikeOO schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:45:
Bij de meeste pc's kun je tijdens opstarten ook kiezen vanaf welke schijf je wilt starten door F11 of iets in te drukken. Daarmee kun je proberen om vanaf de juiste disk te starten.
Lees mijn FP, dit heb ik al geprobeerd, gaat telkens naar "automatisch systeem herstel".
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:48:
Waarom zou je Windows XP nog gebruiken dat lees ik niet in je post. Stoppen met gebruik van XP. Overstappen op nieuwere programma's als dat mogelijk is en oude programma's kun je ook gewoon nog proberen te installeren. Sommige software draait namelijk ook gewoon onder Windows 8. Misschien is legacy mode weet niet of zoiets nog steeds bestaat.

Makkelijkste voor data overzetten lijkt me Ubuntu Live CD gebruiken. Die stop je erin en er wordt geboot vanaf CD/DVD. Je kunt gewoon bij je schijven en kunt dus de data overzetten.
De bedoeling is dat ik de oude hardeschijf in de pc steek en via windows 8 de bestanden van de oude HDD naar de nieuwe kan overzetten wanneer ze die bestanden nodig hebben ( ik doel dan op foto's muziek filmpjes etc etc ). Windows XP zal niet meer gebruikt worden wegens dat er geen ondersteuning meer is (ook de rede waarom ik een nieuwe pc moest samenstellen )

Ubuntu is geen optie mijn schoonouders moeten dit zelf kunnen doen
Ramon schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:53:
koop gewoon een USB schijf enclosure. Zet de schijf erin, haal de data eraf, leeg de schijf door de partities te verwijderen en opnieuw aan te maken en gebruik hem als backup :p
De bedoeling was dat ik een systeem bouwde waarmee ze +- 5 jaar mee zouden kunnen internetten en email checken voor rond de 320 euro. Dus nu nog nieuwe dingen bijkopen is geen optie, het gewoon aansluiten via sata zou moeten werken maar er gaat ergens iets mis.

[ Voor 8% gewijzigd door AMD_Aero op 08-05-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
En hotpluggen en dan zoeken naar nieuwe hardware? Dat is de enige geld-loze optie die ik kan bedenken, anders inderdaad een SATA - USB converter van een paar euro.

Of...in een andere PC de 'active'-markering van de Windows XP partitie halen zodat hij niet meer bootable is?

[ Voor 25% gewijzigd door maarud op 08-05-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
maarud schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:57:
En hotpluggen en dan zoeken naar nieuwe hardware? Dat is de enige geld-loze optie die ik kan bedenken, anders inderdaad een SATA - USB converter van een paar euro.

Of...in een andere PC de 'active'-markering van de Windows XP partitie halen zodat hij niet meer bootable is?
De windows XP kan nog altijd geboot worden via de oude pc, kan ik dit aanpassen daar of moet dit echt in een andere computer waar ik hem wel kan gebruiken als "data" schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niets met UEFI of Secure Boot veranderen, maar zet wel Legacy Boot UIT. Dan gaat het systeem als 't goed is niet proberen om van MBR schijven te starten.

Wat je ook kan doen is een image maken van de schijf als backup, dan met Linux en het dd commando de MBR zo wissen dat de partitietabel nog blijft bestaan, maar de bootsector leeg is. Geen bootsector, geen bootable schijf, geen systeem herstel en geen onnodig XP.

@net geposte bericht, actieve partitie markering kan ook via Gparted via de computer waar de schijf in moet. Niet verplicht tot het oude systeem (overigens kan je dit niet vanuit Windows XP zelf doen, wijzigingen op de gestarte schijf/partitie kan je niet uitvoeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Tja, als je toch van Linux moet opstarten om de schijf 'kapot' te maken, dan kan je natuurlijk net zo goed de bestanden ook kopiëren 8)7 :) Tenzij éénmalig via Linux natuurlijk niet erg is. Dan wis je de MBR inderdaad.

en...als de nieuwe schijf groot genoeg is, kan je ook éénmalig via Linux alle bestanden (waarschijnlijk alleen de Documents and Settings map :P) in een mapje 'Oude schijf' zetten :)

[ Voor 251% gewijzigd door maarud op 08-05-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
Hero of Time schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:03:
Niets met UEFI of Secure Boot veranderen, maar zet wel Legacy Boot UIT. Dan gaat het systeem als 't goed is niet proberen om van MBR schijven te starten.

Wat je ook kan doen is een image maken van de schijf als backup, dan met Linux en het dd commando de MBR zo wissen dat de partitietabel nog blijft bestaan, maar de bootsector leeg is. Geen bootsector, geen bootable schijf, geen systeem herstel en geen onnodig XP.

@net geposte bericht, actieve partitie markering kan ook via Gparted via de computer waar de schijf in moet. Niet verplicht tot het oude systeem (overigens kan je dit niet vanuit Windows XP zelf doen, wijzigingen op de gestarte schijf/partitie kan je niet uitvoeren.
Ik zal opzoek gaan naar de optie om Legacy boot uit te schakelen en dan testen.

Om Gparted te gebruiken moet de oude hdd wel eerst gevonden worden door het systeem zeker? Dit lukte me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gparted, als in, ram een Linux Live CD in de drive en start ervan op met de schijf in 't systeem. Het BIOS kan 'm vinden, waarom een OS dan niet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:43
De SATA dock van mijn desktop pakt ook niet altijd de harde schijf als ik deze erin steek als Windows al gestart is. Wat bij mij altijd helpt is het volgende (om jouw optie 6 toch werkend te krijgen).

Start Windows op waarbij de oude harde schijf alleen voeding heeft.
Als je in Windows zit, sluit dan de andere kabel aan.
Ga naar Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer
In het scherm klik je op Schijfbeheer onder Opslag
Als de schijven zijn gevonden klik je in de werkbalk op Actie --> Schijven opnieuw controleren
Windows gaat opnieuw zoeken, en vind (als het goed is) de extra aangesloten oude harde schijf.

Mogelijk dat dit wel werkt om de oude harde schijf te bereiken als Windows al is opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD_Aero
PatrickPR schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:16:
De SATA dock van mijn desktop pakt ook niet altijd de harde schijf als ik deze erin steek als Windows al gestart is. Wat bij mij altijd helpt is het volgende (om jouw optie 6 toch werkend te krijgen).

Start Windows op waarbij de oude harde schijf alleen voeding heeft.
Als je in Windows zit, sluit dan de andere kabel aan.
Ga naar Configuratiescherm --> Systeembeheer --> Computerbeheer
In het scherm klik je op Schijfbeheer onder Opslag
Als de schijven zijn gevonden klik je in de werkbalk op Actie --> Schijven opnieuw controleren
Windows gaat opnieuw zoeken, en vind (als het goed is) de extra aangesloten oude harde schijf.

Mogelijk dat dit wel werkt om de oude harde schijf te bereiken als Windows al is opgestart.
Ga ik zeker uitproberen. Ik heb momenteel al enkele oplossingen die ik kan uitproberen en dat ga ik zeker doen. Ik laat het resultaat vanavond of morgen nog weten!

Pagina: 1