Laten we beginnen met te stellen dat kwalitatief goed geluid en volume heel weinig met elkaar te maken hebbe. Geluidsoverlast hoeft dan ook helemaal geen issue te zijn, als je maar rekening houdt met de situatie die er is. Ten eerste is dus de vraag waar de geluidsoverlast precies door tot stand zou kunnen komen. Veelal is dit door contact-geluid. Als je een speaker direct op de vloer plaatst, dan zal de vloer mee gaan trillen met de speaker. Hoe stijver het materiaal is, hoe minder last je hiervan hebt. Bij betonnen vloeren is het probleem dan ook aanzienlijk minder dan bij houten vloeren. Gegeven je verontrusting ga ik er dus vanuit dat je te maken hebt met een houten tussenvloer. Dan doe je er het beste aan om contact-geluid te voorkomen. Dat kan door je speakers bijvoorbeeld op foam te plaatsen die de trillingen opvangen, of door ze aan rubbers op te hangen (niet direct met beugels op de muur, want ook op die manier kan je contact-geluid krijgen). Daarnaast is het natuurlijk zaak om het volume wel netjes binnen de perken te houden.
Voor een goede keuze van audio-systeem is vervolgens van belang welke source je erop hangt (je gaf al aan een goede HTPC te bezitten; ik neem dus aan dat je met een digitale output werkt), en wat je precies erop wilt luisteren. Ook hier ga ik weer uit van de HTPC, en dus zowel films / series als muziek.
Naar mijn mening ben je dan denk ik het beste af met een klein simpel receivertje en te beginnen met 2 full-range speakers. Later zou je dat nog eens kunnen gaan uitbreiden met surround-speakers en een sub mocht je daar nog behoefte aan hebben. Ik zou dan ook niet meteen in het diepe springen een high-end receiver nemen, maar beginnen met een kleine simpele receiver die je al wel alle basis-funcitonaliteiten geeft en redelijk qua geluid preseteert, zoals een
pricewatch: Yamaha RX-V375 Titanium (ook in zwart verkrijgaar) bijvoorbeeld, en daar een
pricewatch: Boston Acoustics A 26 set 2.0 (Zwart) (verkrijgbaar in zwart, wit of kersen) aan knopen. De HTPC hang je dan via HDMI aan je receiver, en daar vandaan ga je met HDMI weer naar je TV toe. Daardoor heb je optimaal signaal-overdracht van beeld en geluid. Helaas dat dit allemaal net buiten je budget gaat vallen, dus mocht je die 60,- extra niet kunnen overbruggen, dan kan je altijd nog in de V&A gaan snuffelen of daar niet een leuke receiver te vinden is. Let wel op dat je een receiver met HDMI inputs/output neemt. Veel receivers in de V&A hebben dit namelijk niet, en is vaak reden tot verkoop.