Boxen voor naast TV

Pagina: 1
Acties:

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-01 15:27
Ik wil graag wat beter geluid uit mijn televisie hebben.
Nu wil ik dus externe boxen aansluiten.
Het probleem is alleen dat ik op de 1ste verdieping woon en geen geluidsoverlast voor mijn onderbuurman.
Dus geen harde bass maar toch nog goed geluid.
Ik heb namelijk wel een mooie htpc etc alleen het geluid is nu nog het probleem.

Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan kiezen?
Mijn budget voor de boxen is maximaal 200 euro.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:22
Waar zat je zelf aan te denken? wat vind je mooi?
Heb je al in de pricewatch gekeken? komt genoeg uit als je je budget invult.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Laten we beginnen met te stellen dat kwalitatief goed geluid en volume heel weinig met elkaar te maken hebbe. Geluidsoverlast hoeft dan ook helemaal geen issue te zijn, als je maar rekening houdt met de situatie die er is. Ten eerste is dus de vraag waar de geluidsoverlast precies door tot stand zou kunnen komen. Veelal is dit door contact-geluid. Als je een speaker direct op de vloer plaatst, dan zal de vloer mee gaan trillen met de speaker. Hoe stijver het materiaal is, hoe minder last je hiervan hebt. Bij betonnen vloeren is het probleem dan ook aanzienlijk minder dan bij houten vloeren. Gegeven je verontrusting ga ik er dus vanuit dat je te maken hebt met een houten tussenvloer. Dan doe je er het beste aan om contact-geluid te voorkomen. Dat kan door je speakers bijvoorbeeld op foam te plaatsen die de trillingen opvangen, of door ze aan rubbers op te hangen (niet direct met beugels op de muur, want ook op die manier kan je contact-geluid krijgen). Daarnaast is het natuurlijk zaak om het volume wel netjes binnen de perken te houden.
Voor een goede keuze van audio-systeem is vervolgens van belang welke source je erop hangt (je gaf al aan een goede HTPC te bezitten; ik neem dus aan dat je met een digitale output werkt), en wat je precies erop wilt luisteren. Ook hier ga ik weer uit van de HTPC, en dus zowel films / series als muziek.
Naar mijn mening ben je dan denk ik het beste af met een klein simpel receivertje en te beginnen met 2 full-range speakers. Later zou je dat nog eens kunnen gaan uitbreiden met surround-speakers en een sub mocht je daar nog behoefte aan hebben. Ik zou dan ook niet meteen in het diepe springen een high-end receiver nemen, maar beginnen met een kleine simpele receiver die je al wel alle basis-funcitonaliteiten geeft en redelijk qua geluid preseteert, zoals een pricewatch: Yamaha RX-V375 Titanium (ook in zwart verkrijgaar) bijvoorbeeld, en daar een pricewatch: Boston Acoustics A 26 set 2.0 (Zwart) (verkrijgbaar in zwart, wit of kersen) aan knopen. De HTPC hang je dan via HDMI aan je receiver, en daar vandaan ga je met HDMI weer naar je TV toe. Daardoor heb je optimaal signaal-overdracht van beeld en geluid. Helaas dat dit allemaal net buiten je budget gaat vallen, dus mocht je die 60,- extra niet kunnen overbruggen, dan kan je altijd nog in de V&A gaan snuffelen of daar niet een leuke receiver te vinden is. Let wel op dat je een receiver met HDMI inputs/output neemt. Veel receivers in de V&A hebben dit namelijk niet, en is vaak reden tot verkoop.

iRacing Profiel

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-01 15:27
Super bedankt voor je reactie, ik had die Boston boxen inderdaad gezien.
En het gaat inderdaad via Digitale Output.
Ik kan best 60 euro hoger uitvallen (liever niet natuurlijk).

Ik ga even rondsnuffelen!

• kroegtijger
itsmemax schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:48:
Super bedankt voor je reactie, ik had die Boston boxen inderdaad gezien.
En het gaat inderdaad via Digitale Output.
Ik kan best 60 euro hoger uitvallen (liever niet natuurlijk).

Ik ga even rondsnuffelen!
Als je nu puur voor stereo-geluid kiest (vaak is dat voor uitsluitend muziek de logischere keuze), dan praat je natuurlijk weer over heel andere hardware, en kan je beter een goede externe DAC met analoge 2.0 versterker nemen dan een receiver. Ik ben alleen bang dat je dan wel wat duurder uit zal komen omdat een goede DAC ook niet echt goedkoop is, net zoals een goede versterker.

Voor wat betreft de speakers kan je ook voor de A25's kiezen, maar gegeven de lage meerprijs en toch wel redelijke verschil is de A26 imho de logischere keuze.

iRacing Profiel

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 09:11
Prijs van de Boston's is uiteraard wel per stuk.. Dus mijn simpele rekensom komt dan wel op een iets hoger budget uit. Voor 200 euro kun je beter eens naar een soundbar of iets dergelijks gaan kijken. Of even sparen en rustig Marktplaats in de gaten houden.

• kroegtijger
Llewy schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:18:
Prijs van de Boston's is uiteraard wel per stuk.. Dus mijn simpele rekensom komt dan wel op een iets hoger budget uit. Voor 200 euro kun je beter eens naar een soundbar of iets dergelijks gaan kijken. Of even sparen en rustig Marktplaats in de gaten houden.
Ja, dat klopt inderdaad zie ik nu. Staat heel onduidelijk vermeld, maar als je goed zoekt kom je er uiteindelijk achter dat de prijs van 85,- geldt per stuk, uitgaande van dat je er ook 2 besteld, anders wordt de prijs per stuk hoger.... Niet echt heel logisch om een set van 2 stuks te vermelden om vervolgens een stuks-prijs te vermelden. Vemeldt dan in 1x de prijs voor 2, of vermeld duidelijk dat het niet om een set-prijs maar om een stuksprijs gaat. Het wordt er inderdaad minder aantrekkelijker van, maar lijkt mij nog altijd de betere optie.
Een soundbar is toch wel weer iets heel anders, en een echt goede soundbar krijg je ook voor die prijs niet. De low-end soundbars vond ik zelf eigenlijk niet zo heel best klinken. Beste ervaring is nog altijd om gewoon zelf te gaan luisteren bij de diverse winkels en zoals gezegd de V&A in de gaten houden

iRacing Profiel

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
In deze denk ik snel aan de audioengine 2, dit betreft een actieve speaker (speaker met ingebouwde versterker) waardoor er geen externe receiver of versterker benodigd is. Hierdoor kun je het gehele budget aan de speakers besteden. Zie onderstaande link voor het model en de bijbehorende specs.

pricewatch: Audioengine 2

Prijs is per set

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:42

Jag

Bij speakers wordt altijd stukprijs aangegeven, beetje vreemde gewoonte idd want je moet ze wel per paar kopen. Geld aan een externe dac uitgeven lijkt me voor dit budget moeilijk te verdedigen. Een goedkope receiver geeft wel flexibiliteit en gebruikersgemak. Van Pioneer gaan ze vanaf iets van 139e. Nog goedkoper is een tripath amp op eBay. Actief kan idd ook.

• kroegtijger
Jag schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 18:59:
Bij speakers wordt altijd stukprijs aangegeven, beetje vreemde gewoonte idd want je moet ze wel per paar kopen.
Dat snap ik nog, maar als er expliciet wordt vermeldt dat het een set betreft en er 2 stuks wordt vermeldt wordt, ga ik uit van 2 stuks. Pas als je gaat bestellen zie je dat je het dubbele kwijt bent :')
Geld aan een externe dac uitgeven lijkt me voor dit budget moeilijk te verdedigen. Een goedkope receiver geeft wel flexibiliteit en gebruikersgemak. Van Pioneer gaan ze vanaf iets van 139e. Nog goedkoper is een tripath amp op eBay. Actief kan idd ook.
Überhaupt is voor een HTPC een receiver wel de mooiste optie. Ook met het oog op CEC, bedieningsgemak en vaak toch wel de wens voor DTS-geluid. Bij Pioneer kan je inderdaad ook bij hele laagdrempelige instappers terecht en bieden relatief veel voor weinig. Ik zou, als je net begint hiermee, niet direct naar de high-end receivers en speakers gaan maar eerst goed de basis-principes van dergelijke systemen gaan verkennen. Later kan je altijd nog wel eens upgraden naar een andere receiver die meer kan, betere kwaliteit geeft etc. Nu is 139.- voor een receiver een hoop geld, maar als je naar receivers toe gaat van 800,- of (aanzienlijk) hoger, en er nog speakers bij moet halen voor pakweg 1200,- (of ook weer voor aanzienlijk duurder), en als je er echt een feest van maakt bekabeling, DAC etc bij wilt dan is die 139,- relatief een schijntje nog maar voor een basis van een mooie (maar over het algemeen veel te dure) hobby ;) Met mn eerste receiver (Yamaha HTR-6030) heb ik ook behoorlijk wat jaartjes gedaan tot zeer grote tevredenheid, en is pas recentelijk de deur uit gegaan voor een upgrade.

iRacing Profiel

Pagina: 1