Toon posts:

4allshop + XFX: wekenlang zonder PSU en extra kosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
(zie onderaan de TL;DR)

Mijn XFX 550w PSU heeft sinds kort een naar tikkend geluid (en het lijkt niet door de fan te komen). Het is nog geen twee jaar geleden sinds ik het onderdeel kocht, wat veel te kort is voor een defect.

Volgens 4allshop, waar ik het product heb gekocht, gaat vervanging/reparatie het snelst via de fabrikant zelf. XFX zegt echter dat het vijf weken gaat duren en mij om en nabij 60 euro gaat kosten om een gerepareerd dan wel nieuw exemplaar te mogen ontvangen.
Aangezien ik voor mijn werk en mijn studie mijn desktop dringend nodig heb ligt dit niet binnen de mogelijkheden. De kosten zijn uiteraard absurd.

Na opnieuw 4allshop benaderd te hebben kom ik geen steek verder: zij zeggen dat het via hun nog langer gaat duren en bovendien sluiten zij niet uit dat er voor mij kosten aan verbonden zijn.

Ik heb wat dingen opgezocht en meegestuurd in een nieuwe mail. Ik heb hen bijvoorbeeld hier op gewezen: Sommige verkopers zullen u vertellen dat u maximaal twee jaar garantie hebt op een product. Dit berust op een misverstand. Het klopt dat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie een wettelijke termijn van twee jaar is opgenomen, maar dat is een minimumtermijn. Elke EU-lidstaat mag zijn eigen regels hierover opstellen. Zolang deze regels maar voordeliger voor de consument zijn dan de gestelde minimumvereisten.
De Nederlandse wetgever heeft er voor gekozen om aan de consument een grotere bescherming dan de minimumtermijn te bieden. In de wet wordt dan ook geen tijdsverloop aan de wettelijke garantie verbonden. Hoewel de wettelijke garantie dus in principe oneindig is, wordt deze beperkt door de verwachte levensduur ofwel technische levensduur van het desbetreffende product (zie ook Consumentenkoop I). Dit betekent dat de wettelijke garantietermijn in Nederland duurt zolang u redelijkerwijs kunt verwachten dat het product meegaat. De wettelijk garantietermijn kan dus – afhankelijk van het product – wel vijf of meer jaren duren.
Volgens: http://www.ejure.nl/consumentenkoop-ii/ en http://www.ejure.nl/consumentenkoop-i/

Ook het volgende is interessant: Voor het herstel of de vervanging van het ondeugdelijk product mag de verkoper aan u geen kosten in rekening brengen en Alle kosten die door u als gevolg van de ondeugdelijkheid van het product zijn gemaakt (de zogenoemde gevolgschade), komen voor rekening van de verkoper. Volgens http://www.ejure.nl/consumentenkoop-iii/ --> om dit in context te plaatsen heb ik 4allshop dit toegestuurd:

Rechten van de koper: de vorderingsrechten
Voldoet het geleverde product niet aan de overeenkomst, dan kunt u als koper eisen (artikel 7:21 jo. artikel 7:24 jo. artikel:6:265 Burgerlijk Wetboek):
- aflevering van het ontbrekende,
- herstel van het product,
- vervanging van het product,
- ontbinding van de overeenkomst, en/of
- schadevergoeding van de zogenoemde gevolgschade.

Aflevering van het ontbrekende
Indien een product incompleet is, bijvoorbeeld de accu van de geleverde laptop ontbreekt, dan hebt u recht op de gratis levering van de accu.

Herstel of vervanging?
Keuze?
In principe kunt u als koper kiezen voor herstel of vervanging. Maar bij deze keuze geldt wel een beperking. U kunt bijvoorbeeld geen vervanging eisen als reparatie goedkoper is. Ook kunnen er zich gevallen voordoen waarin het onmogelijk is voor de verkoper of van hem niet kan worden gevergd om het product te vervangen. Deze situatie zal zich bijvoorbeeld voordoen als het een product betreft dat niet meer geleverd wordt (zie: Ontbinding van de overeenkomst).
Gratis of betalen?
Voor het herstel of de vervanging van het ondeugdelijk product mag de verkoper aan u geen kosten in rekening brengen (artikel 7:21 lid 2 Burgerlijk Wetboek). Dit is in een uitspraak door het Europese Hof van Justitie in 2008 bevestigd. Toch zult u op allerlei websites ingewikkelde formules aantreffen aan de hand waarvan het gedeelte van de reparatiekosten dat door de koper betaald moet worden, wordt berekend. De gedachtegang is dat door de reparatie, de levensduur van het product wordt verlengd, en de koper dus meer krijgt dan waar hij recht op heeft. Uit de genoemde uitspraak van het Europese Hof van Justitie blijkt dat deze redenatie niet klopt.
Redelijke termijn en zonder ernstige overlast
Eist u herstel of vervanging van het ondeugdelijk product, dan is de verkoper verplicht om binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor u, deze verplichting na te komen. Wat een ‘redelijke termijn’ is en wanneer er sprake is van ‘ernstige overlast’ wordt bepaald op grond van de aard van het product (bijvoorbeeld koffiezetapparaat versus een auto) en het bijzondere gebruik van het product (bijvoorbeeld u bent als gevolg van een handicap afhankelijk van de auto).
Indien de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat u hem daartoe schriftelijk hebt aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van het product heeft voldaan, bent u bevoegd het herstel door een derde te laten doen en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen (artikel 7:21 Burgerlijk wetboek).

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van een koopovereenkomst verwijst naar het ongedaan maken van de wederzijdse verplichtingen van de verkoper en koper (artikel 6:265 Burgerlijk Wetboek). Dit houdt in dat u het product aan de verkoper teruggeeft en de verkoper aan u de door u betaalde koopsom terugbetaalt. Soms zal een verkoper u een tegoedbon in plaatst van de door u betaalde koopsom aanbieden. Dit hoeft u niet te accepteren, want u hebt het recht om te eisen dat de door u betaalde koopprijs aan u wordt teruggeven. Een variant op (gehele) ontbinding is de zogenoemde gedeeltelijke ontbinding. Gedeeltelijke ontbinding betekent dat u het ondeugdelijke product houdt terwijl de verkoper u een gedeelte van de koopprijs teruggeeft. Laatstgenoemde vorm van ontbinding is vooral ter sprake bij een kleine ondeugdelijkheid zoals een kras op het aangekochte product.
Belangrijk is, om u te realiseren dat wanneer het product ondeugdelijk is, u niet zomaar direct de koopovereenkomst kunt ontbinden. U zult de verkoper eerst de mogelijkheid moeten bieden om het ontbrekende product te leveren of het ondeugdelijke product te repareren of te vervangen.
De gevallen waarin u de koopovereenkomst kunt ontbinden zijn:
- als de verkoper weigert om het ondeugdelijke product te laten repareren of te vervangen dan wel het ontbrekende product te leveren;
- als de verkoper niet binnen een redelijke termijn de ondeugdelijkheid van het probleem oplost;
- als het product niet gerepareerd of vervangen kan worden omdat een onderdeel of het product niet meer geleverd wordt;
- als de ondeugdelijkheid ernstig van aard is; of
- als u het ondeugdelijke product een paar keer heeft laten repareren en het product nog steeds niet werkt.
Als u de koopovereenkomst wilt ontbinden of een gedeelte van de koopprijs wilt terugeisen dan moet u de verkoper hiervan schriftelijk (brief of per e-mail) in kennis stellen (artikel 6:267 Burgerlijk Wetboek).
Schadevergoeding van de gevolgschade
Alle kosten die door u als gevolg van de ondeugdelijkheid van het product zijn gemaakt (de zogenoemde gevolgschade), komen voor rekening van de verkoper. Denk hierbij bijvoorbeeld aan telefoon- en reiskosten of de huur van een vervangend product (artikel 7:24 Burgerlijk Wetboek).
Recht op ruilen?
Er wordt wel eens gedacht dat er een recht op ruilen bestaat. Dit is een misverstand. Als een verkoper aan u de mogelijkheid biedt om een artikel te ruilen dan is dat een service die door de desbetreffende verkoper aan de koper wordt geboden. Als koper kunt u hierop dus geen aanspraak maken tegenover verkopers die deze service niet aanbieden.

Zeker het stuk in vet gedrukt is erg interessant: ik kan niet vijf weken of langer wachten, maar de enige reactie die ik van 4allshop krijg is het volgende:
Indien u ons het juist ordernummer kunt door geven zullen wij voor u een RMA formulier invullen waar mee u de voeding naar ons toe kan opsturen.
echter kunnen wij de tijd niet verkorten zo als ik al aangaf aan u.
Wij horen het graag van u terug.

In een ander mailtje raadden zij mij aan een andere PSU te kopen, met een link naar hun eigen shop...

Wat ik jullie zou willen vragen:
- Is het normaal dat ik vijf weken moet wachten, zouden zij mij niet op zijn minst een tijdelijke vervanging moeten aanbieden?
- Ik ben bezig met het schrijven van mijn scriptie, dus haast op vervanging van de PSU is geboden. Ik heb dus ook de neiging maar gewoon een nieuwe te kopen, al kost mij dat dus weer extra geld, en 4allshop stuurt hier dus ook op aan. Door de situatie wordt ik dus zo´n beetje gedwongen een nieuwe PSU te kopen... Hoe denken jullie hier over?
- weten jullie een manier waarop ik 4allshop nog zou kunnen benaderen? Op deze manier kom ik namelijk geen steek verder.

TL;DR
Binnen twee jaar na aankoop heeft mijn PSU een defect en 4allshop lijkt niks voor me te kunnen doen. Omdat ik dringend vervanging nodig heb door mijn situatie - schrijven scriptie - wordt ik min of meer gedwongen een nieuwe te kopen: wachten op reparatie duurt minimaal vijf weken en de extra kosten die er aan verbonden zijn maken het al helemaal niet waard. Help! ;)

Bij voorbaat dank!

Edit: om in te gaan op wat reacties hier onder:
- natuurlijk heeft 4allshop er niks mee te maken dat ik mijn scriptie moet schrijven, ik probeerde alleen aan te geven dat dit de reden is waarom het haast heeft. Dat betekent dus ook dat ik niet letterlijk wordt gedwongen door 4allshop een nieuwe PSU te kopen, ik wordt gedwongen door de situatie.
- Ik heb inmiddels wel in mails verwezen naar wetteksten en delen uit wetteksten opgestuurd. Ik begrijp dat dit misschien niet de sympathiekste weg is, maar ik ben hier ook pas op over gegaan nadat ik al eerdere mails heb gestuurd.
- Om misverstanden te voorkomen: 4allshop heeft mij tot dusverre gewoon vriendelijk benaderd, alleen is het nu zo dat we een verschil van mening hebben; zij geven aan dat het veel tijd gaat kosten en dat er kosten aan verbonden zijn, ik ben zelf van mening dat er voor mij geen kosten aan verbonden zijn en dat ik vijf weken geen redelijke tijd vind (een computer is tegenwoordig zo belangrijk, dat ruim een maand zonder zitten echt te lang is, scriptie of geen scriptie).
- Ik heb het tikkende geluid onderzocht en er lijkt niks tegen de fan aan te komen. Bovendien klinkt het tikken meer als een soort knetteren - dus een nogal verontrustend geluid. Ik moet wel zeggen dat ik de kast van de PSU niet open heb gemaakt ivm vervallen van garantie (er zit zo´n waarschuwingssticker op een vd schroeven). Toch kan ik een deel naar binnen kijken en er lijkt echt niks tegen de fan aan te komen.
- ik had idd al bedacht een nieuwe PSU te kopen, de oude op te sturen en die dan vervolgens te verkopen als ik hem terug krijg (of degene die ik nieuw heb gekocht weer verkopen kan natuurlijk ook). Het probleem: als ik reparatiekosten moet betalen dan is het het niet waard.
- Kortom: ik ben niet bereid extra te betalen voor reparatie, zeker niet als het zo lang duurt en ik geen tijdelijke oplossing aangeboden krijg.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

-Je hebt te maken met 4allshop, niet met XFX
-5 weken lijkt mij vrij normaal voor zoiets
-Dat je je scriptie moet schrijven heeft 4allshop niks mee te maken
-4allshop bellen lijkt mij makkelijker, komt iig stukken sympathieker over als complete wetteksten opsturen (ik hoop dat je dat niet hebt gedaan..)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 13-10 10:33

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zou eerst het tikkende geluid eens nader onderzoeken. Heb je niet toevallig, hoe simpel gedacht ook, een kabeltje die net tegen de fan aanzit wat resulteert in een tikkend geluid? En zo zijn er nog wel wat zaken te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
5 weken lijkt mij compleet idioot voor zoiets. Ik wilde eerst zeggen dat het tegenwoordig toch niet redelijk is om iemand 5 weken zonder PC te laten zitten, en al helemaal niet voor iets als een power supply. Maar toen bedacht ik dat er bijzonder weinig apparaten zijn waarbij dit als normale reparatietermijn wordt gezien.

Dat ze bij componenten wel vaker zulke termijnen rekenen is waar, maar het verandert er niks aan dat het idioot is en zeer slechte service.

Iets meer ontopic:
4allshop is de verantwoordelijke hier. Via de fabrikant is handig als die het gratis doen, want dat is sneller, maar als die dat niet doen heb je weinig keuze.

Volgens mij is je enige realistische optie hier een nieuwe PSU te kopen (ik denk niet dat ik hoef aan te raden dat niet bij 4allshop te doen), en zodra je oude gerepareerd is hem te verkopen.

Edit: Eens met Perkouw overigens. Een voeding kan wel geluid maken, maar een echt tikkend geluid denk ik toch aan iets dat tegen een fan aankomt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 08-05-2014 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
Wat ik jullie zou willen vragen:
- Is het normaal dat ik vijf weken moet wachten, zouden zij mij niet op zijn minst een tijdelijke vervanging moeten aanbieden?
Vervanging/reparatie moet zonder overlast. 5 weken vind ik ook vrij lang, vooral voor een 'PSU'. Als dit inhoudt dat je 5 weken zonder werkende PC zit, moeten ze inderdaad een tussenoplossing bieden. Dus een fan toesturen om tussentijds het probleem te overbruggen.

- Ik ben bezig met het schrijven van mijn scriptie, dus haast op vervanging van de PSU is geboden. Ik heb dus ook de neiging maar gewoon een nieuwe te kopen, al kost mij dat dus weer extra geld, en 4allshop stuurt hier dus ook op aan. Door de situatie wordt ik dus zo´n beetje gedwongen een nieuwe PSU te kopen... Hoe denken jullie hier over?
Niemand dwingt jou tot de koop van een nieuwe PSU. Als de winkel dat aanraad, vraag ze waarom. Wellicht is je huidige PSU getroffen door een fabrieksfout en weten ze dat zelf ook. Dan kun je voorstellen tot ontbinding zodat hun het verder afhandelen met de fabrikant en jij een nieuwe psu kan kopen.

- weten jullie een manier waarop ik 4allshop nog zou kunnen benaderen? Op deze manier kom ik namelijk geen steek verder.
Aangeven dat je recht hebt op reparatie/vervanging zonder te veel overlast. 5 weken zonder pc is overlast en daarvoor moeten zij een oplossing bieden. Reparatie/vervanging in 2-3 weken moet prima haalbaar zijn.

Mijn advies: als je het zo dringend nodig hebt, koop een nieuwe omdat dergelijke technische winkels toch te veel op marges worden aangestuurd, dus waarschijnlijk toch geen andere oplossing gaan bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 08-05-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt in ieder geval je huiswerk gedaan; veel van de info kan je trouwens hier ook in de sticky terugvinden ;)

Maar 1 blik op de site leert dat ze aangesloten zijn bij ICT Waarborg; vermeld dat je een kosteloze oplossing verwacht binnen afzienbare tijd (redelijke termijn stellen, zeg max 2-3 weken) en anders een geschil opent via ICT Waarborg.

Voor ieder geschil zal de winkel sowieso kosten moeten maken, en als je in het gelijk gesteld wordt, wordt ook jouw initiële fee voor het geschil door hen vergoed. Wat je ermee bereikt is dat ze sowieso met wat meer aandacht naar je situatie zullen kijken.

Wat betreft wat redelijk is als termijn, kijkt de wet altijd naar redelijkheid en billijkheid. Meer recent (2012) heeft D66 geopperd dat internet een grondrecht is na advies van SIDN. VVD ging daar niet in mee. Kerry heeft zeer recent (April 2014) gesteld dat internet een grondrecht is voor iedereen.
Dat zijn geen ankers in wetten, maar is wel beeldvorming ten aanzien van wat als redelijk en billijk moet worden geacht. Het is in die zin bruikbaar als argument dat reparatie van een apparaat dat die toegang verschaft meer dringend is dan gemiddeld.

Maar, hou er rekening mee dat 5 weken in totaal, tegenover minimale redelijke termijn bij dit soort dingen (2 weken, 3 met communicatie et all) een geschil openen ook weer niet dramatisch is - zolang het maar kosteloos gebeurt en zonder veel overlast. Je kan evnetueel ook overleggen of ze misschien een leenvoeding / 2e-hands hebben, of wellicht een andere oplossing in plaats van specifiek vervanging van die voeding.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:08:
Je hebt in ieder geval je huiswerk gedaan; veel van de info kan je trouwens hier ook in de sticky terugvinden ;)

Maar 1 blik op de site leert dat ze aangesloten zijn bij ICT Waarborg; vermeld dat je een kosteloze oplossing verwacht binnen afzienbare tijd (redelijke termijn stellen, zeg max 2-3 weken) en anders een geschil opent via ICT Waarborg.
En stel nu dat ze met de oplossing komen, we gaan hem kosteloos vervangen via de fabrikant. Zit je dus na 3 weken nog met een extra periode dat ze nieuwe voeding moeten krijgen, zit je makkelijk weer aan die 5 weken.

En nog wat random
Wellicht is je huidige PSU getroffen door een fabrieksfout en weten ze dat zelf ook.
Wat pas na bijna 2 jaar later bovenkomt? Lijkt mij onlogisch.
Als de winkel dat aanraad, vraag ze waarom.
Omdat het anders goeie 5 weken gaat duren en de TS hem hard nodig heeft.

4allshop en XFX hebben niets te maken met het feit dat je nu een PSU nodig hebt, discussiepunt kan blijven of je moet betalen voor reparatie of niet, maar mocht je namelijk heel je PC niet nodig hebben, was die 4-5 weken wachten misschien lang, maar niet problematisch.

Ik heb vorig jaar nog een videokaart van XFX laten vervangen, ze gaven 4-6 weken aan, per saldo was het nog geen 2,5 week.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik heb een Edit gemaakt in mijn oorspronkelijke bericht (onderaan).

Mijn belangrijkste vraag blijft toch wel een beetje staan: nieuwe PSU kopen of niet? Aangezien ik het hard nodig heb denk ik dat ik dat sowieso moet doen, alleen knaagt dit een beetje aan mijn rechtvaardigheidsgevoel (en niet vergeten de extra 50+ euro die ik daar weer aan uit moet geven). Ik zou dus graag zien dat ik dan iig kosteloos de oude PSU op kan sturen en dat die kosteloos gerepareerd wordt, of dat ik een vervangend exemplaar krijg opgestuurd.

En: hoe maak ik dit duidelijk aan 4allshop? Hoe ga ik evt te werk via de ICT waarborg, hoe pak ik dat het beste aan?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 23:27

-tom-562

Oliesjeik

Bellen? En je voorstel voorleggen?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:08:

Wat betreft wat redelijk is als termijn, kijkt de wet altijd naar redelijkheid en billijkheid. Meer recent (2012) heeft D66 geopperd dat internet een grondrecht is na advies van SIDN. VVD ging daar niet in mee. Kerry heeft zeer recent (April 2014) gesteld dat internet een grondrecht is voor iedereen.
Dat zijn geen ankers in wetten, maar is wel beeldvorming ten aanzien van wat als redelijk en billijk moet worden geacht. Het is in die zin bruikbaar als argument dat reparatie van een apparaat dat die toegang verschaft meer dringend is dan gemiddeld.
Hoe werkt dit eigenlijk bij een build waarbij je (als prijsbewuste tweaker) je componenten bij meerdere partijen koopt. Ik snap jouw argumentatie als je bijv. een volledig systeem koopt bij een partij. Maar bijvoorbeeld een videokaart, een moederbord, een processor of in dit geval een PSU is natuurlijk wanneer los gekocht geen apparaat dat toegang verschaft tot internet.

@TS,

Ik denk dat wanneer je een PC eigenlijk geen dag kan missen je zelf ook een stukje verantwoordelijkheid hebt door bijvoorbeeld een "next businessday of 24/7 advance replacement" garantie af te sluiten bij aankoop, of door een backup machine achter de hand te houden. Daar je dit niet hebt is het denk ik in dit geval om extra frustratie te voorkomen verstandig om een extra PSU te kopen zodat je door kan terwijl je huididge PSU het RMA traject in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Koop gewoon een nieuwe budget PSU en stuur die "defecte" op naar XFX via de webshop.

pricewatch: MS-Tech MS-N550-VAL

Al die ellende voor die paar tientjes? en als die dan gerepareerd is heb je gelijk een reserve back-up voeding, of restitutie van de waarde, aan jou de keuze.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Dennism
Normaal gesproken kan ik mijn PC wel missen hoor, ik ga alleen net de laatste twee maanden van mijn studie in, waardoor het net even belangrijker is dan normaal dat hij gewoon werkt. Ik kan uiteraard werken in de universiteitsbibliotheek, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan - zonder hier dieper op in te gaan is het verre van ideaal voor mij.
Het komt dus én op een verkeerd moment dat ik niet van mijn PC gebruik kan maken én 4allshop werkt niet helemaal mee zoals ik het graag zou willen zien.

@-tom-562
Misschien toch maar even bellen idd. Meestal bel ik liever niet naar bedrijven - niet altijd de beste ervaring mee gehad - maar het kan de moeite waard zijn.

@keur0000
Natuurlijk heb je een punt, het is vrij veel gedoe om een product ter waarde van zo´n vijftig euro, maar zoals ik al eerder zei knaagt het een beetje, en een paar tientjes is toch weer een paar tientjes, die ik goed voor andere zaken zou kunnen gebruiken.
Dat gezegd hebbende: ik geef ook liever niet te weinig uit aan een PSU, ook niet als reserveonderdeel. Als ik een nieuwe koop dan geef ik liever iets meer geld uit dan degene die jij voorstelt (en dan kan de gerepareerde PSU wel als backup dienen). Ik heb mij gisteren in een ander topic verdiept in PSU´s voor mijn budget. Degene die daar uitkwamen zijn wellicht aan de dure kant (tussen de 60 - 75 euro), maar dat is als ik echt kies voor vervanging voor mijn huidige model. Uiteindelijk zal ik wellicht kiezen voor een model dat een stuk goedkoper is, maar het kan geen kwaad om even te kijken wat er zoal te krijgen is en welke modellen goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 13-10 10:33

Perkouw

Moderator General Chat
En anders moet je me maar een DM sturen. Geen idee of je in de buurt woont, maar anders kan je van mij wel een werkstation of voeding lenen om die periode te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennism schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:27:
[...]

Hoe werkt dit eigenlijk bij een build waarbij je (als prijsbewuste tweaker) je componenten bij meerdere partijen koopt. Ik snap jouw argumentatie als je bijv. een volledig systeem koopt bij een partij. Maar bijvoorbeeld een videokaart, een moederbord, een processor of in dit geval een PSU is natuurlijk wanneer los gekocht geen apparaat dat toegang verschaft tot internet.
Het is wat offtopic op zich, maar goed :)

Al dit soort gevallen komen onder de noemer redelijkheid en billijkheid. Is 5 weken redelijk? Het hangt af van product, doel en aansluiting daarop van product (duurder product mag meer verwacht worden), afhankelijkheid die gemiddeld verwacht mag worden, mate van overlast, pogingen van winkel die overlast te beperken.

Een PC- voeding is specifiek voor dat, en een noodzakelijk onderdeel voor functioneren. Het is dus eenvoudig aannemelijk te maken dat overlast voeding == overlast uitval PC.

Andersom speelt ook mee, dat bij de beoordeling het de vraag zal zijn of TS andere mogelijkheden al heeft, die de overlast beperken. Smartphone met internet. Een bieb op de hoek met PCs.
Heb je nóg een PC in huis, dan is het argument ernstige overlast bijvoorbeeld snel van tafel.

Er is dus geen harde uitspraak te doen over je vraag. Het wordt normaal geacht dat koper en verkoper elkaar hun positie laten weten, dus ook de redenen voor dingen. Op die manier kan je redelijke afspraken maken en rekening met elkaar houden. Slechts waar dat niet lukt, zou je uiteindelijk moeten gaan kijken naar recht. Maar ook rechters willen dan nog er op aan sturen dat mensen alsnog samen in overleg gaan - vooral als ze vinden dat dat te weinig geprobeerd is. Uiteindelijk wil je ook niet naar een rechter of zelfs een geschillencommissie. Je wil een balans van geven en nemen. Heeeeee, dat klinkt dan weer heel erg als redelijkheid en billijkheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Perkouw
Wow! Dat is echt heel erg aardig. _/-\o_ Ik denk vooralsnog dat ik gewoon een nieuwe PSU koop en mijn oude opstuur. Ik heb dan de mogelijkheid om later weer een van de twee te verkopen of ze gewoon allebei te houden met één als backup voor noodgevallen. Ben ik ook gewoon meteen van het gedoe af. ;)
Maar mocht het zo zijn dat het toch blijft knagen of dat er extra kosten verbonden blijven aan het opsturen van mijn defecte PSU, dan neem ik je voorstel wellicht toch nog in overweging. :)

De behulpzaamheid hier op Tweakers blijft me iig verbazen, ik ben al zo vaak goed geholpen. Chapeau! _/-\o_ @iedereen hier: bedankt voor het advies :)
Pagina: 1