Toon posts:

Eerste laptop van Apple graag tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Lezer,

Apple is tot op heden alleen de leverancier van de telefoons en tablets voor mijn vriendin en mij. Wij hebben een Windows laptop en PC. Wij denken erover om over te stappen op een Apple laptop om vervolgens mogelijk ook apple tv aan te schaffen. Dat lijkt (wij zijn niet zo enorm technisch en eigenlijk ook niet veeleisend) een handige weg.

Wat willen we: in principe wordt bij ons de laptop nog vaak gebruikt voor waar de iPad voor is: internet. Tekstverwerken doen we op ons werk en slechts bij uitzondering thuis. Wel belangrijk is dat ik een hobbyfotograaf ben en de PC wordt dan ook vooral gebruikt voor fotobewerking (overigens houd ik het meestal bij Lightroom en laat ik verdere bewerking achterwege). De PC staat op zolder en de laptop slingert in de woonkamer. Het idee is nu: een kleine laptop met goede prestaties, geschikt om te internetten en foto's te bewerken (dus in principe zou dat met Capture gaan). De PC en laptop ruimen het veld. Voor het internetten en tekstverwerken is 13" voldoende en voor snelle fotobewerking ook. Mocht ik enthousiast aan het werk willen, loop ik met de laptop naar zolder en zorg dat het grote IPS scherm dat we van Dell hebben werkt met de laptop. De laptop hoeft niet bijzonder dun te zijn, dus een MacBook Pro Retina lijkt een logische keuze.

Waar ik geen ervaring mee heb, is hoe de hardware moet worden beoordeeld. Standaard komt de 13" MBP retina met 4gb intern en 128GB SSD. Voor een Windows laptop is dat aan de lage kant als je foto's gaat bewerken, maar hoe is dat bij Apple? Uitbreidingen zijn erg duur, maar als het voor het gebruik van Capture nodig is, dan moet het maar. Is de upgrade naar 8gb intern en 256gb ssd aan te bevelen voor ons gebruik? Nog andere tips/trucks voor aanschaf?

Alvast dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Als je veel met foto's aan de slag gaat is 8GB zeker geen overbodige luxe zou ik zomaar zeggen, denk dat dat wel universeel is dat meer werkgeheugen betere prestaties oplevert. Daarnaast is het ook afhankelijk van hoe je alles wil opslaan. 128GB is voldoende voor OS X en een aantal apps, maar veel foto's zorgen dat de schijf natuurlijk zo vol is. Overigens ga ik ervanuit dat ze na bewerking (of misschien al voor) op een externe schijf / NAS / etc geplaatst worden en niet standaard op de harde schijf blijven staan.

In principe zou je met 128GB en 8GB geheugen voldoende moeten hebben, maar voor 100 euro extra zou ik toch zeker aanraden om toch voor een 256GB harde schijf te gaan, zeker met oog op de toekomst omdat je vaak langer met zo'n machine doet. Mits uiteraard het budget dat verder toelaat.

Ik zou sowieso niet voor de 4GB gaan maar toch zeker voor de 8 en dan is de stap naar een 256GB SSD natuurlijk ook niet al te groot meer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Ankhie,

Dank voor je snelle reactie. De foto's zullen inderdaad extern worden opgeslagen na bewerking en zeker niet op de SSD. Maar de grotere SSD is inderdaad het overwegen waard. De laptop zal ook een tijd mee moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:29
Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:40:
Beste Ankhie,

Dank voor je snelle reactie. De foto's zullen inderdaad extern worden opgeslagen na bewerking en zeker niet op de SSD. Maar de grotere SSD is inderdaad het overwegen waard. De laptop zal ook een tijd mee moeten kunnen.
Wat ik zelf merk (op een windows pc dan) dat 128GB zo vol zit met wat programma's. Ik denk dat je (als dat in je budget past) het best met een 256GB ssd af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:58
3 jaar geleden een Air gekocht met 128GB SSD en 4GB. Het is nog steeds een heerlijk snel apparaat, het enige waar ik af en toe tegenaan loop is dat de SSD vol raakt. Vaak is dat net na een vakantie wanneer ik veel foto's importeer vanaf een camera en als ik er dan een paar full HD films (8-12GB) bij download, dan is 128GB aan de krappe kant. Als je regelmatig de foto's extern zet hoeft het echter geen probleem te zijn!

Het verhaal hierboven over de Air is natuurlijk hetzelfde met de Pro.

Maar...
We zijn ondertussen drie jaar verder, als ik op dit moment iets zou moeten aanschaffen zou ik wel voor 8GB en 256GB gaan. Dit is simpelweg wat beter future-proof en met die specs kun je nog makkelijk een jaar of 4 voorruit.

[ Voor 19% gewijzigd door SquareOne op 08-05-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Een rMBP klinkt wel als een dure keuze voor zo "weinig". Maar het is een mooi apparaat, en snel. Als je dan toch voor de rMBP gaat zou ik zeker een upgrade 8GB doen en misschien ook wel 256 GB SSD. Let wel: dit kan later niet meer!! Je hebt 128 GB zo vol en dan ben je op een gegeven moment alleen maar aan het heen en weer kopieren. Vergeet ook niet dat je je Mac nog wel 3 of 4 jaar kunt gebruiken, tegen die tijd is 8GB wel de standaard.

Investeren in een USB 3.0 externe schijf kan ook: werkt vlot en je kunt je Aperture/iPhoto (?) bibliotheken daar gewoon op beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:42

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

de geheugenuitbreiding naar 8gb is vrijwel altijd aan te raden, dus ook zeker als je wil gaan fotobewerken. SSD is een prijzige, waarschijnlijk is het sowieso praktischer de foto's op een externe schijf te bewaren dus ik zou zelf zeggen koop voor 100 euro USB 3.0 externe HDD met 1 terabyte in plaat van een 256GB SSD upgrade. Die 256GB zit namelijk net zo snel vol als 128GB als je het serieus als fotobewerkingsapparaat wil gaan gebruiken. Totaal geen praktische upgrade dus en nog duur ook.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-05-2014 19:04 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Ik zou in jouw situatie kiezen voor een Macbook Air. Deze is ruim snel genoeg voor het bewerken van foto's in lightroom. Ik het zelf een Retina 13" omdat ik deze formfactor wat mooier vindt. Als ik nu op dit moment zou moeten kiezen, dan zou ik ook kiezen voor een Macbook Air. Bovendien kun je dan 8gb geheugen kiezen samen met een 256gb SSD zonder meer uit te geven dan je voor een rMBP zou doen.

Wat betreft de overige vragen: 8gb ram zou ik sowieso kiezen. 256gb SSD... tsja, ik heb het persoonlijk niet nodig. Ik heb inmiddels meer dan 1 jaar een retina met 128gb en heb nog 50gb over. Zo lang je alle bestanden die je niet met regelmaat gebruikt maar op een externe HD zet. Ik ben het meeste ruimte kwijt aan muziek. Alle films, foto's en weet ik wat staan op een NAS. Stiekem staat je HD vaak vol met dingen die je niet of nauwelijks opent, zonde van de ruimte.

Daarbij heb ik stiekem nog best wel wat programma's die ruimte slurpen, maar zit mijn HD nog lang niet vol.
Zo heb ik Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere en Dreamweaver. Het Office pakket, Traktor Pro en Logic Pro.

[ Voor 11% gewijzigd door Huppol op 09-05-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Huppol schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:58:
Daarbij heb ik stiekem nog best wel wat programma's die ruimte slurpen, maar zit mijn HD nog lang niet vol.
Zo heb ik Adobe Photoshop, Illustrator, Premiere en Dreamweaver. Het Office pakket, Traktor Pro en Logic Pro.
Om eventueel ruimte te besparen kun je overigens het gratis Pages, Keynote, Numbers en iPhoto, iMovie en Garageband verwijderen als je het toch niet gebruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door iAR op 09-05-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:49
Ik heb op mijn MBPR met 128GB ssd ongeveer 32GB in gebruik en dat is inclusief een 10GB VmWare XP image en een 4GB Google Drive folder. Veel extra applicaties heb ik niet, het gewone spul en Aperture, VmWare Fusion en Office for Mac.

Ik sla niets lokaal op. Mijn Aperture library van 70GB staat op een Synology nas en is snel genoeg te benaderen. Films en muziek staan ook op de nas en worden gebruikt door een Sonos speler en een Dune mediaplayer. Als je wat meer computers in huis hebt wordt het steeds zinvoller om je data centraal op te slaan.

Als de Macbook echter je primaire bron van data wordt zou ik zeker een grotere ssd nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:39
Waarom geen iMac? Voor het internetten en dergelijke heb je al een iPad. Met iMac 21.5" heb je een groter scherm en met fusion drive heb je een snel systeem met veel opslag. Tevens is deze sneller voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Huppol schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:58:
Ik zou in jouw situatie kiezen voor een Macbook Air. Deze is ruim snel genoeg voor het bewerken van foto's in lightroom. Ik het zelf een Retina 13" omdat ik deze formfactor wat mooier vindt. Als ik nu op dit moment zou moeten kiezen, dan zou ik ook kiezen voor een Macbook Air. Bovendien kun je dan 8gb geheugen kiezen samen met een 256gb SSD zonder meer uit te geven dan je voor een rMBP zou doen.

Wat betreft de overige vragen: 8gb ram zou ik sowieso kiezen. 256gb SSD... tsja, ik heb het persoonlijk niet nodig. Ik heb inmiddels meer dan 1 jaar een retina met 128gb en heb nog 50gb over. Zo lang je alle bestanden die je niet met regelmaat gebruikt maar op een externe HD zet. Ik ben het meeste ruimte kwijt aan muziek. Alle films, foto's en weet ik wat staan op een NAS. Stiekem staat je HD vaak vol met dingen die je niet of nauwelijks opent, zonde van de ruimte.

De air is helemaal niet zo geweldig voor fotobewerking, vanwege de lage schermresolutie (1440*900). Ik zou voor de MBPr gaan. Ook de CPU laat te wensen over bij bepaalde handelingen op fotogebied.

Bron : Ik heb zelf een MBA 13inch , medio 2011 , en gebruik o.a. GIMP voor de grafische dingetjes die mij als web developer zo af en toe overkomen. :9

[ Voor 7% gewijzigd door ongewoongewoon op 20-05-2014 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Als je (bulk)data extern opslaat is een 128gb SSD meer dan genoeg.
Wat geheugen betreft, 8 of meer gb kan handig zijn indien je ook daadwerkelijk veel apps of zeer grote bronbestanden wil gaan bewerken: vaak is het (net als met een ssd) significant goedkoper als je het zelf plaatst.
Ik zou gewoon voor een air gaan, lekker handzaam en heeft in principe genoeg power.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1