Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Anders wordt het misschien als een echte brom/snorfiets gezien: rijwiel met hulpmotor. Verzekeringsplichtig en boven de 25 km/h helmplichtig.
Signatures zijn voor boomers.
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Signatures zijn voor boomers.
Het lijkt me duidelijk ongewenst: lawaai en vervuiling is precies wat je niet wil van een elektrische fiets. Maar of het verboden is? Je bent vast de eerste met dit idee.
Sowieso, kun je niet beter een 2e accupack erop zetten als je het om de range te doen is?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Vaak bu'j te bang!
Standaard princiepe in elke dieseltrein.-tom-562 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:23:
Lijkt mij verre van efficient
Je slaat zelfs een stappen over.
Verliezen van centrale naar huis, verliezen in je laadcircuit. geen energiebelasting.
Maar zoals !null ook aangeeft, het zal zeker niet stil zijn. Ook al laat je de motor in een ideaal toerengebied werken (stil, maar toch kracht genoeg) zal het niet aangenaam zijn. Althans, dat is mijn idee zo.
(en om eerlijk te zijn, die treinen van Breng zijn niet stil)
Maar, kan de motor (neem aan luchtgekoeld) wel voldoende koeling krijgen? Hij zal op de bagagedrager gemonteerd worden, en zit uit de wind daardoor. En waar laat je - ook veiligheid - de brandstofvoorraad?
Zolang de motor niet zelf verantwoordelijk is voor de aandrijving en de fiets verder niet aangepast is (in de zin van hogere snelheid) zal de RDW / Verzekering er niet direct moeilijk over gaan doen.
(Mijn mening, geen garantie)
Hoe dan ook, succes met het uitwerken van je idee. Zonder nieuwe ideeën zal er ook niets nieuws meer komen.
[ Voor 5% gewijzigd door [Mad Max] op 08-05-2014 09:35 . Reden: Optisch ]
Dit is geen grote diesel, het is een superklein benzine motortje. Is nogal een verschil.
Plus, dieseltreinen zijn er veel minder, meeste zijn toch echt elektrisch.
Die verliezen zijn peanuts met de verliezen in een brandstofmotorJe slaat zelfs een stappen over.
Verliezen van centrale naar huis, verliezen in je laadcircuit. geen energiebelasting.
Een e-bike is prima uitgedacht, en elektrische verliezen zijn klein. Vind je het bereik niet genoeg zou ik proberen de accu capaciteit te vergroten.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De verleizen in de brandstofmotor vs verlliezen in de centrale heb ik het niet over gehad, je legt een kromme vergelijking
En ik had niet over energiebelasting moeten beginnen dat was bullshit en heeft niets met efficientie te maken
[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 08-05-2014 09:50 ]
ik zou dit eens lezen
http://www.rdw.nl/sites/i...x?path=Portal/IGK/Brommer
[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 08-05-2014 10:03 ]
Hier wordt het ook wel duidelijk uitgelegd. Zolang het slechts trapondersteuning is, is het een fiets. Wordt de fiets ook zonder trappen voortgedreven is het een snorfiets.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dit is geen grote dieselloc, dit is een goedkoop simpel Chinees hoogst inefficiënt 2-takt motortje. Appels met peren vergelijken dusfish schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:27:
[...]
Standaard princiepe in elke dieseltrein.
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 08-05-2014 10:13 ]
Vaak bu'j te bang!
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Als kosten besparen je doel is, dan denk ik dat een vervangende accu goedkoper is. Zelfs al heb je al een minibike-motor, tank, generator liggen, en toegang tot een werkplaats moet je nog steeds alles zien te bevestigen.auto660 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 08:29:
Hallo,
Ik heb net mijn tweaker spirit er op los gelaten om goedkoop een e-bike te kunnen rijden met een aardige actieradius. Ik dacht er aan om een 24 Volt e-bike te kopen waarvan de accu's defect zijn en vervolgens een generator achterop de bagagedrager te maken in de vorm van een minibike motortje waar dan een 24 Volt dynamo aan zit. Is dit wettelijk mogelijk of hebben ze dit (ook) al dichtgetimmerd? Ik kan het namelijk nergens vinden en ik weet dat er hier behoorlijk wat kennis dus ik probeer het hier dan maar even
Het zal waarschijnlijk flink wat tweaken nodig hebben om het goed te laten werken. Aangezien de electromotor dynamisch belast wordt en je motor een constate output zal leveren zal het verre van efficient zijn omdat je geen manier hebt om deze op elkaar af te stemmen, en dan nog steeds is het lawaaierig, vervuilend, zwaar en ongebruiksvriendelijk en potentieel gevaarlijk.
Het ombouwen van een fiets naar een "brommer" is overginds een stuk makkelijker, dan ben je klaar met een motor op de bagagedrager, een tandwiel er op, en een ketting naar je achterwiel dat een extra tandwiel aan de linkerkant heeft.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Die dingen zijn niet echt gebouwd op levensduur voor zover ik weet. Wellicht wordt je de eerste fietser met een bekeuring vanwege het lawaai, want ook op de fiets is onnodig lawaai produceren ongetwijfeld verboden onder een (milieu)wet.auto660 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:54:
Het motortje wordt eentje van een minibike, deze heeft 3pk (dus genoeg vermogen) en is geforceerd gekoeld dus koeling is ook geen probleem. Het lawaai maakt mij ook niet zo uitIk ga eens naar de rdw bellen.
Ruim 2 kW verbrandingsmotor is ook wat veel voor een aandrijving van misschien 100W.
Ik heb wel vaker gefantaseerd over een motorfiets met trapondersteuning. Met name in de winter lijkt het me heel fijn om mezelf warm te trappen. Maar i.p.v. dat de fiets dan 50% van het vermogen levert, levert de motor 99% van het vermogen, en ikzelf 1%. Genoeg om ruim 120 te rijden
Klopt, maar dieselelektrische aandrijving bij bijvoorbeeld een trein heeft niet per se efficientie als doel.fish schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:27:
[...]
Standaard princiepe in elke dieseltrein.
Dus zo lang er geen aandrijving is zonder trappen en hij niet harder kan dan 25km/u is het geen snorfiets. Het lijkt mij dat de manier van energieopwekking dan niet relevant is en het mag, of je het moet willen als serieus vervoermiddel is een tweede. Leuk knutselprojectje, dat wel.Standeman schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:07:
Is het eindresultaat niet gewoon hetzelfde als een spartamet? Ja, er wordt gebruik gemaakt van een dynamo die een electrische motor voedt, maar eigenlijk zie ik bijzonder weinig verschil. Voor de wet zal het ook niet veel uitmaken, denk ik dan.
Hier wordt het ook wel duidelijk uitgelegd. Zolang het slechts trapondersteuning is, is het een fiets. Wordt de fiets ook zonder trappen voortgedreven is het een snorfiets.
Verwijderd
Zo'n Chinees tweetakt k-u-t-motortje moet ook wel stil te krijgen zijn (vraag mij niet hoe).
De benzine-elektrische fiets, een leuk idee!
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_08-05-2014fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;
Er wordt nergens gesproken over accu's. De hulpmotor is electrisch en zolang deze gekoppeld is aan een trapsensor en niet sneller gaat dan 25 km/h voldoe je dus aan de vrijstelling.
Je zal in je systeem wel een accu kunnen opnemen. Dan krijg je een hybride systeem a la Toyota.
Het overtollig vermogen wat je niet gebruikt, wordt gebruikt om de accu te vullen. Anders blijft het toerental van je motor pingpongen wat zeer inefficiënt is.
Het enige wat je hiermee bereikt (met of zonder bufferaccu) is dat je actieradius flink groter wordt. Maar goedkoper zal het absoluut niet zijn.
Het maximaal vermogen voor een ebike is 250 Watt.auto660 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:54:
Het motortje wordt eentje van een minibike, deze heeft 3pk (dus genoeg vermogen) en is geforceerd gekoeld dus koeling is ook geen probleem. Het lawaai maakt mij ook niet zo uitIk ga eens naar de rdw bellen.
De meeste modellen die je koopt hebben al een 150 tot 250 Watt motor in het wiel. Als je daar een andere motor bij zet is het dus geen ebike meer.
En 3pk is al >2,2kW
Dan wordt het dus een bromfiets, ook al moet je nog steeds trappen. En dan heb je een kenteken (en dus keuring) nodig.
Ook kun je niet zomaar een motor + dynamo aansluiten in plaats van een accu.
De accu repareren of vervangen is een stuk makkelijker, goedkoper en legaler.
De wijzen komen uit het Oosten!