Nieuwe game PC, twijfel tussen i5/i7

Pagina: 1
Acties:

• d0pethr0ne
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-02-2022
Hallo iedereen, ik wil een nieuwe game-pc aanschaffen omdat mijn huidige PC aan vervanging toe is en ik er geen games meer op kan spelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (FPS/MMORPG). Geen video-editing. Graag wel 60FPS of hoger.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs?
Maximumprijs €1500, maar ik ging de topics in dit forum af en daar zaten de meeste game-pc's niet boven de €1100 euro. Ik heb daarom ook diezelfde prijsklasse aangehouden.

In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?3
Inclusief assemblage en verzendkosten, ik heb al lang niks meer met het bouwen van PC's gedaan en wil de tijd er ook niet aan spenderen. Bovendien staat mijn huidige PC op overlijden en wil ik zsm een nieuw systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Toetsenbord heb ik, heb wel een nieuwe muis nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie productlijst. Ik weet alleen niet of ik er ook een geluidskaart bij moet bestellen. Bij de laatste topics en bij de Desktop Best Buy guide wordt niet over een geluidskaart gesproken. Hetzelfde met een netwerkkaart?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Als de PC maar stiller is dan mijn huidige videokaart. Ding maakt echt een herrie, net een afzuigkap. (Nivida GeForce 8800GT)

Ga je overklokken?
Nee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,50€ 167,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,93€ 70,93
1MSI GeForce GTX 780 Gaming€ 421,04€ 421,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Corsair Obsidian 450D€ 92,-€ 92,-
1Logitech G400s Gaming Mouse€ 42,70€ 42,70
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1OCZ OCZ-ZT650W-EU€ 39,90€ 39,90
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.058,62

Ik twijfel tussen i5 of i7. Ik lees dat i7 niet nodig is voor gamen, maar tegelijkertijd lees ik deze week er een nieuwe game Wolfenstein:New World Order de i7 als recommended stats heeft (Intel Core i7 or equivalent AMD) Ik wil deze game graag goed kunnen draaien, en wil niet over een jaar toch een i7 moeten aanschaffen voor upcoming games.

Iemand op of aanmerkingen? Is het de moeite waard om een i7 te halen? En wat krijg ik meer als ik er nog €400 bij stop behalve alleen iets hogere FPS?

Elke tip of opmerking is welkom, zit al 4 dagen te twijfelen over wat ik nu het beste kan doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21

D4NG3R

kiwi

:)

Het is leuk dat Wolfenstein een i7 als recommended heeft staan, maar de IDTech5 engine kan niet overweg met Hyperthreading. Het gaat in de specificaties om een oude eerste generatie i7, de 930 - welke lekker stof hapt achter een moderne i5.

Op welke resolutie ben je van plan om te gaan gamen? Is dit (een eind) boven de 1920x1200? Want dan is een R9 290X het overwegen waard.

Om wat andere vragen te beantwoorden:

Geluidskaart - tenzij jij audiofiel bent met een geluidsset van €1500,- voegt een geluidskaart niks toe. De kwaliteit gaat niet omhoog, je krijgt enkel meer (software) opties en aansluitingen om mee te spelen.

Netwerkkaart - Zelfde idee, zelfs mijn oude C2D systeem uit 2007 met een 1Gbit/s onboard chip haalt gewoon lekker 110MB/s (880Mbit/s). Maak je daar geen zorgen om.

Verder is het een mooi lijstje, ik zou er alleen een koeler bij plaatsen. stilte echt zo belangrijk is: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 08-05-2014 03:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• d0pethr0ne
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-02-2022
Nee ben niet van plan boven 1900x1200 te gaan gamen.

Ik zie nu op azerty dat de Gigabyte G1.Sniper B5 niet leverbaar is. Is er een vergelijkbaar alternatief?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:21

D4NG3R

kiwi

:)

Moet het bij Azerty? De voeding is daar namelijk niet te krijgen.

Afuture heeft de meeste onderdelen (Heb ze niet allemaal bekeken) en bouwt alles ook gewoon voor je op. (Al ben ik persoonlijk meer fan van Azerty, maar als je echt haast hebt bij de aankoop is Afuture ook niet verkeerd hoor ;) ) .

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 08-05-2014 03:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zou eerder kijken naar een duurdere videokaart of SLI voordat ik naar een i7 zou kijken. Games zijn überhaupt niet geweldig met multiprocessing, dus de i7 voegt, zoals al is gezegd, weinig toe.

De laatste keer dat ik keek waren CPU's van AMD niet bepaald geweldig op single processing en dergelijke. AMD gooit graag een flinke hoeveelheid cores op hun high end modellen, maar enkele series geleden kon je voor games beter Intel nemen, want die waren stukken beter in het faciliteren van dat handjevol processen die je spel start. Uiteraard is de markt constant in flux, misschien dat het nu minder op gaat dan eerder. En natuurlijk hoeft dit niet op te gaan voor lower end machines, aangezien AMD wel nog wel eens een prijsvechter wil zijn, maar dat is hier niet van toepassing, aangezien het gaat om een tamelijk high end machine.

Overigens is mijn ervaring met geluidskaarten dat het ook een verschil kan maken op 60 euro surround sets. Ik moet wel bekennen sinds mijn P45 bordje (behoorlijk lang geleden dus) niet meer onboard audio heb vergeleken met een losse geluidskaart, maar ik merkte destijds wel verschil. Mijn onboard audio (een of ander destijds veelgebruikte chip van Realtek) maakte van geluiden een beetje een brei, waarbij de positie van de geluidsbron in games niet goed vast te stellen was. Mijn Xfi lange naam kaart was daar merkbaar beter in. Wel had ik een van de duurdere kaarten, die normaal een euro of 120 kostte, en niet een of andere goedkope Xtreme Music, en dan nog scheelde het ook weer niet extreem veel. Het was merkbaar, maar ik weet niet of ik er honderd piek voor over zou hebben gehad. Ik had het via V&A voor 40 euro, en met die uitgave was ik ook zeker niet ontevreden. Of ik ook verschil merkte in geluidskwaliteit kan ik me ook niet echt meer herinneren. Ik weet niet of onboard audio chips ondertussen verbeterd zijn. Als dat niet het geval is verwacht ik wel dat je met een losse geluidskaart betere audio kan krijgen, maar het is wel waar dat tenzij je een echte audiofiel bent, met enorm dure speakers en gevoelige oren, het verschil niet heel groot zal zijn. Ik ervaarde het destijds als merkbaar, maar ik ga niet gooien met termen als "wereld van verschil", zo goed was het ook weer niet. Als je voor een paar tientjes een van de betere geluidskaarten op de kop kan tikken, dan zou dat wellicht het proberen waard kunnen zijn, maar ik zou een kaart met een echt goede naam (en bijbehorende prijskaart) niet voor de nieuwprijs willen aanschaffen. Zo slecht is onboard audio ook weer niet.

En over geluid gesproken, zoals hiervoor gezegd is even goed naar je koelers kijken inderdaad aan te raden. Ook lijkt AMD nogal bekend te staan om luidruchtige koelers op hun videokaarten, dus daarop wil je ook wel een aftermarket koeler, mocht je AMD videokaarten overwegen. Ik geloof dat kasten ook soms uitmaken. Volgens deze review is de kast niet echt slecht qua geluid, maar ook niet bijster goed. Mogelijk is deze een alternatief: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window
En volgens een tweakers.net review die ik vond is deze misschien nog wel iets stiller: pricewatch: Cooler Master Silencio 650
En zo zijn er nog wel de nodige tests, benchmarks en onderzoeken te vinden over hoe goed kasten zijn in geluiddemping, als geluidsproductie een serieus issue is.

En als je erg fancy wil doen bestaan er nog fan controllers, om je ventilatoren harder of zachter te zetten, maar zelf zie ik daar niet zo'n heil in.

[ Voor 24% gewijzigd door Amanoo op 08-05-2014 05:04 ]

Verwijderd

Het is echt onzin om te zeggen dat je een heel duur audio systeem nodig moet hebben om wat te merken van een geluidskaart
http://www.overclock.net/...ecommended-audio-products
Lees bij deze even de geluidskaarten door, je kan op dit moment voor circa 30/35 euro een prima geluidskaart kopen. En dit ga je wel degelijk merken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 09:41:
Het is echt onzin om te zeggen dat je een heel duur audio systeem nodig moet hebben om wat te merken van een geluidskaart
http://www.overclock.net/...ecommended-audio-products
Lees bij deze even de geluidskaarten door, je kan op dit moment voor circa 30/35 euro een prima geluidskaart kopen. En dit ga je wel degelijk merken.
Merk je vrijwel niks van. Ik ben met mijn Z5500 set van een geluidskaart naar de mobo gegaan (met optische uitgang), merkte geen verschil. Alleen voor professioneel gebruik heeft een geluidskaart nu meerwaarde.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:29

Rick-Jan

always connected

Verwijderd schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:40:
[...]

Merk je vrijwel niks van. Ik ben met mijn Z5500 set van een geluidskaart naar de mobo gegaan (met optische uitgang), merkte geen verschil. Alleen voor professioneel gebruik heeft een geluidskaart nu meerwaarde.
Heb ik juist hele andere ervaringen mee (z906), Soundblaster recon3d kaart ipv moederbord GROOT verschil. Meer tonen, tijdens gamen hoorde ik bijvoorbeeld omgevingsgeluiden In game die eerst niet te horen waren, en de algehele kwaliteit een stukje beter.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:45

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dit hangt heel erg af van de gebruikte onderdelen. Nu zit op de Gigabyte een goede 'versterker' en een creative geluidschip. En ook de laatste realtek chips zijn erg goed (1150 uit mijn hoofd).

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-04 12:52
Die 400 euro moet je lekker bewaren en dan kun je over een jaar of twee of een nieuwe high-end kaart kopen, of een tweede kaart erbij prikken voor SLI. Een 780 is geweldig gamen op dit moment.

Verwijderd

DarkBlaze schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:15:
Dit hangt heel erg af van de gebruikte onderdelen. Nu zit op de Gigabyte een goede 'versterker' en een creative geluidschip. En ook de laatste realtek chips zijn erg goed (1150 uit mijn hoofd).
Ja, en op die Sniper zit ook een goede geluidschip. Geluidskaart erbij kopen hoeft echt niet.
Pagina: 1