Voor het eerst een gaming desktop maken

Pagina: 1
Acties:

• Joeybartels
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06-2020
Hallo allemaal,

Ik wil voor het eerst een game desktop in elkaar zetten.
Ik heb mijn best gedaan om mij via websites en andere posts hier op dit forum te informeren en heb al het een en ander bij elkaar gezocht. Hier komt bij mij echter nog erg veel onzekerheid om de hoek kijken.

Mijn budget: +- €900,- (exclusief randapparatuur)

Waar ik mijn desktop voor wil gebruiken is strikt het gamen. Ik wil nieuwe games op goede settings willen draaien met een goede fps. Ik heb geen behoefte aan videobewerking of streamen.
Tijdens het gamen wil ik wel gebruik maken van Skype, Teamspeak of andere communicatiemiddelen.

Dit is wat ik tot dusver heb bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 187,50€ 187,50
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 189,-€ 189,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 80,65€ 80,65
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 22,03€ 22,03
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 63,-€ 63,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1Cooler Master VS V550S€ 74,94€ 74,94
1Samsung 840 EVO 120GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,42

Als het goed is, is het bovenstaande alles wat ik nodig heb om een desktop compleet te maken, alleen mist het moederboord en de kast zelf. (Mocht dit niet zo zijn: ik hoor het heel graag!)
Ik heb geen idee wat voor moederboord en kast ik bij deze setup moet aanschaffen, tips?

Ik zal mijn keuzes motiveren, ik hoop feedback te krijgen of dit juiste keuzes zijn en of er eventueel een ander beter/goedkoper alternatief is voor de producten die ik heb uitgekozen.

processor

Ik begreep dat deze het best is voor wat ik ermee wil, enkel gamen.

Processorkoeler

Lijkt me een goede koeler voor een mooie prijs, weinig geluidproductie ook.

Videokaart

Dit was een grote gok eigenlijk, ik snap niks van het hele 'benchmark' gebeuren.
Is deze videokaart goed genoeg om nieuwe games op ultra te spelen met een goede fps?

Intern geheugen

Ik begreep dat 8 gig meer als voldoende is en 16 gig op het moment een overkill zal zijn.
Ook DDR3-1600 zou op het moment goed genoeg zijn, of is het toch verstandig om voor een betere serie te gaan?

SSD

Ik las ergens dat deze serie het beste is op het moment. 120GB lijkt mij genoeg.

Interne harde schijf

Ik begreep dat WD een goed merk is en een red label ook een goed iets is. Verder lijkt 2TB meer als genoeg. Is deze ook qua rotatiesnelheid goed?

Optische schijf

Ik kon weinig informatie vinden over wat een goede optische schijf moet doen. En of er wel verschil in zit. Deze gekozen omdat het een goedkope variant is.

Voeding

Ook over de voeding kon ik weinig terugvinden. Is deze goed voor al het bovenstaande?

In ieder geval bedankt voor het lezen, ik ontvang erg graag feedback en antwoord op mijn vragen _/-\o_

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Een moederbord moet, dit is nodig in ALLE computers.
Hier verbind je alle onderdelen van je computer aan.
Een kast is ook nodig, anders is je computer veel kwetsbaarder.

EDIT: Als je nog een kast zoekt, dan heb ik er een voor je: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black
Ik heb hier veel goede verhalen over gehoord, vooral dat kabels heel makkelijk weg te werken zijn.

Ik heb pas nog met een vriend een computer gebouwd, deze had dit moederbord: pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming

[ Voor 63% gewijzigd door teunw op 08-05-2014 00:16 ]

• Joeybartels
teunwillems schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 00:13:
Een moederbord moet, dit is nodig in ALLE computers.
Hier verbind je alle onderdelen van je computer aan.
Een kast is ook nodig, anders is je computer veel kwetsbaarder.
Ik begrijp dat dit volledig noodzakelijk is.
Ik begrijp van dit onderdeel helaas te weinig om hierin een goede keuze te maken, Ik begrijp niet zo goed waar ik op moet letten bij het aanschaffen van het moederboord en de kast.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:45

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Bij het moederbord geld eigenlijk drie dingen
1. Wil je gaan overclocken, zo ja? -> Z chipset moederbord.
2. Welk formaat behuizing wil je -> zal altijd maximaal net zo groot mogen zijn als je behuizing.
3. Waar hecht je verder zelf nog waarde aan dingen als: beter geluid of een betere netwerk kaart.

Voor de behuizing geld het zelfde:
Wil je iets dat stil is? of maakt je dat niet zo veel uit maar moet hij er juist weer mooi uit zien. Maakt het formaat je niet uit of heb je het liefst iets dat zo klein mogelijk is.

[ Voor 26% gewijzigd door DarkBlaze op 08-05-2014 00:21 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• teunw
In ieder geval moet je ervoor zorgen dat het moederbord past in de kast.

Dit kun je zien aan het maat van de kast/moederbord, en worden vaak aangegeven met ATX standaarden.
Dit zijn afgesproken maten waarin deze gemaakt worden, zodat alles makkelijk past.
In volgorde van groot naar klein: XL-ATX, ATX, µATX (ook wel micro-ATX), Mini-ITX, dit zijn de meest gebruikte.
De meeste mensen gebruiken normaal ATX of µATX.
Zolang je zorgt dat de kast groter is dan het moederbord, gaat het in de meeste gevallen wel.

[ Voor 10% gewijzigd door teunw op 08-05-2014 00:22 . Reden: ITX ipv ATX ]

• Joeybartels
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik hecht niet erg veel waarde aan mooiheid en de grootte van de kast.
Gewoon een simpele zwarte kast is prima.

Wat mij hierin belangrijk lijkt is dat alles goed gekoeld kan worden.
Extra optie als in een netwerkkaart lijkt me niet nodig, aangezien mijn voorkeur uitgaat naar internet via de kabel. ( of heeft een netwerkkaart ook invloed op deze verbindingsvorm?)

Verder zal ik veel een headset gaan gebruiken, dan lijkt mij standaard geluid voldoende. Maar hoe dit allemaal precies werkt weet ik dus niet.

Hoe zit het verder qua aansluitingen als USB, HDMI, geluid.. Dit komt toch uit het moederboord? Er moeten dan in de kast toch net zoveel uitgangen zitten als er uitgangen uit het moederboord komen?

Overclocken is op het moment iets waar ik helemaal geen verstand van heb. Maar als het veel verbetering oplevert is het wel iets wat ik op termijn zou willen proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joeybartels op 08-05-2014 01:00 ]

• teunw
Joeybartels schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 00:58:
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik hecht niet erg veel waarde aan mooiheid en de grootte van de kast.
Gewoon een simpele zwarte kast is prima.

Wat mij hierin belangrijk lijkt is dat alles goed gekoeld kan worden.
Extra optie als in een netwerkkaart lijkt me niet nodig, aangezien mijn voorkeur uitgaat naar internet via de kabel. ( of heeft een netwerkkaart ook invloed op deze verbindingsvorm?)

Verder zal ik veel een headset gaan gebruiken, dan lijkt mij standaard geluid voldoende. Maar hoe dit allemaal precies werkt weet ik dus niet.

Hoe zit het verder qua aansluitingen als USB, HDMI, geluid.. Dit komt toch uit het moederboord? Er moeten dan in de kast toch net zoveel uitgangen zitten als er uitgangen uit het moederboord komen?
De aansluiten die (bijna) altijd in moederborden zitten zijn,
  • Usb aansluitingen, meestal 2.0 en 3.0.
    Vaak is het zo dat 3.0 aansluitingen pas werken met een driver, maar 2.0 werkt zonder drivers.
    Hier zou ik dan ook toetsenborden/muizen op aansluiten, zodat je kunt navigeren bij het installeren van Windows of in de BIOS vooruit kunt.
  • HDMI, DVI of VGA voor video, Die aansluitingen zijn voor CPU met een ingebouwde videokaart, of een kaart die in het moederbord zit.
    Als je een videokaart hebt, moet je de aansluitingen daarvan gebruiken.
  • P/S 2 aansluitingen voor toetsenborden en muizen, deze zijn wel oud.
  • Audio aansluitingen, 3,5mm, digitaal- coax of optisch. (Geluidskaart inbegrepen)
  • Een netwerk aansluiting voor kabels, maar sommige komen met WIFI. (Dus netwerkkaart inbegrepen)
Er komen nog wel meer aansluitingen uit het moederbord.
Deze komen uit in je computerkast, dus zie je ze niet vanaf de achterkant.
Vaak kun je voor WIFI ook nog aparte kaarten kopen, die je aan het moederbord maakt.

De aansluitingen zitten dus in het moederbord ingebouwd, je krijgt daarom ook bij het moederbord een 'io shield', dit is een metalen plaatje in een afgesproken maat.
Deze klik je dan in de kast, en hier steken dan al die aansluitingen uit.
Dus voor de kast maakt het niet uit wat voor aansluitingen je hebt.

Hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1370361957.png

[ Voor 22% gewijzigd door teunw op 08-05-2014 01:15 ]

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06-2025
Waarschijnlijk heb je al naar de Desktop Best Buy Guide gekeken, maar ik wel er toch even naar verwijzen.

Aangezien je net begint met je eigen systeem bouwen en nog niet zo zeker van je zelf bent zou ik niet gaan overclocken. De "K" versie betekent dat je een CPU hebt die bedoelt is om te gaan overclocken. Ik zou ook niet voor de duurste gaan want aan de prestaties merk je het eigenlijk toch niet.

Voor de video kaart zou ik dan een videokaart tot de 270 euro uitzoeken. Dan blijf je netjes rond de 900. Dit kan een R9 280x (AMD) of een GTX 770 (Nvidia) gaan. Je wilt op goede settings spelen. Hier valt echter niet veel over te zeggen als we niet weten op wat voor een resolutie je wilt gaan spelen. Aantal Inch maakt niet uit maar de hoeveelheid beeldpunten wel. De meeste beeldschermen hebben tegenwoordig een resolutie van 1920x1080 (Full HD 1080p). Merk zal niet veel uitmaken qua prestaties. Zelf ben ik tevreden over het geluid dat mijn MSI kaart maakt (of juist het gebrek eraan).

De keuze voor je SSD is goed, maar je zou eventueel naar die van de Best Buy Guide kijken.

Hier dan even een aangepaste Best Buy Guide voor jou:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,50€ 167,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,93€ 70,93
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 264,95€ 264,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,07

Als je van het moederbord gaat afwijken let dan goed op of het geheugen dat je gekozen hebt ook werkt met dat moederbord. Ik ben hier van uitgegaan dat de mensen van de Best Buy Guide dit al hebben uitgezocht. (Je weet maar nooit ... assumption is the mother of all fuck ups).

Keuze van een extra processor koeler heb ik even achterwegen gelaten. Als je altijd met een headset achter je computer zit hoor je de standaard koeler waarschijnlijk niet. Ook moet je op letten bij de keuze van je koeler of deze in de kast past.

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-04 14:40
En 120GB SSD heb je zo vol met games. Persoonlijk zou ik uitwijken naar wat meer GB's.

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-02 10:17
Ik begrijp dat je zelf de pc gaat samenbouwen? Of zoek je alleen de componenten op om te laten samenbouwen bij een winkel. In het 2e geval moet je opletten dat alle componenten wel bij die zelfde leverancier te krijgen zijn. Of je laat hem natuurlijk samenbouwen door een kennis/tweakert.

Ik ben bang dat als ik zo je posts zie, heb je niet veel verstand van het samenbouwen (no offense!!!!). En dan is het bouwen soms een lastig en tricky traject om te doen. (veel handleidingen lezen en filmpjes checken doet overigens ook wonderen).

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Verwijderd

Ik kan me aardig vinden in de opzet van Stonehawk, met name wat betreft de processorkeuze en videokaart, de twee belangrijkste onderdelen. Of je een alternatieve CPU cooler wilt gebruiken moet je zelf weten, je zou ook kunnen kijken hoe de geluidsproductie van de stock cooler is en eventueel later vervangen.
Ik weet niet of je veel spellen speelt die veel ruimte in beslag nemen, maar als je 40GB+ opslag nodig hebt voor de spellen, de 120GB SSD een beetje krap zal worden.
Bij het kiezen van een moederboard zou ik eerst op een rij zetten welke apparatuur je wilt aansluiten. Wil je 2 of 4 reepjes RAM kwijt kunnen, hoe veel SATA aansluitingen heb je nodig voor je harde schijven, optische drive etc? De SSD heeft een hoge doorvoersnelheid en heeft dus een SATA600 aansluiting nodig om de snelheid goed te benutten. Dat moet je dus ook op je moederboard hebben.

Als je op die manier gestructureerd alle aansluitingen op een rij hebt, is het best makkelijk om een moederboard te vinden. Het is ook meteen een makkelijk spiekblaadje voor als je de pc in elkaar gaat zetten!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 13:54
Die WD Red HDD eruit en een Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB erin.
De Seagate is goedkoper en als je de benchmarks tussen de WD en de Seagate vergelijkt dan is de Seagate toch duidelijk een stuk sneller. Betere bang voor je buck dus en ook scheelt het je geld.

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Benchmarks te vinden op Tomshardware.

http://www.tomshardware.c...-2013/benchmarks,134.html

Als je nog een nieuwe kast zoekt, kijk dan ff bij het merk Bitfenix, Erg mooie kasten met veel opberg ruimte voor onderdelen, cablemanagement en dergelijke. Ook zijn de kasten erg goedkoop maar dit gaat niet ten koste van de kwalitiet. Vooral de Shinobi en Ronin kasten van Bitfenix hebben erg goede beoordelingen.

pricewatch: BitFenix Shinobi

pricewatch: BitFenix Shinobi Window

pricewatch: BitFenix Shinobi Window

pricewatch: BitFenix Ronin

Verder zit er vrij weinig verschil in daadwerkelijk gebruik tussen de R9 270x en GTX760. Als gamer zul geen verschil tussen deze kaarten merken behalve dat de R9 270X van AMD goedkoper is.
Persoonlijk vind ik de R9 270X een betere keuze en ook is deze in bepaalde belangrijke benchmarks sneller dan de GTX760. Dit is echter wel een groot discussie punt maar de benchmarks vind je hieronder en dan zie je ook duidelijk dat deze kaarten gelijk op komen terwijl de R9 270X verkrijgbaar is voor minder geld.

http://www.anandtech.com/bench/product/1043?vs=1038

Zelf heb ik ook onlangs een game pc voor mezelf samen gesteld zonder videokaart. Deze wordt binnenkort vervangen voor een R9 270X Hawk van MSI.
Mijn build kan je vinden in men sig. Als je niet aan overclocken doet heb je genoeg aan een I5 4570 zoals boven vermeld. Deze CPU is net zo goed als de 4670K alleen kan je niet overclocken. Als je niet overclocked ben je ook veel goedkoper uit met het moederbord aangezien je dan voor een B85 of H87 chipset kan gaan. Ik ben voor B85 gegaan omdat H87 niet veel meerwaarde gaf. Het geld dat je hiermee zou uitsparen zou je eventueel kunnen gebruiken voor een betere videokaart of gewoon in je zak steken.

Intel Core i5 4570 Boxed
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed

MSI B85-G43
pricewatch: MSI B85-G43

[ Voor 75% gewijzigd door melek-taus op 08-05-2014 09:44 ]

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

• TweakingRens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-01 09:20

TweakingRens

Dondersteen

Ik ben het geheel eens met de build van stonehawk, dat ziet er een stuk beter uit. Alternatief kun je ook gaan voor een FX-8320. Die is een stuk goedkoper en vrijwel net zo goede performance. Je zal dan budget over hebben voor een aftermarket koeler (gelid tranquillo is een goed en goedkoop model) Dit zorgt ervoor dat je CPU koeler loopt en dat er minder geluid uit je kast komt. Dan kun je er meteen ook een wat grotere SSD in gooien (geen idee hoe je nou eigenlijk pricewatch stuff linkt, maar de crucial 240GB is amper duurder dan die Samsung 840 EVO 130 gb...
Ook voor de videokaart maakt het merk weinig uit, behalve de koeler. Zoek daarvan zelf wat reviews op, zodat je kan kijken wat je zelf het fijnst vindt: goede koeling, weinig geluid of een lage prijs.
Wat ik vooral wil zeggen: neem van niemand (ook van mij) direct iets aan en educate yourself

[ Voor 6% gewijzigd door TweakingRens op 08-05-2014 10:23 . Reden: extra content woohoo! ]

Wat grappig! Niet grappig van 'ha-ha', maar meer van 'Goh wat interessant' soort van grappig.

• teunw
Tweakingklaas schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:21:
(geen idee hoe je nou eigenlijk pricewatch stuff linkt
Gewoon de link uit de adresbalk kopieren, tweakers zet er dan automatisch alles bij.
Voorbeeld: pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
Voordat ik nog meer ga reageren, wacht ik even op Joey.
Even tijd geven om alle posts te laten bezinken :)

[ Voor 15% gewijzigd door teunw op 08-05-2014 11:00 ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Downscalen qua behuizing naar een 200R (nog steeds een zeer degelijke behuizing zonder poespas) en een i5 met een iets lagere basisklokfrequentie maakt ruimte vrij voor een grotere SSD en een aftermarket CPU koeler :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 50,-€ 50,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,52

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-04 12:11
Waarom de Tranquillo Rev.2? Deze is duurder en koelt iets minder goed dan de pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO (En ja, in het lijstje staat 22,95, maar dit is zonder verzendkosten. Met verzendkosten is hij duurder.)

(Bron: http://www.eteknix.com/co...-evo-cpu-cooler-review/7/)

[ Voor 15% gewijzigd door Apart op 08-05-2014 12:09 ]

https://ko-fi.com/apart

• Joeybartels
teunwillems schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:52:
[...]

Voordat ik nog meer ga reageren, wacht ik even op Joey.
Even tijd geven om alle posts te laten bezinken :)
Bedankt! :)
Sowieso allemaal erg veel bedankt voor de hoeveelheid informatie.
Ik zal even de tijd nemen om het te laten bezinken en een nieuw lijstje samen te stellen.
Ook reacties op andere vragen die gesteld zijn zou ik in deze post editten :)

Dus deze post wordt gedurende de komende paar uur door mij ge-edit.

-------------
Macchill schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 08:12:

Ik ben bang dat als ik zo je posts zie, heb je niet veel verstand van het samenbouwen (no offense!!!!). En dan is het bouwen soms een lastig en tricky traject om te doen. (veel handleidingen lezen en filmpjes checken doet overigens ook wonderen).
Klopt, erg weinig verstand van. Maar ben wel een type die er veel over wilt lezen en het ook wel zelf wil proberen. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit wel goed komt.

Stonehawk, alvast bedankt voor je lijst, ik denk dat ik veel naar je ga luisteren! :)
Ik twijfel nog wel heel erg om toch voor de I5 4760k te gaan, dit wordt dan in totaal 70 euro duurder, maar het lijkt mij dat het er wel een stuk sneller van wordt?

[ Voor 43% gewijzigd door Joeybartels op 08-05-2014 12:27 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
De 4679K heb je alleen wat aan als je wil overklokken. Dan heb je ook een duurder moederbord en koeler nodig, dus uiteindelijk meer dan die 70 euro.

• Joeybartels
br00ky schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:35:
De 4679K heb je alleen wat aan als je wil overklokken. Dan heb je ook een duurder moederbord en koeler nodig, dus uiteindelijk meer dan die 70 euro.
Volgens mij niet, de processor zelf is 30 euro duurder, het moederboord zal ongeveer 40 euro duurder worden.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Joeybartels schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:45:
[...]

Volgens mij niet, de processor zelf is 30 euro duurder, het moederboord zal ongeveer 40 euro duurder worden.
Je hebt gelijk, ik keek verkeerd. Al komt er dan wel een duurdere koeler bij, want zowel die Gelid als de CM Evo zijn niet geschikt om mee te overklokken. Of je veel hebt aan overklokken is momenteel maar de vraag. De meeste games worden op dit moment niet gebottleneckt door de CPU!

• teunw
Joeybartels schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 12:14:
Klopt, erg weinig verstand van. Maar ben wel een type die er veel over wilt lezen en het ook wel zelf wil proberen. Ik ga er eigenlijk van uit dat dit wel goed komt.
Als je iemand kent met ervaring, zou ik toch even vragen of die mee wil kijken/bouwen.
Zeker omdat je het nog niet gedaan hebt.
Niet omdat het moeilijk is om te bouwen, maar ik denk dat het je heel veel tijd en gedoe scheelt als je er iemand bij haalt.

• Macchill
Plus als je iets verkeerd plugt de kans op defect ook oploopt. En dat is sowieso zonde.. :)
Misschien een Tweaker die in de buurt woont?

• Joeybartels
Macchill schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:13:
Plus als je iets verkeerd plugt de kans op defect ook oploopt. En dat is sowieso zonde.. :)
Misschien een Tweaker die in de buurt woont?
Zwolle iemand? :)
Een lekker flesje wijn als dank voor de hulp :P

Verwijderd

Joeybartels schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 13:14:
[...]

Zwolle iemand? :)
Een lekker flesje wijn als dank voor de hulp :P
Laat het maar weten via DM als je hulp nodig hebt, ben altijd beschikbaar in het weekend :Y)

• Joeybartels
Ik heb hem nu zo bedacht:

Iets boven het budget, maar ben van mening dat ik zo een systeem heb samen gesteld met (zo goed als) de beste producten in deze prijsklasse.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 187,50€ 187,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 117,10€ 117,10
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 265,50€ 265,50
1WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 80,65€ 80,65
1Zalman Z11 Plus€ 54,50€ 54,50
1Corsair RM750€ 100,50€ 100,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,-

Nog een aantal vragen:

Is er ruimte genoeg voor de koeling CPU en de videokaart in de behuizing?
En ik heb mijn twijfels of de dvd lezer goed aangesloten kan worden op dit systeem.

Ik hoor het graag! _/-\o_

• Macchill
Let op dat je nu de goedkoopste prijzen ziet. En je je spullen misschien wel 8 verschillende winkels vandaan moet halen. (en dan zijn de verzendkosten nog niet meegenomen).

Check de 'bestelkosten berekenen' ff voor welke winkels je wilt gebruiken en hoe je je spullen gaat halen/laten brengen.

Ik kom bijvoorbeeld bij 3 winkels in de redelijke nabijheid op 1000 euro plus!
Laat je dus niet in de luren leggen met de prijzen welke je nu ziet!!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
WD Red schijven zijn voor NAS, niet voor pc. Kies WD blue/black of Seagate.
CPU koeler is niet geschikt voor overklokken. Deze wel: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Voeding is overkill en vrij matig, 550 is in dit systeem genoeg. pricewatch: Cooler Master VS V550S (gold+mod), pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W (bronze), pricewatch: XFX Pro 550W, pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt. Met een beetje geluk kan je nog een goedkope OCZ scoren, maar die lijken bijna op.
SSD, een pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB schrijft iets langzamer, maar heeft bescherming tegen corruptie bij stroomuitval en is dus een beetje betrouwbaarder.
GPU is slecht/niet leverbaar.

[ Voor 59% gewijzigd door br00ky op 08-05-2014 14:27 ]

• melek-taus
De behuizing is groot zat, alleen blijkt cable management een hel te zijn als je de reviews leest. Wilde deze case ook eerst kopen echter binnenin bleek alles krap te zitten en weinig ruimte waardoor ik hier vanaf ben gestapt. Ik zou voor Corsair, Coolermaster, Bitfenix of Fractal Designs gaan, maar behuizing vind ik zelf iets persoonlijks. Je moet het zelf mooi vinden.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

• Aertsvijand
Waarom gooi je al het advies gewoon in de wind?

- Overklokken gaat je niets opleveren in games, aangezien de bottleneck sowieso je GPU is; te duur mobo en CPU
- Red schijven zijn gemaakt op in NAS-apparaten gebruikt te worden, NIET in normale pc's
- Behuizing is naar mijn mening spuuglelijk en objectief gezien niet van het kwalitatief beste merk
- Koeler is niet geschikt om te gaan overklokken, zie ook eerste opmerking
- Voeding is 200W te zwaar, de CM VS V550S is veel geschikter
- SSD is al wat aan de krappe kant naar moderne maatstaven. Bovendien heeft de m500 van Crucial bescherming tegen stroomuitval, is hij interessanter geprijst en merk je de lagere snelheid in de praktijk niet

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W

• melek-taus
Zelf zou ik voor iets zoals hieronder gaan. Zoals vermeld is behuizing puur persoon gebonden en wat je mooi vind. Aangezien je al voor een Z11 plus ging wil je dus een window en een gestylde behuizing.

Binnenkant zwart met rode decals en een closed waterloop welke uitstekend presteert en er geweldig uitziet achter een window. Natuurlijk is dit niet noodzaak maar wel mooi.
R9 280X van MSI is lastig leverbaar vandaar een GTX770, eventueel is een R9 270X ook al voldoende. 500w voedig is zat. En ook is deze van XFX erg goed (brons award) en goedkoop. Alternatief zou een Cooler Master GM 5XX zijn voor een soortgelijke prijs.
Moederbord kan ook de non gaming editie zijn is 18 euro goedkoper, presteert zelfde.
Geheugen aangepast ivm QVL van moederbord. Houdt hier ook altijd rekening mee, het is niet gegarandeerd dat al het beschikbare geheugen door elke moederbord wordt ondersteund.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85-G43 Gaming€ 88,-€ 88,-
1Cooler Master Storm Scout II Advanced€ 75,31€ 75,31
1Cooler Master Seidon 120V€ 38,-€ 38,-
1G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL€ 67,94€ 67,94
1XFX Pro 550W€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 935,55

[ Voor 6% gewijzigd door melek-taus op 08-05-2014 15:01 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Voeding is matig door CapXon condensatoren. Waterkoeling is vrij luidruchtig vergeleken met een goede luchtkoeler. SSD ontbreekt.

• melek-taus
SSD toegevoegd, PSU aangepast. De waterkoeling is vrijwel onhoorbaar tegenover een GTX770. Laat ik zo zeggen mijn pwm geregelde fans hoor ik meer dan de waterkoeler.

[ Voor 4% gewijzigd door melek-taus op 08-05-2014 14:57 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
We wachten af wat TS zegt.
Ik zou voor zoiets gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus R9280X-DC2T-3GD5€ 272,05€ 272,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 930,17

CPU/Mobo/HD/SSD is genoeg over gezegd.
Voeding: erg goede, modulaire gold voeding. 550W is meer dan zat.
Case: mijns insziens het beste dat momenteel te krijgen is. Erg degelijk gebouwd, "errug" stil en zeeën van ruimte voor kabelmanagement.
CPU-koeler: prima voor niet-overklokken.
RAM: low-profile setje (nodig als je luchtkoeler neemt, al die indrukwekkende zaagtanden doen niks), low voltage en strakke timings.
GPU: vergelijkbaar aan die MSI, lijkt iets beter dan de 770 (bron), maar dat ligt ook wel aan de game, pick your favorite, en in vergelijking met de MSI wel leverbaar.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Er is ook nog een alternatief voor de Define R4 namelijk de Cooler Master Silencio 652S:
pricewatch: Cooler Master Silencio 652S

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• melek-taus
Wat ik wel zou adviseren is een moederbord en GPU van hetzelfde merk. Dit inverband met software toepassingen die gecombineerd werken. Bijvoorbeeld de MSI en Asus moederbord software registreert ook de waardes, temperaturen en dergelijke van de videokaart als het van hetzelfde merk is.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

melek-taus schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:28:
Wat ik wel zou adviseren is een moederbord en GPU van hetzelfde merk. Dit inverband met software toepassingen die gecombineerd werken. Bijvoorbeeld de MSI en Asus moederbord software registreert ook de waardes, temperaturen en dergelijke van de videokaart als het van hetzelfde merk is.
Het probleem dat je dan krijgt is dat er geen Asus bord is dat ook maar in de buurt komt van de Gigabyte met de zelfde features/prijs. Dan zit je vaak al aan de naar mijn mening veel te dure ROG borden. Ook heb je de software eigenlijk niet nodig maar kan je het gebruiken dus ik zou daar geen extra geld aan gaan lopen uitgeven. Wel zou je nog voor de Gigabyte 280x kunnen gaan: pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0

Let hier wel bij op dat dit dus de 2e revisie is met een veel betere koeler, ipv de eerste die nogal luidruchtig was.

[ Voor 17% gewijzigd door DarkBlaze op 08-05-2014 15:35 ]

• Joeybartels
Weeral bedankt voor de feedback allemaal.

Het een en ander aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,02

Ben af van het willen hebben van de I5 4670k, hoop erop te kunnen vertrouwen dat de processor en geheugen voldoende zijn zo.

(Koop dan eventueel een extra SSD als ik merk dat ik dit graag wil, dit kan gewoon toch?)

Hoe vinden jullie de lijst zo?

• teunw
Je hebt 4x SATA-600 aansluitingen, en je hebt 2 harde schijven en 1 optische drive erop aangesloten.
Daarmee hou je er één over.
Dus ja, je kunt later nog één schijf toevoegen.

Je hebt ook nog 2x SATA-300, maar dit is slomer en ouder.
Daarom zou ik dit alleen gebruiken met oudere, slomere schijven.
Zodat nieuwere schijven optimaal gebruik kunnen maken van de snelheid.

• Joeybartels
teunwillems schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 16:46:
1 optische drive erop aangesloten.
Bedoel je met de optische drive de DVD reader?

Kan deze wel worden aangesloten op een sata-600?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou de DVD brander lekker op de SATA300 zetten, die kan toch weinig met de snelheid.

• melek-taus
Nette build zo, de processor en het moederbord zal je niet tegen vallen. Vooral de processor is bruut gebruik deze build nu 3 maand en ik ben er echt heel blij mee.

• Joeybartels
Heb op het moment eigenlijk alleen nog twijfels over de videokaart, De R9 280X lijkt mij zo veel beter, al kan ik niet zeggen waar ik dit op baseer :)

Ik heb nog steeds wel wat onzekerheid of alles goed op elkaar aansluit. Maar dit is dus wel het geval?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Past allemaal prima, maak je daar geen zorgen over. En welke GPU beter is, tja, daarvoor zijn reviews. In de bron die ik in een eerder post gaf lijkt de R9 280X beter (=meer fps) dan de 770, maar er zijn vast ook wel reviews waar het net andersom is. Daarbij verschilt het ook per game.

• Joeybartels
br00ky schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 16:59:
Past allemaal prima, maak je daar geen zorgen over. En welke GPU beter is, tja, daarvoor zijn reviews. In de bron die ik in een eerder post gaf lijkt de R9 280X beter dan de 770, maar er zijn vast ook wel reviews waar het net andersom is. Daarbij verschilt het ook per game.
Maar gezien de prijs hoef ik mij de komende jaren geen zorgen te maken dat games slecht runnen als ik de 770 aanschaf?

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Pak ff een betere voeding (seasonic g-450?) CM staat (iig bij mij) nu niet echt bekend om kwaliteitsvoedingen (onderdelen).
Wat betreft de 770 niet op 1080p en een klein beetje tweaken van de settings (AA bijvoorbeeld naar 4 zetten ipv 8/16/32x)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
eL_Jay schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:01:
Pak ff een betere voeding (seasonic g-450?) CM staat (iig bij mij) nu niet echt bekend om kwaliteitsvoedingen (onderdelen).
Die desbetreffende CM voeding is erg goed, kijk maar in het grote voedingentopic etc.

En over 770 is ook onzin, zie hier.

[ Voor 18% gewijzigd door br00ky op 08-05-2014 17:05 ]

• Joeybartels
Ziet er naar uit dat ik dit bovenstaande ga bestellen, tenzij er voor morgenochtend nog reacties komen dat iets echt anders moet :)

Was een erg leerzame dag betreft computergebeuren, bedankt allemaal!

• Joeybartels
Ik wil er trouwens ook nog een monitor bij kopen.
Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat ik vooral moet letten op lage reactiesnelheid.
Is verder 1920x 1080 de beste resolutie om te gaan gebruiken?
Ik zit redelijk dichtbij het scherm, hoeveel inch is dan verstandig?

En moet natuurlijk ook direct Windows aanschaffen, er werd me verteld dat Windows 7 home premium nog steeds het best is en het stom zou zijn om Windows 8 aan te schaffen, is dit correct?

[ Voor 25% gewijzigd door Joeybartels op 08-05-2014 19:12 ]

• teunw
1920 x 1080 is een goede en veelgebruikte resolutie.
Het aantal inch is je eigen voorkeur, zelf heb ik een monitor van 24" en een van 27".
(" staat voor inch)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Joeybartels schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 18:55:
Ik wil er trouwens ook nog een monitor bij kopen.
Wat ik er tot nu toe van heb begrepen is dat ik vooral moet letten op lage reactiesnelheid.
Is verder 1920x 1080 de beste resolutie om te gaan gebruiken?
Ik zit redelijk dichtbij het scherm, hoeveel inch is dan verstandig?

En moet natuurlijk ook direct Windows aanschaffen, er werd me verteld dat Windows 7 home premium nog steeds het best is en het stom zou zijn om Windows 8 aan te schaffen, is dit correct?
Ik heb zelf van de 16:10 schermen omdat je gewoon meer ruimte hebt op het zelfde formaat. Ook is reactie snelheid juist iets dat bij de huidige 'goede' schermen allemaal wel snor zit of het nu 2ms 5ms of alles daar tussen is maakt eigenlijk niet uit. Ik heb zelf een 22" en 24" scherm maar groter dan 24" zou ik toch niet aanraden als je dicht bij zit.

Wat betreft windows, ik zou lekker 8.1 pakken draai zelf ook windows 8.1 op mijn pc en wil echt niet meer terug het zelfde geld eigenlijk voor mijn vader en een collega. Microsoft is zelfs bezig om het klassieke start menu weer terug te brengen dus daar hoef je het ook niet om te laten omdat je daar naast ook nog iets als classic shell kan installeren om je start menu terug te krijgen mocht je dit echt willen.

En ik zag dat je aan het twijfelen was over de GPU, je zou hier is naar kunnen kijken:
http://www.anandtech.com/bench/product/1041?vs=1037
Moet ik er wel bij zeggen dat dit met een XFX was en de voorgestelde Asus hier beter presteert.

[ Voor 18% gewijzigd door DarkBlaze op 08-05-2014 19:32 ]

• Joeybartels
Dit is mijn complete bestellijst op het moment:

#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 143,80€ 143,80
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 80,30€ 80,30
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.119,12

• Aertsvijand
Ziet er mooi uit :) Zoals ik eerder aangaf zou je een iets goedkopere behuizing kunnen nemen en dat geld gebruiken voor een 240GB SSD, maar ik geef je zeker geen ongelijk dat je direct investeert in een upper-class behuizing. Ander idee: heb je 2TB nodig? Ik denk dat het makkelijker is om met een grote SSD te beginnen voor je OS + 1TB voor data en nadien een tweede HDD te kopen, dan nadien een extra SSD te moeten kopen. Dan moet je weer beginnen met RAID (geen idee of je kan uitbreiden naar RAID zonder een clean install) en dat is iig meer werk.

• Joeybartels
Bedankt voor je reactie nog, maar kan er helaas niet zoveel meer mee. Heb de bovenstaande bestellijst besteld.
Denk dat het een systeem wordt waar ik zeer tevreden over ga zijn, kan niet wachten tot alles binnen is.

Bedankt voor alle hulp!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:43
Het moederbord is niet echt leverbaar, waar heb je die besteld? (voor een normale prijs)
Voor meer dan 75 euro is het imo echt geldverspilling, ik zou een goedkoper bordje pakken of gelijk overstappen naar een Z87 en 4670k.

• Joeybartels
Ik heb alles bij afuture besteld, waar die binnen 5 dagen verwacht wordt, dus valt me mee.
Pagina: 1