Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Een goede vriend van mij, die ik ongeveer 8 jaar ken nu, werkt in ongeveer hetzelfde vakgebied als ik en omdat ik op zoek ben naar een nieuwe baan, bood hij aan om eens met zijn werkgever te gaan praten. Bij dat bedrijf werkt ook een andere vriend van mij (die ken ik iets korter, ~4 jaar). Dat heb ik gedaan, het klikte wel, dus dat is nu een goede optie voor een nieuwe baan.

Echter, onderweg naar huis ben ik toch eens gaan nadenken over het werken met vrienden, want naast dat ik mij kan voorstellen dat het heel erg leuk is, kan ik mij ook wel voorstellen dat het van tijd tot tijd niet zo heel leuk of handig is. Bijvoorbeeld als er werkgerelateerde conflicten bestaan, of wellicht dat je elkaar gewoon te vaak ziet op het werk, en dus in privésfeer misschien geen zin meer hebt in meer contact.

Wat het nog een beetje aparter maakt, is dat één van hen een projectmanager is, en ik zou als ontwikkelaar aan sommige van zijn projecten gaan werken. Dit kan natuurlijk een nog iets raardere situatie opleveren.

De andere vriend zit meer op de IT support-achtige activiteiten, en zal ik als ontwikkelaar niet al te veel mee te maken hebben binnen dat bedrijf, dus dat is wel een ietsje andere situatie.

Ik begrijp dat dit nogal verschil van persoon tot persoon, maar wat zijn andermans ervaringen met het (samen)werken met vrienden? Is dat doorgaans positief? Of zijn er ook zaken op aan te merken? Ik ben wel benieuwd naar inzichten op dit gebied, aangezien dit eigenlijk een helemaal nieuwe situatie zou zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een vriend (een medetweaker, hij mag zelf zijn naam hier noemen als hij wil) van mij aangeraden bij mijn werkgever te solliciteren. Kerel zit nu aan hetzelfde bureau-eiland als ik en werkt er nu meer dan een jaar.
We zitten in hetzelfde team en hebben dezelfde belangen. Gaat prima.

Hiervoor zag ik hem niet heel vaak (kerel woonde letterlijk aan de andere kant van het land) en tegenwoordig meer (verhuisd). We hebben stressvol werk en ook wel eens een meningsverschil maar de vriendschap komt er (nog) niet door onder druk te staan. Na het werk een pilsje drinken en alles is weer goed.
Aan de andere kant zijn we beide vrij zakelijk en ondanks dat we werk echt wel mee naar huis nemen vechten we prive geen zakelijke dingen uit.

offtopic:
Wellicht komt een tweede vriend van me nu ook bij $wg werken. Deze was ooit collega van me en is nu goede vriend. Grappig.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 08-05-2014 04:00 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een nieuwe baan of nieuwe opdrachten gaan juist via "netwerken", dus ook via vrienden. Ik zou dat niet gaan uitsluiten.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Rainbow schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 23:27:
Een goede vriend van mij, die ik ongeveer 8 jaar ken nu, werkt in ongeveer hetzelfde vakgebied als ik en omdat ik op zoek ben naar een nieuwe baan, bood hij aan om eens met zijn werkgever te gaan praten. Bij dat bedrijf werkt ook een andere vriend van mij (die ken ik iets korter, ~4 jaar). Dat heb ik gedaan, het klikte wel, dus dat is nu een goede optie voor een nieuwe baan.
Mmm, lijkt me niet zo handig. Als er andere realistische opties zijn, zou ik het zelf persoonlijk niet doen. Werk en privé gescheiden houden en zo...

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:11

d_star

Maharadja of the Year :-/

Uit je verhaal begrijp ik dat je serieus geinteresseerd bent in deze optie, en echt zoekt naar een manier om dit werkend te maken tussen jezelf en je vrienden. Volgens mij is er dan maar één optie. Paar biertjes erbij, en het er met die vriend van je voor wie je evt wat werk gaat verrichten, gewoon over hebben.

Leg hem uit waar je angst zit, en kijk desnoods of je er afspraken over kunt maken. Overigens ben ik van mening dat een vriend in projectleider-rol niet direct een probleem zou hoeven te zijn. Hij heeft een hierarchische functie, jij hebt een functie die meer de diepte van de materie in gaat. Maar uiteindelijk hebben jullie elkaar nodig om het gezamenlijke doel te bereiken. Zolang jullie dat beseffen, is er altijd wel wat sprake van mutual respect, als dat al niet van nature uit jullie vriendschap stroomt.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzip22
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 10:03
Het werken met goede vrienden heb ik persoonlijk geen goede ervaringen mee. In periodes dat het goed is het prachtig, maar als er werk- en/of privégerelateerde issues zijn dan kan de sfeer in de relatie snel tot onder het vriespunt dalen!

Je zou jezelf moeten afvragen of de baan zo belangrijk voor je is dat je bereid bent om een vriendschap op te geven, mocht het zover komen. Ik denk dat je die afweging wel kunt maken. Ik heb bijvoorbeeld een paar hele goede vrienden en die relatie zou ik niet op het spel zetten door met elkaar te gaan samenwerken. Al worden jullie geen concurrenten van elkaar, kan de ander zich op een gegeven moment bedreigd voelen, bijv. door goede prestaties van jou, waardoor onderhuidse spanningen ontstaan en uiteindelijk escaleert.

Ik ben me er bewust van dat ik een behoorlijk negatieve scenario schets, maar dat komt vooral voort uit mijn eigen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 11:28
Tja het ligt echt heel erg aan de situatie: persoonlijk heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, bijna al mijn teamleden zijn goede vrienden geworden en ik ben bij mijn huidige werkgever door een maat van me.

Wat zijn logische mogelijke valkuilen:
- interne promotie, allebei soliciteren voor een positie. Om eerlijk te zijn is dat zo erg als je het zelf wilt maken: ook bij andere solicitaties kan je tegen vrienden aan lopen, zeker als je al een wat groter netwerk hebt. Of je samen door kan gaan als 1 van beiden ineens de teamleider wordt of iets dergelijks is ook weer persoonlijk, maar dat hoort ook bij het leven :)
- het halen van quota/bonusregelingen etc: dit kan lastig zijn, als je in een sales team zit bijvoorbeeld en bijna met elkaar 'vecht' voor de hoogste bonus etc. Overigens lijkt dit voor alle verkopers die ik ken weer geen echt probleem te zijn, die kunnen werk en prive heel goed gescheiden houden.
- vriendendiensten: de ene collega wel de hand boven het hoofd houden en de ander niet, want de eerste is je maat en je weet dat hij/zij het thuis zo zwaar heeft of iets dergelijks. Is het eerlijk? Nee. Is het een probleem? Life isn't fair, buy a helmet enzo, dit soort dingen zul je altijd tegen komen, het is maar hoe je er zelf mee om gaat.

Persoonlijk zit ik liever de hele dag met vrienden om me heen dan vage collega's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoe goed je kunt samenwerken met vrienden hangt heel erg af van hoe je zelf op de werkvloer werkt, en wat jouw positie is in het bedrijf en jouw ambities.

Kortom, zit je goed op je plek en zou een vriend als collega gewoon in eenzelfde soort positie komen te werken met dezelfde belangen, dan gaat het waarschijnlijk wel goed.

Ben je echter iemand die collega's ook een beetje als concurrenten ziet en wil je jezelf ergens opboksen, dan kan het heel naar uitpakken.

Dat gezegd hebbende.. Ik persoonlijk zou wel prima met vrienden kunnen werken denk ik. We gaan sowieso informeel met elkaar om hier en mocht hier een functie vrijkomen dan ken ik iemand die ik wel zou gaan voorstellen zelfs.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Het ligt echt aan het soort werk en omstandigheden wat bepaald of ik met vrienden kan werken. Jaren geleden had ik bijvoorbeeld ooit een bijbaantje waar ik samen met een aantal vrienden werkte. In de praktijk kwam het erop neer dat er enorm veel lol getrapt werd, maar ook goed werd doorgewerkt. Het was natuurlijk simpel productiewerk waarbij je inhoudelijk weinig te bespreken hebt :)

Ook heb ik eens met een vriend van me aan een applicatie gewerkt. Dit deden we destijds als freelancers, en al snel bleek uiteindelijk dat de vriend in kwestie de wat zwakkere ontwikkelaar was, en gedurende het project van weinig nut bleek. Als het een random collega had geweest, had ik zeker melding gemaakt bij de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Bedankt voor de vele en vooral verschillende inzichten! :)

Ik heb maar even met die twee vrienden afgesproken om een avondje gezellig op stap te gaan, en het dan ook te zullen bespreken als vrienden.
Pagina: 1