Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGerben90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
Beste GoT-members,

Na het lezen van verschillende topics over ZFS heeft het mijn interesse te pakken. Aangezien ik toch van plan was om een NAS samen te stellen lijkt me dit de perfecte kans.
Ik had zelf echter weinig ervaring met het uitzoeken van de juiste componenten, maar heb dan uiteindelijk een lijstje gemaakt en zou hier graag eventueel feedback over willen ontvangen (misschien tegenstrijdige of onlogische keuzes?).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 48,50€ 48,50
1ASRock E3C226D2I€ 188,51€ 188,51
3WD Green WD40EZRX, 4TB€ 131,31€ 393,93
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Kingston ValueRAM KVR16E11/8€ 73,-€ 73,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 817,89

Punten waarop ik de componenten heb uitgezocht:
Moederbord: ECC, 6x SATA3, mITX
Processor: Voldoende voor NAS/streaming
Werkgeheugen: ECC, DIMM
Voeding: Hoog rendement ook bij lage belasting
Harde schijven: geschikt voor toekomstige uitbreiding naar 6 schijven, zuiniger/TB dan 3TB schijven,

Uiteindelijk wil ik met deze setup 6 harde schijven draaien in raidz2 (FreeNAS)..

Vragen:
1) Het moederbord support 1330 en 1600 MHz werkgeheugen en de Celeron G3220 support 1330 MHz werkgeheugen. Dan is de processor de bottleneck? Gaat het wel goed met 1600MHz RAM?
2) Het liefst zou ik langzaam mijn harde schijven willen uitbreiden: Dan zou ik eerst 2 schijven in RAID0 draaien, daarna een schijf toevoegen voor raidz1 (of kaal RAID5) en als laatste stap naar 6 schijven voor raidz2. Met ZFS kan een pool helaas niet eenvoudig uitgebreid worden. Zijn hier andere handigheden voor? Of heb ik eenzelfde capaciteit nodig om de data over te zetten en weer terugzetten na het opzetten van de nieuwe pool configuratie.

Handige links
Andere setups met dezelfde mobo: http://forums.freenas.org...swell-build.15371/page-11
ZFS introductie voor beginners: http://forums.freenas.org...and-l2arc-for-noobs.7775/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:00
1.) Het geheugen gaat normaal gesproken vanzelf op 1333 Mhz draaien. Het verschil tussen 1333 en 1600 Mhz is dit geval bijna nihil (lees: niet te merken).

2.) Je hebt inderdaad gelijk dat je met ZFS vooraf moet bepalen wat voor setup je gaat nemen met een aantal hardeschijven. Wat je wel kan doen is dat je nu bijvoorbeeld voor 3 x 4TB in raidz1 gaat en vervolgens over een half jaar weer 3 x 4TB in raidz1 toevoegt als vdev aan je mainpool. Wat krijg je dan? Een pool met daarin 2 vdevs met elk 4x 3TB raidz1. Maar stel dat je toch liever voor 6x 4TB in raidz2 gaat, dan zal je een tijdelijke plek moet zien te vinden voor je data, want je pool gaat kapot inclusief je data wat erop staat.

Voor de rest een mooie setup! Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de verbruikscijfers als je deze setup binnen hebt. :)

Welk OS ga je trouwens draaien? FreeNAS? Nas4free? ZFSguru? :)

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 09-05-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGerben90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
Dat was mijn eerste plan om 2 vdevs met raidz1 te draaien, maar wil toch graag 2 schijven voor redundantie hebben. Denk dat dan toch de grootste klus wordt om ergens 8TB aan opslag te vinden.

Ik denk dat ik het OS ga draaien die de grootste community heeft. Dat is FreeNAS, right? Weet verder niet waar ik mijn keuze op moet basseren eigenlijk. Dat is nog iets wat ik uit moet zoeken.

En dan nog zoeken naar setups met hetzelfde moederbord die ook deze 4TB schijven hebben, want in de supported HDD lijst staat alleen de 3TB variant.