linux install: signal lost (beeld) tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Bij verschillende systemen heb ik na installatie van linux mint gemerkt dat het scherm tijdens opstarten helemaal zwart blijft. Dat het scherm zelf een melding geeft 'signal lost'.

Uit mijn hoofd is dit gebeurt bij de systemen met een nvidia grafische chipset.

bij een normaal gebruik had ik daar geen moeite mee, maar nu ik in de recovery mode moet booten wordt dit wat lastiger. ik zie helemaal niets (geen dell logo of wat dan ook) dus ik weet ook niet wanneer ik de shift toets in moet drukke om in de recovery mode te komen.

kan ik dit fixen?

mijn zoektocht via google bracht me nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Meteen na je BIOS druk je op de rechtershift.
Dan zou je een menu moeten krijgen.

Als dit niet gebeurd, is er waarschijnlijk iets verkeerd gegaan in het detecteren van de resoluties in de update-grub.

Je hebt het over "verschillende systemen". Zelfde hardware? Welke monitor en welke videokaart? Heb je een scherm wat wat hogere resoluties aan kan? Is wellicht het makkelijkst om het te fixen.

Alternatief zou met een livecd de grub config aan te passen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Probeer eens in de bios om quickboot(of andere naam) uitzetten. Misschien heeft de nVidia kaart meer tijd nodig om te starten.

Monitor testen met de input op automatisch en vast zetten op de kabel die jij gebruikt.

Ik heb zelf nVidia kaarten in de pc's, en overal linux, en heb er geen last van.

Heb je nog een andere monitor, probeer de monitor uit te wisselen.
Of je oude monitor een andere aansluiting proberen.(hdmi/vga)
Andere kabel proberen.

[ Voor 34% gewijzigd door jan99999 op 07-05-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Rainmaker schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:03:
Meteen na je BIOS druk je op de rechtershift.
Dan zou je een menu moeten krijgen.

Als dit niet gebeurd, is er waarschijnlijk iets verkeerd gegaan in het detecteren van de resoluties in de update-grub.

Je hebt het over "verschillende systemen". Zelfde hardware? Welke monitor en welke videokaart? Heb je een scherm wat wat hogere resoluties aan kan? Is wellicht het makkelijkst om het te fixen.

Alternatief zou met een livecd de grub config aan te passen.
bedankt voor de tips. het gaat om mijn pc met een geforce kaart (weet uit mijn hoofd even niet welke, ik dacht 5500) en mijn ouders pc met een (oudere) geforce kaart (ik meen geforce 4 mx 420).
de overige hardware is ook afwijken, muv het type cpu: beiden een pentium 4 processor (1,8 ghz om 2,8ghz).

het scherm dat ik heb is een iiyama e430s: max. resolutie 1280x1024. Bij mijn ouders staat een hp 1740 lcd scherm:
Max Resolution (analog and digital): 1280 x 1024 @ 75 Hz; Preset VESA Modes (non-interlaced): 640 x 480 @ 60 Hz, 72 Hz, 75 Hz - 720 x 400 @ 70 Hz - 800 x 600 @ 60 Hz, 72 Hz, 75 Hz - 1024 x 768 @ 60 Hz, 70 Hz, 75 Hz - 1280 x 1024 @ 60 Hz, 75 Hz; Preset MAC Mode: 832 x 624 @ 75 Hz - 1152 x 870 @75 Hz; Preset SUN Mode: 1152 x 900 @ 76 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

arjoderoon schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:42:
Bij verschillende systemen heb ik na installatie van linux mint gemerkt dat het scherm tijdens opstarten helemaal zwart blijft. Dat het scherm zelf een melding geeft 'signal lost'.
Signal lost krijg je niet als melding, wel "No signal". En de opmerking "Bij verschillende systemen" zonder specs te noemen is in dit geval nogal nutteloos.
Uit mijn hoofd is dit gebeurt bij de systemen met een nvidia grafische chipset.
Feiten graag, is het 100% zeker altijd met nVidia? En zoja, welke driver wordt er gebruikt? de open source nouveau of gesloten nvidia? Welke versie? Welke chipset gaat het dan om?
bij een normaal gebruik had ik daar geen moeite mee, maar nu ik in de recovery mode moet booten wordt dit wat lastiger. ik zie helemaal niets (geen dell logo of wat dan ook) dus ik weet ook niet wanneer ik de shift toets in moet drukke om in de recovery mode te komen.
Linker shift gebruikt? Itt wat eerder is gezegd hier, is het niet de rechter maar linker shift die je moet indrukken.
kan ik dit fixen?

mijn zoektocht via google bracht me nergens.
Tuurlijk is het te fixen. Maar geeft wel even aan waarop je gezocht hebt, wat de resultaten gaven en waarom het niet werkt bij je.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het zich blijft voordoen, ga naar je BIOS en reset je moederbord naar default settings. Als het probleem nog steeds aanhoudt, kijk dan of het de Voeding is door een tijdelijke vervanging te regelen.

Je kan daarna ook nog proberen je OS helemaal opnieuw te installeren (fout in harde schijf?)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 11:33 ]

Pagina: 1