PC build - Met name advies voeding en CPU cooler

Pagina: 1
Acties:

• sjoerdth
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-12-2023
Mijn huidige pc komt uit mid/eind 2008, dus het is echt eens tijd voor iets nieuws :) Helaas was dat ook de laatste keer dat ik me in de PC componenten materie heb verdiept, dus ik ben niet echt op de hoogte. Met de hulp van wat guides, advies en flink googlen ben ik echter een heel eind gekomen.

Korte toelichting:
Doel is een desktop waarop ik de eerst komende 3 jaar aardig op kan gamen, hoeft niet top-of-the-bill-alles-op-ultra te zijn, maar gewoon stabiele framerate en her en der een beetje eyecandy. Verder zal hij gebruikt worden voor Photoshop en Illustrator, met name webdesign, dus enorm grote foto's of printbestanden zullen sporadisch zijn.

De PC staat in de woonkamer, vandaar dat ik als kast heb voor de compactere en (vind ik) leuke ogende Bitfenix prodigy heb gekozen. Zo af en toe doe ik met vrienden een LAN party, dus dat deze kast relatief makkelijker handelbaar is is mooi meegenomen.

Omdat de PC dus in de woonkamer staat is geluid ook een factor, dus stil is een pre. Mijn huidige PC maakt het geluid van een kudde aanstormende gnoes met tapdansschoenen.

Dit is wat ik tot nu toe heb gekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 368,03€ 368,03
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1BitFenix Prodigy Rood€ 66,50€ 66,50
1TP-Link TL-WN851ND€ 13,25€ 13,25
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 60,04€ 60,04
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,52€ 12,52
2Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 184,10

Ik mis dus nog met name een redelijk stille voeding en een stille CPU fan die in de kast zal passen. Ik neem althans aan dat tegenwoordig de bijgeleverde CPU fans nog steeds niet de beste zijn. Voor beiden had ik zo'n budget van max 80 euro per stuk in gedachten (minder mag ook!).

Verder dacht ik aan een SSD voor windows en overige programma's en 1 voor games en dan de 1TB WD om werk- en overige bestanden op te slaan.

Graag advies voor de twee bovenstaande gevraagde componenten dus, uiteraard is advies mbt. de reeds gekozen componenten ook zeer welkom!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
SSD kan je net zo goed met 1 af. 2 heeft geen voordelen, alleen het nadeel dat die duurder zijn.

De kast is vrij opvallend. Ga je dat langere tijd leuk vinden? Daarbij, is het nie tverstandig een kast te nemen die specifiek gericht is op stilte zoals de pricewatch: Cooler Master Silencio 352 of pricewatch: Fractal Design Define Mini. Die vallen ook een stuk minder op, dat zou mijn voorkeur hebben...

Voeding: een goede 520W is prima, geluidsniveau van de kwaliteitsvoedingen zijn goed: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W, pricewatch: Cooler Master VS V550S, pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W, pricewatch: XFX Pro 550W (niet alle opties, maar dit zijn al prima voedingen op zich).

CPU koeler: de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is al erg stil en koelt uitstekend.

RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU, low profile, strakke timings, lage voltages.

Overigens is je GPU wel geschikt om alles op ultra te spelen op FHD. Is die dan wel nodig, of vind je minder ook prima (bijv. een 280x)?

[ Voor 29% gewijzigd door br00ky op 07-05-2014 22:10 ]

• sjoerdth
br00ky schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:35:
SSD kan je net zo goed met 1 af. 2 heeft geen voordelen, alleen het nadeel dat die duurder zijn.
Daar moet ik je gelijk in geven, bij elkaar is dat momenteel nog geen nog geen 150 gig, dus dan kan ik idd makkelijk af met 1 SSD
De kast is vrij opvallend. Ga je dat langere tijd leuk vinden?
Het is niet helemaal de plaats in te gaan om mijn inrichting, maar daar past hij op zich uitstekend in. Daarbij vind mevrouw sjoerdth hem ook leuk en die is groot aandeelhouder :) Ik bezit momenteel al zo'n zwarte coolermaster, daar ben ik nu ook wel klaar mee, dus de keuze voor de kast wil ik graag zo houden. Denk dat het met deze kast een kwestie van liefde of haat is.
Voeding: een goede 520W is prima, geluidsniveau van de kwaliteitsvoedingen zijn goed:http://tweakers.net/pricewatch/256222/seasonic-s12ii-bronze-520w.html, pricewatch: Cooler Master VS V550S, pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W, pricewatch: XFX Pro 550W (niet alle opties, maar dit zijn al prima voedingen op zich).

CPU koeler: de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is al erg stil en koelt uitstekend.

RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU, low profile, strakke timings, lage voltages.
Bedankt! Ik ga dat eens bestuderen, moet zeggen dat ik het idee heb dat de keuze in geheugen ongeveer verhonderdvoudigd is ivm. de vorige keer dat ik een PC heb gebouwd, vind het lastig om daar de "beste" van uit te zoeken, dus die tip is ook zeer welkom.
Overigens is je GPU wel geschikt om alles op ultra te spelen op FHD. Is die dan wel nodig, of vind je minder ook prima (bijv. een 280x)?
Als alles wel op "ultra" kan is dat mooi meegenomen, hij past in het budget en stiekem voel ik me niet te groot om een beetje te kwijlen bij mooie gfx.

EDIT:
Op basis van wat artikelen over de geadviseerde voedingen ziet het er naar uit dat ik voor de Cooler Master VS V550S zal gaan.

Over die CPU cooler lees ik ook veel positieve dingen, hij is met 153 mm alleen wel vrij hoog. Nu is de kast 250mm breed en neem ik aan dat mobo en cpu niet 100mm in zullen nemen, maar is het wel zeker dat deze past?

[ Voor 7% gewijzigd door sjoerdth op 07-05-2014 22:43 ]

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-04 12:11
Volgens de Bitfenix website, is 175 mm de maximale hoogte.

(Q: What is the maximum clearance for CPU coolers on Prodigy?
Prodigy maximum CPU cooler height = 175mm)
http://www.bitfenix.com/g...s/chassis/prodigy#support

https://ko-fi.com/apart

• sjoerdth
Ah top, bedankt, ik had kunnen weten dat ik niet de eerste was met deze vraag.

Het ziet er naar uit dat ik dan rond ben, bedankt voor de adviezen.