Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedog
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Beste allemaal,

ik heb een Omninas KD20. Op dit moment heb ik daar 1 harde schijf in zitten van 3TB, welke vol is. Ik wil er een extra harde schijf bij zetten, maar ik heb begrepen dat dan de 1e schijf automatisch gewist wordt. Nu wil ik dus eerst alle films van de NAS opslaan op mijn computer en wat harde schijven die ik nog heb. Daarna kan ik dan de nieuwe harde schijf monteren en worden ze samen geformatteerd door de NAS. Althans, als ik de summiere gebruiksaanwijzing goed snap (ik heb niet veel verstand van NAS'sen).

Als ik de bestanden wil kopieren gaat dit echter supertraag, zowel als ik een externe harde schijf op de NAS aansluit, als wanneer ik vanuit mijn laptop de NAS benader en de bestanden dan vanuit de verkenner kopieer. In beide gevallen gaat het via met maximaal 1,66 MB/s. Voor 3 TB ben ik dan een hele tijd bezig. :O

De NAS heeft een USB 3.0 aansluiting, maar dit werkt volgen mij alleen om bestanden op de NAS te zetten, andersom niet.

Wie kan mij helpen om dit hele proces sneller te laten verlopen?
En weten jullie of ik een 3TB en een 4TB schijf naast elkaar kan gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 13:58
Meestal kan je ook 2 disks als stand alone laten draaien en hoeft de boel niet leeg.
--edit--
Zie user manual pagina 3-5. Optie stand alone disk

[ Voor 26% gewijzigd door kroegtijger op 07-05-2014 22:05 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedog
Dank je voor je reactie. Dit zou wel mooi zijn, maar ik begrijp nog niet goed hoe ik dat moet doen. Gewoon de nieuwe harde schijf erbij plaatsen, en dan wordt hij als aparte schijf geformatteerd? Want in de tekst lees ik steeds dat beide schijven geformatteerd worden als je de schijfijstellingen aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Voor sneller kopiëren moet je de USB3 poort gebruiken waarschijnlijk werkt dit gewoon als een USB Schijf, en zou je dus een stuk sneller moeten kunnen kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Bluedog schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 23:58:
Dank je voor je reactie. Dit zou wel mooi zijn, maar ik begrijp nog niet goed hoe ik dat moet doen. Gewoon de nieuwe harde schijf erbij plaatsen, en dan wordt hij als aparte schijf geformatteerd? Want in de tekst lees ik steeds dat beide schijven geformatteerd worden als je de schijfijstellingen aanpast.
Ik heb nog even verder nagezocht voor je en het is inderdaad niet mogelijk om 2 disks afzonderlijk van elkaar aan te bieden.
Als er meer dan 1 disk wordt geplaatst is de optie voor Single Disk niet meer beschikbaar, en zit je dus vast aan een Raid Array. Raid1 is nutteloos voor je, aangezien je daar geen ruimte mee zal winnen. Met Raid0 wordt hoe dan ook je hele disk leeg gegooid, dus zal je niet helpen (en is ook niet aan te raden, tenzij de data die erop staat niet interessant is). JBOD zou misschien nog wel kunnen, maar is afhankelijk van het device. Sommige devices gaan met 1 disk default al uit van JBOD, en dan kan je dus zonder problemen een 2e disk toevoegen. Anderen werken echt op single disk, en wordt JBOD gezien als een verandering in Raid, en komt je totale volume pas beschikbaar na format. Je kan het proberen natuurlijk of het gaat, maar vooraf een backup maken is wel raadzaam.
3TB en 4TB bij elkaar kan dus wel (of in ieder geval kan je 2 verschillende disks gebruiken; ik neem aan dat 4TB ook wel supported is) maar alleen in JBOD.

Of via USB3 (dat is de poort aan de voorkant) je performance beter wordt kan je natuurlijk even proberen, maar gegeven dat je een gigabit netwerkverbinding erop hebt ben ik wel benieuwd naar de snelheden die je erover haalt. Een gigabit-verbinding zou in optimale omstandigheden 125MB data per seconde over moeten kunnen zetten. Daar gaat nog wat overhead vanaf, en natuurlijk ben je afhankelijk van of het grote of kleine bestanden zijn etc, maar 3TB (3.000.000MB) over gigabit zou dan dus 6,5 uur moeten duren, maar ga uit van een uur of 8; dat is wat realistischer. Dat is in een nachtje gedaan… Lijkt me toch niet zo’n heel groot probleem? Je bent nu al langer met het probleem bezig dan wanneer je het gewoon zou uitvoeren ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedog
Fijn dat je zo uitvoerig antwoord hebt gegeven, bedankt daarvoor. Ik had het inderdaad al gewoon geprobeerd, maar na 2 dagen draaien was hij nog niet klaar, vandaar dat ik hier mijn vraag gepost heb. Ik zie bij de overdrachtssnelheid ook maar een snelheid van zo'n 6 a 7 MB/s. Dat is als ik via het wifinetwerk werk, dus via de verkenner vanaf mijn laptop alles op de harde schijf van mijn computer kopieer. Als ik een externe harde schijf via USB op de NAS gebruik krijg ik hetzelfde resultaat. Kan het zijn dat ik iets verkeerd doe of dat er een netwerkinstelling niet klopt? Bij het bekabeld streamen naar mijn mediaspeler heb ik in ieder geval geen problemen met een haperende film oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wifi is hoe dan ook al trager dan een bekabelde gigabit-verbinding. Dat heeft dus de voorkeur. Neemt niet weg dat dit wel erg droevige prestaties zijn. Het kan zijn dat het heel veel kleine bestanden betreft, en dat is nu eenmaal traag, maar de kans lijkt me eerder dat de performance van je NAS simpelweg niet groot genoeg is om daadwerkelijk op GB-snelheid de boel aan te bieden. Dan blijft dat altijd een bottleneck waar je niet onderuit kan komen. Dit is ook hét grote nadeel van de goedkope NAS-systemen. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij de SiteCom's en vergelijkbare budget-modellen. Die kunnen e.e.a ook niet snel genoeg verwerken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluedog
Ik heb inmiddels een andere optie gevonden die werkt. Ik heb de harde schijf in een externe behuizing geplaatst en aan de laptop gehangen. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat de mijn Omninas KD20 gebruik maakt van het XFS bestandssysteem. Na nog meer speurwerk heb ik een programma gevonden dat direct vanuit Windows dit systeem kan lezen en de bestanden kan kopiëren. Dit is het programma Captain Nemo Pro van Runtime. Je hebt wel de betaalde versie nodig. Op dit moment staat ie alles te kopiëren met 18MB/s, dus dat gaat wel lekker vlot.

In ieder geval bedankt voor je hulp Paul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSS
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-10-2023

MSS

Hoi,

Ik ben een beginner op dit gebied maar heb toch een vraag.
Ik heb de schijf uit mijn NAS gehaald omdat ik deze niet meer kan benaderen, de software gedownload en geïnstalleerd echter lukt het me niet om bestanden van de schijf te openen met de Linux reader.
Moet ik eerst iets mounten o.i.d.? Nogmaals ben een beginner en heb geen ervaring met dergelijke toepassingen

groet,

MSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MSS schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:36:
Hoi,

Ik ben een beginner op dit gebied maar heb toch een vraag.
Ik heb de schijf uit mijn NAS gehaald omdat ik deze niet meer kan benaderen, de software gedownload en geïnstalleerd echter lukt het me niet om bestanden van de schijf te openen met de Linux reader.
Moet ik eerst iets mounten o.i.d.? Nogmaals ben een beginner en heb geen ervaring met dergelijke toepassingen

groet,

MSS
Welkom op het forum! Het is niet de bedoeling om andermans topics over te nemen en/of topics omhoog te halen van zo lang geleden. Ik adviseer je een eigen topic te starten in Opslag en back-up. In het deel van het forum waar we nu zitten hoort het sowieso niet thuis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.