Bios terug naar optimized defaults na uitschakelen voeding.

Pagina: 1
Acties:

• tristan-v-a
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-01-2023
Zoals je in de titel al kan lezen zet mijn moederbord zichzelf terug naar de fabrieksinstellingen nadat de stroom van de computer afgaat (schakelaar op de voeding), de tijd etc. wordt wel onthouden.
Het gaat om een Foxconn fireblade gti.

Weet één van jullie misschien waar dit aan ligt en hoe ik eventueel kan voorkomen dat dit gebeurt?

Alvast bedankt

[ Voor 9% gewijzigd door tristan-v-a op 07-05-2014 20:30 ]

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-01 18:51

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Batterijtje op het moederbord vervangen?

• tristan-v-a
Gedaan maar nog steeds hetzelfde probleem. :(

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-01 18:51

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

dus je hebt een nieuwe batterij gekocht en die erin gedaan?

EDIT
Is er niet een jumpertje die op CLEAR CMOS of zoiets staat?

[ Voor 36% gewijzigd door Djesse8999 op 07-05-2014 20:43 ]

• tristan-v-a
Ja batterij komt uit de verpakking, en de jumper zit er zover ik weet goed op.

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-01 20:49
tristan-v-a schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:52:
Ja batterij komt uit de verpakking, en de jumper zit er zover ik weet goed op.
Kijk daar eerst naar, misschien handig om een foto erbij te zetten, zodat we kunnen zien of er iets anders afwijkends te zien is

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

• tristan-v-a
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1zp4hgj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2501ldt.jpg

[ Voor 195% gewijzigd door tristan-v-a op 07-05-2014 23:38 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me een mobo-specifiek dingetje. Schopje EL->PMG.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 09:16
Op de foto kan je zien dat het moederbord 4 aansluitingen mist van de voeding, deze moeten er naar mijn weten wel op. Wat voor voeding heb je?

• tristan-v-a
Een oude X-gear voeding die ik nog had liggen, voor de rest werkt de computer perfect, Windows werkt zonder problemen etc, maar dus de Bios die tegenwerkt.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Duidelijk toch?

Pin 1-2 Clear
Pin 2-3 Normal

En hij zit op Pin 1-2 zoals ik zie op de foto

Probeer hem eens op 2-3 te zetten ;)

edit:
@ytterx: Sommige CPU's hebben deze 4 extra pinnen niet nodig. Als ze wel nodig zijn zou de pc waarschijnlijk niet eens opstarten.
Maar misschien is het wel aan te raden om gewoon een voeding aan te schaffen die wel alle pinnen heeft, dan kan dit probleem wel uitgesloten worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Psycho_Mantis op 08-05-2014 07:29 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Psycho_Mantis schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 07:26:
Duidelijk toch?

Pin 1-2 Clear
Pin 2-3 Normal

En hij zit op Pin 1-2 zoals ik zie op de foto

Probeer hem eens op 2-3 te zetten ;)
Als ik de foto zie is zit de jumper wel gewoon goed. Als je kijkt naar het witte vierkantje (rechthoekje) word pin 1 aangegeven met een dikkere witte rand. Dus nu staat de jumper op pin 2-3 en dus gewoon goed.
Bij computers is pin 1 niet altijd van links-naar rechts gezien, maar word vaak aangeven met een 1'tje (duh :P ) een +'je of een dikkere witte rand rond een vakje (of het geval van chipjes, met een wit driehoekje).

• tristan-v-a
Al geprobeerd de jumper op de andere pin te zetten, maar dan start de computer niet op.
Het gaat trouwens om een i7 920.

• tristan-v-a
Niemand een idee?

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:58:
[...]

Als ik de foto zie is zit de jumper wel gewoon goed. Als je kijkt naar het witte vierkantje (rechthoekje) word pin 1 aangegeven met een dikkere witte rand. Dus nu staat de jumper op pin 2-3 en dus gewoon goed.
Bij computers is pin 1 niet altijd van links-naar rechts gezien, maar word vaak aangeven met een 1'tje (duh :P ) een +'je of een dikkere witte rand rond een vakje (of het geval van chipjes, met een wit driehoekje).
Dat is geen witte vierkant, maar soldeer van een feature die niet op het moederbord gesoldeerd is.

De Jumper zit duidelijk op 1-2 (Clear), je moet wel naar het goede tabelletje kijken. Er staat duidelijk:

CLR_CMOS
1-2 Clear
2-3 Normal (Default)

Volgens mij is het nog schadelijk voor de Bios ook als je de PC gebruikt met de Jumper op Clear.

• tristan-v-a
Ja maar als ik de jumper anders zet wil mn computer niet meer opstarten.. :(

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Dat komt omdat je een 20 Pin kabel gebruikt.

Het kan werken maar kan ook problemen veroorzaken zoals BSOD, Spontaan uitgaan van PC, Slechte Prestatie of gewoon helemaal niet kunnen Opstarten.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
is het wel vertrouwd met die voeding? als hij al geen 24pins heeft en dan een redelijk deftige pc aansturen.
zou dit eerst veranderen anders neemt dat oude ding straks de hele pc mee naar het graf.

verbazend dat hij nog opstart zal waarschijnlijk niet meer als een 400w voeding zijn die al een jaar of 10oud is :P

[ Voor 23% gewijzigd door Powrskin op 10-05-2014 11:35 ]

Nukezone FTW

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
Al eens geprobeert om de batterij een 3 tal seconden kort te sluiten? Sommige batterijen liggen te lang en moeten wakker gemaakt worden.

Een andere mogelijkheid is nog dat het contactveertje voor de minpool ook contact maakt met de pluspool. Een klein stukje tape volstaat in het hoekje van van het mincontact van de batterijhouder.
(Opm: Als dit het geval is, vervang dan de batterij nogmaals. Deze zal dan door de kortsluiting al ver heen zijn.)

• tristan-v-a
Ja maar de tijd wordt wel onthouden dus zou het batterijtje moeten werken toch?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Owjee, ik had ook een x-gear liggen en die levert als hij in nieuw staat is (lees: minder dan een jaar oud is) 200Watt op zijn best met daarvan 150Watt op de 12v lijn. Het is namelijk een Deer voeding. (themask begrijpt het wel) De condensatoren in die dingen lekken bij mij nu bijna allemaal en ik heb hem daarom ook weggegooid. Ook hebben ze totaal geen beveiligingen en de ripple is zo hoog dat de Alpen er nog niks bij zijn. Dit is waarschijnlijk niet de oorzaak van het probleem maar het is zeker het tweede probleem wat je moet aanpakken. ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• tristan-v-a
Net een andere voeding in m'n computer gezet, nu een 24 pin kabel aangesloten op het moederbord, maar nog steeds geen resultaat.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
Ik kan je aanraden om alle instellingen in de BIOS naar de DEFAULT instellingen te zetten, zoals die in het instuctieboekje van het mobo staan. Sla die instellingen dan op met F10. (Opmerking: Kijk of je de instellingen kunt wijzigen van de DEFAULT. Anders moet je deze instelling in de BIOS wijzigen.) Zoek de standaard waarden op van CPU, GPU en geheugen. Ga daar absoluut niet overheen! (Back to basic!)

Sluit zo min mogelijk componenten aan op het mobo! (Eenvoudiger met foutzoeken.) Zorg dat je CD / DVD speler als 1e opstart mogelijkheid staat en de HDD als 2e. Plaats 1 reepje geheugen, 1 HDD en 1 CD / DVD speler. Zorg dat je toetsenbord en muis met een draadje aan de computer vastzitten en geen draadloze verbindingen! Eventueel de FLOPPIE-DRIVE in de BIOS uitschakelen. Kan soms IRQ conflicten geven met andere apparatuur.

Zorg ervoor dat je basis frequentie van de CPU niet te hoog staat. Het kan soms zijn dat wanneer je een basisfrequentie instelt van bv 400 MHz je computer normaal opstart. Zet je deze frequentie bv op 450 MHz, dan krijg je bv een BSOD. Snap je wat ik bedoel?
Ook de multiplier niet te hoog instellen. Zorg eerst maar eens dat die computer opstart.

Kijk verder naar de voltages in de BIOS. Zorg er voor dat je CPU, GPU en geheugen de juiste spanning krijgen. Kijk even in de specs van deze componenten wat die moeten zijn.

Vergeet niet na elke wijziging om deze te SAVEN met F10. Voer ook nooit meer dan 1 wijziging tegelijk uit! Werkt de wijziging niet, zet die instelling dan terug en probeer een volgende. Schrijf eventueel alle wijzigingen op.

SUCCES!!!!!

P.S. Ik heb net zelf flink geworsteld met een soortgelijk probleem bij een Gigabyte (GA-EP35C-DS3R) mobo. Hier bleek 1 instelling fout te zijn van de grafische kaart. De instelling stond op AUTO en dat werkte van geen kant. Toen ik de instelling naar TURBO had gewijzigd was het probleem over. Gigabyte gaf AUTO aan als DEFAULT in de handleiding, maar in de praktijk is het soms wel eens anders. Computer draait nu zonder problemen.

PROBEER GEWOON VAN ALLES UIT, MAAR 1 DING TEGELIJK!

[ Voor 12% gewijzigd door jovadca op 14-05-2014 23:33 ]

Pagina: 1