Ik kan je aanraden om alle instellingen in de BIOS naar de DEFAULT instellingen te zetten, zoals die in het instuctieboekje van het mobo staan. Sla die instellingen dan op met F10. (Opmerking: Kijk of je de instellingen kunt wijzigen van de DEFAULT. Anders moet je deze instelling in de BIOS wijzigen.) Zoek de standaard waarden op van CPU, GPU en geheugen. Ga daar absoluut niet overheen! (Back to basic!)
Sluit zo min mogelijk componenten aan op het mobo! (Eenvoudiger met foutzoeken.) Zorg dat je CD / DVD speler als 1e opstart mogelijkheid staat en de HDD als 2e. Plaats 1 reepje geheugen, 1 HDD en 1 CD / DVD speler. Zorg dat je toetsenbord en muis met een draadje aan de computer vastzitten en geen draadloze verbindingen! Eventueel de FLOPPIE-DRIVE in de BIOS uitschakelen. Kan soms IRQ conflicten geven met andere apparatuur.
Zorg ervoor dat je basis frequentie van de CPU niet te hoog staat. Het kan soms zijn dat wanneer je een basisfrequentie instelt van bv 400 MHz je computer normaal opstart. Zet je deze frequentie bv op 450 MHz, dan krijg je bv een BSOD. Snap je wat ik bedoel?
Ook de multiplier niet te hoog instellen. Zorg eerst maar eens dat die computer opstart.
Kijk verder naar de voltages in de BIOS. Zorg er voor dat je CPU, GPU en geheugen de juiste spanning krijgen. Kijk even in de specs van deze componenten wat die moeten zijn.
Vergeet niet na elke wijziging om deze te SAVEN met F10. Voer ook nooit meer dan 1 wijziging tegelijk uit! Werkt de wijziging niet, zet die instelling dan terug en probeer een volgende. Schrijf eventueel alle wijzigingen op.
SUCCES!!!!!
P.S. Ik heb net zelf flink geworsteld met een soortgelijk probleem bij een Gigabyte (GA-EP35C-DS3R) mobo. Hier bleek 1 instelling fout te zijn van de grafische kaart. De instelling stond op AUTO en dat werkte van geen kant. Toen ik de instelling naar TURBO had gewijzigd was het probleem over. Gigabyte gaf AUTO aan als DEFAULT in de handleiding, maar in de praktijk is het soms wel eens anders. Computer draait nu zonder problemen.
PROBEER GEWOON VAN ALLES UIT, MAAR 1 DING TEGELIJK!
[
Voor 12% gewijzigd door
jovadca op 14-05-2014 23:33
]