Toon posts:

PATA spul aansluiten, aparte controller of adapters?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een PATA optisch station en PATA harde schijf op een moederbord aansluiten zonder PATA poorten.

Nu weet ik niet zeker wat een betere optie zou zijn, of een aparte controller, in de vorm van een insteekkaart met Sil0680 chipje er op
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/km2w7htjr/image.jpg

of m.b.v. een adapter met een JM20330 chipje er op die op de PATA poort wordt geprikt en het omvormt tot SATA poort
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/bbcunw47z/image.jpg

Mijn gevoel zegt dat een stabielere optie, de Sil0680 controller een stabielere optie is. Maar zo'n adapter is ook interessant, werkt dat een beetje?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Meestal zijn die extra controllers alleen voor harde schijven.
Optische station kan werken, maar ook weigeren, google hier op.

Beide mogelijkheden is mogelijk, insteek kaart zou ik als voorkeur geven.
Zelf heb ik een server met raid en een adapter in gebruik, tot nu toe geen probleem.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Adapters werken ook niet altijd even goed met optische drives...
maar dat is een kwestie van proberen,

verder kosten adapters je geen extra PCI slot of andere resources van je systeem.

404 Signature not found

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Is er een specifieke reden om de pata drives te gebruiken?

Voor <20 euro koop je een nieuwe optische drive, en in V&A zie ik ze voor 5 euro. Mogelijk als je langs de plaatselijke kringloop gaat kun je ze ook voor een scheet en 3 knikkers krijgen.

Verder is een ATA hdd waarschijnlijk ook niet de snelste, stilste of zuinigste.
Met wat speuren kun je waarschijnlijk ook wel een goedkope sata hdd scoren ergens.

Dan ben je imo makkelijker bezig (misschien zelfs goedkoper), maar dat kan alleen als er geen speciale reden is voor de pata spullen ;-)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat inderdaad. Tenzij je echt specifieke apparatuur hebt, loont het eigenlijk de moeite niet echt.
Tenzij je Chinese meuk gaat gebruiken, maar dat geft weinig garanties op een goede werking - en dat wil je iig bij een HDD meestal wel ;)

Dat gezegd hebbend: ik zou voor de insteekkaart gaan. Kun je per PATA aansluiting poort meteen twee devices op aansluiten, en je krijgt bij twee devices op twee poorten ook geen gezeik met master / slave switchen. Bovendien loop je bij zo'n convertertje ook nog een stukje risico op gezeik met jumpering die niet lekker staat, en bij een insteekkaart is het gewoon aansluiten, hard jumperen en gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)