Toon posts:

Een pc samenstelling om muziek te gaan produceren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Zeer binnenkort ga ik een curus FL studio volgen en wil daarbij ook een studio gaan inrichten. Daar hoort natuurlijk een goede pc bij. Wat ik weet, is dat een goede geluidskaart dan nodig is, maar welke?

Al wat jaren ervaring met draaien op grote en kleine feestjes in de house grene, maar wil nu grotere stappen gaan nemen.

Kan iemand mij een samenstelling adviseren van pc onderdelen? Qua kosten liever niet hoger dan nodig is.

Ik ben beniewd!

Gr Niels

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-03 14:22
Een samenstelling adviseren 8)7 Ik adviseer je om hier even naar te kijken: DAA beleid :Y

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:27
Zoals je al zegt, geluidskaart en speakers zijn enige wat heel belangrijk is voor jouw pc.

FL draait opzich al op een vrij simpel systeem, uiteraard is een snelle PC handig voor renderen etc, maar dat ligt natuurlijk aan je budget. Kijk even hoe je een goede openingspost moet maken, dan zijn er vast wel mensen die je een goed advies kunnen geven :)

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:32
Ik zou een externe geluidskaart nemen, deze bijvoorbeeld: pricewatch: Focusrite Scarlett 2i2. Kan je eventueel ook nog een mic of gitaar op aansluiten. Speakers zijn ook heel belangrijk, daarvoor zou ik naar een geluidsspeciaalzaak gaan en zelf luisteren.

De pc is natuurlijk ook belangrijk, maar zolang jij geen 200 sporen hebt en niet te veel vst's hoef je geen super snelle i7 pc te hebben.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo Nelson,

Belang bij producing
ik heb een vriend die aan FL studio doet. Zijn PC heb ik ook samengesteld zo'n 2 jaar terug.

Qua geluidskaart zou ik nog even goed over nadenken. Geluidskaarten kunnen het geluid namelijk "vervormen" om de toon mooier te krijgen over jouw speakers. Dat is iets dat je niet wilt als producer. Dit heeft ook deels te maken met software. Maar met een normale onboard geluidskaart moet dit normaal gesproken genoeg zijn.
*Had er even overheen gelezen dat je op feestjes draait, het is dus belangrijk om met de aansluitingen rekening te houden, momenteel is er een Onboard geluidskaart van Realtek, de ALC 1150. Die is erg goed voor een onboard geluidskaart. Zal die ook meenemen in je systeem.

Daarnaast zijn de boxen belangrijker, monitor boxen is hetgene wat je nodig hebt. En dan de passive boxen. Actieve boxen hebben een ingebouwde versterkers en "vervormen het geluid". Hetgene dat jij wilt horen is hoe jij het precies hebt gemaakt. En als je luistert naar andere producers, hoe die het precies hebben gemaakt zonder aldus die vervormingen.
Dus voor het producen zijn die boxen geschikt. Maar voor het draaien op feestjes weet ik niet of je die boxen wilt gebruiken of juist andere wilt.
Dit moet je echter persoonlijk bekijken, ik stel alleen even de opties voor.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Koen179 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:48:
Ik zou een externe geluidskaart nemen, deze bijvoorbeeld: pricewatch: Focusrite Scarlett 2i2. Kan je eventueel ook nog een mic of gitaar op aansluiten. Speakers zijn ook heel belangrijk, daarvoor zou ik naar een geluidsspeciaalzaak gaan en zelf luisteren.

De pc is natuurlijk ook belangrijk, maar zolang jij geen 200 sporen hebt en niet te veel vst's hoef je geen super snelle i7 pc te hebben.
Dat durf ik te betwijfelen :) . In audioproductie is er niet zoiets als teveel rekenkracht; je hebt altijd te weinig, en dat killt je creatieve flow als een gek. Zeer frustrerend. Ik heb een i7 en eerlijk gezegd heb ik die nooit tot de max gebruikt, maar zeker wel tot 65 %.
En een paar fikse soft synths zoals de Native Instruments e.d. en je propt alles wel degelijk snel vol.
Kost wat meer, maar je kunt zo ook nog even 2 a 3 jaar voort (wanneer alles nog meer rekenkracht kost).

Verwijderd

mirno schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:20:
Hallo Nelson,

Belang bij producing
ik heb een vriend die aan FL studio doet. Zijn PC heb ik ook samengesteld zo'n 2 jaar terug.

Qua geluidskaart zou ik nog even goed over nadenken. Geluidskaarten kunnen het geluid namelijk "vervormen" om de toon mooier te krijgen over jouw speakers. Dat is iets dat je niet wilt als producer. Dit heeft ook deels te maken met software. Maar met een normale onboard geluidskaart moet dit normaal gesproken genoeg zijn.
*Had er even overheen gelezen dat je op feestjes draait, het is dus belangrijk om met de aansluitingen rekening te houden, momenteel is er een Onboard geluidskaart van Realtek, de ALC 1150. Die is erg goed voor een onboard geluidskaart. Zal die ook meenemen in je systeem.

Daarnaast zijn de boxen belangrijker, monitor boxen is hetgene wat je nodig hebt. En dan de passive boxen. Actieve boxen hebben een ingebouwde versterkers en "vervormen het geluid". Hetgene dat jij wilt horen is hoe jij het precies hebt gemaakt. En als je luistert naar andere producers, hoe die het precies hebben gemaakt zonder aldus die vervormingen.
Dus voor het producen zijn die boxen geschikt. Maar voor het draaien op feestjes weet ik niet of je die boxen wilt gebruiken of juist andere wilt.
Dit moet je echter persoonlijk bekijken, ik stel alleen even de opties voor.
Inderdaad, de boxen zijn van zeer veel groter belang. Redelijke kosten al aardig veel. Ik zou tweedehands aanraden. Er staan soms mooie Hr824's van Mackie, Alesis, KRK voor flink lagere prijzen.

Die gebruik je trouwens niet om ook te draaien. Daar moet je lijkt me toch echt grotere boxen voor hebben die tegen een stootje kunnen. Dat wil je ook niet steeds in je (home)studio installeren en weer de-installeren.

Ga je je geluidskaart gebruiken bij feestjes, maar ook in je studio, dan is een externe handig. Van M-audio of weetikwat. Wat betreft aansluitingen lijkt het me een verhaal van de mixer die tussen je geluidskaart, laptop/pc en je monitoren en randapparatuur (draaitafels?) zit.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:32
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:34:
[...]

Dat durf ik te betwijfelen :) . In audioproductie is er niet zoiets als teveel rekenkracht; je hebt altijd te weinig, en dat killt je creatieve flow als een gek. Zeer frustrerend. Ik heb een i7 en eerlijk gezegd heb ik die nooit tot de max gebruikt, maar zeker wel tot 65 %.
En een paar fikse soft synths zoals de Native Instruments e.d. en je propt alles wel degelijk snel vol.
Kost wat meer, maar je kunt zo ook nog even 2 a 3 jaar voort (wanneer alles nog meer rekenkracht kost).
Dat klopt, maar aangezien TS nog niet veel ervaring heeft (dat maak ik er uit op, verbeter me als dit fout is) lijkt me het onnodig om meteen een dure i7 pc te bouwen. Voor de toekomst is het inderdaad handig, maar als je tekort komt kun je altijd nog upgraden in een desktop.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Qua desktop zou ik gewoon voor een i5 4570 gaan, met een B85 moederbord. Met 8GB RAM erbij.
Als monitor speakers kan ik nieuw deze wel aanraden: pricewatch: M-Audio BX5A Deluxe Version D2 2.0 (Zwart)
En KRK zoals al genoemd is, is erg goed. Maar nieuw wel duur.

我的名字是Mirno

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 14:25
Studio monitoren zijn niet echt aan te raden. Iedereen heeft een ander gehoor, daarom beaamt de een KRK, de ander Dynaudio, Genelec, Adam, ga zo maar door. Studio monitoren zijn zeer persoonlijk.

Ga ze daarom altijd beluisteren voor aanschaf. Neem de tijd en luister zo veel mogelijk naar verschillende modellen in je prijsklasse.

Verder raad ik aan eerst te leren produceren voordat er dure hardware wordt aangeschaft. FL studio, synths en plugins /filters begrijpen gaat er veel tijd in zitten. Dat red je niet met een dagje cursus allemaal.

Veel mensen geven bakken met geld aan hardware uit zonder dat ze weten wat produceren echt inhoud . Mocht diegene goed wegwijs zijn in de betreffende DAW en voldoende kennis hebben van produceren zou ik persoonlijk pas beginnen met hardware aanschaffen.

Over het verhaal van actieve speakers wil ik nog even inhaken. Juist de versterker in een actieve speaker is op de gehele speaker samenstelling en eigenschappen gebouwd om zo goed mogelijk bij de speaker te passen.

Daarom wordt er in het algemeen voor een actieve (ingebouwde versterker) studio monitor gekozen in een (home) studio.

[ Voor 25% gewijzigd door Bas. op 07-05-2014 22:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de bruikbare tips!

Het is puur studio gericht. Voor feestjes heb ik 16 tal grote speakers staan. Dat is hobby matig leuk geweest.

Verwijderd

Topicstarter
Mitchell-CWD schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:16:
Zoals je al zegt, geluidskaart en speakers zijn enige wat heel belangrijk is voor jouw pc.

FL draait opzich al op een vrij simpel systeem, uiteraard is een snelle PC handig voor renderen etc, maar dat ligt natuurlijk aan je budget. Kijk even hoe je een goede openingspost moet maken, dan zijn er vast wel mensen die je een goed advies kunnen geven :)
Heb je gelijk in, ben iets te snel van stapel gegaan!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:34:
[...]

Tot op zekere hoogte inderdaad. Van belang wordt dan juist weer of je software wel met hyperthreading om kan gaan. Als dat het geval is, heeft een i7 of Xeon zin, anders voegt het heel weinig toe en kan je beter minder maar snellere cores hebben.
Daarnaast is storage vaak een bottleneck. Zorg voor een ruime SSD in je systeem. Trage storage is, met name voor audio-bewerking, uiterst hinderlijk. Qua geheugen kan je je op zich ook behoorlijk uitleven. Immers, hoe meer data je in je geheugen beschikbaar kan stellen, hoe sneller je het ook weer kan laten aanroepen.
Wat betreft geluidskaart is het nog wel interessant om te weten wat voor inputs en outputs je nodig gaat hebben, en waar je het op wil gaan laten weergeven. Eerder werd al even aangehaald over actieve en passieve speaker-systemen. Dat verhaal klopt slechts deels. Als je naar de echte high-end markt gaat kijken, zie je dat daar juist steeds vaker weer voor actieve speaker-systemen wordt gekozen. De voornaamste redenen hiervoor zijn dat de afstand tussen versterking en speaker daarmee zo klein mogelijk wordt gehouden dus ook de kans op vervorming daarmee kleiner wordt, en dat daarmee de afstemming tussen speaker en versterker optimaal kan zijn. Kijk je naar het lagere segment, dan blijkt dat het gebruik van slechte / goedkope componenten vaak dermate de prestaties verstoren dat je dan weer beter af bent met een knappe versterker en boxen. Het valt of staat met name met budget hierbij. Je kan voor pakweg 200,- klaar zijn, maar als je er 20.000.- aan wilt uitgeven dan is dat uiteraard ook geen enkel probleem. Bezuinig echter niet te veel hierop, aangezien het altijd direct invloed op het eindresultaat van je productie heeft. Vergelijk het met een professionele fotograaf die foto's gaat bewerken op een oud 14" CRT-schermpje. Hoe erg die man zn best ook doet, het gaat nooit echt mooi worden.
Wat betreft de geluidskaart zijn zoals gezegd de inputs en outputs van belang. Indien je gebruik gaat maken van een digitale output (meestal tosslink of coaxiaal) is je geluidskaart niet heel erg van belang en kan je vaak met onboard af. Kies je echter voor een analoge output, wat gebruikelijker is voor dergelijke setups, dan wordt het toch een heel ander verhaal. Dan is het namelijk erg belangrijk een goede DAC tot je beschikking te hebben (immers DAC staat niet voor niets voor Digital Analog Converter). De onboard kaarten schieten daarin enorm te kort, en überhaupt is een interne kaart daarin meestal geen goed plan vanwege de andere componenten in je machine die verstorend kunnen werken. Dat zijn met name de bewegende onderdelen zoals HDD, fans en voeding. Een externe DAC is dan de logische keuze. Ook hier geldt weer dat er een wereld van verschil zit tussen goedkope DAC's en dure DAC's. Kijken we naar puur het omzetten van digitaal naar analoog, dan zijn de verschillen niet zo heel groot. Echter, kijken we naar aanvullende funcitonaliteiten, dan zit er een wereld van verschil. Denk bijvoorbeeld aan volume-control per kanaal, onafhankelijk schakelen van inputs en outputs etc. Ook dit is echt een component om niet te zuinig in te zijn, maar ook niet al te ver in door te schieten. DAC's zijn verkrijgbaar van 20,- tot grofweg 5000,-. Orienteer je dus vooraf goed en loop (net als voor speakers en versterking) eens een speciaalzaak in die je het een en ander kan laten horen en uitleggen. Neem hier ruim de tijd voor aangezien het de basis voor je hele systeem gaat vormen. Een CPU van 150,- of 200,- of wat geheugen voor 100,- is een upgrade die je nog wel eens kan doen, maar om nu voor 500,- aan speakers te halen om vervolgens tot de conclusie te komen dat het toch niet volstaat en je alsnog er 1000,- tegenaan wilt gooien is ook weer zoiets ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1