Keuze moederboard / CPU

Pagina: 1
Acties:

• E-B
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:12
Beste mede-tweakers,

Ik ben voornemens mijn PC (of althans onderdelen daarvan) binnenkort een keer een upgrade te geven.

Nu ben ik wel een een klein beetje thuis in hardware, zo kan ik kan bijvoorbeeld een CPU onderscheiden van een geheugenmodule (;)) en ik weet globaal wel het één en ander over snelheden en specificaties maar eerlijk gezegd kan ik de snelheid waarmee onder andere nieuwe CPU's en ander componenten de laatste jaren uitkomen maar moeilijk bijbenen.

Ik kan daarom moeilijk (of beter gezegd "niet") oordelen of een bepaalde CPU o.i.d. "beter" is dan een alternatief. Daarvoor vraag ik bij dezen jullie hulp.

Mijn huidige systeem:

Moederboard:
ASRock M3A770DE

CPU:
AMD Athlon II X4 640 Processor (Propus / 3 GHz)

HDD:
Samsung EVO 840 250 GB (primair)
WD Green 640GB (secundair)

GPU:
NVIDIA GeForce 9800 GT (512 Mb)

Geheugen:
2 x 4GB Kingston Hyper X (KHX1600C9D3/4GX / PC3-10700 667 MHz)

Het is mijn doel om de grafische kaart, het geheugen, de kast (ATX, geloof ik en bevat twee extra - niet aangesloten - fans), de voeding (400W) en de harde schijven te "recyclen".
Daarnaast heb ik natuurlijk nog wat randapparatuur zoals een (ingebouwde) card-reader en DVD-station welke ik ook gewoon wil overzetten.

Kortom ik ben op zoek naar een nieuw moederboard inclusief CPU. Hiervoor heb ik een aantal eisen:
  • CPU moet een upgrade zijn (of op z'n minst gelijkwaardig)
  • Moederboard dient SATA600 te ondersteunen (dan kan ik ook eens écht gebruik maken van mijn SSD en ik denk dat dat ook de nodige snelheidswinst - qua gevoel - zal opleveren).
  • CPU/moederboard dienen overweg te kunnen met de hardware die ik niet wil vervangen (sluit niet uit dat dat op termijn wel zal gebeuren...)
  • USB 3.0 is een pré
Ik ben niet gebonden aan merk CPU of moederboard. Zou iemand mij op z'n minst in de goede richting kunnen duwen? Bijvoorbeeld, welk type processor is sneller dan deze? Zo heb ik geprobeerd om wat i5 processoren te vergelijken maar dat was verwarrend (krijg het idee dat mijn processor zo slecht nog niet is - maar dat weet ik dus niet :)).

Oh ja, qua grafische kaart zijn aanvullende suggesties welkom. Deze wil ik misschien ook vervangen. Maar ook hier had ik al uitgevonden dat lang niet alle kaarten uit de huidige generatie per se beter dan mijn huidige kaart zijn.

Budget; liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard. We moeten wel realistisch blijven dus ik ga ongeveer uit van het volgende:
  • Moederboard: ~ € 100,-
  • CPU: < € 200,-
  • GPU: < € 100,- (direct vervangen is niet zeker, maar mochten de overige onderdelen "goedkoop" uitpakken dan is het een optie om ook direct GPU te vervangen)
Zouden jullie eens wat suggesties willen opgooien? Mocht ik een onhaalbaar doel hebben omdat de rest van de hardware niet geschikt is, dan hoor ik dat ook graag!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Mits je niet van plan bent te gaan overclocken is dit denk een goed setje.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,50€ 167,50
1MSI B85-G43 Gaming€ 88,-€ 88,-
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,45

Moederbord: gewoon een goed MSI bordje, 4 sata-600 porten, en usb 3.0 porten en een interne usb 3.0 header.
CPU de processor van intel die het meest geschikt is.
GPU, krachtig genoeg om af en toe een spelletje te spelen al zal je niet de nieuwste spellen op maximale settings op 1080p kunnen spelen, maar dat kun je niet verwachten van een kaart in deze prijsklasse. Hij is overgens ook lekker zuinig.
reviews: Nvidia GTX 750 Ti: de snelste onder de 75 watt
Een alternatief is misschien de iets goedkopere GTX750 maar dat is om het eenvoudig te zeggen "hem gewoon net niet" met "maar" 1Gigabyte RAM en algemene rekenkracht imho.

Een amd variant:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7850K Black Edition€ 139,76€ 139,76
1MSI A88X-G45 GAMING + Assassin Creed LHD€ 106,-€ 106,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,76

Je denkt misschien, hij is de gpu vergeten.
Maaaaaar deze zit in de cpu "gebakken". Hij is echter wel een stuk krachtiger dan de doorsnee geintergreerde gpu. Hij is dan ook zeker snel genoeg om af en toe een spelletje te kunnen spelen. Je bent in totaal ook een stukje goedkoper uit.
Deze heeft 8 usb 3.0 poorten en 8 sata-600 poorten.
Bij het moederbord krijg je assassins creed, je kunt ook kiezen voor hetzelfde bord zonder assasins creed maar deze is maar 1 euro goedkoper :+ . Dan kun je beter als je het zelf niet speelt er een vriend/famililid/kennis blij mee maken :P

[ Voor 3% gewijzigd door TheK1ng op 07-05-2014 18:28 ]

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 15:53
Als ik even snel wat zou maken zou ik uitkomen op zoiets als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 70,93€ 70,93
1Sapphire Radeon HD 7770 1GB GDDR5€ 88,02€ 88,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,94

i5 processoren zijn gewoon verreweg de beste als je een budget hebt van ongeveer 150-200€. Vrij goedkoop met goede prestaties. Mijn i5 2500k doet het na bijna 3 jaar nog altijd zeer goed en ik heb nooit behoefte gehad aan een i7. Daarbij kan je gewoon een standaard moederbord kopen, aangezien ik niet aanneem dat je bijzondere wensen hebt doet dit bord het waarschijnlijk meer dan prima - het is een van de meest populaire borden op tweakers.

Een 7770 is een prima kaartje voor <100 euro maar misschien is het 't waard om te overwegen om ongeveer 50€ meer uit te geven voor een iets betere kaart en dan heb je 2gb geheugen en een iets hogere kloksnelheid.

EDIT: Je kan ook nog overwegen de resterende ~60€ van je budget te gebruiken om een SSD te kopen. Die zijn nu vrij goedkoop maar ze zijn echt een hele grote upgrade voor een mid-range PC. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

[ Voor 7% gewijzigd door vynertje op 07-05-2014 18:36 ]

• E-B
Hmmm, dit lijkt nu al de goede kant op te gaan! @vynertje, ik heb al een SSD maar die is aangesloten op een SATA 300 (of was het nu 150) poort... ;-)

Kan ik trouwens uit jullie posts opmaken dat een GPU upgrade nodig of wenselijk is of heb ik het niet duidelijk verwoord (goed mogelijk)? Dit is eigenlijk optioneel en doe ik liever niet in verband met de investering (liever gespreid). Suggestie van TheK1ng spreekt me daarom ook erg aan (7850 combo). Ga ze straks nog even uitgebreid vergelijken en suggesties blijven welkom!

(edit) je hebt het trouwens goed ingeschat, vynertje. Ik hou mij niet bezig met overklokken e.d. gamen doe ik nauwelijks (Civ5 op z'n tijd) en als ik het doe hoeft dat niet met hoogste settings. Zoek gewoon een systeem die weer lekker vlot aanvoelt en weer een beetje van deze tijd is.

[ Voor 21% gewijzigd door E-B op 07-05-2014 19:00 . Reden: Aanvulling tekst ]

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
E-B schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 18:53:
Kan ik trouwens uit jullie posts opmaken dat een GPU upgrade nodig of wenselijk is of heb ik het niet duidelijk verwoord (goed mogelijk)? Dit is eigenlijk optioneel en doe ik liever niet in verband met de investering (liever gespreid). Suggestie van TheK1ng spreekt me daarom ook erg aan (7850 combo). Ga ze straks nog even uitgebreid vergelijken en suggesties blijven welkom!
In dat geval kun je het beste gewoon voor de i5 zonder losse gpu gaan. De geintergreerde hd4000 zou volgensmij civ V wel aan moeten kunnen maar dat zou je misschien even uit moeten zoeken.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik zelf zou dit nemen, maar dat komt ook omdat ik meer van de amd ben dan van de intel, maar dit is een mooie upgrade, waarmee je heel wat games op de hoogste instellingen kan spelen, en als je voeding het niet zou redden, want ik weet natuurlijk niet wat voor 400watt voeding jij hebt kan je altijd nog een andere kopen want het budget is er.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7850K Black Edition€ 139,76€ 139,76
1Gigabyte F2A88X-D3H€ 62,88€ 62,88
1Gigabyte GV-R725O5-2GI€ 81,50€ 81,50
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 66,30€ 66,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,44

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bwah, van een HD4000 zou ik niet teveel durven te verwachten. Leuk voor office, maar gamen, nah.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 68,-€ 68,-
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 44,98€ 44,98
1MSI GeForce GTX 750Ti€ 122,04€ 122,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,02

Is een prima goedkoop setje, voor als Civ 5 het zwaarste is wat je doet. Overigens kan het best zijn dat Civ 5 single/dualthreaded is, dan is een Pentium een wat beter idee.

People as things, that’s where it starts.

• E-B
TheK1ng schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:05:
[...]

In dat geval kun je het beste gewoon voor de i5 zonder losse gpu gaan. De geintergreerde hd4000 zou volgensmij civ V wel aan moeten kunnen maar dat zou je misschien even uit moeten zoeken.
Dan eventueel wel de 4670 neem ik aan? Als ik ze naast elkaar zet (en het goed begrijp) is deze net iets sneller, toch? Samen met het andere moederboard (Gigabyte G1.Sniper B5) zou de prijs gelijk zijn aan jouw suggestie. :)
Kyle98 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:19:
Ik zelf zou dit nemen, maar dat komt ook omdat ik meer van de amd ben dan van de intel, maar dit is een mooie upgrade, waarmee je heel wat games op de hoogste instellingen kan spelen, en als je voeding het niet zou redden, want ik weet natuurlijk niet wat voor 400watt voeding jij hebt kan je altijd nog een andere kopen want het budget is er.
Heb toch mijn eerste post niet goed geformuleerd. Eigenlijk is er geen (nog) budget (klein beetje vakantiegeld ftw) en moet het uiteindelijk zo goedkoop mogelijk. Uiteraard streef ik wel naar een goede prijs/kwaliteit verhouding en ben ik wel zo snugger dat ik weet dat ik er met een budget van rond de 100 euro - bij wijze van spreken - er niet op vooruit zal gaan qua hardware.

Stom vraagje, je suggestie om er ander geheugen in te prikken is ook gebaseerd op het budget? Als ik het zo bekijk dan zou ik het ook met mijn huidige 2x4GB af kunnen, of zie ik dat verkeerd? Ik vervang het geheugen liever niet aangezien dat nog betrekkelijk nieuw is (althans, de aanschaf er van). Óf bedoel je dat ik er nog 2x4GB bij in kan/moet prikken? :D
VasZaitsev schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 21:35:
Bwah, van een HD4000 zou ik niet teveel durven te verwachten. Leuk voor office, maar gamen, nah.
...
Is een prima goedkoop setje, voor als Civ 5 het zwaarste is wat je doet. Overigens kan het best zijn dat Civ 5 single/dualthreaded is, dan is een Pentium een wat beter idee.
Voor zover mijn kennis reikt, had ik dat inderdaad ook al uitgevogeld. Sterker nog, als ik dit mag geloven dan is mijn huidige 9800 GT een stuk beter wat dat betreft: http://www.game-debate.co...800-gt-htdp-512mb-edition

Civ 5 is op dit moment het zwaarste. Verder speel ik wat Rollercoaster Tycoon, Age of Empires en Simcity. Daarnaast bezit ik een handje vol oudere en/of simpele Steam games zoals wat titels uit de GTA serie maar die doen het allemaal ook al prima op dit systeem. Wel kijk ik enigszins uit naar de (final) release van Carmageddon Reincarnation maar daar wil ik mijn systeem in principe niet op afstemmen.

Dat draait overigens volgens de makers op een Intel i3 2.4GHz / 4GB / AMD HD 6000 series of hoger (aanbevolen Intel i3 3.4GHz / 8GB / AMD HD 7800 series of beter). Van de AMD A10-7850K weet ik het niet, maar ik mag aannemen dat de i5 suggesties per definitie beter zijn dan die i3? :? Het enige wat ik dan zeker weet is dat ik later nog eens een betere videokaart zal moeten kopen als ik besluit om eerste alleen mobo en CPU te upgraden.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor die games zou ik eerlijk gezegd mijn systeem nemen. Een i5 zal overkill zijn, en dus gewoon zonde van het geld. Een i3 vind ik zelf ook niet heel interessant, best duur voor zijn prestaties.

Mijn CPU is een leuk dingetje, prijs-prestatie gezien helemaal geweldig. Mobo wat erbij zit is simpel, maar goed genoeg. Een GTX750ti is een leuk zuinig kaartje, prima voor jouw doeleinden.

• E-B
Keuzes, keuzes, keuzes... Gelukkig heb ik nog even om te beslissen. :)

Ik moet eerlijk zeggen dat prijstechnisch je oplossing mij (natuurlijk) het meeste aanspreekt. Helemaal gezien het feit dat aan alle wensen voldaan wordt. Zo te lezen presteert die GTX 750Ti letterlijk een keer zo goed als mijn 9800 GT en heb mijn USB 3.0 en SATA 600 poorten te pakken. Ook lijkt de CPU een beschaafde upgrade t.o.v. mijn huidige CPU. Je mobo suggestie is wel een micro-ATX bord. Is dat heel spannend? Is toch een kwestie van de bevestigingspunten in m'n gewone ATX kast verplaatsen?

Neemt niet weg dat de i5 nog niet uit beeld is verdwenen. Qua processor is het wel weer een forse verbetering t.o.v. de X4 (als ik het goed heb). Op zich wel het overwegen waard als blijkt dat er voldoende budget is. Ben ik in ieder geval wat langer toekomst-proof.

Zit er trouwens nog essentieel verschil tussen de MSI GeForce GTX 750Ti en de MSI GeForce GTX 750Ti GAMING van TheK1ng? Ik zie een tientje prijsverschil en hele kleine verschillen in de kloksnelheden valt daar in de praktijk nog iets van te merken/zien? Mijn simpele geest is snel geneigd te denken: sneller + duurder = beter. Maar is dat ook zo?

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

sorry ik had dat er niet bij gezet maar als je voor die amd setup van mij zou gaan is het beter om je ram te vervangen omdat die van jouw nu lage snelheid heeft en een apu werkt veel beter met 2133mhz dan met die jij nu hebt, maar als je voor de intel setup gaat is dat niet nodig.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Denk niet echt dat je het merkt, en met afterburner kun je 'm ook doodeenvoudig wat hoger clocken.

Een i5 is idd beter dan een Athlon 760k, echter, ik betwijfel of je dat wel nodig hebt, en de komende jaren nodig gaat hebben. Overigens kan een AMD kaartje dan nog wel leuk zijn met Mantle, een R9 270 is niet veel duurder dan een 750ti, een stuk sneller en ondersteund Mantle.

mATX heeft idd wat minder schroefjes, idd een kwestie van een paar busjes verwijderen of verplaatsen.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Eigenlijk is het fijn te weten wat voor een voeding je hebt dat geeft wat makkelijker advies..

Als je graag een i5 wil is dit de meest betaalbare met een eenvoudig moederbord..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock H81M-HDS€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 188,85

Dan heb je je i5 en prik er dan een 2e hands 7850 in die zijn 80 euro.

Maar das dus afhankelijk van je voeding..

Kun je anders even het type voeding posten?

• E-B
Kyle98 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:27:
sorry ik had dat er niet bij gezet maar als je voor die amd setup van mij zou gaan is het beter om je ram te vervangen omdat die van jouw nu lage snelheid heeft en een apu werkt veel beter met 2133mhz dan met die jij nu hebt, maar als je voor de intel setup gaat is dat niet nodig.
Geen probleem! Ik neem het allemaal mee in de overweging, niets is zeker op dit moment. :)
VasZaitsev schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:27:
Denk niet echt dat je het merkt, en met afterburner kun je 'm ook doodeenvoudig wat hoger clocken.

Een i5 is idd beter dan een Athlon 760k, echter, ik betwijfel of je dat wel nodig hebt, en de komende jaren nodig gaat hebben. Overigens kan een AMD kaartje dan nog wel leuk zijn met Mantle, een R9 270 is niet veel duurder dan een 750ti, een stuk sneller en ondersteund Mantle.

mATX heeft idd wat minder schroefjes, idd een kwestie van een paar busjes verwijderen of verplaatsen.
Ik mag dan wel geen gamer zijn, blijf wel een I(C)T'er. :) Ben op zich ook niet vies van om te veel te betalen voor iets dat uiteindelijk beter is, ook al is het overkill. Op dit moment is het echter allemaal wel een budgettaire kwestie (wil wel graag een upgrade maar het grote geld ontbreekt), dus zoek ik meer bang for buck (tussen-)oplossingen.
Baloes schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:33:
Eigenlijk is het fijn te weten wat voor een voeding je hebt dat geeft wat makkelijker advies..
...
Dan heb je je i5 en prik er dan een 2e hands 7850 in die zijn 80 euro.

Maar das dus afhankelijk van je voeding..

Kun je anders even het type voeding posten?
Kan geregeld worden! Voeding komt als ik het goed heb uit Bulgarije (lang verhaal) en lijkt mij white-label China meuk. Ik heb een foto gemaakt, misschien dat dat helpt: foto.

En het staat volledig ter discussie of ik een i5 wil of niet (het zijn de suggesties tot nu toe). Ik kan er zelf niet over oordelen maar misschien wil ik juist of ook wel een high-end i3 of instap i7 voor het zelfde geld? Ik laat mij enigszins leiden door jullie suggesties, zolang ze maar binnen het budget passen. Ik merk in ieder geval dat het goed is voor mijn hardwarekennis aangezien ik alles vergelijk. :)

Jouw combo is op zich ook wel aantrekkelijk, helemaal als ik daadwerkelijk zo'n kaart voor 80 euro zou kunnen scoren. Dan zit ik rond zelfde prijs als setje van VasZaitsev maar wel met een betere processor? L2 cache van de AMD Athlon X4 760 is aanmerkelijk hoger. Hoe belangrijk is dit eigenlijk? Heb ik tot nu toe wel vaker gezien (kloksnelheden e.d. hoger maar bij de "langzamere" processor dan soms het L2 cache hoger).

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Zit op de phone dus ken ff geen lang verhaal,doen sry. Maar ga er maar van,uit dat de i5 stuk sneller/krachtiger is.

Je kunt op tweakers in Vraag en aanbod aantal leuke 7850's vinden..

Nou nog ff die voeding :)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Die voeding klinkt wat mij betreft als een gevalletje: vervangen.

Onbekende voeding die net heel veel kan leveren op 12v (sowieso al op 2 zwakke rails, dat is al vervelend) die mogelijk ook al wat jaartjes mee draait.
Maar dat is makkelijk zeggen vanaf deze kant, is er überhaupt budget voor.

Wat heeft die voeding aan aansluitingen?
je zal oa een 6 pin pci-e connector nodig hebben (al heeft die 9800gt die mogelijk ook al)

• E-B
Hartelijk dank allen voor het geleverde advies! Zo eigenwijs als ik ben, ben ik er wel vanaf geweken (ook omdat ik te ongeduldig ben). Alle adviezen hebben mij wel geholpen, deze heb ik afgekeken van Baloes' suggestie. Ongeveer het zelfde moederboard en een processor die volgens het boekje nét iets beter is.

Vandaag het volgende aangeschaft en is sinds enkele minuten in de lucht:

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Asus H81M-PLUS

In totaal 214 euro voor betaald bij MyCom in Assen (keurig binnen het budget - welke achteraf [iets] lager was). Alle overige hardware heb ik gelijk gehouden en (nog) niet vervangen.

De eerste indruk is dat systeem (uiteraard?) behoorlijk sneller aanvoelt dan de X4 640 die er in zat.
Ik weet dat je het niet als graadmeter mag gebruiken maar verwonderlijk lijkt de SSD nu het traagste in het systeem volgens de Windows Prestatie Index (en had juist daar verwacht winst te behalen). De snelheid en Samsung Magician stats liegen er verder niet om. Daar heeft een ongelovelijke verbetering plaats gevonden. Binnenkort eens een reinstall uitvoeren en dan zien wat Windows er zelf van zegt. :)

Zodra er nieuw budget is vervang ik de voeding en de videokaart. Het geheugen vervangen vind ik vooralsnog de moeite niet waard (volgens mij is dat niet mijn nieuwste bottleneck). :)

Nogmaals bedankt allen! _/-\o_
Pagina: 1