Beste mede-tweakers,
Ik ben voornemens mijn PC (of althans onderdelen daarvan) binnenkort een keer een upgrade te geven.
Nu ben ik wel een een klein beetje thuis in hardware, zo kan ik kan bijvoorbeeld een CPU onderscheiden van een geheugenmodule (
) en ik weet globaal wel het één en ander over snelheden en specificaties maar eerlijk gezegd kan ik de snelheid waarmee onder andere nieuwe CPU's en ander componenten de laatste jaren uitkomen maar moeilijk bijbenen.
Ik kan daarom moeilijk (of beter gezegd "niet") oordelen of een bepaalde CPU o.i.d. "beter" is dan een alternatief. Daarvoor vraag ik bij dezen jullie hulp.
Mijn huidige systeem:
Moederboard:
ASRock M3A770DE
CPU:
AMD Athlon II X4 640 Processor (Propus / 3 GHz)
HDD:
Samsung EVO 840 250 GB (primair)
WD Green 640GB (secundair)
GPU:
NVIDIA GeForce 9800 GT (512 Mb)
Geheugen:
2 x 4GB Kingston Hyper X (KHX1600C9D3/4GX / PC3-10700 667 MHz)
Het is mijn doel om de grafische kaart, het geheugen, de kast (ATX, geloof ik en bevat twee extra - niet aangesloten - fans), de voeding (400W) en de harde schijven te "recyclen".
Daarnaast heb ik natuurlijk nog wat randapparatuur zoals een (ingebouwde) card-reader en DVD-station welke ik ook gewoon wil overzetten.
Kortom ik ben op zoek naar een nieuw moederboard inclusief CPU. Hiervoor heb ik een aantal eisen:
).
Oh ja, qua grafische kaart zijn aanvullende suggesties welkom. Deze wil ik misschien ook vervangen. Maar ook hier had ik al uitgevonden dat lang niet alle kaarten uit de huidige generatie per se beter dan mijn huidige kaart zijn.
Budget; liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard. We moeten wel realistisch blijven dus ik ga ongeveer uit van het volgende:
Ik ben voornemens mijn PC (of althans onderdelen daarvan) binnenkort een keer een upgrade te geven.
Nu ben ik wel een een klein beetje thuis in hardware, zo kan ik kan bijvoorbeeld een CPU onderscheiden van een geheugenmodule (
Ik kan daarom moeilijk (of beter gezegd "niet") oordelen of een bepaalde CPU o.i.d. "beter" is dan een alternatief. Daarvoor vraag ik bij dezen jullie hulp.
Mijn huidige systeem:
Moederboard:
ASRock M3A770DE
CPU:
AMD Athlon II X4 640 Processor (Propus / 3 GHz)
HDD:
Samsung EVO 840 250 GB (primair)
WD Green 640GB (secundair)
GPU:
NVIDIA GeForce 9800 GT (512 Mb)
Geheugen:
2 x 4GB Kingston Hyper X (KHX1600C9D3/4GX / PC3-10700 667 MHz)
Het is mijn doel om de grafische kaart, het geheugen, de kast (ATX, geloof ik en bevat twee extra - niet aangesloten - fans), de voeding (400W) en de harde schijven te "recyclen".
Daarnaast heb ik natuurlijk nog wat randapparatuur zoals een (ingebouwde) card-reader en DVD-station welke ik ook gewoon wil overzetten.
Kortom ik ben op zoek naar een nieuw moederboard inclusief CPU. Hiervoor heb ik een aantal eisen:
- CPU moet een upgrade zijn (of op z'n minst gelijkwaardig)
- Moederboard dient SATA600 te ondersteunen (dan kan ik ook eens écht gebruik maken van mijn SSD en ik denk dat dat ook de nodige snelheidswinst - qua gevoel - zal opleveren).
- CPU/moederboard dienen overweg te kunnen met de hardware die ik niet wil vervangen (sluit niet uit dat dat op termijn wel zal gebeuren...)
- USB 3.0 is een pré
Oh ja, qua grafische kaart zijn aanvullende suggesties welkom. Deze wil ik misschien ook vervangen. Maar ook hier had ik al uitgevonden dat lang niet alle kaarten uit de huidige generatie per se beter dan mijn huidige kaart zijn.
Budget; liefst zo goedkoop mogelijk uiteraard. We moeten wel realistisch blijven dus ik ga ongeveer uit van het volgende:
- Moederboard: ~ € 100,-
- CPU: < € 200,-
- GPU: < € 100,- (direct vervangen is niet zeker, maar mochten de overige onderdelen "goedkoop" uitpakken dan is het een optie om ook direct GPU te vervangen)