Na een aantal jaar trouwe dienst vond mijn desktop-pc het wel mooi geweest. Repareren of een nieuwe... Vooruit, laten we de Nederlandse economie eens uit het slop gaan helpen.
Hoe gaan we de nieuwe machine gebruiken:
). Overklokken hoeft niet. Het liefst koop ik een machine waar ik over 5 jaar wat hardware bij prik, en over 8 jaar zien jullie me weer terug op dit forum.
Een hard budget heb ik niet, ik zoek liever een goede prijs/kwaliteitsverhouding in de categorie "lekkere middenklasser". Denk in de richting van 1000 euro, inclusief nieuwe monitor en postzegels.
De andere randapparatuur die rond slingert: Muis, toetsenbord, scanner (allen USB) en een printer (via het netwerk). Die mogen allemaal blijven.
Voorstel:
Waarom deze keuzes?
Volgens mij kloppen de combinaties van getallen bij processor, moederbord en geheugen. Zou iemand met meer verstand van dan ik daar nog naar willen kijken? Moet ik nog iets met cas latency?
Dank voor het meedenken!
Hoe gaan we de nieuwe machine gebruiken:
- Office, internet, mail, muziek en foto's
- Code kloppen. De enkele keer dat ik thuis werk heb ik meestal meerdere ontwikkelomgevingen naast elkaar draaien, database server, applicatie server. Wordt hij toch nog eens echt gebruikt
- Een of enkele VirtualBox omgevingen
- Geen spelletjes
- Dit is de belangrijkste PC in m'n netwerk. Httpd, samba, ftpd, enz. staan altijd aan. Daarnaast draaien er nog wat kleine server-applicaties, bijvoorbeeld een app waarmee mijn vrouw vanaf haar Chromebook ook Word/LibreOffice-documenten kan invoeren.
- De machine staat veel aan. Geen 24x7, maar toch wel 12-15 uur per dag.
- Er staat ook een bed in die kamer, dus graag stil
Een hard budget heb ik niet, ik zoek liever een goede prijs/kwaliteitsverhouding in de categorie "lekkere middenklasser". Denk in de richting van 1000 euro, inclusief nieuwe monitor en postzegels.
De andere randapparatuur die rond slingert: Muis, toetsenbord, scanner (allen USB) en een printer (via het netwerk). Die mogen allemaal blijven.
Voorstel:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 167,50 | € 167,50 |
| 1 | MSI B85-G41 PC Mate | € 63,- | € 63,- |
| 1 | WD Green WD20EZRX, 2TB | € 70,90 | € 70,90 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 83,95 | € 83,95 |
| 1 | Philips P-line 240P4QPYNS Zilver | € 216,- | € 216,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 127,59 | € 127,59 |
| 1 | Asus DRW-24F1ST Zwart | € 14,90 | € 14,90 |
| 1 | Seasonic G-Serie 450Watt | € 67,03 | € 67,03 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 120,50 | € 120,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 962,37 | |
Waarom deze keuzes?
- Kast: Stil
- Processor: Aardige afweging tussen prijs en gigahertzen; stille koeler
- Voeding: even veel sata aansluitingen als connectors het moederbord, zuinig
- Monitor: 16:10, anders is de stap vanaf een 5:4 zo groot, zuinig
- Harde schijf: Seagate of WD, kop of munt...
Volgens mij kloppen de combinaties van getallen bij processor, moederbord en geheugen. Zou iemand met meer verstand van dan ik daar nog naar willen kijken? Moet ik nog iets met cas latency?
Dank voor het meedenken!