Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Systeembeheer] Gangbare documentatie

Pagina: 1
Acties:

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 20:43
Goedemiddag,

Vanuit een project kom ik onverwacht zijdelings in aanraking met het evalueren van het (functionele) systeembeheer van een mid-sized bedrijf. Los van de inhoudelijke inrichting en issues ben ik benieuwd naar de documentatie die ik redelijkerwijs mag verwachten aangaande het (functionele) systeembeheer.

Schets van omgeving: 100 Win-7 clients, 12 servers (applicatie, file, database, exchange, print, backup, profi-firewall -> deels gevirtualiseerd). Meerdere locaties (<5)

Documentatie die ik zou verwachten:
- Netwerkmap (layout, apparatuur, IP-config, etc)
- Server inrichting (functie, config, etc)
- Client inrichting (standaard config, applicaties, policies)
- Applicatieconfiguratie (settings, policies, etc)
- Backupinrichting (welke data, frequentie, intervals, etc)
- Licentiebeheer
- Hardware lifecycle + hardware replacement SLA

Zijn er nog zaken die ik hier mis? ZIjn hier standaarden of best-practises voor? Mijn doel is niet om een uitputtende lijst samen te stellen, enkel om een beeld te krijgen van de gangbare en essentiele documentatie.

Thanks

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30
Persoonlijk zou ik ook iets willen zien waaruit blijkt óf en hoe de zaak gemonitord wordt en dat ook een beetje duidelijk is hoe de resource verdeling en performance is, van de belangrijkste items een baseline.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:54

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Inderdaad, monitoring is van belang, daarnaast verwacht ik documentatie over uitwijkvoorzieningen met de daarbij behorende mankracht. Tenslotte wil ik altijd graag bevoegdheden en escalatiepaden zwart op wit. Wie is root en wat is de wachtwoordenpolicy?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

• Interne SLA's richting de business
  • De informatiestromen tussen de verschillende systemen. Welke applicaties (zowel client als server) communiceren op welke methode en waar naartoe?
  • Het IT- en securitybeleid
  • anti-virus inrichting, policy's en exceptions.
  • IT-Processen (incident/change/etc)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 18:33
Ook heel belangrijk: hoe reboot/start je een applicatieketen? zijn er gemeene services die je in de gaten moet houden en handmatig moet starten? ik maak altijd daarvor een rebootscenario met de checks

Ook zijn beschrijving van alle Ops-taken wel handig, wat doe je iedere dag/week/maand/x jaar? (en wat automatiseer je daarvan?)

diskeltische lurker

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bovenstaande aangevuld met:
IP nummerplan,
Naamgevings document,
Beschrijving van alle servers en rollen,
Versie beleid met versie documentatie van de software,
Patch beleid,
Site recoveryplan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1