Toon posts:

Samenstelling nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

de afgelopen dagen heb ik aardig wat onderzoek gedaan naar het samenstellen van een nieuwe pc.

Ik ben eind vorig jaar voor mezelf begonnen als ZZP'er en nu ik intensiever bezig ben met Grafisch Ontwerp en een uitstap wil kunnen maken naar 3d ontwerp in bijv. 3Ds Max ben ik van plan een hele nieuwe pc samen te stellen.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie slechte of juiste goede ervaringen met de onderdelen die ik heb uitgekozen? En sla ik ergens volledig de plank mis. Mijn eisen aan het systeem beschrijf ik onder de componenten lijst. Ik vraag met name aandacht voor de GPU, daar heb ik echt de ballen verstand van.

De samenstelling waar ik op uit ben gekomen is:

Crucial M500 Serie CT480M500SSD1, 480 GB SSD - € 199,90*

pricewatch: Crucial M500 2,5" 480GB
Thermaltake Water 3.0 Performer, Waterkoeling set - € 79,90*

pricewatch: Thermaltake Water 3.0 Performance
GIGABYTE GV-N75TOC-2GI, grafische kaart - € 139,90*

pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti
G.Skill 16 GB DDR3-1600 Quad-Kit, geheugen - € 144,90*

pricewatch: G.Skill RipjawsZ F3-12800CL9Q-16GBZL
AMD Athlon™ II X4 760K, processor - € 73,90*

pricewatch: AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed
ASRock FM2A75 Pro4+, socket FM2+ moederbord - € 62,90*

pricewatch: ASRock FM2A75 Pro4+
Kast: Cooler Master Elite 333 (huidige kast, hoop ik te kunnen hergebruiken).

pricewatch: Cooler Master Elite 333
Voeding: Huidige voeding gaat mee, een OCZ StealthXStream 2 600W.

pricewatch: OCZ StealthXStream II 600W
Overige opslag: HHD's á 7200rpm en externe HDD's, hergebruik van huidige systeem.
Randapparatuur: Gaat mee van huidige systeem.

Eisen aan systeem:

Prijs
Een redelijk budget systeem. Ik blijf graag onder de €700,- en dat is me met deze samenstelling gelukt. Maximale budget loopt op tot €800,-.

Algemene functies
De reden dat ik voor een vrij grote SSD heb gekozen is om:
- windows 7 (mogelijke upgrade naar 8 in de toekomst) sneller wil laten booten dan nu
- het volledige Adobe Creative Master Suite 5 moet erop kunnen om snel te booten,
- grote projecten waar ik veel in werk wil ik op de SSD plaatsen om de open/laadtijd aanzienlijk te verkorten, evenals het tussendoor opslaan ervan.
- (eventueel: Autodesk 3ds Max erop voor een snellere boot tijd)
- Overige veelgebruikte programmatuur op de SSD te plaatsen.

Ook ben ik een behoorlijke multitasker, iets wat ik hopelijk iets af kan leren met de snelle boot van programma's door de SSD. Nu staan Photoshop en Illustrator vaak een week open met een document (tussentijds opgeslagen) waar ik af en aan in werk, omdat ik me irriteer aan hoe lang het duurt deze twee programma's op te starten en de documenten weer te openen. Gooi daar nog een browser met gemiddeld 15 tabbladen en drie word-documenten bij en dan heb je mijn standaard routine. Mijn PC gaat momenteel dus ook zelden UIT, maar vaak in slaapstand, om al die 'work in progress' dingen open te houden.

Videokaart
- Zoals eerder gezegd zal de PC voornamelijk gebruikt worden voor Grafisch Ontwerp met een mogelijke uitstap naar 3D ontwerp en rendering daarvan.
- Weinig tot geen videobewerking.
Qua PC games: Ik speel weinig spelletjes, maar als ik een spel op de PC speel is het Guild Wars 2. Dit spel is met mijn huidige grafische kaart (Sapphire HD 7770, 1GB DDR5) prima te spelen met een gemiddelde FPS van 30/40 op volle settings (valt in extreem drukke scenario's met vele andere spelers terug naar 10 op gemiddelde settings). Maar dit spel is meer gebaat bij een CPU upgrade dan een GPU upgrade.

Op dit moment heb ik twee monitoren, beide HDMI maar op dit moment maar 1 zo aangesloten op de Sapphire. Deze heeft namelijk maar 1 HDMI poort :P

Ik twijfel dus het meest over waar ik op moet letten bij de videokaart voor de doeleinden zoals hierboven beschreven. Is het de kloksnelheid, geheugensnelheid of een combinatie ervan?
Hier met name graag advies over ;)

CPU
Op dit moment heb ik een AMD Athlon II X4 640, die haalt prima de 2,9 / 3 GHZ. Als ik hem overclock wordt het systeem al gauw wat instabiel dus laat ik het zo.
Omdat ik (toch ook voor Guild Wars 2 :9 ) het meest zal merken qua snelheid verbetering met een snellere klok dan meer cores, ben ik voor een leuke prijs terecht gekomen op de AMD Athlon™ II X4 760K van 3,8 GHZ.

Koeling
Op dit moment word ik licht gestoord van het geluidsniveau van mijn CPU-fan én GPU-fan. Ik kan ze wel iets aanpassen, maar ze blijven luidruchtig. Ook merk ik dat de gemiddelde temp van mijn cpu al gauw rond de 40 graden ligt terwijl ik dus alleen maar shit open heb staan en verder een beetje series zit te kijken.
Als ik alles afsluit en Guild Wars 2 ga spelen zijn alle 4 mijn CPU-cores tussen de 80% en 100% bezet en loopt de temp al gauw op naar 55+.

Om deze twee redenen heb ik voor een simpele (en wederom aantrekkelijk geprijsde) waterkoeling gekozen.
Van de videokaart heb ik bij reviews gelezen dat de gekozen videokaart redelijk koel blijft (mede dankzij de twee fans en koperen heatpipe) en dat ze niet erg luidruchtig zijn. Al vind ik dat altijd maar iets dat zal moeten blijken.

Moederbord
Het moederbord heb ik gekozen voor de prijs en mogelijkheden.
Mijn huidige behuizing kan een ATX en microATX aan. Het heeft een socket dat past bij de gekozen CPU en de juiste aansluiting voor de gekozen videokaart.
Ook vond ik de FAN-Tastic Tuning interessant klinken, al heb ik hier geen ervaring mee.
De geluidskaart op het moederbord klinkt ook prettig, met name voor koptelefoons. Ik ben een muziekliefhebber, dus mooi geluid is altijd goed meegenomen.
Verder een aardige prijs.

Verder ZOU het moeten passen in mijn Cooler Master Elite 333 case in combo met de waterkoeling en GPU. Volgens de specs van die kast in elk geval ;)

Geheugen
Ik heb me een beetje ingelezen over geheugen, maar ik moet toegeven dat dat toch echt mijn pet te boven gaat.
Ik heb deze modules gekozen aan de hand van dit artikel:
http://www.anandtech.com/...bridge-igp-with-gskill/14

Ik heb het niet allemaal echt begrepen, dat zal ik waarschijnlijk ook nooit doen, dus heb ik me laten leiden door de eindconclusie voor budget kaarten met een aardige prestatie.

Zo!
Het heeft me maar een halve dag gekost om dit allemaal een beetje uit te schrijven en nog twijfel ik of ik alles wel heb beschreven. Het duizelt me allemaal een beetje na al dat onderzoek, dus de kans bestaat dat ik ergens de plank volledig missla. Vandaar mijn post hier voor ik daadwerkelijk iets aan ga schaffen.

Als iets niet duidelijk is, vraag het!

Alvast bedankt Tweakers voor jullie tijd om dit allemaal door te lezen en met me mee te denken!

Groetjes,

Leonie

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ho!
Ik zal nog even nette tabellen maken en kijken of ik alles op de pricewatch kan vinden!

[edit: nu zie ik dus niet hoe ik dit bericht weer kan verwijderen, *le sigh*.]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2014 17:39 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik vind 't een beetje en dubieuze samenstelling; ik zou toch voor een i5 setup gaan; dat moet voor deze prijs ook wel lukken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 167,50€ 167,50
1ASRock B85 Pro4€ 58,04€ 58,04
1MSI GeForce GTX 750Ti 2GB GAMING€ 131,95€ 131,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 109,95€ 109,95
1Crucial M500 2,5" 480GB€ 186,94€ 186,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,33

de i5 is toch wel een stuk vlotter. bedenk ook even of je 16gb geheugen nodig hebt, de GPU heb ik even laten staan, durf niet te zeggen of je hier veel baat bij gaat hebben.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Ha NLBUURMAN, thnx voor je reactie!

Waarom de i5? Deze is 3,2GHz tegenover de 3,8GHZ van mijn keuze.

En de 16GB is om een grotere marge in te bouwen. Op dit moment heb ik 8GB geheugen en als ik achterlijk grote documenten in bijvoorbeeld Photoshop aan het bewerken ben, loopt dit soms (bijna) vol.

p.s. Hoe maak je nou zo'n mooie tabel?

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 15:53
Kloksnelheden zeggen niet alles over de snelheid van een processor. Je kan kijken naar de benchmark scores van beide CPU's (http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php) om een schatting te krijgen van de snelheid van beiden. De i5 scoort 7070 terwijl de Athlon maar 4592 haalt. Nou zeggen deze benchmarks natuurlijk niet alles maar het geeft wel aan dat er een vrij groot verschil is ;)

Ik zou inderdaad ook voor een laatste generatie i5 gaan omdat deze gewoon heel goed zijn voor het geld dat je ervoor neerlegt. Ik draai zelf nog op een i5 2500k en daar ben ik zelf zeer tevreden over.

Nou heb ik niet al te veel verstand van dingen als photoshop maar misschien wil je ook voor een iets krachtigere grafische kaart gaan aangezien de GTX 750 nou ook weer niet de allersnelste is. Met een beetje pech moet je die weer binnen een paar jaar upgraden. Kijk anders naar een GTX 760 of de AMD variant R270. Die zijn niet heel veel duurder maar ik denk dat je daar al vrij veel verder mee komt.

Nog een edit: Als je nu al een 7770 hebt heb je vrij weinig aan een GTX 750. Je krijgt 1gb extra geheugen maar verder is het verschil niet al té groot (voor zover ik weet).

[ Voor 15% gewijzigd door vynertje op 07-05-2014 18:20 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de i5 is gewoon veel sneller, oa door ook meer Cache-geheugen, je kunt bijvoorbeeld alleen de huidige desktop i5 reeks op kloksnelheden vergelijken, architecturen onderling kunnen nog wel behoorlijk verschillen.

als dit inderdaad vol loopt dan zou ik idd voor 16gb gaan; in 2x8 formatie. 4x4 is in dit geval niet sneller, maar weerhoudt je wel van eventueel verder upgraden.

zo'n tabel; Handleiding Pricewatch
verder is zo'n tranquillo stil; zeker als je een beetje een stille kast hebt; volgens 't internet ondersteund jouw kast tot 163cm koelers, dus ook een nog grotere Mugen 4 zou passen. waterkoeling is zeker niet altijd stiller
verder zou ik even goed onderzoeken welke van je taken geschikt zijn voor GPU-acceleratie.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Luneya bekijk dit filmpje eens! Hier wordt het perfect in uitgelegd volgensmij.
YouTube: CPU Shopping Tips as Fast As Possible

Verwijderd

Topicstarter
Ha tweakers, allen bedankt voor de reactie én informatie!

Ik begrijp nu iets beter dat ik niet meer alleen af kan gaan op kloksnelheid :9

Aan de hand van de CPU lijst via cpubenchmark.net zie ik inderdaad dat de i5 veel hoger scoort dan de eerst-gekozen AMD.
Daar zie ik echter ook dat de AMD fx 8320 (pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition) weer hoger scoort dan de i5 en een stukje voordeliger is. Het is niet dat ik per sé geen Intel wil, wil gewoon zo veel mogelijk waar voor m'n geld ;)

Qua GPU: Om wat uitstapjes te kunnen maken naar 3d ontwerp, heb ik dit gevonden bij de adobe specs:
http://www.adobe.com/nl/p...ereffects/tech-specs.html
Hier zal ik opnieuw wat onderzoek naar doen vandaag, de genoemde kaarten met elkaar vergelijken etc.

Is er iemand die ervaring heeft met renderen van After Effects en de GPU?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 17:10:

Ik ben eind vorig jaar voor mezelf begonnen als ZZP'er en nu ik intensiever bezig ben met Grafisch Ontwerp en een uitstap wil kunnen maken naar 3d ontwerp in bijv. 3Ds Max ben ik van plan een hele nieuwe pc samen te stellen.
Goed dat je je wil verdiepen in de verschillende onderdelen van de pc an sich, maar bij bedrijven/ZZP'ers krijg ik altijd een beetje de kriebels bij zelfbouw.

Ik wil geen doemscenario's schetsen, maar je bent ZZP'er. Ik neem aan dat je je geld dus verdiend met je bedrijf, en dus met je computer. Wat nu als die ineens niet werkt? Dan is het toch veel beter een pre-fab pc te hebben met een (ik noem maar wat) 3-jaar next business day support? En pc met los bij elkaar geraapte onderdelen werkt prima, maar als er iets mis gaat moet je zelf gaan zoeken waar het probleem zit. Blijkt het moederbord bijv. kapot, moet je die opsturen, kan het voorkomen dat je weken zonder zit... Terwijl bij bijv. HP/Dell er - afhankelijk van wat je voor ondersteuning kiest - binnen een dag een mannetje op de stoep kan staan die de pc on the spot kan repareren.

Misschien ben ik pessimistisch, maar voor met name een één-mans/vrouwszaakje vind ik zelfbouw een no-no.

Daarbij lees ik ook niks over back-up in je post. Heb je daar al eens over gedacht?

Verwijderd

Topicstarter
Ha br00ky,

ik werk al jaren op zelfbouw pc's en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Voor backups heb ik interne HDD's en externe HDD's.

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
voor 3d werk zal ik een i7 aanschaffen

pricewatch: Intel Core i7 4770 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

480 gigabyte ssd heb je niet nodig 120 gigabyte is genoeg

video kaart licht er aan welk progamma je gaat gebruiken vanwege dat bepaalde progamma's meer gericht zijn voor nvidia of amd

[ Voor 82% gewijzigd door MAMBA5 op 08-05-2014 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me ondertussen wat verdiept in wat Adobe zelf aanraad voor GPU's.
Voor ray-traced rendering zijn er high-end kaarten van nVidia die dit aankunnen, maar dit schijnt niet iets te zijn waar je als 'af en toe' 3d-knutselaar rekening mee hoeft te houden. Rendering gebeurt namelijk meer met Elements en daar worden deze kaarten voor aangeraden:
https://docs.google.com/d...UKyXw3VUJPz9-zX85dDag/pub

Dat lijstje heb ik naast een lijst van GPU's en hun prestaties gelegd:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php

Zo ben ik op de GTX 770 gekomen.
Mijn huidige videokaart staat er wel tussen als aangeraden kaart voor Elements, maar met de GTX 770 heb ik een krachtigere kaart in huis en kan ik toekomstige ontwikkelingen iets langer bijbenen.

Voor het geheugen vind ik het ingewikkeld. Wat zijn de beste latency waardes?
Of maakt dat uiteindelijk toch niet zoveel uit als men op het wereld wijde web doet blijken?
Ik heb in elk geval voor 2 modules van 8GB gekozen ipv de eerdere 4x4GB, dank NLBUURMAN voor het wijzen op mogelijke uitbreiding in de toekomst ;)

Dan het advies van MAMBA5 over de SSD grootte:
Als ik mijn huidige c-schijf en grootte van de Adobe programma's die ik op dit moment gebruik bij elkaar optel (staat niet allemaal op de C geïnstalleerd namelijk) kom ik op ongeveer 90GB, dus een kleinere SSD spaart weer wat centjes uit!

Qua CPU blijf ik toch bij de AMD-8320. Ja, de i7 is sterker, maar ook een berg duurder.
http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=1907&cmp[]=1782

Qua koeling ook geluisterd naar NLBUURMAN.

Dan het moederbord. Tsjah.
Enige eisen zijn usb 3.0 en degelijke fan control.
Door de bomen zie ik het bos niet meer!

Al met al kom ik uit op deze samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 124,-€ 124,-
1Asus M5A97 R2.0€ 72,60€ 72,60
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,95€ 272,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL€ 130,50€ 130,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,-

Waarschijnlijk toch ook een nieuwe kast, omdat er voorin mijn huidige kast alleen usb 2.0 zit en ik graag 3.0 vooraan wil. Maar dat hoeven de kosten niet te zijn.

• vynertje
Als je voor een 8-core CPU gaat moet je wel kijken of je daar bij je applicaties gebruik van maakt. Omdat dit maar een specifieke benchmark is test het niet of de applicaties die je gaat gebruiken ook daadwerkelijk die 8 cores gebruiken - vandaar dat ik ook zei dat die ene type benchmark niet alles zegt. Zelf kan ik daar helaas niet al te veel over zeggen maar het is dus wel handig om daar eens naar te kijken.

Verder is je setup prima. Kijk wel even wat je precies allemaal op je SSD wil zetten. 120 GB is genoeg voor windows + een paar standaard applicaties, maar je kan er echt niet al té veel op kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor het helpen ordenen van gedachtes en denkwijzes!

Bij After Effects kun je instellen dat hij multicore-rendert. Daarmee versnel je aanzienlijk je rendertijd.
Zoals hun het uitleggen worden onzichtbaar nieuwe instanties gestart van After Effects die elk afzonderlijk een core gebruiken om images te renderen.

Voor Photoshop is het nuttige maximum aan gebruikte cores 4. Hij kan er meer pakken, maar zij geven aan dat het resultaat dusdanig weinig verbetert dat het 't extra geld voor extra cores niet waard is.

Ook lijkt Guild Wars 2 prima gebruik te maken van 8 cores :)

Het lijkt me in elk geval weinig merkbaar kwaad te kunnen om 8 ipv 4 cores te nemen (of is dit weer een denkfout?)

Ook dat is weer een stukje "als de toekomst in spellen en software verandert heb ik er voorlopig weinig last van".

Van die SSD: De programmatuur (OS, random programma's en volledige master suite van Adobe) past er makkelijk op. Dan zou ik de SSD voor grote bestanden waar ik in werk tijdelijk gebruiken. Project klaar - opgeslagen bestand naar HDD.
En Guild Wars 2 moet erop passen, maar daar zal ik alleen verbetering merken in laden, niet in gameplay. Dus ik denk niet dat daar ruimte aan ga verspillen op de SSD.

Mocht ik na verloop van tijd ruimte tekort komen, kan ik er een SSD bij halen en erin prikken.
Maar omdat ik zat HDD's heb, is het meer een kwestie van slim indelen dan een grotere SSD kopen.

Nou nog op zoek naar een prettige kast voor niet al te veel ;)

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Neem dit geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU. Lager stroomverbruik, strakkere timings en low-profile.

Verwijderd

Topicstarter
All that en nog iets goedkoper ook ;)
Thnx voor de tip oscar2oktober!

• vynertje
Dan red je het inderdaad wel met je SSD. Desnoods geef je 4 tientjes extra uit en heb je een 240gb versie van dezelfde SSD (die staat overigens ook nog op mijn eigen verlanglijstje) als je toch iets meer speling wilt hebben.

Je moet zelf beslissen over de CPU's want het gaat hier ook over je persoonlijke voorkeur (Ik draai zelf op een i5 2500k en ben er erg tevreden over). De snelheid van de individuele cores bij intel is hoger dus als je geen of miniem gebruik maakt van die extra cores is een i5 sneller. Als je alle 8 cores gebruikt is de AMD sneller. Weeg zorgvuldig af wat je zwaarder vindt wegen :)

[ Voor 4% gewijzigd door vynertje op 08-05-2014 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx vynertje, er zal sowieso nog een paar nachtjes slapen overheen gaan, waar nog wat extra bij elkaar rapen van informatie bij komt kijken :)

In ieder geval reuze bedankt voor je bijdrage!

(He waarom kan ik mobiel nou niks toevoegen aan mijn wenslijst? Of hebben ze knopjes verstopt :9 )

Verwijderd

Topicstarter
Nou, een dag of twee verder en wat leeswerk ben ik tóch, (jaaaaa jullie hadden het al meerdere keren geadviseerd! ;) ) naar de i5-2500k aan het neigen.
Met name deze review maakt hem verschrikkelijk interessant
http://www.bit-tech.net/h...tel-sandy-bridge-review/1

De i5 is gigantisch te overclocken (mits je de temps natuurlijk binnen de perken kunt houden) en hij presteert zeer goed met beeldverwerkingsprogramma's als GIMP en doet dat zelfs beter dan de i7.

So, back to the drawing board haha ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Besef wel dat dit een processor van enkele generaties terug is. Misschien wachten op Devil's Canyon, de Hashwell refresh die eraan zit te komen?

Verwijderd

Topicstarter
En wat is volgens jou is het voordeel van de Devil's Canyon?
ik zit er wat over te lezen en het commentaar is afwisselend. Opmerkingen als 'alleen nieuwe koelpasta in cpu gestopt' etc.
Het zou 200MHz en (mogelijk tijdelijk) een paar graden schelen. Qua prijs schiet ik er niets mee op in elk geval.

Zo gauw zie ik het voordeel niet over de i5 2500k?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Omdat de i5 2500k zo oud is zou ik hem ook niet aanraden. Die Haswell refresh stelt overigens niet veel voor.

Dat gezegd hebbende maak ik het gelijk weer wat ingewikkeld: ik heb de i5 2500k zelf. En het is een fantastische processor. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ding te vervangen. Overklokken ben ik niet per se fan van, maar soms heb ik gewoon extra power nodig. Zet ik de cpu gewoon even op 4,2 (stock koeler) en dat gaat goed, beetje lawaai dan van de cpu koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Haha Reepje, je maakt het er inderdaad niet makkelijker op ;)

Waarom zou je hem niet aanraden als je hem zelf zo fantastisch vindt?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
Kun je zelfs nog een i5 2500K kopen? Dat is een processor uit 2011, die wordt helemaal niet meer gemaakt. Misschien ligt die nog ergens op een stoffig schap, maar ze vragen er veel te veel voor (ik vind 'em toch echt niet op de Pricewatch en zo te zien vragen ze voor i7 2600K's nog bijna €300 terwijl je voor die prijs ook een Haswell i7 hebt)). Neem toch aan dat je niet van plan bent tweedehands een cpu te kopen voor je werk pc?

Dus niet meer aan te raden wegens niet meer te koop.

Dan zou ik in de plaats een i5 4670K of Devil's Canyon equivalent eerder aanraden. Overklokt iets minder goed, maar is per MHz wel wat sneller en zuiniger. Globaal gezien is dat dus gewoon een snellere cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad ondervonden dat hij moeilijk te vinden is, maar er is een webshop in Nederland die hem nog heeft voor €204 en verder via de Duitse Amazon (€205)

(Tweedehands CPU? Doe niet zo gek joh, je weet niet hoe de eigenaar het mishandeld heeft ;) )

Weer een aantal benchmarks gevonden waar ze specifieke taken in Adobe pakketten testten.. I know, het is allemaal maar een indicatie!
Maar dan wordt qua prijs/prestatie de i5 4670k toch wel interessant..

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:27
Ik bedoelde dat inderdaad dat je niet weet hoe de vorige eigenaar die cpu behandeld heeft, maar het is dus gewoon echt geen goed idee nu nog een nieuwe Sandy Bridge cpu te kopen :p. Die kostte in 2011 ook al €200. De opvolger is gewoon die i5 4670K, i5 2500k en 3570K zijn end of life. Als je wilt overklokken en je budget zit rond de €700 totaal, dan heb je alleen de keuze tussen i5 4670K en i7 4770K bij Intel. En ik zou toch aanraden bij Intel te blijven voor je Adobe pakket. Qua gpu neem je ook best een Nvidia owv CUDA cores, maar dat ben je al de hele tijd van plan.
Pagina: 1