Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Spatie als scheidingsteken alleen bij cijfers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik moet in een excelbestand met straatnamen de huisnummers scheiden van de straatnamen tot 2 kolommen.
Scheiden op basis van spatie lukt me nog wel, maar dan krijg ik bij sommige straatnamen meer dan twee kolommen. Bijv. : Jan steenstraat 116--> Jan | Steenstraat | 116 | (drie kolommen)
En bij Jan van der Steenstraat 116 zouden dat 5 kolommen zijn.
Is dat mogelijk om te doen bij excel?

Bvd!
marc

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Gegevens > Tekst naar kolommen, wizard volgen. :)

Last.fm | Code Talks

Verwijderd

Topicstarter
Hé Afvalzak (ghehe),

Die wizard had ik ook al gevonden, maar ik kwam er dus niet uit hoe je alleen cijfers kunt scheiden ipv spatie.
Weet je dat toevallig ook?

Gr

• HomePlayer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-08-2022
Niet zo moeilijk zoek;

- zoek eerste spatie van rechts
daar na staat dus het huis nummer

en er voor de straat naam.

Mooi linkje
http://office.microsoft.c...nreeksen-HA001154901.aspx

[ Voor 34% gewijzigd door HomePlayer op 07-05-2014 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tx, Hoe zoek je van rechts dan eigenlijk?
En er is ook nog altijd de toevoeging (die is ook nog gescheiden met een spatie). :S

Naar mijn idee moet er een veel makkelijkere oplossing zijn.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Omdat excel niet echt serversoftware is verplaats ik je topic naar het juiste subforum.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vorige week nog mee bezig geweest, deze lijkt aardig goed te werken.
http://www.worksheet.nl/f...-huisnummer-splitsen.html

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:43
Waarom moeten ze eigenlijk worden gesplitst? Er zijn zat adressen die niet in zo'n simpel stramien passen: woonschepen (Uiterweg 419 WS14), of adressen tegenover andere adressen (Aalsmeerderdijk t/o 513).

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
hcQd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:19:
Waarom moeten ze eigenlijk worden gesplitst?
Waarschijnlijk om de huisnummers te kunnen combineren met de postcode.
postcode+huisnr+toevoeging is korter en eenvoudiger dan straatnaam+huisnr+toevoeging.
Er zijn zat adressen die niet in zo'n simpel stramien passen: woonschepen (Uiterweg 419 WS14), of adressen tegenover andere adressen (Aalsmeerderdijk t/o 513).
Er zijn verscheidene straten met een een getal in de naam, zoals "Laan 1940 1945" (bijv. in Hilversum). Die geven een extra complicatie om het huisnummer eruit te vissen.

Ik had ooit een controle op minimale lengte van een straatnaam. Blijkt dar er straatnamen van 1 letter bestaan. In het Zuid-Hollandse Ottoland heb je twee straten: A en B.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:44

P_Tingen

omdat het KAN

sam.vimes schreef op maandag 12 mei 2014 @ 11:59:
[...]
Er zijn verscheidene straten met een een getal in de naam, zoals "Laan 1940 1945" (bijv. in Hilversum). Die geven een extra complicatie om het huisnummer eruit te vissen.
Ja, en dan woon je op nummer 14 tot 16, 3 hoog, nummer b.

Ik heb eens een programma moeten maken hiervoor. Waanzin wat je allemaal tegenkomt aan rare huisnummers en adressen. Ik betwijfel of je dit goed gaat krijgen met een formule

... en gaat over tot de orde van de dag

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het euvel wat sam.vimes beschrijft loopt zo'n routine op mank. Maar daar is een oplossing voor. De streepjes-code onder de NAW, is een Kix-code. Die hele code is vrij eenvoudig, want meer dan postcode+huisnummer+toevoeging is het niet.

Ik heb als printoperator dit soort routines ook zelf geschreven, alleen heb ik die code niet meer.

Het programma ToolKix genereerd die kix-code, en kan je hier vinden: Klik

Onderaan de pagina staat de RiskKix tabel, en dat zijn alle postcodes met rare straatnamen waarop scheiden met een spatie als je na een spatie een nummeriek tegenkomt. Een macro in VBA schrijven die adhv die tabel eerst bepaald of je zo kan splitsen.

Het makkelijkste is denk ik gewoon het bestand door het ToolKix programma halen, en sorteren op die kolom. Waar een code staat, zijn goeie postcodes, waar je het adres-veld kan splitsen als er na een spatie een nummeriek staat, de overgebleven adressen zal je dan even handmatig moeten doen.

Have fun ;)

Edit:
Ik bedenk me net dat ik er ook een reversed check had zitten op het adresveld. Ik pakte character voor character van rechts naar links. Je stopt elk character in een variable (cur_char) en je onthoud ook de vorige (prev_char). Zodra cur_char een spatie is, en prev_char een nummeriek (kan je eenvoudig afvangen door de ASCII-waarde te pakken), Je weet dmv de for-next lus exact de positie in het veld waar je de boel moet splitsen.. Werkt perfect, en heeft schijt aan rare adressen waar in de straatnaam nummeriek in staat.

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 12-05-2014 12:54 ]

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1