Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3D-kaart in XenDesktop VDI op VMware of Hyper-V?

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
We zijn bezig met een VDI-traject, en voor een aantal applicaties zou een videokaart erg handig zijn; denk bijvoorbeeld aan AutoCAD. We kunnen uiteraard ook fat clients inzetten voor die applicaties maar dan heb je dus niet meer de flexibiliteit die een VDI-omgeving biedt.

De reden dat ik zowel VMware als Hyper-V noem is omdat we er nog niet 100% uit zijn welke hypervisor er gebruikt gaat worden. Wat er wel vaststaat is dat er XenDesktop 7.1 wordt gebruikt om Windows 7 x86-VM's aan te bieden. Onderliggende hosts zijn HP BL460c Gen8 blades.

Daarmee komt meteen een deel van de moeilijkheid vandaan: alles wat ik online kan vinden gaat er maar vanuit dat wanneer je XenDesktop gebruikt je dit op XenServer doet, en bij VMware hoort uiteraard Horizon / View... Wat je bij Hyper-V 'hoort' te gebruiken is me onduidelijk, daar wel wel implementaties met XenDesktop te vinden. Dan nog gaat het vrijwel allemaal over 2008 ipv 2012 en ook SR-IOV / GRID / "True Virtual GPU" lijkt nog in de kinderschoenen te staan. De workload is niet dusdanig hoog dat het uit kan 1:1 te werken, zo heftig zijn de videokaarten in de fat clients niet...

Eén bron waar ik al wel heel veel info uit heb is het HP Hardware Accelerated Graphics for Desktop Virtualization Whitepaper

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze opstelling?

- Werkt een (hardware) gevirtualiseerde 3D-kaart op Hyper-V 2012 R2 naar XenDesktop 7.1 / W7 x86?
Hyper-V gebruikt RemoteFX, XenDesktop kan in RDP-'mode' (?) werken en alles zou moeten werken. Alles wat ik kan vinden geeft echter aan dat dit geen hardware virtualisatie maar 'API-intercept' is. Microsoft lijkt nog niks te hebben dat op SR-IOV voor videokaarten lijkt?

- Werkt een (hardware) gevirtualiseerde 3D-kaart op VMware vSphere 5.5 naar XenDesktop 7.1 / W7 x86?
VMware heeft vDGA maar dat is 1:1, en vSGA maar dat is weer een API-intercept. Werkt het überhaupt zonder View? Ook op VMware lijkt er geen SR-IOV mogelijk?

- Hoe goed performt RemoteFX? Is het de 'hassle' waard? Momenteel lijkt dit onze beste optie, met name ook omdat ik niks kan vinden over XenDesktop op VMware (i.c.m. 3D graphics)...
Edit: En uiteraard vind ik net als ik dit verstuurd heb http://www.citrix.com/con...s-part-4-vsphere-vsga.pdf dus die ga ik ook doornemen :)

Als zoiets al werkt, welke moet ik dan nemen? In de WS480c Gen8 quickspecs staan er een aantal genoemd. Als het 1:1 wordt dan is het duidelijk welke kaarten de voorkeur genieten, maar voor veel dingen lees ik in het whitepaper dat het voor 2012 eigenlijk altijd een Grid-kaart moet zijn. Voor VMware maakt het wat minder uit maar ook daar zit je al vrijwel direct aan de "WS460c Graphics Expansion Blade" (en dus een 2e slot in je enclosure) vast. De MXM-kaarten zijn heel erg afwezig in het whitepaper...

Het enige waarvan ik kan vinden dat het echt werkt is XenServer met XenDesktop, maar juist XenServer is geen optie 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 07-05-2014 14:31 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Is de reverse seamless van XenDesktop of XenApp dan niet beter voor je autocad?

Dan draai je de software toch lokaal op je fat client maar is deze beschikbaar in de Citrix omgeving.

Autocad is een apart beestje dat zich niet eenvoudig op een VDI laat draaien. Het vreet resources en de pakketten kunnen erg kieskeurig zijn soms over de videokaarten en drivers. Fat clients blijven dan beter omdat je de load kwijt bent op je servers.

Voor wat betreft je keuze voor virtualisatie, persoonlijk ben ik fan van Hyper-V. Qua features en kunnen is het zeker de gelijke van VMWare. Met als voordeel dat als je gebruik maakt van Datacenter Edition hosts alle Windows VM's op die host op dezelfde licentie mee mogen liften. Dat kan je flink geld schelen.

Plus Hyper-V is eigenlijk standaard compleet. VMWare is gewoon niets zonder vSphere/vCenter. En dat zit enkel in de dure Enterprise en Enterprise Plus licenties. Hyper-V bevat standaard alle features, System Center Virtual Machine Manager is dan enkel de kers op de taart. Maar je kan ook zonder.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CMD-Snake schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:04:
Voor wat betreft je keuze voor virtualisatie, persoonlijk ben ik fan van Hyper-V. Qua features en kunnen is het zeker de gelijke van VMWare. Met als voordeel dat als je gebruik maakt van Datacenter Edition hosts alle Windows VM's op die host op dezelfde licentie mee mogen liften. Dat kan je flink geld schelen.
Dat is ongeacht gebruikte Hypervisor. Bij een datacenter license icm Xenserver of VSphere zijn ook alle Windows VM's gelicenceerd. Uit de licensing FAQ:
If a server is running ESX/ESXi as the virtualization technology, then Windows Server is not deployed as a host operating system in the physical OSE. However, a license is required for every physical processor on the server and every instance running in a virtual OSE should be appropriately licensed (Standard edition will allow up to two virtual instances with each license and Datacenter edition will allow an unlimited number of virtual instances with each license).
VMWare is gewoon niets zonder vSphere/vCenter. En dat zit enkel in de dure Enterprise en Enterprise Plus licenties.
Nope.. Voor het managen van Hosts is geen Enterprise of Enterprise Plus license nodig, wél een VCenter licentie voor die host (en die zit vanaf de Enterprise versie standaard in de suite). VSphere standard is dus met VCenter license ook centraal te managen vanaf VCenter. Al mis je dan wel wat features. Overigens, voor een simpele Xendesktop pool disable ik HA overigens altijd. Voor generieke werkplekken is dat toch niet nodig.

Paul: Waarom wordt Xenserver niet meegenomen in de vergelijking. Je weet dat het dan werkt, support en troubleshooten is dan makkelijker en bij mijn weten krijg je Xenserver Enterprise "gratis" bij je Xendesktop licenties.

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 08-05-2014 08:35 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Is de reverse seamless van XenDesktop of XenApp dan niet beter voor je autocad?

Dan draai je de software toch lokaal op je fat client maar is deze beschikbaar in de Citrix omgeving.
Dat kost een uitgebreider licentie dan de 'VDI Edition' die we nu al hebben (maar dat kost HDX 3D Pro ook) zonder dat er direct veel voordelen aan zitten. 'Alt-tab' is zo gedaan, maar je zit voor die applicatie nog steeds vast aan dat werkstation. Je kunt dus niet zomaar ergens gaan zitten en AutoCAD starten. Iets laten zien aan een collega of (beperkt?) thuiswerken gaat dan niet.
Autocad is een apart beestje dat zich niet eenvoudig op een VDI laat draaien. Het vreet resources en de pakketten kunnen erg kieskeurig zijn soms over de videokaarten en drivers. Fat clients blijven dan beter omdat je de load kwijt bent op je servers.
Zo heel veel AutoCAD wordt er niet gebruikt, en er zijn nog meer pakketten die mogelijk baat hebben bij 3D-acceleratie. Dat die pakketten meer resources gebruiken is niet zo heel erg, in het cluster zit 50% overcapaciteit voor het geval één datacentrum (of minder dramatisch, één host) uitvalt. Dat in zo'n uitzonderlijke situatie (o.a.) AutoCAD op de software renderer moeten draaien of maar even moeten wachten is niet zo erg :)
Question Mark schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:29:
Dat is ongeacht gebruikte Hypervisor. Bij een datacenter license icm Xenserver of VSphere zijn ook alle Windows VM's gelicenceerd. Uit de licensing FAQ:
Licenties voor Windows komen ergens anders vandaan, geen idee waar precies :P Voor Hyper-V zouden we Hyper-V Server 2012 R2 gebruiken, de licentieopties die Windows Server Datacenter ons zou bieden hebben we niet nodig.
(en die zit vanaf de Enterprise versie standaard in de suite)
Standard toch al?
Overigens, voor een simpele Xendesktop pool disable ik HA overigens altijd. Voor generieke werkplekken is dat toch niet nodig.
HA is in ons geval sowieso nutteloos, de IOPS worden lokaal gehaald ipv over een SAN.
Paul: Waarom wordt Xenserver niet meegenomen in de vergelijking.
Omdat we daar totaal geen ervaring mee hebben, en onze implementatiepartner ook niet. Daarnaast zijn we al erg ver gevorderd in het project en is het nu al lastig genoeg om naar aanleiding van voortschrijdend inzicht de vorige keuze tussen VMware en Hyper-V te heroverwegen, laat staan dat we een derde hypervisor introduceren. De hele farm krijgt dezelfde hypervisor, dus alleen het workstationblade(s?) een andere hypervisor geven gaat ook niet gebeuren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 19:35

-TAZZ-

X

Wij draaien VMware Horizon in combinatie met de NVIDIA GRID K2 al een tijdje naar volle tevredenheid. Het is waanzinnig om te zien wat er op grafisch gebied nu mogelijk is ten opzichte van een 2-3 jaar geleden.

Het enige probleem waar we tegenaan liepen was de graphics mode. VMware Horizon kan gebruik maken van 3 verschillende graphics modes (software rendered, vSGA en vDGA)

Zie dit artikel voor meer uitleg over de verschillen en de use cases.

De klant maakte gebruik van een applicatie die DirectX 11 nodig had wat onmogelijk bleek met vSGA. Hierdoor werd de desktop density per server laag en daardoor duur. Maar dit probleem is opgelost met de aankondiging die VMware net op VMworld 2014 heeft gedaan met betrekking tot NVIDIA GRID vGPU support in Horizon 6.

Lees hier meer over deze geweldige aankondiging. Kan niet wachten om hier mee aan de slag te gaan.