Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 19:06
Mijn beeldscherm (iiyama 430s) is veel te helder. Waardoor het bijna niet te lezen is. Kaders om invulvakjes kan ik niet zien dus ik moet maar gokken waar ik iets in moet vullen, foto´ s zijn veel te licht en daardoor niet mooi. ik heb dit met de standaard knoppen op het scherm geprobeerd op te lossen maar dat maakte niet veel uit. ik krijg het scherm eigenlijk maar niet goed gekalibreerd qua licht/contrast.

Ik heb in linux mint 13 via 'extra stuurprogramma's' de niet vrije stuurprogramma's geprobeerd, maar als ik dat doe wordt mijn scherm helemaal niet gedetecteerd. Terwijl ik zonder die non-free drivers in mijn beeldscherm instellingen keurig 'iiyama' zag staan.

nu lijkt het me geen linux mint issue (ik had het voor linux ook al) maar heb ik nu linux mint draaiend en was ik op zoek naar een software matige oplossing zodat ik de beeldscherm instellingen beter kon krijgen...

Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
Zit er een reset optie in het OSD van de monitor?
Misschien gamma verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ik heb wat jaartjes terug met een VGA monitor een probleem gehad dat de linkerkant van het scherm te fel was. Bleek achteraf een kapotte VGA kabel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:30

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb dit wel eens gehad met kapotte VGA kabels, gare monitoren (amper pit in de LCD, en backlight veel te helder, gare polarisers, ga zo maar door), en verkeerde kleurprofielen.

Normaal zeggen we dit andersom, maar probeer het eens op Windows, en laad een ICM profiel in voor die monitor. Tinker ook eens met het OSD, gamma instellingen e.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Gamma klinkt het meest logisch hier. Ga eens aan de knoppen op de monitor zelf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Komt de kleurruimte van de monitor en kaart overeen? Bij mij was het beeld, met HD4000, eerst ook veel te licht maar na het aanpassen van de GPU van RGB limited range 16-235 naar RGB full range was het weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
de knoppen op het scherm heb ik geprobeerd. die bieden geen soelaas. moet ook wel zeggen dat ik het verschil tussen 0 brightness en 100 brightness wel minimaal vindt. evenzo voor gamma.

ik ga kijken of ik een andere kabel kan testen...

kleurruimte ga ik even uitzoeken. daar ben ik niet zo bekend mee dus daar ga ik even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
arjoderoon schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:47:
de knoppen op het scherm heb ik geprobeerd. die bieden geen soelaas. moet ook wel zeggen dat ik het verschil tussen 0 brightness en 100 brightness wel minimaal vindt. evenzo voor gamma.
Is het een nieuw scherm, of heb je deze al een tijd en is het probleem ineens gekomen? Dat heb je er niet bij vermeld.

Als het een nieuw scherm is zal het hoogstwaarschijnlijk een driver issue (een instelling) zijn, en minder waarschijnlijk de kabel (hoewel dit ook gewoon de oorzaak kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
Een ander OS installeren om wat te testen is wat rigoureus maar hoe ziet je bios er uit? Als die wel goed is blame ik drivers, als die niet goed is moet je je heil zoeken in kabels etc. inderdaad.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Het is een scherm dat ik denk ik nu 10jaar heb: iiyama prolite e430s. Ik heb al wel meer moeite gehad met de afstelling. Weet dat ik met de laptop ernaast in de browser de weergave van gmail vergeleek. Of een aantal foto's. In de tussentijd is het OS wel gewijzigd al heb ik dual boot van linux mint en xp. Ik kan het beide nog even vergelijken. De monitor is aangesloten op een geforce 5500 kaart. In linux werken se drivers voor die kaart niet lekker denk ik. Ik krijg bij installatie van de non-free drivers de melding dat er geen display gegevens weergegeven kunnen worden. Draai ik de standaard driver dan wordt er keurig gezegd dat er een e430s is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:19

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Contrast en brightness naar 0 schuiven en kijken wat dat doet. Als het echt niet anders kan, in de drivers van je GPU (welke heb je precies? Maakt helpen makkelijker) zoeken of je daar ook zoiets kunt instellen.
Gamma kun je het beste op 2.2 laten, maar spelen kan... op eigen risico ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
mijn contrast en brightness naar 0 schuiven heeft wel iets, maar niet voldoende resultaat.
Het beeld van bijv. de Bios is gewoon goed. ik merk het met name aan bijv. randen van invoervakken die ik niet kan zien, dus ik kan niet zien waar de tekst getypt moet worden.

welke gpu ik heb:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
id: 
display
description:    VGA compatible controller
product:    NV34 [GeForce FX 5500]
vendor:     NVIDIA Corporation
physical id:    
0
bus info:   
pci@0000:01:00.0
version:    a1
width:  32 bits
clock:  66MHz
capabilities:   pm agp agp-3.0 vga_controller bus_master cap_list rom
configuration:  
driver  =   nouveau
latency =   32
maxlatency  =   1
mingnt  =   5
resources:  
irq :   16
memory  :   ec000000-ecffffff
memory  :   d0000000-dfffffff
memory  :   ed000000-ed01ffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb inmiddels verschillende dingen geprobeerd. andere vga kabel hielp niet. andere non-free driver van nvidia hielp niet. Ik heb elementary os en linux mint 17 mate op het zelfde systeem geprobeerd, maar ook daar hielp het niet volgens mij. Wellicht is het gewoon het scherm.

ik heb zelfs de vga kaart eruit gehaald en geprobeerd alleen op de onboard chip te draaien. Maar dat vond elementary niet leuk.

ik weet niet meer waar ik het verder zoeken moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04
De monitor al eens aan een andere computer geprobeerd?
Kan ook zijn dat de monitor kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Hoi,

Dat zat ik ook al te denken: dat het scherm zelf gewoon het probleem is.

Ik zal eens kijken of ik dat nog kan testen en anders laten we het gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb nog even een test gedaan: het scherm aangesloten op de vga poort van mijn laptop, exact dezelfde sites opgezocht en het beeld vergeleken. Ineens is het scherm van firefox wel gewoon grijs ipv helder wit. dus ik gok dat het gewoon toch met mijn geforce kaart te maken heeft. Aangezien ik dat niet opgelost krijg kan ik nog proberen om de onboard grafische chipset te gebruiken. als ik dat aan de praat krijg. de vorige keer wilde dat niet.

edit: mn onboard vga werkt. En ook nu: prima beeld. Probleem zit dus in de geforce fx 5500.

M'n onboard vga is prima, ware het niet dat die een max resolutie heeft van 1024x768. Is er any chance dat die nog op te krikken is tot 1280x1024?

[ Voor 21% gewijzigd door DeRooney op 07-12-2014 21:31 ]

Pagina: 1